Tips til fotografering av dyreliv og fugler med EOS R6 Mark II

Vil du forbedre bildene og videoene dine av dyreliv og fugler? Her er 10 tips som kan hjelpe deg med å få mer ut av utstyret ditt, utvikle ferdighetene dine og få bedre resultater.
A hoopoe (Upupa epops) with an insect in its beak sits on a branch against a blurred background. Shot on Canon EOS R6 Mark II. © Christine Sonvilla & Marc Graf

Du trenger ikke dra på safari til eksotiske steder for å fotografere og filme dyreliv. Uansett hvor du bor, er det garantert spennende dyr og fugler i nærheten – bare i Europa er det for eksempel mer enn 900 forskjellige typer fugler.

De østerrikske fotografene og filmskaperne Christine Sonvilla og Marc Graf, som er Canon-ambassadører og spesialiserer seg på naturvern og dyreliv, reiser regelmessig rundt i Europa og resten av verden for å fotografere og filme. Men det kommer naturligvis an på hvilke dyr du er ute etter. Et naturreservat, en nasjonalpark eller et pittoresk kysthabitat kan være bare en kort reise unna deg.

Christine og Marc bruker ofte Canon EOS R6 Mark II, som er et godt valg for naturfotografering. Kameraet kan ta opptil utrolige 40 bilder per sekund med enestående bildekvalitet selv ved lite lys, noe som er ideelt for fotografering av dyr som beveger seg raskt i skumringen eller dypt inne i en skyggefull skog. «Vi tar ikke bilder til reklameplakater», sier Christine, «så oppløsningen på 24 megapiksler passer perfekt til denne typen fotografering.» Kameraets autofokus med kunstig intelligens og dyplæring låser seg til motiver i rask bevegelse, uansett hvor de er i bildet, med øyeregistrerings-AF som sporer dyr eller fugler og holder dem i skarpt fokus. Det er like bra til video som til stillbilder, med kraftig bildestabilisering og mulighet til å lagre 4K 60p-opptak av profesjonell kvalitet.

Uansett hvilket kamera du bruker, skal du nå få 10 tips fra Christine og Marc som kan hjelpe deg til å bli bedre til å ta bilder og videoer av fugler og andre dyr.

1. Utnytt kameraets AF-funksjoner

Funksjonene for autofokus (AF) kan bidra til å holde motivet i skarpt fokus, enten det er et rådyr som gresser i skogen eller fugler i lufta. I noen nyere Canon EOS-modeller, deriblantEOS R6 Mark II som Christine og Marc bruker, finnes det en øyeregistrerings-AF for dyr som kan låse seg på øynene til dyr og fugler. Dette gjør en stor forskjell, sier Christine, for det betyr at du kan konsentrere deg om komposisjonen og innrammingen av bildet istedenfor fokuseringen. Hvis kameramodellen din ikke har denne funksjonen, kan du fortsatt bruke AF – sett den til AI Servo AF (også kalt Servo AF, avhengig av kameramodellen), og kameraet fortsetter da å fokusere på motivet mens det beveger seg, så lenge du holder fokusknappen inne. Dette fungerer både for stillbilder og video.

En gemse (Rupicapra rupicapra) som står på steinete grunn, fotografert i skarpt fokus mot en uskarp bakgrunn.

I kameraer som har dette alternativet, kan autofokusfunksjonen som gjenkjenner dyr, fungere bra til mange typer dyreliv, for eksempel denne gemsen (Rupicapra rupicapra). Tatt med et Canon EOS R6 Mark II-kamera og et Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv ved 1/250 sek, f/7,1 og ISO 2000. © Christine Sonvilla og Marc Graf

2. Bruk fokus med knappen.

«De fleste dyr er mest aktive i skumringen og ved daggry, så det er ofte da vi er ute», sier Christine. Marc legger til: «Vi mener at fotografering handler om å mestre lys, og det vakreste lyset er rundt solnedgang og soloppgang.» Men autofokusen kan slite med å finne motivet ved lite lys eller hvis dyret er lite og langt unna i landskapet.

Som en hjelp i disse situasjonene anbefaler Christine og Marc å bruke teknikken fokus med bakknappen. Slik bruker du denne funksjonen på de fleste Canon EOS-kameraer (noen av begrepene kan avvike på enkelte kameramodeller).

