En endags fotoseanse med en profesjonell actionsportsutøver

Den spirende fotografen Deborah tilbringer en actionfylt dag med Canon-ambassadør Jean-baptiste Liautard, som fanger hvert eneste øyeblikk av en spennende terrengsyklingsøkt.
To fotografer tar et bilde av en terrengsyklist som utfører et vågalt hopp, med gresstrå i forgrunnen.

Det kan være en stor utfordring å fryse raske bevegelser når du tar bilder. Hvilke kamerainnstillinger skal du bruke? Hvordan skal du fokusere objektivet? Hvilke teknikker vil gi knivskarpe resultater?

Deborah, en ung fotograf og actionsportsentusiast fra Lyon, Frankrike, var ivrig etter å få svar.

«Jeg har strevd med å fokusere og ramme inn», forklarer hun. «Jeg vil lære de riktige teknikkene for å få motivet skarpt, og hvordan jeg velger den perfekte vinkelen når det gjelder å ta bilder av motiver i bevegelse.»

For å hjelpe Deborah med å ta actionbilder raskt slo vi oss sammen med Canon-ambassadør og terrengsykkelfotograf Jean-baptiste Liautard (Jb) på en stuntfylt fotoseanse med den franske terrengsykkelutøveren Jéremy Berthier.

Jb tar vanligvis bilder med et Canon EOS R5, men for å bevise at du ikke trenger profesjonelt utstyr for å ta bilder som ser profesjonelle ut, fikk de to et Canon EOS RP og et Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM-objektiv å jobbe med.

Finn ut hvordan Deborah håndterte utfordringene, og les Jbs beste tips for å ta bilder av motiver i bevegelse.

1. Kommuniser med motivet

Tre personer på en treplattform som ser på bilder på et Canon EOS RP-kamera, to som sitter, én av dem har på seg hjelm og står og holder en terrengsykkel.

Det er viktig å snakke med motivet for å få de beste resultatene. «Målet med denne typen bilder er å vise bevegelsene på sitt beste», sier Jb. «Så hvis utøveren går fire meter opp, men det ser ut som én meter i bildet, er det ikke et godt actionbilde. Det kan være et godt bilde, men føreren vil aldri være fornøyd med det, og alle må være fornøyde på slutten av dagen.»

Et bilde av en figur i mørk skygge på den vribare skjermen til et Canon EOS RP-kamera.

Jb rådet Deborah til å veilede motivet, som å fortelle vedkommende hvor han skulle se og hva han skulle gjøre. «På denne måten kan du kontrollere alt, selv når handlingen utfolder seg på en naturlig måte – det handler om å styre de små detaljene for å få bildet», sier han.

«Hvis kameraet ikke har en veldig rask kontinuerlig fotograferingshastighet, må du trykke på utløserknappen akkurat i riktig øyeblikk», sier Jb. «Det vil være svært nyttig å vite litt om sporten i denne sammenhengen. Snakk med føreren og diskuter hvilke triks han/hun gjør, hvor høyt han/hun kommer til å gå, og hvilken vinkel han/hun tror at bevegelsen vil se bra ut fra.»

Deborah er enig: «Jb forklarte hvor viktig det er å kommunisere med folk vi arbeider med, slik at vi kan fortelle hverandre våre hva vi forventer. Den største utfordringen jeg hadde på fotoseansen, var å håndtere hastigheten til motivet. Jeg overvant det ved å analysere Jeremys treningsløp slik at jeg kunne forutse det riktige øyeblikket for å trykke på utløseren på neste forsøk.»

Glem heller ikke å bruke kameraets teknologi til din fordel. Hvis du kombinerer flott kommunikasjon med motivet med kameraets raskeste opptaksinnstilling, får du en bedre mulighet til å fange øyeblikket når alle elementene samles i et flott actionbilde. «Det å ha fleksibiliteten til å ta en serie med bilder som du kan dele med utøveren for å velge den beste rammen, er svært viktig fordi plasseringen og bevegelsen må anses som perfekt fra begge sider av kameraet», forklarer Jb.

2. Kontroller så mange elementer som mulig

Canon-ambassadørr Jean-baptiste Liautard tar et bilde av en mann som utfører triks på en terrengsykkel på en landevei med et Canon EOS RP-kamera.

