NATTFOTOGRAFERING
Fotografering av nattehimmel
De beste teknikkene for å fotografere stjerner, inkludert intervallopptak og stjernesporbilder.
LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Den østerrikske fotografen Markus Morawetz er best kjent som bryllupsfotograf, men har lenge vært inspirert av eventyrlyst. I mars 2019 bestemte han seg for å dele den lidenskapen med kona Carina og deres ti måneder gamle datter Fanni. Familien reiste med bobil fra hjemmet rett utenfor Wien i Østerrike og dro ut for å se og fange en av naturens mest spektakulære lysshow – nordlyset i Nord-Norge.
Etter å ha tilbrakt de siste ukene av vinteren på reise gjennom Østerrike, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge, ble trioen av eventyrere belønnet med underet ikke bare én gang, men to ganger. «På det tidspunktet oppholdt vi oss på stranden i Norge, og forholdene var perfekte. Himmelen var skyfri, ingen vind og nordlyset varte i omtrent én time hver dag med utrolige bølger av lysegrønt og lilla som danset over oss», sier Markus.
«Så mange folk sa til oss, 'Du kan ikke reise så langt med en baby. Det er for kaldt og isolert'», men Markus og Carina sørget for at de var godt beskyttet mot elementene og la ut på et eventyr. «Et av målene våre i livet er å gi datteren vår en virkelig forståelse for naturen», sier han. «Vi visste at det ville være langt unna og kaldt, men mars er det beste tidspunktet for å se nordlyset.»
«Du har dette vakre gylne lyset hele ettermiddagen, og så har du den blå timen etter solnedgangen med det mest spektakulære lyset. Selv om nordlyset ikke vises, har du mange fotomuligheter i løpet av denne perioden.» Markus ønsket å pakke lett og brukte derfor Canon EOS R-kameraet med en EF-EOS R-adapter, slik at han kunne bruke noen av sine favoritt-EF-objektiver.
Markus Morawetz' beste tips for fotografering av nordlyset
Familien ankom reisemålet tidlig for å se etter den perfekte beliggenheten. De visste at solen gikk ned klokken 17, og de trengte tid til å finne en god bakgrunn. Markus og Carina bar Fanni på en tur rundt området for å se hva stedet hadde å tilby med tanke på forgrunnsmotiver for å øke skalaen og gjøre bildene mer interessante. Samtidig som de hadde et par alternative steder i bakhodet hvis nordlyset beveget seg eller det så bedre ut et annet sted. «Se etter fine steiner, vann, trær eller kanskje en hytte», foreslår Markus.
Et av hovedproblemene fotografer som jobber under kalde forhold står overfor, er den raskt synkende batterilevetiden. Markus visste at et flatt batteri kunne utgjøre forskjellen mellom å fange inn nordlyset og å gå glipp av det. Derfor tok han alltid med seg et ekstra batteri når han skulle ut. «Jeg holdt det nær kroppen min, i bukse- eller jakkelommen, fordi jo varmere batteriet er, desto lenger varer det.» Han tok bilder på Canon EOS R-kameraet, som har et anbefalt driftstemperaturområde på 0 til 40 °C. Markus visste at ingen kameraer garantert fungerer mellom –5 og –10 °C. Han passet på å unngå plutselige endringer i temperatur, noe som kunne skape kondensen som er beryktet for å ødelegge kameraer. «EOS R-kameraet var flott», sier Markus med tanke på miljøforholdene. «Det fungerte i svært lang tid selv om det var kaldt, og det var fantastisk å håndtere og være kreativ med.»
«Du trenger ikke å vente til du er ute og ser etter nordlyset for å begynne å øve», sier Markus. «Kulden vil ikke bare tømme batteriets energi, den vil også påvirke din egen energi, noe som betyr at du må arbeide raskt og vite hvordan du skal bruke utstyret. Det er en god idé å trene på å ta bilder av nattehimmelen før du drar nordover. Dra til en åpen plass i nærheten, bort fra lysforurensing om vinteren, så du vet hvordan du arbeider med hansker og en stor jakke, og øv på bruk av lengre eksponeringer. Vær ute i rundt en time, og når du får teken på nattbilder, kan du prøve å ta intervallbilder av stjernene eller fotografere melkeveien.»
For å få de klareste resultatene anbefaler Markus å montere kameraet på et stativ og bruke en lav ISO med lang eksponering. «Jeg er ikke redd for å presse ISO-en hvis jeg må, men jeg foretrekker å bruke et stativ og lengre eksponeringer, mellom ett og fem sekunder, for å fange inn nordlyset. Jeg vet fra bryllupsfotograferingen min at det er bedre å ta et bilde med kameraet i hånden, på maksimalt ISO 5000 hvis det er veldig mørkt, og få et litt uklart bilde som enkelt kan endres i etterbehandlingen, enn å gå glipp av øyeblikket. Men hvis du har tid, er det bedre å senke ISO-en, bruke lengre eksponering og plassere kameraet på et stativ for å fjerne bevegelser og få et skarpere og mer tydelig resultat.»
