Speilreflekskameraer kontra speilløse systemkameraer: Hva er best til fotografering og video?

Nå som utvalget av speilløse systemkameraer er større enn noensinne, er tiden inne for å gå over til et speilløst systemkamera. Her utforsker vi forskjellene mellom speilreflekskameraer og speilløse kameraer og forklarer fordelene ved Canon EOS R-systemet.
LCD-skjermen på et Canon EOS R10-kamera kan sees over skulderen til fotografen og viser to flamencodansere som filmes.

Med EOS R-systemet, som inkluderer modeller med både APS-C-format og fullformat, finnes det nå et stort utvalg av speilløse systemkameraer som byr på nye fordeler for både profesjonelle fotografer og hobbyfotografer. Men hvis du nå skal oppgradere fra et gammelt kamera eller gå over fra et kompaktkamera til et kamera med utskiftbare objektiver, vurderer du kanskje et tradisjonelt speilreflekskamera i stedet for et speilløst systemkamera.

Det er sant at Canon EOS speilreflekskameraer er veldig gode kameraer, og Canon EF-objektiver satte standarden for objektivdesign på sin tid. Men EOS R-systemet representerer en stor endring i både ytelse og kreative muligheter. Dette systemet har også et stadig større utvalg av toppmoderne RF- og RF-S-objektiver og -tilbehør og tilbyr fotografer, filmskapere og innholdsskapere enestående kvalitet og kontroll.

Her sammenligner vi speilreflekskameraer og speilløse systemkameraer med ekspertinnsikt fra Canon Europes ledende produktspesialist, Mike Burnhill, for at du skal forstå fordelene ved å gå over til speilløse systemkameraer.

En snittillustrasjon av et Canon EOS 80D-kamera som viser speilmekanismen.

Som navnet tilsier, omfatter digitale speilreflekskameraer refleks. Dette viser til speilet som reflekterer lyset opp i søkerenheten. Speilet må flyttes for at lyset skal kunne nå sensoren bak, og dette krever en litt klumpete mekanisme som gjør kameraet større og tyngre, og medfører komplikasjoner med den optiske teknikken.

Et Canon EOS R7 plassert på en stein. Det er ikke montert et objektiv på kameraet, så sensoren på innsiden er synlig.

Et speilløst systemkamera som Canon EOS R7 har ingen speilmekanisme, men en direkte synslinje gjennom objektivet til sensoren. Det du ser i den elektroniske søkeren, er en projeksjon av sensorbildet. Det betyr at du kan forhåndvise effekten av fotoinnstillingene, noe som ikke er mulig med den optiske søkeren i et speilreflekskamera. «Den elektroniske søkeren på speilløse systemkameraer gir deg muligheten til å se eksponeringen av bildet før du tar det», sier Mike Burnhill i Canon Europe.

Speilreflekskameraer kontra speilløse systemkameraer: størrelse og vekt på kamerahus

«Et av de viktigste elementene i speilreflekskameraer er et speil eller pentagonprisme som dirigerer lyset til søkeren», forklarer Mike, «men det må være nok plass til at det kan flyttes for å eksponere sensoren. Å fjerne dette bidrar til å redusere størrelsen og vekten på kameraet.»

Vektbesparelsen på et speilløst kamera og objektiv sammenlignet med et speilreflekskamera kan være stor. Et Canon EOS R8 (inkludert batteri og minnekort) kombinert med et RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv veier ca. 1161 g, mens et tilsvarende oppsett med speilreflekskamera – Canon EOS 6D Mark II med et EF 24-105mm f/4L IS II USM-objektiv – veier ca. 1560 g, noe som er mer enn 34 % tyngre. For å se det på en annen måte tilsvarer forskjellen på nesten 400 g omtrent vekten på RF 15-30 mm F4.5-6.3 IS STM-zoomobjektivet med ultravidvinkel. Det betyr at du kan pakke med deg begge RF-objektivene i den speilløse utstyrsvesken din, noe som gir deg større zoommuligheter på turen eller ekspedisjonen uten at du må bære med deg mer vekt enn med speilrefleksoppsettet.

