SPORTSFOTOGRAFERING
Fotografere motiver i bevegelse: tips fra en profesjonell
Finn ut mer om fotografering av motiver i bevegelse fra denne mentorøkten med en terrengsykkelmester.
SPORTSFOTOGRAFERING
I løpet av sin 40 år lange karriere har Getty-fotograf Dave Rogers tatt noen av de mest ikoniske bildene i rugbyhistorien. Han har stått på sidelinjen under hvert eneste rugby-VM siden det første i 1987, og i Japan i år skal han tilbringe hver dag sammen med det engelske laget. Her er Daves ti beste tips og teknikker for å ta bedre sportsbilder, uansett sport.
Daves fotointeresse utviklet seg i tenårene på 1970-tallet, da han så det engelske fotballaget Wolverhampton Wanderers spille. Han husker at han ikke bare var interessert i kampen, men like mye i det som foregikk bak kulissene, spesielt fotografene på sidelinjen.
Siden hans første gjennombrudd da han jobbet i en lokalavis, har Dave gjort seg fortjent til plassen sin i sportsfotografenes æresgalleri gjennom en kombinasjon av ferdigheter, besluttsomhet og en liten porsjon flaks. Han fanget øyeblikket da New Zealands Jonah Lomu dundret inn i Englands Mike Catt under rugby-VM i 1995, da Nelson Mandela overrakte pokalen til den sør-afrikanske kapteinen Francois Pienaar i 1995 etter mange år med apartheid, da Jonny Wilkinson satte inn det dramatiske vinnersparket for England i rugby-VM i 2003 og mange flere.
Daves mest minneverdige bilde er fra rugby-VM i 2003. På bildet rager Englands kaptein, Martin Johnson, over fotografen mens han holder pokalen over hodet, sekunder etter at laget vant turneringen. Du kan nesten høre seiersbrølet hans, mens lagkameratene bak ham og tilhengerskaren på stadion feirer seieren. I rugbyspillerens enorme hender ser pokalen nesten ut som et leketøy og skinner vakkert under flomlysene som stråler ned på scenen.
Da vi møtte Dave, var han i ferd med å begynne på forberedelsene til rugby-VM i Japan i 2019, der han skal bo sammen med det engelske laget. Han forberedte seg ved å organisere timeplanen og fotoutstyret sitt og skaffe godkjenninger til å bruke fjernutløser på stadionene. I tillegg til tre profesjonelle kamerahus, objektiver, kamerastativer og monopoder fortalte han at han kommer til å pakke rikelig med regnværsutstyr for å takle regnsesongen.
I tillegg hadde han allerede begynt å tenke på bildene han håpet å ta. Blant de tusenvis av bildene han forventer å ta i løpet av turneringen, håper han spesielt på ett bestemt motiv. "Drømmebildet er av at England løfter Webb Ellis-pokalen igjen, selveste VM-pokalen!"
Her deler han ekspertrådene sine for å ta bedre sportsbilder, uansett hvilken sport du fotograferer.
"Den største utfordringen er å ha kunnskap om sporten", sier Dave. "Lær deg sportens regler, slik at du vet hva spillerne prøver å gjøre. Hvis du ikke kan forutse spillernes neste trekk, kan det være vanskelig å holde tritt.
Alle sporter er forskjellige. Sammenlignet med rugby er fotball en raskere sport, både å spille og å fotografere", sier han. "Samtidig har rugby flere spillere og personer som kan blokkere sikten og komme i veien for et godt motiv. I fotball er det færre spillere på banen, så du får bedre sikt."
Da Dave startet karrieren sin, hadde han sikret seg en plass på kurset til organisasjonen British National Council for the Training of Journalists til tross for at han ikke hadde noe kamera. Han måtte kjøpe det han hadde råd til på den tiden, nemlig et gammelt 35 mm filmkamera. Hvis du er i startfasen, anbefaler han å vektlegge brukervennlighet, pålitelighet og valuta for pengene. "Kjøp det beste du har råd til", sier han, og advarer mot besparelser som innebærer at du må bruke mer penger i fremtiden.
