Gata di – en kjærlighetserklæring til hovedstaden

Lanseringen av boken Gata di på Deichman Bjørvika i Oslo 13. november samlet et engasjert publikum til en hyllest av Oslo. Med byrådsleder Eirik Lae Solberg, musiker og komiker Jon Niklas Rønning, og menneskene bak boken på scenen, ble kvelden fylt med gode samtaler, musikk og en feiring av hovedstadens unike gater – samlet mellom to permer.
Fra venstre: Ingar Markussen fra AIT, Anton Strand fra Canon Norge, Kjetil Sjøeng fra Merkur Grafisk, Knut Meiner, initiativtaker til prosjektet Gata di og Thomas Roberts fra Canon Norge.

For aller første gang er alle Oslos gater samlet i én bok – hele 2 745 gater dokumentert både visuelt og skriftlig. Boken Gata di er enkelt forklart en 528 sider lang kjærlighetserklæring til Norges hovedstad.

Fra pandemiprosjekt til historisk verk

Prosjektet, som ifølge initiativtaker Knut Meiner startet som et «dusteprosjekt», oppsto som en idé da han ønsket å finne noe meningsfullt å gjøre da pandemien satte eventbyrået hans på pause. Det som begynte som en idé om å dokumentere Oslos gater med foto og tekst, utviklet seg til et fire år langt arbeid. 13. november kunne resultatet for første gang presenteres som en hyllest til Oslo – fra sjøsiden til skogkanten.

Utallige timer nedlagt

Sammen med tekstforfatter Stein Erik Kirkebøen og fotografene Tom Hansen og Thomas Bjørnflaten har Knut Meiner lagt ned utallige timer for å ferdigstille boken. Med nesten 3 000 gater å dokumentere, støtte teamet på flere utfordringer, fra feil i gatearkivet til praktiske problemer under selve fotograferingen.

– Det har vært en enorm, men utrolig givende oppgave. Vi har samlet historier som viser byens sjel – alt fra Damplassens historiske dammer til små gatestubber på Romsås. Det er klart vi er stolte, sa Knut Meiner fra scenen.

En bok Oslo-folk vil sette pris på

Byrådsleder Eirik Lae Solberg uttalte at dette er en bok alle i Oslo vil sette stor pris på. Han beskrev den som både en historisk dokumentasjon og en reise gjennom byens mange gater.

– Gjennom boken kan vi oppleve hele Oslo fra vår egen stue. Fra hele Oslo-hjertet mitt: tusen takk for denne boken. Gratulerer med en lansering som virkelig betyr noe for byen vår, sa han.

Knut Meiner, fornøyd med å holde boka Gata di i hånda.

Musikalsk hyllest

Musiker og komiker Jon Niklas Rønning, som har vært venn med Knut Meiner i mange år, satte sitt preg på lanseringen med flere musikalske innslag, blant annet den helt nye låta Gata di, skrevet som en hyllest til boken.

– Dette er ikke bare en bok, men et tidsdokument. Jeg er takknemlig for å være en del av denne kvelden og hyllesten til Oslo, sa han til stor applaus fra salen.

Lanseringsopplaget av boken, kalt opplag 0, består av kun 99 nummererte eksemplarer produsert med Canons banebrytende Inkjet Presse VarioPRINT IX3200. Teknologien gjør det mulig å produsere små opplag kostnadseffektivt, noe som ifølge Thomas Roberts i Canon representerer en revolusjon innen bærekraftig bokproduksjon.

Lanseringsopplaget av boken, kalt opplag 0, består av kun 99 nummererte eksemplarer produsert med Canons banebrytende Inkjet Presse VarioPRINT IX3200. Teknologien gjør det mulig å produsere små opplag kostnadseffektivt, noe som ifølge Thomas Roberts i Canon representerer en revolusjon innen bærekraftig bokproduksjon.

Nyskapende teknologi

Lanseringsopplaget av boken, kalt opplag 0, består av kun 99 nummererte eksemplarer produsert med Canons banebrytende Inkjet Presse VarioPRINT IX3200. Teknologien gjør det mulig å produsere små opplag kostnadseffektivt, noe som ifølge Thomas Roberts i Canon representerer en revolusjon innen bærekraftig bokproduksjon.

– Dette er en helt spesiell bok, og vi i Canon er stolte over å ha bidratt. Det er fantastisk å se hvordan teknologi kan brukes til å bevare historie og kultur.

Kjetil Sjøeng, daglig leder i Merkur Grafisk, som har trykket boken, delte også sin begeistring for prosjektet og understreket at boken er et eksempel på kortreist og bærekraftig bokproduksjon.

– Det er skikkelig stas å stå her som Oslo-gutt med en bok om Oslo som er trykket lokalt. Dette er norsk kvalitet på sitt aller beste, sa han.

Redaksjonell skattekiste

Som utgiver av boken har Bonnier Forlag hatt en avgjørende rolle i å bringe prosjektet fra idé til virkelighet. Forlaget har bidratt med redaksjonell støtte som har gjort boken til en redaksjonell skattekiste.

– Vi har lagt til rette for at boken skal nå et bredt publikum. Gata di viser hva lidenskap og samarbeid kan utrette. Fra idéen om å dokumentere alle byens gater til realiseringen av boken, har prosjektet vist at det er mulig å bevare historie på en nyskapende og bærekraftig måte, sa Andreas W. Hatlevik, redaksjonssjef for sakprosa i Bonnier Forlag.

Flere spennende spin-off-produkter

Lanseringen markerer starten på flere spennende spin-off-produkter. Gjennom et samarbeid med Colormaster kan bilder fra boken bestilles i ulike formater – til og med som veggtapet. Bildene, trykket med miljøvennlig teknologi, kan brukes til å dekorere alt fra hjem til hoteller og restauranter. Knut Meiner avslørte også planer om å dokumentere andre norske byer som Ålesund, Bergen og Sandefjord, i tillegg til å utvikle app-baserte løsninger hvor alle tekstene og bildene fra Oslo vil være tilgjengelig.

Med Gata di har Oslo fått en bok som både feirer og bevarer byens sjel – et verk som vil inspirere både nåværende og kommende generasjoner.

Ønsker du å vite mer?