Lek med lys og skygge: naturfotografering i svart/hvitt

Canon Ambassador Helen Bartlett forklarer hvordan hun tok flotte naturbilder i svart-hvitt med PowerShot G7 X Mark III.
Vanndråper fanger opp lyset på et edderkoppnett.

Har du noen gang lurt på hvordan det er å se verden i svart/hvitt? For den London-baserte familieportrettfotografen og Canon Ambassador Helen Bartlett er det hennes foretrukne stil. Helen har gjort svart-hvitt til sitt varemerke siden hun begynte i 2003, og har jobbet med dybdene i lys og skygge når det faller på ansiktene og motivene foran henne.

Da England var nedstengt på grunn av Covid-19, byttet Helen imidlertid ut familieportretter med å eksperimentere med naturfotografering i svart/hvitt mens hun gikk turer i nærheten av hjemmet sitt i Nord-London. Hun deler de resulterende bildene sine, som er en blanding av skjulte strukturer, bakgrunnsbelyste blader, duggvåte spindelvev og dramatiske silhuetter av skogområder, på Instagram-høydepunktene sine under navnet «Off Duty». De fleste av dem ble tatt med Canon PowerShot G7 X Mark III.

Det å ta bilder med et kompaktkamera har hjulpet Helen med å utvikle stilen sin og oppmuntret henne til å leke med nye teknikker. Her forklarer hun hvordan prosessen utviklet seg, og gir råd om hvordan du kan ta dine egne flotte naturbilder i svart/hvitt.

1. Finn et nytt perspektiv

Et svart-hvitt nærbilde av fem identiske blomster i silhuett mot solen.

Canon Ambassador Helen Bartlett brukte det kompakte Canon PowerShot G7 X Mark III til å ta naturbilder i svart-hvitt mens London var nedstengt, og oppdaget en helt ny verden. Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III-kamera ved 1/800 sek., f/10 og ISO 320. © Helen Bartlett

Fordelene med et kompaktkamera for fotografer er størrelse, allsidighet og muligheten til å dele bilder raskt og enkelt, men det kan også gi en mer avslappende opplevelse når det er mindre press for å skape det perfekte bildet.

«Jeg hadde lenge vært på utkikk etter en mellomting mellom en telefon og et profesjonelt kamera, siden jeg ikke kan legge Canon EOS-1D X Mark III i lommen», sier Helen. «Jobbkameraet mitt er rett og slett for stort til å ta med på en spasertur rundt i parken. Jeg ble virkelig frustrert over bilder jeg tok med telefonen, fordi når jeg åpnet dem på datamaskinen eller ønsket å skrive dem ut, var ikke kvaliteten der.

«Jeg kjøpte et Canon PowerShot G7 X Mark III under nedstengningen og begynte å ta det med ut på daglige spaserturer, hvor jeg virkelig ble kjent med det.

«Det gjør at jeg tar flere bilder, ser ting annerledes og legger litt mer merke til ting. Jeg har lært å slappe av litt og ikke bekymre meg – disse bildene er for meg og ikke for kundene, så det spiller ingen rolle om ting ikke fungerer slik du vil. Jeg kan ikke forestille meg å ikke ha et kompaktkamera nå.»

Canon PowerShot G7 X Mark III har en stor 1.0-type sensor som gjør den mer lik et speilreflekskamera eller et speilløst systemkamera enn en smarttelefon.

2. Lær så mye du kan om lys

Et svart-hvitt bilde av stilker av hundekjeks satt mot en mørk bakgrunn.

Canon PowerShot G7 X Mark III har vist seg å være et viktig tilskudd til Helens utstyrsveske. «Et kompaktkamera er ikke det samme som et speilreflekskamera eller et speilløst kamera i toppklassen, men for meg er det det perfekte midtpunktet mellom det og telefonen min», sier hun. Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III-kamera ved 1/500 sek., f/3.2 og ISO 160. © Helen Bartlett

Et svart-hvitt nærbilde av sollys som skaper lys og skygger på gresstrå.

«Når folk begynner på reisen med fotografering, er det å lære å se lyset noe av det vanskeligste», sier Helen. «Men hvis du begynner å se på lys og tar deg tid til å ta et bilde av det, vil du begynne å legge merke til det mer.» Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/2000 sek, f/2.8 og ISO 320. © Helen Bartlett

Hvis du er interessert i å fotografere naturen i svart/hvitt, anbefaler Helen å lære om lys. «Prøv å ta et bilde hver dag, enten du er ute med kameraet eller hjemme», sier hun. «Det viser kanskje bare hvordan lyset faller på et glass vann på kjøkkenet, men du vil se nærmere etter hver gang du gjør det.»