Hvis et komplett speilreflekssett er utenfor rekkevidde, bør du sikte mot et kompaktkamera eller et kamera i mellomklassen med funksjoner som dekker behovene ved sportsfotografering. Canon PowerShot SX70 HS, toppmodellen i Canons serie i mellomklassen, har 65x optisk zoom, tar 10 bilder per sekund og har rask og nøyaktig autofokus (AF) med et kontinuerlig AF-alternativ som hjelper med å fange inn handlingen.
Hvis du imidlertid vil utnytte Canons flotte utvalg av objektiver fullt ut, er et speilreflekskamera som Canon EOS 80D et utmerket valg til sportsfotografering.
"Standardobjektivet innen sportsfotografering er Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM (og den nyere og enda lettere versjonen av dette objektivet, Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM), som er suverent. Jeg bruker også Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM mye. De er pålitelige og tåler en støyt. Når du driver med sportsfotografering, løper du rundt og legger ned kameraene raskt. De må derfor være ganske robuste for å tåle det."
"Hvis du er i startfasen, er 70-200mm et bedre valg. De fleste begynner ikke å bruke et 400 mm objektiv før de har blitt eksperter".
Hvis du vil oppnå lignende resultater på et strammere budsjett, kan du vurdere Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM eller Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. Begge har Canons anerkjente bildestabiliseringsteknologi (IS), som bidrar til å forhindre uskarpe bilder på grunn av kameraristing. Hvis hendene dine rister, finnes det et element inni objektivet som også rister, for å motvirke det. Det betyr at du får vakre, skarpe bilder selv når du tar bilder uten stativ.
"Velg en høy lukkerhastighet og stor blenderåpning (med et lavere f-tall), ettersom bakgrunnen kan være svært rotete og distraherende med reklameplakater og så videre. Husk at jo større blenderåpning, desto mindre vil være i fokus. Gjør rotete bakgrunner uskarpe, og prøv å bruke objektivet så lenge du kan ved maksimal brennvidde. Velg en svært lav ISO-innstilling, slik at du må bruke en høy lukkerhastighet med en mindre blenderåpning".
Et triks Dave anbefaler for å fjerne bakgrunnen helt, er å gå litt høyere opp på tribunen, slik at du ser ned på banen. "Hvis du kan ta bildet ovenfra og ned, får du en ren og grønn bakgrunn".
Ifølge Dave er det best å ta bilder i overskyede, men lyse forhold. Da blir lyset jevnere over hele banen, slik at du slipper å justere eksponeringsinnstillingene så ofte. "Hvis du derimot tar bilder på en solrik dag med sterk kontrast mellom skyggelagte og solrike områder, bør du velge å sitte i solen og jobbe inn mot de skyggelagte områdene", sier han. På den måten får du lyset bak deg. "Hvis du sitter i skyggen og jobber inn mot solen, kan det være vanskelig. Ofte får du bare en silhuett av en spiller mot en lys bakgrunn. Derfor bør du alltid sitte på den solrike siden. På den måten får du også finere farger."
Dette er enklest å få til på små, lokale sportsarrangementer der tilskuerne står fritt til å gå rundt i parken eller området. Der kan du se deg om til du finner det perfekte stedet. På arrangementer med sitteplass du må ha billett for å komme inn på, kan det hende at du kan velge hvor du vil sitte. Finn ut hvilken vei tribunen er plassert, og når på dagen arrangementet finner sted, for å velge et sete som er i solen på det tidspunktet. Du kan til og med laste ned en solsporingsapp for fotografer for å få mer hjelp med dette.
Noen ganger ønsker du imidlertid en silhuetteffekt. Det oppnår du ved å velge en lavere ISO-innstilling, øke lukkerhastigheten og redusere blenderåpningen (velge et høyere f-tall). "Du trenger en lys bakgrunn", sier Dave. “Undereksponer hele bildet. En silhuett kan være effektiv hvis du ikke gjør det for ofte. Da blir det en klisjé".
