Fotografere naturens hemmeligheter: historien om arbeidet med å gjenskape vill natur

En dyrelivfotograf deler arbeidet sitt med å gjenskape vill natur og viser frem det biologiske mangfoldet i naturen gjennom objektivet.
En tårnugle, fotografert som en del av arbeidet med å gjenskape vill natur, svever over tretoppene med vingene strukket ut.

Forblåste fjelltopper, myrlandskap rundt innsjøer og fredelige skoger – naturen appellerer til dyreliv- og landskapsfotografer som er tålmodige nok til å dokumentere den gradvise endringen og veksten gjennom årstidene. Noen ganger kan fotografering også brukes til å dokumentere enda større endringer over tid, for eksempel arbeidet med å gjenskape naturen i et forlatt steinbrudd.

Gayle, fotografen bak Natured Secrets, er lidenskapelig opptatt av biologisk mangfold og gjenskaping av ville grøntområder. Hun har dokumentert den langsomme veksten i et britisk naturprosjekt på dørstokken sin, og håper at arbeidet hennes kan inspirere andre til å gi en liten del av hagen sin tilbake til naturen.

Et naturfotoprosjekt med historie

Flerfarget røsslyng knytter en hage til åssiden rundt, med en blå himmel i bakgrunnen.

«Vi plantet røsslyng for å flette hagen inn i landskapet og knytte den til åssiden», forklarer Gayle. «Vi blandet den med gress og bjørketrær for å gjenspeile det omkringliggende heiområdet, slik at den går i ett med landskapet. All steinen som danner trappene, kantene rundt røsslyngen, gangveiene og veggene er fra landområdet.» Tatt med et Canon EOS 6D Mark II-kamera med et Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 45 mm, 1/1000 sek, f/4.5 og ISO 160. © Natured Secrets

Historien begynte for 20 år siden da Gayle plantet et skogland ved siden av hjemmet sitt i fjellkjeden Penninene i Nordvest-England, og forvandlet et forlatt steinbrudd og en tidligere minkfarm til et frodig tilfluktssted for dyrelivet.

Nå som dyr og planter har vendt tilbake til landskapet, er Gayle i ferd med å nå målet sitt – en «håpefull reise» – om å fjerne grensene mellom hagen og det gjenskapte naturområdet for å skape et helt naturlig sted.

«Da vi kom hit, ønsket jeg å knytte forholdet mitt til dette stedet sammen med miljøet», sier Gayle, som også har en mastergrad i naturvern og økologi fra Lancaster University. «Det opprinnelige landskapet var merket av industri og forvandlet til en ødemark. Men etter at driften av steinbruddet ble avsluttet, har stedet begynt å vende tilbake til naturen. En fornyelse.

«Vi begynte med å emulere denne forvandlingen og legge grunnlaget for en hage vi kunne skape i landskapet, slik at det ikke var noen synlig grense mellom det ene og det andre. Jeg trodde egentlig ikke at vi noensinne ville få en slik hage. Vi prøvde bare å «temme naturen.»

Nå som landområdet sakte gjenskapes, har Gayle oppdaget at denne reisen er perfekt for et langsiktig fotoprosjekt. «Jeg studerte ved Chelsea School of Botanical Art i noen år, og jeg har alltid følt at [landområdet] fortjener å bli dokumentert», sier hun. «Det kan foregå i forskjellige tidsskrifter og på et mikronettsted, men for meg er det et skille mellom vitenskapen og kreativiteten. Det var her jeg håpet at bildene mine kunne være litt annerledes.

«Det forlatte steinbruddet er preget av vår industrielle fortid, men landområdet gjenerobres sakte, men sikkert av naturen. Som forvalter av et område med en fantastisk blanding av historie, industri, geologi, dyreliv og flora, er jeg opptatt av å dokumentere utviklingen og veksten i det biologiske mangfoldet i området, og jeg bruker fotografering som en logg.»

Kom i kontakt med naturen gjennom objektivet

Et ungt rådyr er delvis skjult i høyt gress.