Diana Millos lager livsstilinnhold og brukte EOS R10 til å fotografere kulturen og arkitekturen i Andalucia. Hun hadde følgende kommentar: «EOS R10 ser nesten ut som et leketøy når du har brukt et mye tyngre kamera, i mitt tilfelle EOS 80D. Jeg liker at det er lite og lett, men fortsatt veldig kraftig.»

En kvinne iført gul kjole og solhatt holder et Canon EOS R10-kamera mot øyet.

Speilløse systemkameraer som Canon EOS R10 byr på høy kvalitet og kraftige funksjoner i en mer bærbar og lett design, fordi de ikke trenger å lage plass til speilmekanismen, slik man må med et speilreflekskamera.

Canon EOS 5D Mark IV med EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objektiv ved siden av EOS R med RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv.

En illustrasjon av vekt- og størrelsesfordelen som kom med EOS R-systemkameraer og RF-objektiver. Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektivet og EOS R (høyre) er betydelig kortere (når det er trukket inn) enn tilsvarende EF – EF 70-200mm f/2.8L IS III USM ER med EOS 5D Mark IV (venstre). Det speilløse systemoppsettet er også omtrent 630 g lettere, noe som betyr at du kan få med deg noe ekstra å drikke eller et ekstra objektiv, for et videre perspektiv – for eksempel RF 28-70mm F2.8 IS STM, som veier bare 490 g, eller RF 24-105mm F4L IS USM på 700 g – og bære med deg omtrent samme vekt som ett EF-objektiv med speilreflekskamera.

Objektivfatninger: Hvorfor er speilløse systemkameraer bedre enn speilreflekskameraer?

RF-fatningen som brukes på EOS R-systemkameraer, introduserte mange innovasjoner. «RF-fatningen er utformet med tanke på fremtiden», forklarer Mike, «med blant annet høyere kommunikasjonshastighet mellom kameraet og objektivet og ekstra kontakter for flere funksjoner». Disse inkluderer mye raskere autofokus, digital objektivoptimalisering i sanntid og bedre kontroller, for eksempel den justerbare kontrollringen på RF-objektiver.

I stedet for å hele tiden måtte jobbe rundt refleksspeilet mellom fatningen og sensoren i et speilreflekskamera, kan objektivdesignere flytte RF-objektiver nærmere selve sensoren og forbedre den optiske ytelsen. Dette har resultert i raskere og mer lyssterke objektiver av enestående kvalitet samt banebrytende nye objektivdesign.

En illustrasjon av RF-fatningen på et Canon EOS R3-kamera.

I hjertet av det speilløse Canon EOS R-systemet finner du den nyskapende RF-fatningen med stor diameter, kortere bakfokusavstand og superrask kommunikasjon mellom objektivet og kamerahuset.

Et objektiv for alle typer fotografering og video

Siden lanseringen av de første RF-objektivene i 2018 har Canons objektivserie til det speilløse EOS R-systemet vokst eksponentielt. Den inkluderer nå dedikerte RF-S-objektiver konstruert for speilløse kameraer med APS-C-sensorer som EOS R10 og EOS R7. Dette gjør det også mulig for skapere av både stillbilder og videoinnhold å utforske spennende nye objektivteknologier.

Fra RF 10-20mm F4L IS STM-zoomobjektivet med vidvinkel til utrolig kompakte og lette superteleprimærobjektiver som RF 600mm F11 IS STM og RF 1200mm F8L IS USM, gir RF- og RF-S-objektivserien et komplett utvalg av kreative muligheter. Selv «standard»-objektiver er alt annet enn ordinære, der RF 28-70mm F2.8 IS STM og RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM tilbyr fremragende bildestabilisering og autofokus for skarpe bilder og videoer.

