Presset ved å fotografere fartsfylte bevegelser kan noen ganger distrahere sportsfotografer fra å fange det ene fantastiske øyeblikket – et bilde som skiller seg ut og virkelig tar oppmerksomheten. Eksemplene her viser imidlertid at det er mulig å ta oppsiktsvekkende og uvanlige bilder med de riktige innstillingene, utstyr som yter bra i stressende situasjoner, og kreative evner.
Vi snakket med fem fagpersoner som spesialiserer seg på å fotografere en rekke idretter, for å finne ut hva som inspirerte dem til å ta disse bildene, hvilket utstyr og innstillinger de brukte, og hvilke tips og råd de vil gi fremtidige fotografer som vil prøve å gjenskape disse effektene.
SPORTSFOTOGRAFERING
Historiene bak fem fantastiske sportsbilder
James Musselwhite
Bryting gir dramatiske portretter, men fotografen James Musselwhite ønsket å tøye grensene med det surrealistiske bildet sitt (bildet øverst) av den britiske profesjonelle bryteren Cassius. «Han er veldig overdreven, og vi ville formidle denne energien gjennom en mer tradisjonell estetikk – som om han brøt seg ut av stein», forklarer han.
James koblet sin Canon EOS R6 sammen med en Canon EF-EOS R-fatningsadapter og et Canon EF 70-200 mm f/2.8L USM-objektiv, og tok bildet ved 155 mm, 1/8000 sek, f/5.6 og ISO 400. Han betjente kameraet via Canon Camera Connect-appen på smarttelefonen. Utfordringen var å oppnå den effekten han ønsket uten etterbehandling. «Vi malte kroppen til bryteren, og deretter kastet vi poser med mel på ham til vi fikk tatt bildet. Jeg satte opp EOS R6 på et stativ så jeg kunne ta bilder fra mobilen, og koblet kameraet til en skjerm, noe som gjorde at vi virkelig kunne konsentrere oss om lys og bildeutsnitt», legger han til.
Rugby og amatørbryting
Prøv det ut selv
«Du må vite nøyaktig hvordan materialene du bruker, vil oppføre seg», sier James. «Eksperimentér med elementer som ikke er tradisjonelle for portrettbilder. Du kan starte med vann og stjerneskudd, eller prøve å male med lys med lommelykten på mobilen.»
James foreslår også å prøve ut forskjellige lukkertider for å se hva som faktisk fungerer på et bilde. «For å oppnå et slikt bilde er det avgjørende å se hvordan ulike elementer kan fryses i bevegelse», legger han til.
Jean-baptiste Liautard
En gammel skjermsparer var inspirasjonen for de blå lyssporene i John-baptistes imponerende bilde av terrengsyklisten Peter Kaiser. For å skape lyssporene gikk John-baptiste rundt Peter og lagde vindusvisker-bevegelser med lyset, stoppet bevegelsen mens han gikk bak ham, og gjentok deretter handlingen på veien tilbake for å skape den symmetriske effekten. «Jeg visste at jeg ville ha motivet sentralt i bildet og at lyset skulle skape et dynamisk mønster fra den ene siden av bildet til den andre», forklarer han.
Utfordringen var å vite om han startet og avsluttet lysmalingen på riktig sted. «Jeg måtte holde styr på feilene jeg hadde gjort, og finne ut hvordan jeg kunne rette dem opp. Peter måtte stå helt stille, og jeg måtte gå stødig slik at sporet så naturlig ut», legger han til. «Med 20 sekunders eksponering kunne jeg bevege meg rundt idrettsutøveren med LED-søylen, og blenderåpningen på f/6.3 bidro til å gi meg en mer omfattende dybdeskarphet slik at alt ville være i fokus, til og med lyssporene.»
Ekstremsport
Prøv det ut selv
«Denne typen bilder tar tid», forklarer Jean-baptiste. «Du trenger et helt stødig kamera, så du må bruke et stativ. Du trenger også lang eksponering og et veldig mørkt miljø.»
Hvis du prøver dette selv, kan du få en venn til å posere som motiv – eller bruke et objekt, og deretter eksperimentere med å flytte et lys rundt dem i ulike bevegelser. Jo saktere du beveger lyskilden, desto lysere blir lysmalingen, siden kamerasensoren har mer tid til å absorbere lyset. Sørg for å bruke mørke klær uten reflekterende overflater for å unngå å bli sett i bildene dine.
Morgan Harlow
Siden Morgan ikke kunne bevege se fritt under denne nettball-konkurransen, måtte hun senke farten og fokusere på å finne det ene perfekte blinkskuddet. «Mary skaper vakre former når hun hopper etter ballen, så jeg holdt oppmerksomheten på henne med et nært bildeutsnitt og gjorde øynene hennes til hovedfokuset», forklarer Morgan.
Hun sier at dette er et klassisk eksempel på isolasjonsteknikker en sportsfotograf trenger. «Jeg plasserte meg selv bak målnettet for å komme til fra siden. Det var LED-tavler rundt omkring på banen, så jeg måtte huke meg ned bak dem for å holde dem ute av bildet, samtidig som jeg isolerte Mary fra de andre spillerne.»
Sportsmotiver i bevegelse med fokus på nettball og svømming
Prøv det ut selv
Morgan sier at du må vente på det riktige øyeblikket med bilder som dette, og hun anbefaler også at du vurderer bakgrunnen din. «En distraherende farge eller objekt kan ødelegge bildet», sier hun. Hvis noe på avstand trekker uønsket oppmerksomhet, velger du en større blenderåpning (ved å velge et lavere f-nummer). Dette vil gjøre bakgrunnen uskarp, mens motivet forblir skarpt og i fokus.
