Ensomhet og behovet for å høre til er følelser som de fleste opplever i løpet av livet, og disse følelsene kan være vanskelige å håndtere. Representasjon og synlighet er viktigere enn noensinne. Det at du ser deg selv i arbeidet til andre, kan gi deg glede og en lettelse over at du blir anerkjent for den du er.
Fotografering kan være viktig i arbeidet med å fremheve mangfold, og den ikke-binære, skeive og autistiske fotografen Louis Painter, som bruker de engelske pronomenene they/them om seg selv (på norsk: hen), tar portrettbilder som skildrer menneskelighet og sårbarhet med en filmlignende kvalitet. Hvert enkelt bilde fletter sammen en sterk identitet med dype følelser.
«Skeive mennesker opplever ofte en form for ensomhet», forklarer Louis, som holder til i Birmingham i Storbritannia. «Fotografering av skeive betyr alt for meg. Jeg identifiserer meg som skeiv, og vil at det skal skinne gjennom i arbeidet mitt. Dette prosjektet handler om at jeg skal være mer meg selv rundt skeive personer og vennene mine – noe andre skeive personer sannsynligvis kan relatere til.»
Så hva er drivkraften til Louis, og hvor har reisen innenfor fotografering av skeive ført hen?
Se det usynlige: fotografere det skeive fellesskapet
Kombinere skjønn kunst med fotografering
«Jeg liker den doble eksponeringen fra vinduene, og de ulike nyansene av grønt som står i stil med det røde, gjør bildet levende for meg», sier Louis, som nesten ubevisst bruker fargeteori i arbeidet sitt. «Etter innrammingen er fargen det første jeg prioriterer.» Tatt med et Canon EOS RP-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R og et Canon EF 50mm f/1.2L USM-objektiv ved 1/200 sek, f/2.5 og ISO 320. © Louis Painter
Louis ville at dette bildet, som er tatt i Peak District, skulle se ut som et stillbilde fra en film. «Jeg gjorde noen enkle objektivkorrigeringer, og justerte eksponeringen og de lyse områdene i Adobe Photoshop Lightroom1.» Tatt med et Canon EOS RP-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R og et Canon EF 24mm f/2.8 IS USM-objektiv ved 1/200 sek, f/2.8 og ISO 320. © Louis Painter
Tidligere jobbet Louis som kunstmaler, men hen bestemte seg for å studere fotografering ved universitetet etter å ha blitt inspirert av en venn. De legger regelmessig ut de unike og filmatiske bildene sine på TikTok og andre plattformer i sosiale medier, der de får tusenvis av visninger.
«Jeg likte det tekniske aspektet ved fotografering, for eksempel lukkerhastighet og ulike brennvidder», sier Louis. «Litt etter litt lærte jeg også mer om historien. Jeg ble besatt og så på YouTube-videoer hele dagen.»
Louis visste at fotograferingsstilen deres falt innenfor en nisjekategori, og kom på ideen om det «skeive» fotoprosjektet halvveis i det første semesteret på tredje studieår. «De få fotografene som jobbet med denne kategorien, fokuserte ikke på følelser. Jeg ville kombinere den emosjonelle delen av meg selv med en filmatisk estetikk, og jeg begynte å legge ut bilder på TikTok der jeg fikk mye kjærlighet fra andre skeive personer», sier de.
Louis sier at følgerne deres ofte bruker ordene «filmatisk, skeiv, narrativ og fantasy» til å beskrive arbeidet deres, og de er inspirert av fotografer som tar bilder med et dramatisk preg. Louis oppgir Sarah Bahbah og Gregory Crewdson som inspirasjonskilder, og sier at bildene deres forteller historier der ord ikke strekker til.
Finne og instruere modeller
Louis fant denne modellen etter å ha lagt ut en forespørsel på TikTok. «Hen likte cosplay, og jeg har alltid hatt lyst til å ta bilder med riddertema», forklarer Louis. «Jeg ville vise frem skeive personer som blir tvunget inn i roller som ciskjønnede og heteroseksuelle (cishet), og hvordan det kan føre til at vi føler oss isolerte.» Tatt med et Canon EOS 6D Mark II-kamera med et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/200 sek, f/2.8 og ISO 500. © Louis Painter
Louis tok dette bildet på en renessansefestival og ønsket å vise et eventyrlignende scenario, i likhet med bildet av ridderen. Bildene til Louis er åpne for tolkning – hen ønsker at publikum skal kunne sette seg inn i disse scenarioene. Tatt med et Canon EOS 6D Mark II med et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/320 sek., f/2.8 og ISO 1600. © Louis Painter
I starten av prosjektet fikk Louis vennene sine til å posere for seg, men etter å ha lagt ut noen forespørsler på nettet, fikk de mange svar fra skeive personer. «Jeg gjorde det til en regel at jeg ikke skulle ansette profesjonelle modeller», sier Louis. «Jeg liker ideen om å bruke ekte mennesker som viser autentiske følelser.»
Når det gjelder å instruere modeller, foretrekker Louis å se hvordan fotograferingen utspiller seg. «Jeg er ganske impulsiv når det gjelder fotografering. Jeg legger en liten plan, men hvis jeg kommer over en fin plass som ikke var en del av planen, så går jeg dit. Jeg tror at fotografering handler om å ta det som det kommer, og ha et åpent sinn.»
Louis gir modellene sine et utgangspunkt, og lar dem tolke det slik de vil. «Jeg ber dem om å tenke på barndommen sin eller et viktig øyeblikk i livet sitt», forklarer Louis. «Når de har levd seg inn i dette, kan jeg fokusere på komposisjonen og fargene. Jeg vil si at bildene er 40 % mine instruksjoner og 60 % personen jeg fotograferer. Jeg ønsker at modellene mine skal føle seg komfortable, fordi det er bare da de kan være seg selv og vise sine innerste følelser.»