Det finnes for eksempel unike stereoskopiske objektiver og VR-objektiver som gjør det enkelt å begynne å lage oppslukende 3D-video og -bilder med kompatible speilløse EOS R-systemkameraer. Objektiver som RF-S 3,9 mm F3.5 STM DUAL FISHEYE, som er laget for APS-C EOS R-systemkameraer, er i kjernen av Canon EOS VR-SYSTEMET, som gjør produksjon av stereoskopisk 3D- og VR-innhold mer tilgjengelig for flere.

Hybride RF-objektiver – inkludert zoomobjektiver som RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objektivet og primærobjektiver som RF 35mm F1.4L VCM – kombinerer egenskapene for stillbilde- og videoobjektiver. De er det perfekte valget for en blanding av fotografering og filmskaping. Høydepunktene i disse hybridobjektivene med høy ytelse er irisringer for manuell justering av blenderåpningen mens du filmer, minimal fokuspusting og raske, stillegående fokuseringsmotorer. Zoomobjektivene i serien har også profesjonelle funksjoner for elektronisk parfokal fokus ved zooming i tillegg til utvidelsesmuligheter for strømdrevet zoom.

Et Canon EOS R7-kamera med Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL-objektiv på svart bakgrunn.

Canon RF-S 7.8 mm F4 STM DUAL er et nyskapende dobbeltobjektiv som er laget for å gjøre høykvalitets 3D-stillbilder og videoopptak mer tilgjengelig enn noen gang for brukere med APS-C EOS R-systemkameraer, og det egner seg spesielt godt for nærbilder.

Canons serie med hybride RF-objektiver – to zoomobjektiver og tre primærobjektiver – avbildet mot en svart bakgrunn.

Det speilløse Canon EOS R-systemet har vært konstruert med tanke på behovene til videografer og filmskapere helt fra starten av, og Canons banebrytende hybride RF-objektiver tilfører banebrytende funksjoner for både stillbilder og video.

Optisk søker kontra elektronisk søker: hva er best?

Speilreflekskameraer har optiske søkere, noe som gir en klar visning av motivet i godt lys. Men den elektroniske søkeren (EVF) som brukes på speilløse kameraer, har store fordeler.

Hvis du bruker et speilløst EOS R-systemkamera, kan du bruke eksponeringssimulering for å forhåndsvise bildet med valgt eksponering, bildestil og andre innstillinger både i søkeren og på den bakre LCD-skjermen. På et speilreflekskamera fungerer eksponeringssimulering når du bruker den bakre skjermen i innstilling for sanntidsvisning, men ikke i søkeren. Med en elektronisk søker kan du også komponere bildet og fokusere i omgivelser med svakt lys som er for mørke til at du kan se dem gjennom en optisk søker med det blotte øye. En elektronisk søker kan vise digitale hjelpemidler eller overlegg som støtter en rekke hjelpefunksjoner i sanntid, for eksempel fokuspeaking og sebramønstre. Når du filmer, for eksempel, gir den elektroniske søkeren i EOS R-systemkameraene den samme manuelle fokushjelpvisningen som Canons profesjonelle Cinema EOS-kameraer.

En elektronisk søker gjør det også mulig å vise et mer detaljert nivå av bildeinformasjon, i tillegg til at du kan navigere og endre innstillinger i kameramenyene. Med en elektronisk søker kan du også se gjennom bilder og filmer som du har tatt, selv om forholdene kanskje er for lyse til at de kan ses klart på kameraets LCD-skjerm.

Den elektroniske søkeren i Canon EOS R-systemkameraene fortsetter å utvikle seg: EOS R1 og EOS R5 Mark II har en blackout-fri søker med høy oppdateringsfrekvens som gir deg en sømløs brukopplevelse sammenlignet med et speilreflekskamera, med færre forstyrrelser i viktige øyeblikk når du fotograferer kontinuerlig.

For naturfotografen Dani Connor, som brukte EOS R7-kameraet mens hun lette etter den utrydningstruede iberiske gaupen, ble fotograferingen fullstendig forandret med den elektroniske søkeren.

«Hvis jeg må reagere raskt når jeg fotograferer ville dyr, eller hvis lyset endrer seg hele tiden, kan jeg med et speilløst kamera raskt justere ISO eller lukkerhastigheten og se hvordan bildet vil se ut uten å måtte se bort fra søkeren.»