Når du har sikret deg et godt utvalg av bilder, er det på tide å bli kreativ. Noen nybegynnere innen sportsfotografering blir besatt av å fryse bevegelsen, men Dave anbefaler å bruke uskarphet for å understreke fart. Prøv å sette lukkerhastigheten til 1/15 sek for å oppnå dette. Han påpeker imidlertid at du ikke vil ha et så uskarpt bilde at du ikke kan se hva utøverne gjør. "Du vil at ansiktene deres skal være så skarpe som mulig".
Spesielt innen sporter med forutsigbare, lineære bevegelser, som hesteveddeløp, friidrett eller motorsport, kan du holde motivet relativt skarpt og resten relativt uskarpt ved å panorere med bevegelsen (flytte kameraet slik at det følger et menneske eller kjøretøy i bevegelse). Det gir et flott inntrykk av fart.
Hvis du vil ha et mer dramatisk uttrykk, foreslår Dave å ta bilder fra en lavere vinkel. "Hvis du er nær bakken mens en spiller stuper mot deg, ser det ut som om spilleren flyr gjennom luften".
Dette var en strategi Dave benyttet seg av da han tok det minneverdige bildet av da Englands kaptein, Martin Johnson, holdt vinnerpokalen over hodet under rugby-VM i 2003. Ved å plassere seg lavere enn Martin understreket han rugbyspillerens imponerende høyde og styrke.
"Jeg tar med to kameraer, eller ofte tre, bare i tilfelle. Hvis det regner, pakker jeg dem inn så godt jeg kan. Mange har med seg harde etuier, men jeg bruker bare en ryggsekk. Jeg tar med meg et Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-objektiv, et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, to kamerahus og to små zoomobjektiver. Jeg tar også med meg tre eller fire reservebatterier, spesielt i kulden, da batteriet lades ut mye raskere. Ta med deg vanntett utstyr og objektivdeksler. Det lønner seg alltid. Hvis du ikke har dette, kan du pakke inn utstyret i en plastpose. Det sparer deg for store reparasjonsutgifter".
Dave bruker toppmodellen Canon EOS-1D X Mark II, men den rimeligere modellen Canon EOS 80D har et kabinett i magnesiumlegering og er bestandig mot støv og fukt, noe som gjør den pålitelig under alle forhold. Dette kameraet har også et avansert 45-punkts autofokussystem og raskt serieopptak med 7 bilder per sekund og motivsporing, noe som gjør det spesielt godt egnet for å fotografere høyhastighetssporter.
I gjennomsnitt tar Dave rundt 2000 bilder per rugbykamp. Etterpå sitter han bare igjen med noen få han er ordentlig fornøyd med, så ikke mist motet hvis de første bildene dine ikke er like spennende som du hadde håpet på. "Det største irritasjonsmomentet er når folk står foran deg så du ikke kan se forbi dem, eller når de løper inn i bildet og blokkerer sikten", sier han. Dave må forkaste mange av disse bildene, men han fortsetter å fotografere og venter på at øyeblikkene skal oppstå. "Mange av bildene er bortkastede, men med dagens digitale kameraer vet du hva du får, og du kan se resultatet på kameraskjermen".
Når du ser vinnerbildet på skjermen, er all innsatsen verdt det. Med tålmodighet, fantasi og riktig utstyr (vi anbefaler speilreflekskameraet Canon EOS 80D med objektivet Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM eller Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM eller kameraet i mellomklassen, Canon PowerShot SX70 HS) kan du også ta sportsbilder som er verdt å vise frem.
Skrevet av Matthew Bowen
La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.
Tilbake til alle tips og teknikkerSPORTSFOTOGRAFERING
Finn ut mer om fotografering av motiver i bevegelse fra denne mentorøkten med en terrengsykkelmester.
Actionbilder
Ekstremsportfotografen Richard Walch om hva som motiverer ham til å ta de imponerende ski- og snøbrettbildene sine.
SPORTSFOTOGRAFERING
Fem proffe sportsfotografer gir råd om hvordan du kan ta sportsbilder som skiller seg ut.