Lek med lys skaper dybde og interesse når du fotograferer i svart/hvitt, og det er mange måter å eksperimentere med det på. «Se etter bakgrunnslyset, som fungerer virkelig godt i svart/hvitt, og ikke vær redd for å leke med kontrast og eksponering», sier Helen. «Du kan stille inn eksponeringen for å ta high-key-bilder, og deretter dempe den slik at du bare får med de lyseste feltene, for å få grafiske, dynamiske bilder.»

3. Fokuser på det som er i bildet

Et svart-hvitt nærbilde av et sivstrå, med flere lignende, uskarpe strå i bakgrunnen.

«Jeg har alltid vært dratt mot svart/hvitt-fotografering fordi jeg liker enkelheten i det», sier Helen. «Jeg liker at det er abstrakt, og at du stopper og ser litt nærmere på former og teksturer.» Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/400 sek, f/2.8 og ISO 640. © Helen Bartlett

Et svart-hvitt bilde av tre høye, løvrike trær i en skog.

Noe av det Helen liker best med Canon PowerShot G7 X Mark III, er den kompakte størrelsen. «Det er viktig at det får plass i lommen», forklarer hun. Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III-kamera ved 1/800 sek., f/2.8 og ISO 400. © Helen Bartlett

Svart/hvitt hjelper Helen med å fokusere på motivet i bildet. Dette eliminerer distraherende farger eller elementer, noe som er en annen god grunn til å ta bilder av urban natur uten farge.

«Kameraet har en stor maksimal blenderåpning på f/1.8 og Wi-Fi-tilkobling, slik at jeg bare kan sende et bilde jeg liker, til telefonen min og behandle det,» fortsetter hun. «Jeg trenger ikke å gå i nærheten av datamaskinen hvis det er fridagen min.»

Et allsidig objektiv, makromodus og Wi-Fi-funksjoner er bare noen av funksjonene Helen har i Canon PowerShot G7 X Mark III. «Størrelsen og vekten, og det at det er utrolig fleksibelt, er helt fantastisk», sier Helen, som tar bilder på kameraet i svart-hvitt-modus, slik at hun kan «se» lyset i svart-hvitt. « Makrofunksjonen er også flott hvis du er ute og tar bilder av trær, blomster og dyreliv.

«Hele verden er i svart-hvitt, og jeg elsker det,» sier Helen. «Et fargebilde handler ofte om farger, men et svart/hvitt-bilde handler om motivet, enten det er en person, en bygning eller et tre. Når du er ute i en park, fjerner den også alle fargerike distraksjoner i bakgrunnen. Jeg blir alltid trukket mot svart/hvitt, ellers er det bare så mye grønt i naturen!»

4. Eksperimenter med forskjellige teknikker

En sti gjennom skogen er rammet inn av snødekte trær i dette svarte og hvite bildet.

«Eksperimenter med alle innstillingene på PowerShot G7 X Mark III, selv de tingene du ikke tror du vil bruke,» sier Helen. «Prøv å ta bilder med innebygd blits, fra ulike vinkler eller ved å bruke makrofunksjonen. Lek deg rundt og se hvordan lyset faller.» Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/500 sek, f/2.8 og ISO 400. © Helen Bartlett

Et svart-hvitt nærbilde av et edderkoppnett som glinser av morgendugg.

«Det er svært viktig å ha et kamera med innebygd Wi-Fi-tilkobling hvis du tror du kommer til å legge ut bilder på sosiale medier», sier Helen. «Du kan sende bilder til telefonen svært raskt uten å måtte anstrenge deg.» Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/2000 sek, f/3.5 og ISO 800. © Helen Bartlett

Å bruke et kompaktkamera har oppmuntret Helen til å prøve ut forskjellige teknikker og ta bilder med nye øyne. «Det har vært en flott måte å eksperimentere på», sier hun. «For eksempel er blitsfotografering ikke en del av repertoaret mitt, men da det snødde i julen, tok jeg en haug med bilder med den innebygde blitsen på Canon PowerShot G7 X Mark III.

«Det har vært gøy å prøve forskjellige vinkler, å komme seg lavt og å ta bilder gjennom gresset, noe som er veldig enkelt å gjøre med den 180-graders vippbare skjermen. I tillegg har Canon PowerShot G7 X Mark III programmene Auto (A), Blenderprioritet (Av) eller Full Manuell (M), noe som betyr at nybegynnere kan lære og gå videre fleksibelt med brukervennlige kontroller. Den har også P-program (programmert automatisk eksponering) – et fotograferingsprogram som er halvveis mellom automatisk og manuell – og Intelligent Auto, i tillegg til en rekke kreative sceneprogrammer som gjør at nybegynnere kan ta flotte bilder uten å måtte ha teknisk kunnskap.»