En snittillustrasjon av en elektronisk søker.

Den elektroniske søkeren i et speilløst systemkamera bruker en kompakt, høyoppløselig versjon av samme skjermteknologi som LCD-skjermen bak på kameraet. En av fordelene med dette er at du kan se det kameraet ser, selv i omgivelser som er for mørke til at det blotte øye kan se noe som helst.

En snittillustrasjon av lysbanen inni et speilreflekskamera som reflekteres av et speil opp i et pentagonprisme, og deretter til søkeren.

Speilet i et speilreflekskamera reflekterer lys opp til den optiske søkeren via et pentagonprisme, slik at bildet er riktig vei. Men med en optisk søker kan du ikke forhåndsvise effektene av bildestil, hvitbalanse og andre innstillinger for bildebehandling før du trykker på utløseren, slik du kan med den elektroniske søkeren i et speilløst kamera.

Tar speilløse kameraer bedre bilder og videoer?

Da EOS R-systemet kom ut første gang, var det ikke så veldig stor forskjell på å ta bilder med speilreflekskameraer eller speilløse kameraer når det gjaldt den faktiske bildekvaliteten. Men med den nyeste teknologiutviklingen er ytelsen på de speilløse EOS R-systemkameraene på et eget nivå.

Innebygde korrigeringer

«En av fordelene ved RF-fatningen er rask kommunikasjon mellom objektivet og kameraet, slik at når du har optiske problemer med for eksempel diffraksjon og aberrasjon, så kan du korrigere dem på kameraet i sanntid», sier Mike. «Denne umiddelbare behandlingen betyr at du får bedre bildekvalitet rett fra de speilløse kameraene.»

Hastighet ved kontinuerlig fotografering

I enkelte situasjoner er det mer sannsynlig at speilløse kameraer, for eksempel EOS R7 med en hastighet ved kontinuerlig fotografering på opptil 15 bilder/sek ved bruk av den mekaniske lukkeren og 30 bilder/sek ved bruk av den elektroniske lukkeren med full autofokussporing, konsekvent produserer brukbare bilder sammenlignet med speilrefleks-kameraer som EOS 7D Mark II eller EOS 90D, som begge har maksimal hastighet ved kontinuerlig fotografering på 10 bilder/sekund under serieopptak.

Med RAW burst mode som er tilgjengelig på enkelte speilløse kameraer, deriblant EOS R8, EOS R7 og EOS R10, forbedres sjansene dine for å fange opp det perfekte øyeblikket. Ikke bare tar det opp RAW-filer ved opptil 30 bilder/sek, det har også et alternativ for forhåndsopptak som tar bilder i et halvt sekund før du trykker lukkerknappen helt ned. Forhåndsopptak gir deg muligheten til å spole tilbake tiden og gå et halvt sekund tilbake for å berge de øyeblikkene du kanskje gikk glipp av.

EOS R5 Mark II og EOS R1 tar dette et skritt videre med en funksjon for kontinuerlig forhåndsfotografering. Når kameraet er satt til kontinuerlig fotografering, og AF er på, kan du trykke lukkerknappen halvveis ned og sikte der du forventer at handlingen skal skje. Kameraet begynner å bufre bilder med full AE- og AF-sporing. Når du trykker knappen helt ned, begynner ikke kameraet bare å ta bilder – i det stille sørger det for å ta hele 15 bilder (EOS R5 Mark II) eller 20 bilder (EOS R1) selv, rett før du trykker. Dette sikrer at du fanger opp hele øyeblikket da handlingen skjer, og det fungerer fint når du tar JPEG- eller HEIF-bilder i tillegg til RAW. (Det er også enklere enn RAW-seriefotografering, for det lagrer individuelle RAW-filer, mens RAW-serieopptaksmodus bruker et spesielt filformat som individuelle bilder må hentes ut fra.) Speilreflekskameraer har ingenting som dette.

A cutaway diagram illustrating the IS system in the Canon EOS R5.

