2020 bød på radikale endringer i måten bedrifter kan kommunisere med kundene sine på. Mange av oss bruker mye mindre tid på kontoret, deltar på færre fysiske møter og tilbringer mye tid på Internett – både i jobbsammenheng, for å holde kontakten med venner og for å handle. Tiden som brukes på digitale medier, har økt jevnt og trutt til 7,5 time per dag dette året1.
Når vi bruker så mye tid på digitale kanaler, blir det stadig mer utfordrende å nå gjennom. Forskning antyder at målmarkedene viser tegn på «digital tretthet», blant annet en kraftig økning i teknologi for reklameblokkering2. Dette øker betydningen av alternativ kommunikasjon, for eksempel utskrift, som en metode for å fenge og engasjere kunder i den nye hverdagen.
Hvorfor personlig tilpasset trykt kommunikasjon er ditt hemmelige våpen for å engasjere kundene i den nye hverdagen
Digital tretthet og mistillit til medier
Nyere forskning viser at 95 % av kommunikasjonskjøpere har gått over til digitale medier3. På overflaten er dette fornuftig: I tillegg til å være kostnadsbesparende – utskriftsmedier er dyrere enn digitale medier – ønsker markedsførere å være der kundene tilbringer tiden sin. I 2020, mer enn noensinne, er det på Internett. Videre forskning har imidlertid også vist at effektiv markedsføring blir stadig mer utfordrende på digitale mediekanaler, og det virker som om problemet er tillit. Mediekonsulenten Kantar har rapportert at reklame på nettsteder, og særlig gjennom sosiale kanaler, var det minst pålitelige mediet som er tilgjengelig for markedsførere. Det mest pålitelige var utskrift. 4
Engasjere med utskrift
Historisk sett har utskriftsmedier vist seg å være en effektiv metode for å oppnå kontakt med kunder, og virkningen vedvarer selv i en tid der det er vanskeligere å holde på oppmerksomheten vår. Rundt 65 % av forbrukere mener at de sannsynligvis vil vie sin fulle oppmerksomhet til trykt direktereklame5. Dette er et høyt tall som det er vanskelig å ignorere. Selv om utskrift kan representere høyere investering i starten, er det mer sannsynlig at trykt kundekommunikasjon vil bli lest og stolt på, noe som på sikt gir høyere investeringsavkastning enn digitale strategier.
Hvorfor kvalitet er viktig når det gjelder utskrift
Når det gjelder utskrift, er kvalitet svært viktig. En studie av effekten av utskriftskvalitet registrerte økt positivitet og varemerkepreferanse når papiret ble oppgradert6, noe som antyder at papirkvaliteten faktisk kan påvirke oppfatningen av et varemerke. Derfor utformer vi alltid enhetene våre med kvalitetsprodukter i tankene. Vår nyeste serie, imagePRESS C170-serien, kan for eksempel håndtere en rekke medier og papirstørrelser. Dette gjør at den kan dekke behovene på moderne arbeidsplasser, og produsere alt fra glansede brosjyrer til POS-materiale. Maskinene er raske og nøyaktige, brukervennlige med mange automatiske funksjoner samt robuste og pålitelige, slik at de kan brukes gjennom hele dagen på travle kontorer og i studioer.
En av utfordringene kundene står overfor når de vurderer en kreativ strategi med utskriftskommunikasjon, er å bestemme hvordan kommunikasjonen skal produseres. Produksjon kan enten innebære å investere i outsourcing, eller å kjøpe en spesialenhet i tillegg til den eksisterende kontormodellen. Allsidigheten til neste generasjons systemer som imagePRESS C170, gir imidlertid organisasjoner mulighet til å kombinere tradisjonelle utskriftsbehov med muligheten til å utføre en rekke utskriftsjobber av høy kvalitet internt.
Kundekommunikasjon som direktereklame, brosjyrer og kataloger, samt invitasjoner og emballasje i små opplag, kan produseres på stedet med utmerket fargenøyaktighet og finish. I tillegg til bedre kontroll over kvalitet, tidsfrister og sikkerhet, gir dette bedriftene større kreativ frihet.
En personlig opplevelse gir merverdi
Trykt kommunikasjon av høy kvalitet gir merverdi ved å sørge for at budskapene er relevante og engasjerende, og forbedrer kundeopplevelsen. Hvis du utfører disse kampanjene internt, får du også bedre kontroll over personlig tilpassing. Digitale skrivere og programvare kombinert med kraften fra variabel datateknologi gir brukerne mulighet til å produsere små opplag av målrettet og individuelt tilpasset materiale. Produkter som kataloger, invitasjoner og markedsføringsmateriale kan rettes mot bestemte kunder og tilpasses med kundenes navn og annen informasjon.
Trykt kommunikasjon har fysiske egenskaper som digital kommunikasjon ikke har: folk kan se på, ta på og lukte utskrifter, og disse sanseopplevelsene bidrar til økt engasjement. Kombinert med tilliten forbrukere fortsatt har til utskrifter, gir trykt kundekommunikasjon av høy kvalitet organisasjoner en verdifull mulighet til å engasjere og overbevise kundene, samt fremme kundelojalitet. Tidligere måtte man kjøpe en spesialenhet for å kunne levere kreative og tilpassede utskrifter. Dagens mer allsidige enheter kan imidlertid dekke behovene på kontoret, samt levere nye, profesjonelle formater.
- https://www.statista.com/statistics/565628/time-spent-digital-traditional-media-usa/
- https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Images/infographics/technologymediatelecommunications/gx-deloitte-tmt-2018-adblocking-media-report.pdf
- Canon Insights-rapport fra 2020, «Creating Customer Value»
- https://www.kantar.com/inspiration/advertising-media/dimension-2020-winning-consumer-trust-in-the-age-of-covid-19/
- https://www.marketreach.co.uk/resources/mail-made-easy
- Sappi and Eagleman, D. (2015) A Communicators Guide to the Neuroscience of Touch, s. 28–29
Beslektede produkter og løsninger
-
imagePRESS C170
Fra små og mellomstore bedrifter til hustrykkerier – med imagePRESS C170 kan du få tilgang til et stort utvalg bruksområder og tøye de kreative grensene. -
imageRUNNER ADVANCE DX C5800-serien
Administrer og behandle dokumenter raskere og tryggere med våre avanserte og smarte A3-flerfunksjonsfargeenheter. -
Samarbeid i nettskyen – automatisering av prosesser
Registrer dokumenter, og finn obligatorisk informasjon øyeblikkelig, uavhengig av om du jobber på kontoret, hjemme eller på farten.