Jb sier at han liker å «overdrive» hvitbalansen for å fremheve de varme fargene om kvelden, og han viste Deborah hvordan det gjøres ved å stille inn en høyere fargetemperatur manuelt med K (Kelvin)-alternativet i Canon EOS RPs hvitbalansemeny.

En terrengsyklist som hopper mens han kjører nedover en vei.

«For denne fotoseansen ba jeg Jeremy om å bruke gule og brune klær fordi jeg følte at det komplimenterte bakgrunnen godt», sier Jb. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM-objektiv ved 1/2500 sekunder, f/1,8 og ISO 200. © Jean-baptiste Liautard

Selv om du ikke kan kontrollere været, bør du gjøre ditt beste for ikke å overlate noen andre aspekter av fotograferingen til tilfeldighetene, sier Jb. «Prøv å forutse problemer og kontrollere så mange ting som mulig. Det hadde for eksempel regnet mye i dagene før denne fotoseansen, så det var altfor mykt å ta av på et av hoppene. For å komme oss rundt dette gravde vi oss ned i kanten på hoppet og tente et bål på innsiden slik at leiren tørket ut i løpet av noen timer.»

Et aspekt ved fotografering av actionsport som er relativt kontrollerbart, er førerens valg av klær. «Prøv å få farger som fungerer i harmoni, eller legg til kontrast. Hvis du for eksempel har en grønn bakgrunn, kan du bruke røde eller hvite klær for å få føreren til å skille seg ut.»

3. Angi en rask lukkerhastighet

Et bilde av toppen av et Canon EOS RP-kamera med fokus på kamerainnstillingshjulet.

Jb anbefaler å bytte til manuell eksponeringsinnstilling for full kontroll over kamerainnstillingene. Når du begynner med å ta actionbilder, er det best å ta bilder når det er relativt lyst, siden du har mer frihet til å eksperimentere.

En terrengsyklist som utfører et høyt hopp, hvor toppunktet er på nivå med den nærliggende trelinjen.

En rask lukkerhastighet er avgjørende for å holde detaljene skarpe mens du fotograferer en idrettsutøver i bevegelse. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 52 mm, 1/1000 sek., f/7,1 og ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

Det var avgjørende å velge riktig lukkerhastighet i denne fotoseansen. «Terrengsykling er sannsynligvis en av de raskeste sportsgrenene du kan fotografere», sier Jb. «Hjulene roterer så raskt at det er vanskelig å få eikene skarpe ved lukkerhastigheter lavere enn 1/800 sekunder. Hvis du har nok lys, vil jeg anbefale minst 1/1000 sekunder.»

Hvis du angir en så rask lukkerhastighet, kan dette være et problem når lysnivået blir lavere, men hvis du bruker et raskt objektiv med en stor maksimal blenderåpning, for eksempel Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM, kan du få flere alternativer. «Du må kanskje være fleksibel med blenderåpningen og ISO for å få god eksponering med høy lukkerhastighet», forklarer Jb. «Noen ganger vil du kanskje ikke ta bilder med maksimal blenderåpning i svakt lys, fordi du vil at forgrunnen skal være litt mindre uklar. Hvis du øker ISO, kan du fortsatt fryse bevegelsen.»

Til tross for dette anbefaler Jb at ISO holdes så lav som mulig for å oppnå best mulig bildekvalitet, så Deborah startet på ISO 100. «Da valgte jeg en rask lukkerhastighet», sier hun. «Og jeg justerte blenderåpningen og ISO for å få eksponeringen jeg ønsket.»

4. Velg riktig fokusinnstilling

Canon-ambassadør Jean-baptiste Liautard ligger i gresset sammen med Deborah og viser henne den vribare skjermen på et Canon EOS RP-kamera.

Autofokus kombinert med den vribare skjermen til Canon EOS RP kan være svært nyttig, siden det gjør det enklere å ta skarpe bilder når du holder kameraet i vanskelige vinkler, som Jb forklarte til Deborah.

