Helen Bartlett begynte å fotografere barn som tenåring i barnehagen i Sør-London der hennes mor jobbet. Hun start sin profesjonelle karriere i 2003, og nå er hun en av Storbritannias fremste og mest anerkjente familieportrettfotografer. Svart-hvitt-bildene hennes bruker lyset fra omgivelsene og uttrykker følelsesspekteret i familielivet. Vi møtte henne for å lære mer om utfordringene ved å bygge en karriere på lidenskapen hennes for fotografering.
Bak objektivet: Helen Bartlett – gjorde lidenskapen for fotografering til en karriere
Når var det du ble interessert i fotografering?
Faren min var en ivrig fotograf da jeg vokste opp, så vi hadde et mørkerom hjemme. Både brødrene mine og jeg hadde manuelle kameraer. Vi tok mange bilder med svart-hvitt-film, og fremkalte og skrev ut våre egne bilder. På den tiden drev mor barnehage hjemmefra i ukedagene. I tenårene begynte jeg å ta bilder av barna i barnehagen og selge bildene til foreldrene for å tjene lommepenger. Dette fortsatte jeg med da jeg studerte, siden jeg alltid ville bli fotograf. Jeg trodde imidlertid at det bare var en drøm, og at jeg kom til å ende opp med å jobbe med noe annet.
Hvordan ble det din karriere?
Etter at jeg hadde prøvd meg i noen andre jobber, men fortsatt ville bli fotograf, lånte storebroren min meg litt penger til å starte et barnefotograferingsfirma, og alt så ut til å skje på rett tidspunkt. Digital fotografering var i ferd med å bli rimeligere, så jeg kjøpte et Canon EOS 10D og en datamaskin og bodde hos foreldrene mine mens jeg etablerte firmaet.
Hva slags utfordringer hadde du?
Jeg hadde de samme utfordringene i starten som jeg har nå. Den viktigste utfordringen er å skaffe kunder. Du kan ta verdens flotteste bilder, men det er fortsatt vanskelig å finne kunder hvis ingen vet at du finnes. I begynnelsen er det også viktig å huske på at det krever tid og erfaring å lære å jobbe med barn. Jeg husker at jeg tok bilder av fire små gutter i en sokkelleilighet på en regnværsdag. Da tenkte jeg at denne jobben ville bli en interessant og morsom utfordring. Jo lengre du jobber med barn, jo bedre lærer du teknikker for å få det beste ut av dem. Du lærer også hvordan du kan bidra til at alle har det gøy mens dere tar bildene.
Hvilke tips har du til dem som ønsker å bli profesjonelle fotografer?
En ting som er viktig å huske, er at fotografering er et yrke få blir rike av. Det er hardt arbeid, så før noen sier opp jobben, vil jeg gjerne at de skal huske på at ingenting skjer over natten. Lær så mye du kan. Internett er en utmerket ressurs til å se etter praktisk hjelp og lære teknikker, men det aller viktigste er å øve seg. Det er fordi ingenting er bedre enn å ta bilder. Det er lurt å øve deg ved å ta bilder av familie og venner før du begynner å ta betalte oppdrag. Jo flere bilder du tar, jo flere triks lærer du, og jo mer får du utviklet stilen din.
Hva slags utstyr bruker du nå?
Jeg jobber for tiden med to kamerasystemer. Jeg har fortsatt mitt trofaste Canon EOS-1D X Mark II-kamera, som jeg bruker sammen med objektivene Canon EF 85mm f/1.4L IS USM, Canon EF 35mm f/1.4L II USM og Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Barn beveger seg raskt, og den eksepsjonelle autofokusen og den robuste konstruksjonen til EOS-1 D X-serien er super når du ikke vet hvilke utfordringer du møter på under en fotografering – sand, såpeboblevann, kosedyr. Med entusiastiske smårollinger kan alt skje.
I 2020 la jeg til et Canon EOS R5-kamera i utstyrsvesken min, noe jeg er veldig fornøyd med. Jeg drar god nytte av ansikts- og øyesporingen, den vribare berøringsskjermen og de 5940 autofokusposisjonene – de gjør at jeg kan skape nye og interessante komposisjoner for kundene mine. Jeg bruker kameraet sammen med det enestående Canon RF 50mm F1.2L USM-objektivet. Jeg bruker også det svært allsidige Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektivet, som jeg liker spesielt godt på grunn av makrofunksjonen som gjør det til det ideelle objektivet til nyfødtfotografering. Jeg kommer til å legge til et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv i utstyrsvesken min i 2021. Kvaliteten til de nye RF-objektivene er forbløffende.
Jeg anbefaler alltid å investere i et raskt primærobjektiv da det gjør at du kan fotografere innendørs med naturlig lys, noe som er en god måte å lære om blenderåpning og lukkerhastighet på. Canon EF 50mm f/1.8 STM, som er rimelig og av høy kvalitet, er et supert primærobjektiv å eksperimentere med. Canon RF 50mm F1.8 STM er et tilsvarende objektiv for de som bruker Canons fullformats speilløse systemkameraer.