Bildestabilisering

Mange objektiver har bildestabilisering som motvirker effekten av kameraristing. Men RF- og RF-S-objektiver med en optisk bildestabilisator har et forbedret stabiliseringsnivå sammenlignet med tilsvarende EF- og EF-S-objektiver.

Flere speilløse EOS R-systemkameraer er utstyrt med en 5-akset innebygd bildestabilisator (IBIS). Hvis du bruker et objektiv med bildestabilisator på et kamera med IBIS, samarbeider de to om å gi enda bedre stabilisering – opptil 8,5 trinn midt i rammen og 7,5 trinn i utkantene, avhengig av kameraet og objektivet som brukes. Dette betyr at du kan ta bilder håndholdt med lavere lukkerhastighet og likevel få dem skarpe.

Den avanserte IBIS-teknologien og bildestabiliseringsteknologien i objektivet er også effektiv når du tar opp video. EOS R-systemkameraer har et dedikert Movie Digital IS-alternativ som kan kombineres med IBIS og optisk IS for å forbedre stabiliteten i opptaket, noe som gjør speilløse EOS R-systemkameraer til et bedre valg for videoopptak sammenlignet med speilreflekskameraer.

LCD-skjermen på et Canon EOS R8-kamera, som viser fotografen som tar opp en video av potteplanter.

De nyeste speilløse systemkameraene, for eksempel EOS R8, har avanserte funksjoner for innholdsskapere, blant annet 4K 60p-video med intelligent motivsporing, noe du ikke får med speilreflekskameraer som EOS 7D Mark II eller EOS 90D.

Autofokus: speilløse systemkameraer kontra speilreflekskameraer

Alle speilløse EOS R-systemkameraer bruker Canons Dual Pixel CMOS AF-autofokussystem – for eksempel Dual Pixel CMOS AF II i EOS R6 Mark II, EOS R8, EOS R7 og EOS R10 og en nyere versjon kalt Dual Pixel Intelligent AF i EOS R5 Mark II. I alle versjonene av dette systemet brukes hver piksel i sensoren både til fokusering og bildebehandling, sammenlignet med spesifikk sensorfokusering med punktbasert fasesøk som fokuserer gjennom søkeren på speilreflekskameraer.

En av de store fordelene med disse speilløse systemkameraene er muligheten til å velge et AF-punkt hvor som helst i bildet. «Dette er umulig på et speilreflekskamera», forklarer Mike, «og det gir også funksjoner for ansiktssporing, øyesporing og dyresporing i disse kameraene. Du kan for eksempel fange inn øyet til en fugl i luften og følge det rundt i bildet, noe som også er umulig med et speilreflekskamera.»

På mange speilløse EOS R-systemkameraer fungerer den avanserte motivgjenkjenningen også på transportmidler som biler, motorsykler, fly og tog, der posisjonen til sjåføren, føreren eller piloten spores automatisk av det intelligente autofokussystemet.

Speilløse EOS R-systemkameraer kan også fokusere under mørkere forhold. EOS R1 har autofokus som kan låse seg til motivet i så svakt lys som ned til -7,5 EV, noe som omtrent tilsvarer et landskap opplyst av stjernene. Denne forbedrede AF-følsomheten gjør også autofokus mulig ved mindre maksimal blenderåpning enn før. Kombiner det kompakte RF 600mm F11 IS STM-telefotoobjektivet med en Canon Extender RF 2x, så får du i praksis et 1200 mm f/22-objektiv – komplett med effektiv autofokus.

En visning av et Canon EOS R7-kamera som viser autofokuspunktet på øyet til en rovfugl på en gren.

Den raske, elektroniske lukkeren og autofokus for sporing av dyreøyne som du finner på de speilløse systemkameraene, for eksempel EOS R7 og EOS R10, er perfekt for fotografer på alle nivåer. «For en dyrelivsfotograf er det ganske kult å kunne spore øynene til et dyr», sier dyrelivseksperten Dani Connor. «Det gir meg mange nye muligheter som jeg ikke får med et speilreflekskamera.»