For å skape drama og intriger i bildene dine må du fokusere på ansiktene til motivene dine, spesielt øynene deres. Når du tar bilder av sport, bør du også tenke på interessante bildeutsnitt – måten Morgan har fanget ansiktet mellom den bøyde albuen på, trekker oppmerksomheten vår til idrettsutøveren og besluttsomheten deres på et avgjørende tidspunkt i kampen.
Hvis du skal fotografere en lagsport, må du også passe på at du står på riktig sted. Morgan plasserte seg nær målnettet, slik at hun kunne være på rett sted og klar til å fange handlingen.
Samo Vidic
Canon-ambassadør Samo Vidic er en erfaren, global sportsfotograf for Red Bull. Dette bildet er av vennen hans, Nino, som ble lam fra nakken og ned etter en ulykke. Samo fikk ideen om å skape et spesielt bilde av Nino for å gi en illusjon om at han løp nedover i fart.
«Jeg kjøpte noen små sidehjul til Nino, monterte kameraet på sykkelgaffelen og endret setet og styret for å støtte ham», forklarer han. «Så dyttet vi ham litt, opp til rundt 5 km/t.»
Ved hjelp av to Speedlite-blitser som utløses eksternt, et vidvinkelobjektiv og lav lukkertid, klarte Samo å isolere Nino og skape det uskarpe kaoset i et utforløp. «Nino gråt på slutten – han var så glad bare for å kunne gjøre disse små bevegelsene», sier Samo.
Sport, reklame og eventyr
Prøv det ut selv
«Hvis du vil få et slikt bilde, må du mestre teknikken din i et mer tilbakeholdent og kontrollert miljø», sier Samo. «Begynn i det små, og bygg opp erfaringer. Bruk lang lukkertid, og eksperimenter med både øyesporing i autofokus og manuell fokus for å se hva du foretrekker. Spør en venn om å øve sammen med deg, slik at du kan prøve å panorere i forskjellige hastigheter, siden motivets hastighet vil påvirke resultatet. Eksperimenter først med blitsen på kameraet, og prøv deretter å feste en Speedlite-blits til et tre eller i forskjellige høyder. Alt dette vil påvirke skyggene og bildet.»
Ella Ling
Dette bildet krevde smart plassering og tålmodighet. «Jeg gikk opp til gangveien over banen for å få noe unikt», sier Ella. «Det er et lite vindu der lyset eksponerer spilleren, men taket kaster skygge over banen. Det er slik du får den fantastiske svarte bakgrunnen. Jeg klikket på lukkeren så nærme jeg kunne for å få ballen på racketen, og jeg sørget for at spilleren ikke ble overeksponert.»
Profesjonell tennis
Prøv det ut selv
«Bli vant til å justere eksponeringsinnstillingene, og prøv å finne en posisjon høyt oppe, slik at du kan ta bilder nedover mot et motiv nedenfor», sier Ella. «Solen må stå lavt på himmelen for å skape de lange skyggene. Dette fungerer med alle idretter eller motiver, det trenger ikke å være i bevegelse.»
Hvis du vil oppnå dramatiske skygger, kan du se etter muligheter ved soloppgang og solnedgang når solen står på det laveste punktet. Du kan også bruke en Speedlite-blits eller en kunstig lyskilde for å skape en lignende effekt. Komposisjon er viktig når du jobber med skygger. Tredjedelsregelen brukes her, med utøveren plassert i den høyre tredjedelen av bildet. Farge er også en stor komponent – se hvordan den knallgule tennisballen stikker seg ut. Ta alltid et steg tilbake fra bevegelsene for å vurdere kunstneriske elementer.
Forhåpentligvis har disse flotte bildene, tipsene og rådene fra proffene inspirert deg til å ta dine egne, enestående sportsbilder. Når du begynner å eksperimentere med ulike teknikker, er de kreative mulighetene uendelige.
Skrevet av Jack Fittes
Relaterte produkter
-
Speilløse kameraer
EOS R7
Utforsk naturen med et kamera som har imponerende hastighet og bildekvalitet i et kompakt APS-C-kamerahus som er utformet for fremtiden. -
Speilløse kameraer
EOS R6
Uansett hva du filmer eller tar bilder av, og hvordan du gjør det, lar EOS R6 deg være kreativ på måter du simpelthen ikke trodde var mulig. -
Speilløse kameraer
EOS RP
Et lite, lett og intuitivt speilløst fullformatskamera laget for reise- og hverdagsfotografering. -
Ultrabredt zoomobjektiv
RF 14-35mm F4L IS USM
Canons ultravide RF-objektiv er detaljert med L-seriens presisjon, fra 14 til 35 mm, og det er enkelt å holde det i hendene med 5,5-trinns bildestabilisering. -
RF-objektiver
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Det ideelle objektivet til hverdagsbruk for brukere av fullformats speilløse systemkameraer. Med det brukervennlige RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet, som er lett og kompakt, kan du ta fotograferingen din til nye høyder. -
Telezoomobjektiv
RF 70-200mm F4L IS USM
RF 70-200mm F4L IS USM-objektivet er et kompakt og lett telezoomobjektiv i L-serien, som egner seg godt til reise, sport/dyreliv og portretter.