LANDSKAPSFOTOGRAFERING

To objektiver, to synsvinkler på landskapsfotografering

Profesjonell fotograf Verity Milligan eksperimenterer med alternative landskapsbilder ved hjelp av bare to vidvinkelobjektiver: Ett zoom- og ett fastobjektiv.
En kvinnelig fotograf står på steiner i grunt vann og tar bilder av en innsjø omgitt av fjell.

Den prisbelønte fotografen Verity Milligan er lidenskapelig opptatt av å fotografere landskap. Hun er ofte oppe før soloppgang, på vei ut i den fantastiske naturen. «Jeg er en stor tilhenger av morgener, og særlig morgendis», sier hun. «De er så stemningsfulle. Jeg liker å komme meg ut før daggry og begynne å ta bilder i den blå timen når solen fortsatt er under horisonten.»

Verity har et misunnelsesverdig utvalg av Canon-kameraer og objektiver i L-serien i utstyrsvesken sin, men for å vise hva som er mulig med bare et par kompakte og lette objektiver, tok hun utfordringen med å ta landskapsbilder fra forskjellige perspektiver med bare ett zoomobjektiv og ett primærobjektiv – Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM og RF 24mm F1.8 MACRO IS STM – i det vakre Lake District i Cumbria i England.

«Kvaliteten og ytelsen til disse rimeligere objektivene har blitt betydelig forbedret siden jeg begynte med fotografering», sier Verity. «Glasset er veldig bra, og begge objektivene er svært følsomme. Men det jeg likte best, er hvor små og håndterbare de er. Jeg kunne bare pakke med et kamera og disse to objektivene og gå ut i landskapet.»

To objektiver, to synsvinkler

Et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objektiv står på en trestubbe ved siden av et RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv.

Verity satte kursen mot utfordringen med Canon EOS R5 og bare to RF-objektiver: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM og RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

En kvinnelig fotograf som holder et Canon-kamera, kneler for å ta et bilde. Bak henne er en innsjø omgitt av fjell.

«Settet var så kompakt og lett at jeg kunne gå lengre, inn i mer utfordrende terreng og fortsette lengre uten å bli tynget ned», sier Verity.

«En stor utfordring ved landskapsfotografering er å se ting på en annen måte, slik at du kan ta bilder som ikke er de samme som alle andres», forklarer Verity. «Derfor kan det være nyttig å bruke objektiver med en rekke ulike visninger.»

Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM er beregnet på entusiaster som ønsker å gi kameraet i EOS R-serien et allsidig zoomobjektiv med ultravidvinkel. Det har en 5,5-trinns optisk bildestabilisator for stødige bilder, selv når du tar bilder av landskap håndholdt eller i svakt lys, og er perfekt til å ta flotte landskapsbilder. Opptil 7-trinns IS er tilgjengelig med et kompatibelt kamerahus i EOS R-serien, som EOS R5. Dette objektivet er også flott på nært hold, med en manuell fokuseringsmodus som gir utrolige detaljer og imponerende skarphet helt opp til 12,8 cm (0,52 x forstørrelse).

Det lille, lette Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektivet veier bare 270 g, og kombinerer vidvinkel med rask blenderåpning for kreativ fotografering, selv i svakt lys. En 5-trinns optisk bildestabilisator gir lengre lukkerhastigheter for håndholdt fotografering, som øker til 6,5 trinn med et kompatibelt kamerahus i EOS R-serien. Den er også perfekt til nærbilder med en nærgrense på 14 cm (0,5 x forstørrelse eller halv naturlig størrelse), slik at du kan vise et motiv i omgivelsene.

Vidstrakte landskap med Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Skyformasjoner som reflekteres på overflaten av en stillestående innsjø omgitt av fjell.

«Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM er perfekt for tradisjonelle, klassiske landskapsbilder», forklarer Verity, som dette bildet av Buttermere. «Det er laget for de virkelig brede bildene med et flott perspektiv som kombinerer elementer i forgrunnen, mellomgrunnen og bakgrunnen.» Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objektiv på 17mm, 2,5 sek, f/11 og ISO100. © Verity Milligan

Et nærbilde av smørblomster på bredden av en innsjø. Blomstene er i skarpt fokus mens innsjøen og fjellene i bakgrunnen er uskarpe.

Smørblomster på breddene av Buttermere. «I begynnelsen er det enkelt å tro at landskapsfotografering handler om den store utsikten, men det er viktigere å få en balanse mellom forgrunnen og bakgrunnen», forklarer Verity. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objektiv ved 20 mm, 1/80 sek, f/5 og ISO 500. © Verity Milligan

Verity brukte Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM til å ta noen imponerende bilder av idylliske Buttermere og de flotte åsene i Northern Fells. «Dette objektivet er mest effektivt for vidstrakte landskaper», forklarer hun. «Det bredere synsfeltet er ganske enkelt uslåelig når du skal ta bilder av store utsikter og svære, dramatiske himler.»

Forholdet mellom det fjerne landskapet og motivet i forgrunnen er avgjørende når det gjelder å komponere landskapsbilder . «Jeg vil at blikket til den som ser på skal ledes gjennom bildet uten at bildet blir for rotete», sier hun. «Det er viktig å finne en balanse mellom forgrunnen og bakgrunnen. Det gir bildene dybde.»

Verity var virkelig imponert over allsidigheten som RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM kunne tilby for landskapsfotografering, og muligheten for kreativitet. «Den har et enormt utvalg av landskapsfokuserte brennvidder. Zoomrekkevidden dekker alt jeg trenger, og er utrolig i utfordrende terreng når jeg ikke når det stedet jeg ønsker å ta bilder fra med et primærobjektiv.