Hvis du vil vite mer om kameraets funksjoner og hvordan du bruker dem, kan du laste ned Canon Photo Companion-appen.

Et svart-hvitt bilde av en bølgende ring på en dam, der vanndråper fryser i luften rundt den.

«Hvis du går ut og begynner å ta bilder, og du ikke tenker noe særlig over hva du tar bilder av, vil du etter noen uker oppdage at du har blitt dratt til lignende ting», sier Helen. Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III-kamera ved 1/1600 sek., f/2.8 og ISO 3200. © Helen Bartlett

De slanke bladene på en bregneaktig plante kan ses i store detaljer i dette svarte og hvite nærbildet.

Helen beskriver sin personlige naturfotografering med kompaktkameraet sitt som «fototegning» – og finpusser de profesjonelle ferdighetene sine samtidig som hun har det gøy. Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III-kamera ved 1/640 sek., f/2.8 og ISO 200. © Helen Bartlett

En aktivitet som er inspirert av kunstnere, «bildetegning», er en annen eksperimentell teknikk som har hjulpet Helen med å observere naturen. Hun har laget en YouTube-video om dette emnet som beskriver mulighetene ved denne morsomme metoden for å ta bilder. Den er raskere, men uten press.

«Ideen om å «tegne» kom delvis fra søskenbarnet mitt, som er kunstner,» forklarer Helen. «Hvis en kunstner lager et arbeid, er det sannsynlig at vedkommende tegner mange ideer eller detaljer de kanskje vil legge inn i det. Søskenbarnet mitt beskriver det som å ta med seg blyanten på en spasertur. Jeg tenkte at det ville være en god ting å gjøre fra et fotograferingssynspunkt.

«Jeg kan for eksempel finne noen flotte nye perspektiver i parken som jeg kunne ta med i portrettfotografering. Eller jeg kan leke med en teknikk jeg har sett på Instagram, for eksempel mønstre i vanndammer, for å se hvordan det gjøres, og hva som gir de beste resultatene.»

Et svart-hvitt bilde av skyggen av et tre på en steinvegg.

«Off Duty-prosjektet mitt er bokstavelig talt akkurat det, bildene jeg tar når jeg ikke er på jobb,» sier Helen. Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III-kamera ved 1/125 sek., f/5 og ISO 125. © Helen Bartlett

Midt på en himmel som er overstrødd med skyer, skinner solen ned på store silhuetter av trær i dette svarte og hvite landskapsbildet.

«Jeg hadde ikke tenkt på «Off Duty» som et personlig prosjekt, men jeg antar at det er det,» sier Helen. «Det er bare et sted å fundere med et kamera.» Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/2000 sek, f/10 og ISO 125. © Helen Bartlett

«Hvis du fotograferer i en ganske kjedelig park, trenger du lyset for å løfte bildet,» fortsetter Helen. «Se etter hvor lyset fanger inn sidene av ting og gir form og drama. Prøv å ta bilder på begynnelsen eller slutten av dagen, når lyset er svakere. Jo mer du gjør det, jo mer ser du, og desto mer spennende blir det.»

Etter hvert som tiden går, vil stilen din utvikle seg og kan til og med føre til et personlig prosjekt som Helens «Off Duty»-serie. «Hva du tar bilder av, viser hva du er interessert i, og jo flere bilder du tar, jo mer begynner du å se temaer», sier hun. «Ikke tenk for mye over det, bare gå ut og ha det gøy.»


Skrevet av Lorna Dockerill

Relaterte produkter

Relaterte artikler

Tips til sort-hvitt-fotografering

Fra bryllup og landskap til sport og portretter – oppdag hvordan du kan ta fantastiske bilder i sort-hvitt.

Tips til naturfotografering fra Munro-fjellklatreren

Fra fargerike makroer til tåkelagte fjelltopper – slik tar Alan Rowan perfekte naturbilder med Canon PowerShot SX740 HS LITE EDITION-kameraet.

Sort-hvitt-fotografering med lang eksponering

Finn ut hvordan Stephen McNally fanger inn mystiske sort-hvitt-bilder med lang eksponering.

Fotografere verden i sort-hvitt

Den fargeblinde fotografen Chris Ward forklarer hvordan man kan lage bilder som fokuserer på de finere detaljene.