Mekanisk lukker kontra elektronisk lukker

De fleste speilreflekskameraer har mekaniske lukkere, men alle Canons speilløse EOS R-systemkameraer har både en elektronisk og en mekanisk lukker.

Hva er fordelene ved en elektronisk lukker sammenlignet med en mekanisk lukker?

Med en elektronisk lukker er den mekaniske lukkeren låst åpen, og bildesensoren leses i hovedsak elektronisk. Den største fordelen med dette er at fotograferingen kan foregå i total stillhet – ikke bare stillere med lukkeren dempet når du velger fotoalternativet S («soft») som er tilgjengelig på enkelte kameraer, men helt lydløst. Dette kan være uvurderlig når du fotograferer skvetne dyr, sovende babyer eller de rolige delene av et bryllup.*

Elektroniske lukkere gir også raskere serieopptak. «Den raskeste mulige bildefrekvensen med mekaniske lukkere på speilreflekskameraer», forteller Mike, «var 16 bilder/sek på EOS-1D X Mark III, et avansert, profesjonelt kamera. EOS R10 har en elektronisk lukker som gir deg opptil 23 bilder/sek til en brøkdel av prisen, mens med EOS R7 kan du ta 30 bilder/sek, noe som tilsvarer hastigheten til det profesjonelle EOS R3-kameraet, men til en tredjedel av prisen.»

Fenomenet «rullende lukker» kan imidlertid bli et problem når du fotograferer bevegelser med en elektronisk lukker. Objekter i rask bevegelse, for eksempel en svingende golfkølle eller en roterende propell, kan bevege seg på den tiden det tar å lese hele bilderammen, slik at de blir uskarpe på bildet. Fenomenet er riktignok betydelig redusert i de nyeste speilløse systemkameraene. EOS R5 Mark II og EOS R1 er utstyrt med nyskapende bakgrunnsbelyste CMOS-fullformatsensorer og har en DIGIC Accelerator-bildeprosessor i tillegg til DIGIC X-bildeprosessoren. Denne kombinasjonen av høyhastighets prosessor- og sensorteknologi reduserer forvrengningen fra rolling shutter – når det gjelder EOS R1, er den helt på nivå med markedets raskeste mekaniske lukkere eller enda bedre.

Et nærbilde av et barn i svart-hvitt som konsentrerer seg.

Familiefotografen Helen Bartlett synes muligheten for lydløs fotografering med EOS R-systemkameraene er uvurderlig. Siden lyden fra lukkeren ikke distraherer de små eller vekker dem når de sover, kan du fotografere dem i mer naturlige situasjoner. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/1000 sek., f/1,2 og ISO 100. © Helen Bartlett

Batterilevetid: speilreflekskameraer kontra speilløse systemkameraer

Det sies ofte at speilreflekskameraer har lengre batterilevetid enn speilløse systemkameraer, hovedsakelig fordi den elektroniske søkeren på et speilløst systemkamera går på strøm, mens den optiske søkeren på et speilreflekskamera ikke gjør det. I praksis avhenger imidlertid batterilevetiden i stor grad av hvordan du bruker kameraet. Fotografering med blits øker strømforbruket på begge kameraene, mens bruk av LCD-skjermen på et speilreflekskamera som regel er mer strømkrevende enn bruk av LCD-skjermen på et speilløst systemkamera. Et speilreflekskamera i mellomsjiktet, for eksempel EOS 90D, gir 1200 bilder eller mer med søkeren og 450 bilder med LCD-skjermen, mens det speilløse systemkameraet EOS R6 Mark II gir 450 bilder med den elektroniske søkeren eller 760 med LCD-skjermen.

Forskjellen er enda større på profesjonelt nivå. Hvis du for eksempel holder deg til søkeren på EOS-1D X Mark III-kameraet, kan du ta 2500 bilder før batteriet går tomt. Dette tallet reduseres til 600 bilder hvis du bruker sanntidsvisning, sammenlignet med 620 bilder med søkeren og 860 bilder med LCD-skjermen på det speilløse EOS R3-systemkameraet. Hvis du foretrekker å bruke den bakre LCD-skjermen, kan det hende at speilløse systemkameraer gir deg flere bilder per opplading.