«Kort tid før dette ble tatt oppdaget vi at vi hadde mistet kronhjorten i rådyrflokken vår», sier Gayle. «Vi bestemte oss for at denne unge rådyrbukken, som plutselig dukket opp i kameraobjektivet, var vår nye kandidat til å lede flokken. Bukken hadde akkurat fått sitt første gevir.» Tatt med et Canon EOS 6D Mark II-kamera med et Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objektiv ved 1/800 sek, f/4.5 og ISO 200. © Natured Secrets

En liten falkeunge sitter på en gren omgitt av grønne kvister.

Gayle har satt opp en fuglekasse til falkene på en stolpe som står på et beite ved siden av et lite skogområde. «Dette er den første falkeungen vår som flyr fra fuglekassen like i nærheten», sier hun. «En av foreldrene forsynte den med mat i disse tretoppene siden den ennå ikke har lært å jakte.» Tatt med et Canon EOS 6D Mark II-kamera med et Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objektiv ved 1/1250 sek, f/4.5 og ISO 640. © Natured Secrets

Området har nå et yrende dyreliv som omfatter sørharer, humler, lerker, storspover, viper, innsjøvannymfer, falker og rådyr, så det er enkelt å forstå hvorfor det har blitt et paradis for fotografer. Området har fargerike innslag av våtmark, gressmark og skogsmark langs en blomsterrik slåtteeng, og har tiltrukket seg et mangfoldig dyreliv.

«I løpet av de siste 20 årene har vi bidratt til å gjenskape landområdet ved å avdekke ferskvannskilder for å utvide våtmarkene og knytte eksisterende dammer omgitt av steiner til en rekke nye, naturlige dammer», sier Gayle.

«Vi har plantet naturlig hjemmehørende løvtrær og sett hvordan de vokser og sakte blir omsvøpt av fløyelsmyk mose, slik at de danner en frodig og grønn skog hele året som bidrar til et yrende dyreliv. Greiner og stammer er dekket av et tykt lag mose som ligner små, forsvunne verdener når du ser det på nært hold og forstørret.»

Hvis du velger å dokumentere ditt eget prosjekt, for eksempel et hjørne av hagen som du har gitt tilbake til naturen, må du sørge for at du har riktig kamera og objektiv. Gayle bruker Canon EOS 6D Mark II og et makroobjektiv når hun fotograferer disse små verdenene. «Kameraet gir oss muligheten til å være ett med en bestemt organisme, enten vi tar nærbilder av en blomst, et insekt eller sporene på baksiden av en bregne», sier hun. «Du begynner å se ting som du aldri har lagt merke til før, og det gjør meg mer oppmerksom på hvordan du kan komme tettere på naturen gjennom objektivet.»

Lær deg å «se» med kameraet

Innsjøvannymfer hviler på tjønnaks, og nyanser av blått og grønt reflekteres i vannet nedenfor.

Innsjøvannymfene er fotografert på den store, øvre dammen i steinbruddet og ses her mens de hviler på rød tjønnaks, Potamogeton alpinus. Tjønnaksen anses som sårbar i England siden den vanligvis finnes lenger nord i det skotske høylandet. Tatt med et Canon EOS 6D Mark II-kamera med et Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) ved 330 mm, 1/320 sek, f/6.3 og ISO 200. © Natured Secrets

To små ugler sitter i vinduet på en steinlåve, mens en tredje ugle sitter på taket over dem.

«Dette er uglelåven på det øvre jordet – en restaurert steinbygning», sier Gayle. «Låven ligger i åssiden, så de flygeferdige fugleungene kan enkelt hoppe ned på de gresskledde vollene.» Tatt med et Canon EOS 6D Mark II-kamera med et Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objektiv ved 1/800 sek, f/4.5 og ISO 2500. © Natured Secrets

Denne tilknytningen har blitt sterkere siden en familie med tårnugler dukket opp etter restaureringen av en låve som Gayle og noen håndverkere gjenreiste med stein de fant i det tidligere steinbruddet. Nå er låven et nytt hjem for fuglelivet.