  • Som standard er både AF og eksponeringsmåling tilordnet lukkerknappen. Endre dette i kameramenyen til kun måling, tilordne deretter fokus til AF-ON-knappen, og sett AF-modus til enkeltbilde.
  • Pek kameraet mot motivet, og trykk på AF-ON-knappen frem til kameraet fokuserer på det, og så slipper du. Nå kan du endre innrammingen av bildet og ta så mange bilder du vil, så vil fokuset holde seg der det var.
  • Hvis du vil endre fokus, holder du inne AF-ON-knappen en gang til og peker mot motivet eller noe kameraet kan fokusere på, omtrent på riktig avstand.

Christine og Marc sier at det å skille fokuseringen fra lukkeren på denne måten løser problemene forbundet med AF i lite lys, og det gir dem mye mer fleksibilitet til å ramme inn og fange inn scenen de ønsker.

En alpesteinbukk (Capra ibex) står på en bakketopp i solnedgangen, nesten i silhuett mot de disige fjellene i bakgrunnen.

I slike omgivelser, med lite lys og der det bakgrunnsbelyste motivet er en ganske liten del av motivet, sier Christine og Marc at de lettere oppnår fokuset de vil ha, ved å bruke bakknappen. Tatt med et Canon EOS R6 Mark II-kamera og et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv ved 1/400 sek, f/5,6 og ISO 100. © Christine Sonvilla og Marc Graf

3. Velg riktige innstillinger til situasjonen

Bruk en rask lukkerhastighet (1/1000 sek eller raskere) for å fryse et dyr i bevegelse – men husk at dette har konsekvenser for de andre elementene i eksponeringstrekanten. Hvis du bruker rask lukkerhastighet, trenger du en større blenderåpning (lavt f-nummer) for å få god eksponering. Dette fører til grunn dybdeskarphet, så motivet isoleres fra den ufokuserte bakgrunnen. Dette fanger kanskje ikke opp så mye av dyrets omgivelser som du ønsker i alle tilfeller. Det er også lurt å holde ISO så lav som mulig for å få minst mulig bildestøy, men du må gjerne øke den hvis det er lite lys.

Hvis du prioriterer å fange opp raske bevegelser, kan du ved å stille inn kameraet til modus for lukkerprioritet (TV) få kontroll over den viktigste innstillingen, lukkerhastigheten, så vil kameraet justere blenderåpningen og ISO etter behov for å oppnå god eksponering.

En hærfugl i luften med utstrakte vinger.

Denne hærfuglen (Upupa epops) hadde flydd ut av reiret i et hult tre. Den raske lukkerhastigheten fanget den i bevegelse, mens bakgrunnsbelysningen bidro til å fange opp detaljer. Tatt med et Canon EOS R6 Mark II ved 1/1600 sek, f/6.3, ISO 1600. © Christine Sonvilla og Marc Graf

4. Panorering for å følge bevegelser

Istedenfor å sikte på å fryse bevegelsen til motivet, kan du prøve å fange opp dramatikken og følelsen av handling ved å bruke en lengre eksponering og panorering og ved å bevege kameraet jevnt for å følge motivets bevegelse. Still inn kameraet på lukkerprioritet (Tv) eller manuell (M), og prøv en lukkerhastighet på rundt 1/60 sek. Når du står støtt, kan du vri hele kroppen i en sammenhengende, jevn bevegelse for å følge motivets bevegelser. Bruk kontinuerlig fotografering, og hold lukkerknappen nede for å ta en serie av bilder mens handlingen skjer. Hvis du lykkes, kan du få motivet i perfekt fokus, samtidig som bena blir uskarpe på grunn av bevegelsen, og bakgrunnen får en silkemyk uskarphet.

En alpesteinbukk i bevegelse som løper ned en gresskledd skråning.

En alpesteinbukk (Capra ibex) fanget i bevegelse ved hjelp av panoreringsteknikken. Med lavere lukkerhastighet viser bakgrunnen en liten bevegelsesuskarphet, mens motivet er skarpt. Tatt med et Canon EOS R6 Mark II-kamera og et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv ved 1/100 sek, f/6,3 og ISO 100. © Christine Sonvilla og Marc Graf

5. Lagre egendefinerte forhåndsinnstillinger på forhånd

Dyrene står som regel ikke og venter mens du justerer kamerainnstillingene. Marc anbefaler at du lagrer egendefinerte forhåndsinnstillinger, som du så raskt kan hente frem i den egendefinerte kameramodusen. Slik gjør du det.

  • Sett hjulet til en av fotomodusene, for eksempel Tv, og angi ønskede innstillinger.
  • Deretter navigerer du til skiftenøkkelmenyen og velger «Custom shooting mode» (Egendefinert fotograferingsmodus), og så registrerer du disse innstillingene. Avhengig av kameraet kan det være mer enn én egendefinert modus tilgjengelig. I så fall velger du én – C1, C2 og så videre.
  • Når du når vrir hjulet til C1, tas alle de lagrede innstillingene i bruk med en gang.