Fotografering på denne turen betydde ofte å prøve å fange inn detaljer i lyse områder, for eksempel snø eller sand langs vannkanten, i tillegg til detaljer fra mørkere steder, for eksempel himmelen eller fjellene. «Det kan være vanskelig å vite hva du skal eksponere for», sier Markus. «Jeg kan ikke eksponere for lenge, da blir stranden for lys, og hvis jeg bare måler lysstyrken på stranden, vil himmelen være for mørk. Du kan prøve å gjøre det lysere eller mørkere i etterbehandlingen, men det kan bli uklart og ikke tydelig nok.»
Markus' favorittriks er å ta flere eksponeringer. «Jeg tar to identisk komponerte bilder, et eksponert for lyset og et for mørket, og slår dem sammen i etterbehandlingen, der jeg også øker fargen litt. Men det er en enda enklere måte å bruke Canon EOS R-kameraets HDR-modus på, som tar tre kontinuerlige bilder ved forskjellige eksponeringer og blander dem til ett bilde i kameraet for å skape et bilde med et større tonespekter.» Det er imidlertid verdt å huske på at HDR fungerer best når det brukes i dagslys. Et annet alternativ er å bruke et polariserende filter som gjør at du kan forsterke fargemetningen av bildene dine.
Du må tenke nytt når det gjelder komposisjonen for at bildene dine skal skille seg ut. «Ofte ligger jeg på bakken eller klatrer inn i en busk fordi jeg ikke vil ta de vanlige bildene alle andre tar», sier Markus. «Jeg vil at bildene mine skal være annerledes for å fortelle en historie, og da er det nyttig å finne forskjellige vinkler for å oppnå det. Canon EOS R-kameraets vribare skjerm hjalp meg med å gjøre dette når jeg fotograferte nordlyset, fordi det var mye snø og is. Så det var fint å ikke ligge på bakken og bli våt og kald, eller risikere å klatre i et tre når det ikke er noen sykehus på mange kilometer. Alt jeg trengte å gjøre, var å løfte Canon EOS R-kameraet opp eller ned og vri skjermen til jeg kunne se bildet perfekt.»
«I mørket er det vanskelig for autofokus å låse seg på, så jeg bruker manuell fokus og setter fokuset på uendelig», sier Markus. Det er denne innstillingen et objektiv blir satt på for å kunne forme et bilde av noe så langt unna at det er utenfor måleavstanden, som i dette tilfellet er stjerner.
For denne reisen brukte han et zoomobjektiv og et fastobjektiv, Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektivet og Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektivet. «De er flotte landskapsobjektiver med svært store blenderåpninger som likevel gir mye dybde og skarphet, så derfor var de perfekte for denne turen.»
Markus kombinerte Canon EOS R-kameraet med et Canon EF 16-35mm f/2,8L III USM-objektiv for å få lengre eksponeringer på flere sekunder med objektivets største blenderåpning. «På de fleste bildene holdt jeg objektivet åpent på f/2.8. Det passer også til intervallbilder av stjernene og fotografering av melkeveien, men du trenger et godt objektiv med en svært liten blenderåpning, slik at du ikke trenger å øke ISO-en for mye.»
I motsetning til tradisjonelle speilreflekskameraer gjør Canon EOS R-kameraet det mulig for Markus å vise bildene sine i sanntid, siden han brukte kameraets elektroniske søker (EVF) for å evaluere hvordan det endelige bildet ville se ut før han trykket på lukkerknappen. «Det er fantastisk fordi du ikke trenger å ta et bilde for å finne ut om det er for lyst eller for mørkt – EVF-en gir deg beskjed. Dette kan spare mye tid og stress, noe som er viktig når du fanger inn nordlyset, siden du aldri vet hvor lenge det varer, og det er for kaldt til å fikle med utstyret. Når du har riktig eksponering og komposisjon, med mindre nordlyset beveger seg eller mengden lys endres, kan du ta bilder om og om igjen, noe som gjør dette til et flott kamera for entusiaster og nybegynnere.»
Markus, Carina og Fanni oppnådde målet deres om å få noen flotte bilder av nordlyset, men det var øyeblikkene med familien som gjorde turen givende. «Det handler om å fange øyeblikket, ikke skape det», sier han, men når uventede øyeblikk oppstår, er det best å være godt forberedt.
Skrevet av Natalie Denton
La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.
Tilbake til alle historieneNATTFOTOGRAFERING
De beste teknikkene for å fotografere stjerner, inkludert intervallopptak og stjernesporbilder.
LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Minusgrader kan by på utfordringer når du skal bruke kameraet, så følg disse profesjonelle tipsene for å ta bilder i snø og is.
FOTOGRAFERE FYRVERKERI
Utstyr, teknikker og komposisjon – de beste tipsene for å fotografere fyrverkeri.