«Den kan også kombinere en svært bred visningsvinkel med nærfokusering. Jeg klarte å komme meg helt nær og ta bilder av noen smørblomster midt i bildet, med det omkringliggende landskapet uskarpt i bakgrunnen.»

Fang opp detaljer med Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

Hender som holder et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv foran en myrfivel.

«Jeg liker brennvidden til Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM og synsfeltet det gir for landskapsfotografering», sier Verity. «Og det som gjør det enda bedre, er at det er utrolig allsidig for et fastobjektiv.»

Et nærbilde av en myrfivel. Blomstene i mellomgrunnen er i fokus, mens de i forgrunnen og bakgrunnen er uskarpe.

«Makrofunksjonen gjør at jeg kan komme helt tett på for å ta detaljbilder, og den klare f/1.8-blenderåpningen gir liten dybdeskarphet, slik at jeg kan gjøre bakgrunnen uskarp med vakker bokeh», sier Verity. Tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/2000 sek, f/2.5 og ISO 100. © Verity Milligan

Mens hun tok bilder av myrfivel, fløy en øyenstikker plutselig inn i bildet, og makrofunksjonene til Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM gjorde det mulig for Verity å komme tett på for å ta detaljbilder. Med fotografering rundt f/3 kunne hun få frem øyenstikkeren ved å gjøre bakgrunnen uskarp, samtidig som hun beholdt de vakre fargene i landskapet.

«Det er fantastisk å ha den muligheten i utstyrsvesken din», sier Verity. «Det hjelper deg med å huske at landskapsfotografering ikke bare handler om å ta bilder av store utsikter.»

Verity likte den faste brennvidden til objektivet og sa hun syntes det var veldig nyttig for å unngå distraksjoner og konsentrere seg om komposisjon. «En fast brennvidde hjelper deg å bli en bedre fotograf», sier hun. «For meg er dette et mer kreativt objektiv. Og samlet, gir det strålende landskapsbilder.»

Et nærbilde av en øyenstikker som hviler på et gresstrå.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM sin 0,5 x forstørrelse gjorde det mulig å ta nærbilder, for eksempel av denne øyenstikkeren, med vakker, uskarp bakgrunn. Tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/250 sek, f/3.5 og ISO 100. © Verity Milligan

Få mest mulig ut av de kreative mulighetene

En innsjø omgitt av fjell, der toppen er opplyst av solens gylne glød.

«Den gylne timen, rett etter soloppgang og rett før solnedgang, er en magisk tid for landskapsfotografering», sier Verity. «Lyskvaliteten er helt nydelig, med motiver som soles i en gyllen glød.» Tatt med et Canon EOS R5 med et Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objektiv på 21mm, 1/30 sek, f/13 og ISO250. © Verity Milligan

En innsjø med et tre i forgrunnen og fjellene i bakgrunnen som reflekteres på vannoverflaten.

For å utnytte det fulle potensialet til EOS R-systemet og sikre kvaliteten på de ferdige bildene hennes behandlet Verity bildene sine i Digital Photo Professional (DPP), Canons programvare for RAW-behandling og bilderedigering. Tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/2 sek, f/11 og ISO 100. © Verity Milligan

I en perfekt verden kunne du hatt med deg objektiver som passer til en rekke scenarioer når du drar ut for å ta landskapsbilder, men Verity fant ut at Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM og RF 24mm F1.8 MACRO IS STM dekker nesten alle fotograferingsbehovene hennes. «Begge objektivene har enormt mye å tilby alle som forstår kameraet sitt, og som ønsker noe mer enn objektivet deres kan levere», sier hun. Dette inkluderer brukere av APS-C-kameraer i Canons EOS R-serie, som også vil dra nytte av den bredere vinkelen på zoomobjektivet og den bredere blenderåpningen på primærobjektivet.

«Med de store visningsvinklene gir Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM fotografer muligheten til å se landskapet på forskjellige måter, og til å virkelig utvikle kreativiteten», sier Verity. «Makrofunksjonen til Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM kombinert med den lyssterke f/1.8-blenderåpningen gir spennende, nye kreative muligheter.»

Verity var spesielt imponert over AF-funksjonene til begge objektivene, og måten bildestabilisatoren fungerer i objektivene sammen med IBIS i EOS R5. «Bildestabilisatoren fungerte utrolig bra», sier hun. «Jeg tror ikke jeg fikk ett eneste uskarpt bilde i løpet av to dager med fotografering, selv da jeg brukte ganske smale blenderåpninger og lave lukkerhastigheter i lite lys. Noen ganger tok jeg bilder håndholdt i mørket, og jeg fikk likevel skarpe bilder. Jeg liker virkelig bevegelsesfrihet når jeg fotograferer, og at jeg kan gjøre små endringer for å se hvordan det endrer perspektivet i bildet. Det kan være svært begrensende å bruke et stativ på denne måten, i tillegg til at det er enda en ting å bære.»

Veritys bilder fra utfordringen viser de kreative alternativene disse to kompakte og lette objektivene kan levere. «Jeg ble imponert over kvaliteten og allsidigheten til disse objektivene, og hvor nært de kan fokusere», sier hun. «De gjør det mulig å få helt forskjellige og uvanlige perspektiver innen landskapsfotografering. Du kan bokstavelig talt se nærmere og mye mer.»



Skrevet av Matthew Richards

Relaterte produkter

Relaterte artikler