Strømforbruket ble ytterligere optimalisert i Canons speilløse EOS R-systemkameraer med lanseringen av nye, høytytende batterier. I tillegg kan ulike strømsparingsalternativer i kameramenyen, sammen med muligheten til å lade via USB og nødladere, forlenge kameraets brukstid enda mer.

Speilløse systemkameraer kontra speilreflekskameraer: ta et valg

Speilreflekskameraer har sine styrker, men speilløse EOS R-systemkameraer og -objektiver tilbyr massevis av nyskapende teknologi som åpner opp for nye kreative muligheter for fotografering og video.

Hvis du vil ha et lett kamera med høy bildefrekvens for reisefotografering, kan et speilløst systemkamera, for eksempel EOS R10, være perfekt. Hvis du liker fotografering av dyreliv og action, vil de raske speilløse kameraene som EOS R7 og EOS R6 Mark II gi deg ytelsesforbedringen du trenger. Hvis du ønsker å fotografere og filme i fullformat, er det speilløse EOS R8-kameraet fullt av kreative funksjoner som hjelper deg med å nå de kunstneriske målene dine. Og serien omfatter selvfølgelig ledende speilløse kameraer med banebrytende funksjoner som dekker behovene til de mest krevende profesjonelle fotografene, deriblant EOS R3 og EOS R1.

I hele serien av det speilløse EOS R-systemet er det mulig å bruke neste generasjons RF- og RF-S-objektiver, med tilhørende fordeler som bildekorrigering i kameraet og autofokus og sporing.

Den elektroniske søkeren på et speilløst kamera gjør det mulig å forhåndsvise bildet i søkeren og samtidig bruke kamerainnstillingene. Sanntidsvisning på den bakre LCD-skjermen på et speilreflekskamera gjør det samme, men det er ikke alltid så praktisk å bruke denne. Du vil heller ikke kunne se så mye i mørket på søkeren til speilreflekskameraet, i motsetning til den elektroniske søkeren på et speilløst kamera, som hjelper deg med å ramme inn bildet under nesten alle forhold.

Avanserte autofokusfunksjoner som dyreøye-AF og kjøretøy-AF er bare tilgjengelige på de nyeste EOS R-systemkameraene. Disse speilløse kameraene gir deg også friheten til å fotografere eller filme med enten en elektronisk eller mekanisk lukker, og de har vanligvis muligheter for mye høyere hastighet ved kontinuerlig fotografering og muligheten til helt stille bruk.

Hvis du kan, bør du prøve kameraet du er interessert i, for å teste ergonomien, autofokusen, lukkertypen og lukkerhastigheten. Det viktigste er hvordan det føles og passer for deg. Når du har bestemt deg for hvilket speilløst kamera som passer for deg, kan du spørre i en lokal kamerabutikk om mulighetene for bytting av deler, eller vurdere å gi det gamle kamerautstyret ditt til en lokal kameraklubb eller skole, slik at noen andre kan begynne på fotoreisen sin.



*Andre lyder enn de fra lukkeren (lyder fra blenderåpningen, drivverket i fokusobjektivet, elektronikken osv.) kan oppstå.

Amy Davies, Alex Summersby & Marcus Hawkins

Relaterte produkter

Relaterte artikler

APS-C versus fullformat

Hva er forskjellen på APS-C- og fullformatskameraer, og hva bør du velge?

Hvorfor EOS R-systemet er en oppgradering som kan forandre karrieren

Canon EOS R-kameraer og -objektiver har forbedret fotografenes arbeid gjennom fem år. Oppdag selv hvorfor proffene har gått over til dette utstyret.

Hvordan komme i gang med fotografering

Vil du oppgradere fra en smarttelefon til et kamera? Fotoguiden for nybegynnere har alt du trenger for å komme i gang.

Slik velger du et objektiv

Alt du trenger å vite om objektiver – fra objektivtyper til funksjonene du bør se etter.