«Nå som jeg har lært meg å «se» gjennom kameraet, og venter rolig på at tårnuglene skal dukke opp, observerer jeg mer», sier Gayle. «Jeg legger merke til bevegelsene i gresset, endringene i lyset, møllen, fuglene og blomstene de kommer i kontakt med. Jeg blir til et bytte når objektivet fanger opp klørne til fuglen som sirkler over meg, men hendelsesforløpet endres når jeg beveger meg. Jeg blir til jegeren.»

Gayle bruker et ekstra fullformats speilreflekskamera med et utvalg lange EF-objektiver. Ved å bruke ett kamerahus til makroobjektiver og et annet til teleobjektiver går hun ikke glipp av noe mens hun bytter objektiv. Med disse verktøyene kan du fange inn dramatisk himmel og fugler som flyr, for eksempel uglene. Bildestabiliseringen er spesielt viktig siden hun ikke bruker stativ.

«Jeg trenger rekkevidden til det fantastiske EF 600mm f/4L IS III USM-objektivet for å komme tett på uglene», sier hun. «Jeg befinner meg langt unna og har ikke noe skjulested, så jeg kan ikke bare sitte og kjenne på meg at jeg vil se en hjort eller en fugl på nært hold. Det er til og med vanskelig å fotografere en rødstrupe siden trærne er så store. Du vet at du får de beste bildene med 600 mm-objektivet siden det er et fast objektiv, men Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM gir meg muligheten til å zoome inn og ut, slik at jeg kan fotografere fuglen hvis den beveger seg eller kommer mot meg. Jeg får dekket avstanden.»

Dokumenter gjenskaping av vill natur nå og i fremtiden

Et nærbilde av de grønne og hvite blomstene på en villgulrotplante, med en uskarp eng i bakgrunnen.

«Disse plantene vokser på gråbergtippene i og rundt steinbruddet. Vi elsker de hvite, blondeaktige blomsterskjermene på villgulrøttene midt på sommeren», sier Gayle. «Senere, i midten av august, vender de små, bønneaktige frøene seg mens de tørker, og blomstene krøller seg innover til et konkavt fuglerede.» Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objektiv ved 1/640 sek, f/2.8 og ISO 320. © Natured Secrets

Et nærbilde av en humle som svever mellom tistler og gress.

«Alt jeg kan gjøre, er å forlate dette området i en bedre tilstand enn det var i da jeg kom hit», sier Gayle. «Det er utfordringen min, å hele tiden forbedre det. Jeg er bare opptatt av å følge med på det slik at vi kan se forskjellen.» Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 100–400 mm f/4.5-5.6L IS II USM-objektiv ved 153 mm, 1/1000 sek, f/5 og ISO 640. © Natured Secrets

Gayle har også dokumentert prosjektet med spørreundersøkelser, blomsterpressing, konservering av planter i alkohol, skissetegning og akvarellmaling. Til syvende og sist nyter hun de små øyeblikkene med dyrelivet som har blitt dratt mot dette stedet, og hun er lidenskapelig opptatt av hvordan samhandling med naturen kan ha positiv innvirkning på psykisk helse. «Når jeg ser gjennom kameraet tidlig om morgenen, kan jeg puste inn roen og freden», forklarer hun. «Jeg kan formidle denne sinnstilstanden ved å dele disse bildene på sosiale medier og gi andre muligheten til å få et glimt av skjønnheten som omgir oss.»

Hun anbefaler at alle som vurderer å starte med et lignende prosjekt, begynner med noen få trær eller busker for å tiltrekke seg fugler og insekter. «Plant alltid trær hvis du kan», sier hun. «Du trenger ikke mye plass – i løpet av seks eller sju år har du en skog som du kan rusle rundt i.»

Skrevet av Lorna Dockerill

Related Products

Relaterte artikler

Tips til fotografering av natur

Proffen Dani Connor deler sine beste råd for å lykkes i bransjen med en lovende ung naturfotograf.

De beste objektivene til landskapsfotografering

All informasjonen du trenger for å hjelpe deg med å velge rimelige primær- og zoomobjektiver.

Slik fotograferer du fugler

Tips og det beste nybegynnersettet for fuglefotografering.

Ta utrolige makrobilder av bier

Slik tar du flotte makrobilder av bittesmå insekter som beveger seg raskt.