Rask publisering fra trykk til marked
Trykking av digitale bøker strømlinjeformer utskriftsarbeidsflyter og leverer fleksible publiseringstjenester
Nye distribusjonsmodeller som Spotify viser veien mot nye og lønnsomme inntektsstrømmer for forlagsbransjen
Finn ut hvordan leverandører av boktrykketjenester kan fornye boken og skape nye inntektsstrømmer
I stadig større grad er vi forbrukere selvsentrerte. Vi forventer at merker former tilbudene sine til våre preferanser. Vi er også utålmodige. Vi vil at ting skal gå raskt, på et tidspunkt som passer for oss.
Kraftige, gjennomtrengende digitale plattformer har gitt oss disse mulighetene. Amazon ledet an i å utfordre den gamle forretningsmodellen med fysiske butikker. Netflix (125 millioner abonnenter og det blir stadig flere) og andre plattformer som leverer innhold på forespørsel, endret hvordan vi forbruker filmer og TV. Logg på Spotify (170 millioner månedlige brukere) hver morgen, og du vil oppdage dagens personlige spilleliste, utvalgt for deg og basert på det du har hørt på nylig. Samtidig introduserer Airbnb, som har revolusjonert overnattingsbransjen, Airbnb Experiences-programmet, som tilbyr aktiviteter for turister – fra kalligrafitimer til malayisk dans. Administrerende direktør Brian Chesky fortalte USA Today at selskapet regner dette som en markedsmulighet av "Amazon-dimensjoner".
Skreddersydde tilbud får oss til å føle oss verdsatt, men de har en pris – personlig informasjon. Leserloggene og kjøpsmønstrene våre fôrer algoritmene som gir merkene den digitale innsikten som skaper nye personlige tilbud. Men det er en pris de aller fleste av oss vil betale.
Amazon begynte riktignok med salg av bøker, men interessenter i den større bok utgivelsesprosessen har ennå ikke funnet ut hvordan de skal justere kjerneproduktet – selve boken – til den ustoppelige individualiseringstrenden.
Det er ikke det at bransjen har forsømt digital teknologi; leverandører av utskriftstjenester og digital teknologi har samarbeidet som et triangel av ekspertise for å oppnå en revolusjon innen digital boktrykking det siste tiåret. Opplag basert på gjetninger har blitt erstattet med strømlinjeformet produksjon basert på forespørsel, og distribusjonsmodeller som reduserer risikoen og gjør "null lager” mulig.
I tillegg dempes frykten for at e-bøker vil ta over, av at trykte bøker har blitt mer populære fordi forbrukere opplever digital overbelastning og oppdager fordelene ved et fysisk medium. Med en verdi på 151 milliarder dollar er det globale markedet tre ganger større enn musikkbransjen.
Men tidligere og nåværende resultater er ingen garanti for fremtidige resultater. Den digitale produksjonsrevolusjonen har forbedret situasjonen, men den er ikke tilstrekkelig til å alene fremme fremtidig vekst. Den nye generasjonen av lesere er kompetente når det gjelder å bruke innhold på flere enheter samtidig – skriftlig, lyd eller video. Som forfatter Peter Fisk fortalte Canons Future Book Forum: "Forbruket er endret – i media og format, tid og sted, i rekkefølge og spontanitet, i varighet og opplevd verdi".
Våre ideer om hva en bok er, må utvikle seg for å gjenspeile disse endringene. Morgendagens bøker gir en personlig opplevelse ved å kombinere oppslukende og konkrete egenskaper ved den fysiske boken med egenskapene til digitale formater, inkludert øyeblikkelig, tilpasningsdyktig, effektivt og oppdatert innhold.
Boken er ikke lenger et "produkt", det er en "innholdstjeneste" som har utviklet seg til en "smartbok".
Vi stilte dette spørsmålet til over 300 eksperter på innovasjon, utgivere, boktrykkere og teknikere på 2017 Canon Future Book Forum. De bestemte at en smartbok må være:
Brukersentrert: innholdet tilpasses leserens behov og preferanser, leverer innhold når som helst, hvor som helst, på tvers av fysiske og digitale plattformer.
Åpen og tilgjengelig: gir rask og enkel tilgang til innhold for størst mulig publikum, noe som reduserer hindringer basert på kostnad eller geografi. Den må romme flere plattformer, ha åpen kildekode og "alltid være på".
Kan lese forbrukerens tanker: levering av innhold vil bli tilpasset den enkelte, basert på data utgiveren har samlet inn om oppførsel, interesser og preferanser. Innholdet må være dynamisk – foreldet innhold blir noe som hører fortiden til.
Omsluttende: den fysiske boken er bare ett element i en 360-graders opplevelse, et springbrett til andre formater og innholdstråder.
Peter Fisk, GeniusWorksSMARTBØKER HANDLER OM Å LEVERE INNHOLD PÅ EN MÅTE SOM ER RELEVANT, RIKTIG OG I TIDE FOR BRUKEREN.
Bransjen er langt unna å lage slike helhetlige produkter, men logikken er utvetydig: fysisk og digital, statisk og dynamisk, må arbeide sammen, innholdet må arbeide hardere, og fortjenesten vil vokse. Digitale arbeidsflyter for utskrift er avgjørende for å utnytte mulighetene som finnes, men bare hvis utgivere og trykkere innser at digital trykking tilbyr mer enn effektivitetsforbedringer, og at de må arbeide enda tettere sammen for å avdekke flere muligheter.
Trykking av digitale bøker strømlinjeformer utskriftsarbeidsflyter og leverer fleksible publiseringstjenester
Nyskapende utskriftsløsninger som gir en mer dynamisk og kostnadseffektiv tilnærming til utskrift av blader, og som gir økt leserengasjement
Oppdag hvordan de innovative løsningene våre for avisutskrift kan hjelpe utgivere med å lykkes i et digitalt marked
Lær hvordan trykkeritjenesteleverandører, forlag og teknologileverandører kan samarbeide for å forme fremtidens bokbransje