Ved å lagre egendefinerte forhåndsinnstillinger unngår du å sløse tid på å konfigurere innstillinger, slik at du går glipp av bildet.

En alpesteinbukk står i en åker – med bakgrunnsbelysning i gyllent kveldslys.

Du trenger ikke alltid å skynde deg eller ta en serie med bilder for å fotografere dyrelivet. Det var nesten så denne alpesteinbukken poserte til dette portrettet under perfekte lysforhold. Tatt med et Canon EOS R6 Mark II-kamera og et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv ved 1/1600 sek, f/7,1 og ISO 800. © Christine Sonvilla og Marc Graf

6. Vær klar til å filme også

Hvis du virkelig vil fange opp handlingen, kan du selvfølgelig ta det ett knepp opp og spille inn en video. Det passer også bra til å dele opplevelsen med følgerne dine på sosiale plattformer. EOS R6 Mark II gjør det lettere enn noen gang å bytte raskt fra å ta stillbilder til video, med en dedikert kontroll for dette oppå kameraet. Andre modeller har forskjellige måter å gjøre dette på – på EOS R7 kan du for eksempel bruke av/på-bryteren til å starte kameraet i én bestemt modus.

Marc syntes det var praktisk å kunne bytte raskt fra stillbilder til video da han fotograferte gribber i Kroatia. Da de var i ferd med å fly av gårde, skjønte han at video var det beste valget. For å gjøre det enda raskere lagret han tilpassede videoinnstillinger som umiddelbart ville være klare til å filme med en gang han byttet modus.

Vær oppmerksom på at videoinnstillingene lagres separat fra bildeinnstillingene, så du kan lagre både et videooppsett og en stillbildekonfigurasjon som egendefinerte forhåndsinnstillinger. Når du så setter kameraet i videomodus, kan du hente frem forhåndsinnstillingene for video ved å velge C1.

En stor alpesteinbukk som sitter på bakken, med fjerne fjell ute av fokus i bakgrunnen.

Om du skal fotografere eller filme, kommer an på motivet og hva det gjør. Denne store alpesteinbukken lå og hvilte mens solen gikk ned. Christine og Marc kunne bevege seg i perfekt posisjon for å fange opp de imponerende hornene mot bakgrunnen av dyrets habitat, Alpene. Tatt med et Canon EOS R6 Mark II-kamera og et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv ved 1/1000 sek, f/6,3 og ISO 200. © Christine Sonvilla og Marc Graf

7. Bruk riktig lukkerhastighet for video

Når du tar opp video, er en nyttig tommelfingerregel å angi en lukkerhastighet på cirka 1/2R, der R er bildefrekvensen du filmer med. Hvis du for eksempel filmer i 4K 60p på EOS R6 Mark II, betyr det en bildefrekvens på 60 bilder/sekund, så den ideelle lukkerhastigheten er cirka 1/125 sek. Hvis du filmer med 25 bilder/sekund, bør du angi en lukkerhastighet på cirka 1/50 sek. Da blir enkeltbildene riktig eksponert og ser skarpe ut. Hvis lukkerhastigheten var for lav, vil handlingen virke uskarp. Hvis lukkerhastigheten er for høy, kan opptaket virke hakkete ved avspilling.

En gemse står i en bratt, steinete bakke med skog i dyp skygge som er ute av fokus i bakgrunnen.

Christine og Marc sier at det de liker best ved dyrebilder, er å vise dyret i sitt naturlige habitat. Da kan det være veldig effektivt å filme, for seerens blikk trekkes mot motivet som beveger seg, selv om det bare er et lite element i landskapet. Tatt med et Canon EOS R6 Mark II-kamera og et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv ved 1/640 sek, f/7,1 og ISO 800. © Christine Sonvilla og Marc Graf

8. Vær forberedt, men pakk så lett som mulig

Det er lurt å ha med et ekstra batteri hvis du har det, slik at du kan fortsette å filme over en lengre periode om nødvendig. Vurder å bruke et stativ med ett eller tre bein, særlig hvis du bruker kraftige teleobjektiver, som er vanskelige å holde stødige gjennom lange opptak. Når det er sagt, krever dyrefotografering ofte at man går langt for å komme dit dyrene er, så det er fornuftig å holde utstyrsvesken så kompakt som mulig. Christine og Marc sier at de nå ofte klarer seg uten å ha med et stativ til de vanskeligste stedene, fordi bildestabiliseringen i den nyeste generasjonen av EOS R-systemkameraer og RF-objektiver er så bra at de ikke trenger et stativ. Vekten de sparer på det, gjør en stor forskjell på lange turer opp bratte fjell.