Sette sammen en utstyrsveske
Dette bildet av musikeren Jay Page var et av de første portrettbildene Louis tok til prosjektet sitt. «Jay hadde kommet ut av skapet som transkjønnet noen måneder tidligere, og meningen var å uttrykke kjønnsdysfori», forklarer Louis. «Jeg ba dem om å se inn i speilet og tenke på hvordan de identifiserer seg, og det fikk frem noen rå følelser.» Tatt med et Canon EOS 6D Mark II-kamera med et Canon EF 50mm f/1.2L USM-objektiv ved 1/200 sek, f/2,8 og ISO 800. © Louis Painter
Louis fotograferer ofte i varierende forhold – fra svakt opplyste smug og lysthus til vidstrakte jorder – og må arbeide raskt for å få maksimalt utbytte av fotoseansene. I starten tok Louis bilder med et Canon EOS 6D Mark II-kamera som hen lånte fra universitetet, og et utvalg objektiver i Canon L-serien. Deretter gikk hen over til det speilløse fullformatskameraet Canon EOS RP, kombinert med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R, slik at hen kunne fortsette å bruke objektivene med EF-fatning.
Med det kompakte EOS RP-kameraet kan Louis ta bilder hvor som helst, mens det utvidede AF-området fokuserer på modellen umiddelbart og holder portrettbildene skarpe. «Det har hendt at jeg har vært heldig ved at bildet er i fokus på første forsøk», sier Louis.
Louis sier at en berøringsskjerm også er viktig. «Jeg liker ikke å se gjennom søkeren. Jeg foretrekker å se rett på modellene for å skape en forbindelse til dem», forklarer Louis. «Jeg vil at de skal se på meg, ikke kameraet, og med EOS RP er dette mulig. Jeg trenger bare å trykke på skjermen, og jeg slipper å bekymre meg for å miste følelsene i bildet.»
Louis har lært seg betydningen av bildestabilisering etter å ha fotografert utendørs i sterk vind, og bruker ofte Canon EF 24mm f/2.8 IS USM-objektivet for å ta stødige bilder. Ved å fotografere med et vidvinkelobjektiv kan Louis også få med mer av bakgrunnen i et bilde, og vise hvor komfortabel modellen er i omgivelsene sine. «Jeg liker å kunne fange inn følelsen av ensomhet som omgivelsene skaper», legger Louis til.
Louis bruker også Canon EF 50mm f/1.2L USM-objektivet – med favorittbrennvidden sin – som kan fange inn skarpe detaljer i mørke omgivelser.
Tilsvarende RF-objektiver er RF 24mm F1.8 MACRO IS STM og RF 50mm F1.2L USM.
Planen for fremtiden
Dette bildet fra den andre fotoseansen til Louis ble tatt ved kanalene i Gay Village i Manchester. «Jeg ville ramme inn dette bildet som det siste fra en film der karakteren er utmattet, og ser inn i kameraet for å rive den fjerde veggen», forklarer de. «Jeg lånte et 50 mm objektivet fra universitetet, og jeg elsket det fordi det fikk frem fargene, selv i svakt lys.» Tatt med et Canon EOS 6D Mark II-kamera med et Canon EF 50mm f/1.2L USM-objektiv ved 1/125 sek, f/2 og ISO 6400. © Louis Painter
Louis har store ambisjoner om å fortsette å fotografere det skeive fellesskapet, utvide nettverket sitt og finne flere unike historier og opplevelser. «Etter at jeg ble uteksaminert, har jeg ønsket å utforske følelser som for eksempel skeiv glede», sier Louis. «Jeg ønsker også å fotografere ulike seksualiteter og kjønn. Jeg vil fotografere fargede skeive personer, AMAB-personer (angitt som mann ved fødselen) og mange flere. Det er det neste steget.»
De håper å få se bildene sine på trykk en dag, kanskje i form av en «kaffebordbok». «Det ville vært en fin avslutning på prosjektet», sier Louis. «Jeg er fortsatt langt unna å oppnå dette, men jeg tar flere bilder og jobber mot det hver dag.»
Portrettbildene til Louis forteller mennesker at de ikke er alene, og viser hvordan ett enkelt bilde kan formidle en rekke følelser som kan være vanskelige å uttrykke med ord.
Skrevet av Nikita Anchanta
- Adobe, Photoshop og Lightroom er enten registrerte varemerker eller varemerker for Adobe i USA og/eller andre land.
Relaterte produkter
-
Speilløse kameraer
EOS RP
Et lite, lett og intuitivt speilløst fullformatskamera laget for reise- og hverdagsfotografering. -
Speilreflekskameraer
EOS 6D Mark II
EOS 6D Mark II gir deg det du trenger for å gjøre fremskritt som fotograf, enten det gjelder større og mer ambisiøse fotoprosjekter, eller at du begynner å ta profesjonelle oppdrag. -
Primærobjektiv med vidvinkel
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Et kompakt og lett primærobjektiv på 24 mm som er perfekt til landskapsfotografering, vlogging og interiør, i tillegg til flotte makrobilder. -
Objektiver for speilreflekskameraer
EF 50mm f/1.2L USM
Profesjonelt USM-objektiv i L-serien med en blenderåpning på f/1.2 for fotografering i lite lys og med utmerket kontroll over dybdeskarphet. -
Tilbehør
Mount Adapter EF-EOS R
Den standard EF-EOS R-fatningsadapteren gjør at du kan bruke EF- og EF-S-objektivene dine sømløst med EOS R-systemet, slik at du kan opprettholde kvalitet og ytelse. Finn ut mer.