En av de største utfordringene innen sportsfotografering er å få en idrettsutøver i rask bevegelse i fokus. Jb anbefaler at selv om et kamera med rask autofokus ofte er uvurderlig for å fange bevegelser, kan det å bytte til manuell fokus gi deg konsekvente resultater når du står overfor et forutsigbart og repeterbart sportstriks.

«Når du kjenner sporten og vet nøyaktig hvor føreren kommer til å være på det høyeste punktet i trikset, kan du fokusere objektivet manuelt på det punktet», sier han. «Du kan gjøre det enklere ved å be dem stå i posisjon nedenfor der trikset ville vært, og deretter forstørre sanntidsbildet med 10x slik at du kan fokusere nøyaktig på dem.» Brennvidden til bevegelsen fra objektivet bør ikke endres hvis kameraet holder seg i samme vinkel, og dermed ikke påvirker fokus. Hvis kameraet vippes oppover, endres imidlertid fokuseringsavstanden, og det kaster fokus ut hvis dybdeskarpheten er grunn nok.

«Hvis bevegelsen er uforutsigbar, for eksempel ved terrengsykling i nedoverbakke, ville jeg definitivt dra nytte av Servo-autofokus i stedet.»

Deborah sier at det tok flere forsøk for å sikre at bildene hennes var skarpt fokusert fordi hun ikke var vant til denne teknikken. «Før bevegelsen satte jeg autofokusen på et objekt som var på samme avstand som jeg forventet at Jéremy ville være på toppen av et triks. Deretter byttet jeg objektivet til manuell fokus, slik at det ikke ville endre posisjon», forklarer hun.

5. Vær din egen lykkes smed

En ung kvinne på en gressbane som holder en håndfull gress foran kameraet, med to figurer på sykkelen øverst på en rampe i det fjerne.

Hvis du bærer med deg din egen forgrunn, får du friheten til å ta bilder av det som skjer fra den beste vinkelen.

En terrengsyklist som utfører et hopp på en solfylt dag, med gress i forgrunnen av bildet.

Ved å bruke Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM-objektivet med maksimal blenderåpning på f/1.8, gir gresset en myk ramme for Jeremys hopp. Tatt med et Canon EOS RP-kamera ved 1/4000 sekunder, f/1.8 og ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Jb lærte Deborah viktigheten av å tenke raskt når ting ikke skjer som planlagt. «Jeg forklarte at jeg liker å ha detaljer i forgrunnen, for eksempel grener og blader, fordi de gir dybde og en tredimensjonal kvalitet», sier han. «Det var noe gress jeg ville fotografere gjennom, men det var ganske lavt, og et gjerde foran hoppene ville ha blokkert bildet fra den lave vinkelen. For å komme oss rundt dette trakk vi bare litt gress opp og holdt det foran objektivet.»

For Deborah var dette en ny teknikk. «Det å bruke gress eller trær til å skjule detaljer som jeg ikke ville ha i bildet mitt eller lage en bedre komposisjon, var så selvfølgelig, men det ikke var noe jeg prøvde før dette bildet», forklarer hun. «Jb ba meg om ikke å nøle med å utforske alle stedene for å finne den perfekte vinkelen – og ikke planlegge å jukse med redigering senere, men å bruke og endre omgivelsene så mye du trenger før du tar bildet.»

Heldigvis fikk Deborah noen fantastiske actionsportsbilder fra fotoseansen – og forhåpentligvis vil Jbs råd også hjelpe deg med dine egne triksbilder.

Ta actionbildene dine til neste nivå med disse mer avanserte teknikkene fra Jb*.

*Bare tilgjengelig på utvalgte språk.



Skrevet av Marcus Hawkins

Relaterte produkter

Relaterte artikler

Slik bruker du blits til kreativ fotografering av bevegelser

Oppdag fordelene ved å bruke Speedlite-blits til actionfotografering.

Tips og triks for vinterferiebilder

Den profesjonelle sportsfotografen Richard Walch gir deg sine eksperttips for å ta bedre vinterbilder, fra valg av kamera til de beste innstillingene.

Ta bevegelsesbilder

Finn ut hvordan du tar bilder av bevegelse og gir bildene en følelse av bevegelse.

Historien bak bildet

Fem proffe sportsfotografer gir råd om hvordan du kan ta sportsbilder som skiller seg ut.