Moss har på få år blitt et forbilde for andre byer og tettsteder i vekst. Fra å være et sted preget av treforedlingsindustrien, er det i det i dag en urban liten by et steinkast fra Oslo. En by stadig flere oppdager og faller for. Noe mennesker som Ida Svenungsson og Anette Bragvin kan ta mye av æren for. Midt i Moss sentrum driver de nemlig en liten perle av en blomsterbutikk som gjerne kunne vært å finne i Paris, London eller København. De har klart kunststykket å flytte litt av sentraleuropeisk storbykultur inn i den vesle byen. Et sted hvor du i tillegg til blomster får kjøpt både eksklusiv sjokolade og te – for å nevne noe.
Historier fra våre kunder
Fiori – moderne estetikk med et historisk sus
Gjort det umulige mulig
Ved første øyekast undres en hvordan Ida og Anette har klart å skape noe så unikt. Svaret er i følge de to unge damene lokale hjelpsomme krefter, en enorm stå-på-vilje og Canon. Basert på jentenes felles ideer, har Ida skapt noen nydelige illustrasjoner som på mange måter har satt grunnlaget for den visuelle røde tråden i butikken.
– Med hjelp fra reklamebyrået Texas, PS Press Reklame og Canon har en drøm blitt til virkelighet. Konseptuell tenkning, kreativitet og moderne teknologi har skapt en unik butikkopplevelse, sier Anette Bragvin.
Visuelt mesterverk
Det er ikke bare i Moss blomsterbutikken Fiori har vekket oppmerksomhet. Den har faste kunder fra langt utenfor bygrensen – og rett som det er celebre besøk. Drupa, en av verdens viktigste messer for grafisk bransje, har allerede tatt kontakt for å få lov til å presentere prosjektet internasjonalt. Noe som kanskje ikke er så rart med tanke på detaljene. For eksempel den helt spesielle glasshimlingen i taket som er inspirert av Danmarks eldste, og kanskje beste, konditori. La Glace som så dagens lys så langt tilbake som i 1870.
Trygve Walle i PS Press Reklame, sier taket er et konkret bevis på hva som er mulig å få til når kreativitet møter teknologi. Basert på ideene til Fiori og reklamebyrået Texas, er det skapt et tak med print på en åtte millimeter tykk plate i uknuselig polykarbonat.
– Takket være stormformatprinterne til Canon, har vi trykket i tre lag samtidig på en folie som er speilvendt montert på platen. På den måten har vi skapt en visuell dybde. Jeg tør påstå vi har gjort noe som aldri er gjort før. Resultatet er en himling som ser ut som den er produsert på 1800-tallet. Taket har også håndlagde messing- og gulldetaljer fra Tyskland og England, samt en foliert aluminiumsramme som gir inntrykk av en messingstruktur, forklarer han.
Nesten til å bli religiøs av
Det er ikke bare butikktaket som skiller seg ut hos Fiori. Bak kassa er det såkalte alteret. Lars-Ingar Bragvin Andersen, daglig leder i reklamebyrået Texas, forklarer at de ved hjelp av printerteknologi og Ida sin kunstneriske hånd har klart å gjøre noe så kjedelig som akustikkplater om til kunstverk.
– Det er printet direkte på platene for å gi den samme fargen som veggene. Rosinen i vaffelpølsa er svaneillustrasjonene designet av Ida som er omkranset av speil. Monteringen av dette fortjener nesten en artikkel i seg selv, sier han leende.
Håndlagde hatteesker
Til og med gaveeskene i butikken er håndfoliert med illustrasjoner printet med Canon-teknologi. Eskene er dekorert med gullfolie som produsert ved å printe med hvitt blekk før det ble brukt CMYK-farger. Butikkens gavepapir er også svært så eksklusivt med print på begge sider med illustrasjoner laget av Ida. Ida sier hun har lagt sin elsk på eskene og papiret.
– Det gir butikken det lille ekstra. Papiret har et kunstnerisk motiv på innsiden. Hvilket gir en positiv overraskelse når blomstene pakkes ut. Kundene får en liten del av butikken med hjem, sier hun.
Når kreativitet og teknologi forenes
Det er på ingen måte tilfeldig at Canon er involvert i prosjektet. En sentral del av selskapets strategi er å fremme kreativitet via teknologi – og vice versa. Anton Strand i Canon Norge, sier selskapet bidrar inn i prosjektet med et ønske om å vise hva som er mulig å skape ved bruk av printerteknologi, og hvor de gode kreative ideene er hele grunnlaget for sluttresultatet.
– Det Fiori har fått til med kreativ hjelp fra de kreative menneskene i reklamebyrået Texas og trykkekunnskapen til PS Press Reklame er det bare å av hatten for. Det er de som skal ha æren. Canon har bidratt med rådgivning og teknologi. Resultatet er noe vi ønsker å vise hele verden.
– Her har vi sammen gjort noe som aldri har vært gjort før. Noe vi håper inspirerer andre som ønsker å skille seg ut. Ikke minst er det et bevis for at du ikke trenger å være en del av en stor kjede for å skape noe helt spesielt, legger han til.
Banebrytende printerteknologi
Selv om det er de kreative ideene som er prosjektets grunnmur, er de realisert takket være neste generasjon UVgel- og UV-flatbedskrivere fra Canon. UVgel-skriveren Colorado M5 som er brukt, er perfekt for denne type prosjekter, da den har en imponerende evne til å levere skarpe og levende utskrifter med en imponerende fargegjengivelse. I tillegg kan den brukes på en rekke rullbaserte formater. For eksempel gavepapir.
I tillegg er det brukt en Arizon UV-flatbedskriver som også kan benyttes på en rekke materialer. Det er på denne storformatskriveren det unike taket er skapt takket være evnen til å skrive ut i tre lag samtidig. Noe som reduserer tidsbruken betraktelig.
– Det morsomme er at PS Press likevel valgte å benytte Colorado M5 i de fleste applikasjonene i Fiori-prosjektet. Rett og slett for å se hvor langt det er mulig å ta det ved å utnytte mulighetene med flerlagsprint på denne skriveren, avslutter Anton Strand.