Hvis du fortsatt bruker et EF-objektiv, og særlig hvis det er et stort telefotoobjektiv, kan det være på tide å vurdere å investere i et nyere RF-objektiv. RF-objektiver har ikke bare mer avansert optisk teknologi, de er også mindre og lettere enn EF-objektivene. For å spare vekt anbefaler Christine og Marc også zoomobjektiver, som kan dekke mange bruksområder uten at de er så store og tunge som et sett med fastobjektiver.

En hærfugl fryst i luften, idet den mater ungene sine med et insekt i reiret i et hult tre.

En hærfugl som mater ungene sine i reiret i et hult tre. Ved å bruke et zoomobjektiv har Christine og Marc kunnet fotografere på avstand (brennvidden var 500 mm i dette tilfellet), noe som reduserer risikoen for å forstyrre fuglene. Tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM-objektiv ved 1/1600 sek, f/7,1 og ISO 3200. © Christine Sonvilla og Marc Graf

9. Velg riktig objektiv til motivet

Hvilket objektiv er best til dyrefotografering? Det kommer an på motivet og fotograferingsstilen. Fugler kan være lettskremte og nervøse, og de er selvfølgelig også vanligvis i trær, så bildene tas ofte fra litt avstand, og da er det nyttig med et teleobjektiv. Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, for eksempel, er et allsidig og kraftig superteleobjektiv som gir deg større rekkevidde kombinert med utrolig fleksibilitet, uansett hvor du er.

Christine og Marc sier at de vanligvis har med seg et stort utvalg av objektiver for å være klare for alle typer fotografering, men favorittobjektivet deres er RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM – den omfattende zoomrekkevidden gjør det allsidig nok for mange forskjellige situasjoner. Når de er ute og fotograferer alpesteinbukken, for eksempel, kan dette være det eneste objektivet de tar med seg på en dagsøkt. Til små dyr foretrekker de RF 14-35mm F4L IS USM, og Christine forklarer hvorfor: «Du kan komme virkelig tett på og likevel få et skarpt bilde, samtidig som du får med hele bakgrunnen.»

En alpesteinbukk i en åker, med en bratt bakke bak og fjerne fjell i bakgrunnen.

Christine og Marc foretrekker et zoomobjektiv, slik at de kan reagere raskt på dyrets adferd uten å måtte bytte objektiv, og med muligheten til å bytte fra et bredt perspektiv av motivet, som dette, til et bilde av dyret tettere på. Tatt med et Canon EOS R6 Mark II-kamera og et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv ved 1/250 sek, f/6,3 og ISO 1600. © Christine Sonvilla og Marc Graf

10. Lær mer om motivet og utstyret ditt

For vellykkede bilder og videoer av dyr er det to viktige faktorer, sier Christine og Marc.

Den første er å lære så mye som mulig om motivet, slik at du vet hva du ser etter og kan være på riktig sted til riktig tid. Dette gjelder spesielt dyrets vaner og repetitive adferd – hvor og når skjer det noe, når er det mest av et bestemt aktivitetsmønster og så videre.

Det andre som er viktig, er å bli kjent med funksjonene til kameraet som skal hjelpe deg med å fange det opp. «De beste bildene er ikke alltid bare flaks», spøker Marc. «Jo bedre du vet hva du kan gjøre med kameraet, og hva det kan levere, jo bedre blir resultatet.»

Christine legger til et siste tips: «Fortsett å øve! Det er som hvis du ikke har kjørt bil før – det ligger ikke bare naturlig for deg. Med øvelse blir kameraet som en forlengelse av deg selv. Det bør bli verktøyet du bruker for å virkeliggjøre kreative ideer.»


Skrevet av Mabinty Taylor-Kamara og Alex Summersby

Relaterte produkter

Relaterte artikler

Tips til naturfotografering

Tips og teknikker for å ta naturfotograferingen din til nye høyder og for å få mest mulig ut av Canon-kameraet og -objektivene dine.

De beste objektivene for dyreliv

Ta fantastiske bilder av ville dyr og fugler med disse fast- og zoomobjektivene.

Fuglefotografering med RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

En profesjonell fotograf og en hobbyfotograf samarbeidet om å teste RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ute i felten.

Slik fotograferer du fugler

Tips og det beste nybegynnersettet for fuglefotografering.