Noen ganger må du vende tilbake til der du startet, for å virkelig finne deg selv. Dette var helt klart tilfellet for Steffi Marla. Den tyske innholdsskaperen har skaffet seg mer enn 99 500 følgere på nettet med «cottagecore»-bildene sine, som er inspirert av oppveksten hennes på landet. Når du ser på bildene hennes – selvportretter i landlige omgivelser som endres i takt med årstidene, fra høstlige skoger til sommerenger – er det vanskelig å se for seg at hun bor i travle Berlin.
«Jeg vokste opp på en gård og flyttet til Berlin da jeg var 20 år», sier Steffi, som også er hårstylist og tobarnsmor. Fotograferingsreisen hennes startet for alvor da hun fødte sitt andre barn og begynte å dokumentere familielivet. I starten var hun usikker da hun publiserte bildene sine i sosiale medier, men bildene hennes ble raskt populære. «Jeg oppdaget også at sosiale medier er en ypperlig plattform for å møte andre mennesker, utveksle ideer og prøve nye ting. Jeg var hektet», sier hun entusiastisk.
Med estetisk tiltalende og konsekvent innhold i sosiale medier kan du få flere følgere og etablere en identitet og merkevare, men hvordan skaper du dette? Steffi deler sine beste tips og veileder oss gjennom prosessen.
Kjenn stilen din: En influensers veiledning for estetisk vakre bilder
Finn din egen estetikk
Estetikken din er ganske enkelt stilen din. «Cottagecore» kjennetegnes av en idealisert tradisjonell og landlig livsstil, «Dark academia» er forbundet med tweedblazere og gamle skinninnbundne bøker, «E-girl» kanaliserer anime og «Normcore» fokuserer på enkelhet fremfor det å skille seg ut fra mengden. Stilen din forbindes gjerne med det du har på deg, men den omfatter også mye mer. Hvis du er en innholdsskaper, preger den alt som har med bildene dine å gjøre – stedet, fargepalletten, lyssettingen, komposisjonen og utstyret du bruker for å oppnå den bestemte stilen. Med så mange ulike typer estetikk å velge mellom er det fort gjort å bli overveldet. «Tenk på det du liker, og det som gir deg en god følelse», sier Steffi. «Ikke hør på andre.»
Under covid-19-pandemien følte Steffi en økende dragning mot naturen og sine landlige røtter. «Familien min og jeg dro enda oftere til landsbygda, og jeg elsket det», sier hun. «Det er så mye skjønnhet rett utenfor døren vår.»
Cottagecore-innholdet starter med måten Steffi presenterer seg selv på i bildet – hun poserer utendørs med en gammel sykkel, en flettet kurv eller en bok i hånden. Det lange håret er løst knyttet i en sløyfe, og hun er iført flagrende kjoler og skjørt i plantebaserte tekstiler.
«Jeg brukte lang tid på å finne stilen jeg har nå», innrømmer Steffi. «Jeg begynte med fotografering i urbane omgivelser, men senere ble bildene mer romantiske, og blomster ble en del av dem. Naturen spilte en stadig større rolle, og på et tidspunkt plasserte jeg meg selv i bildet.»
Hvis du prøver å utvikle estetikken din, kan det være lurt å skrive ut bildene dine for å avklare og finpusse stilen din. Når du skal finne ut hva som fungerer og ikke, er den beste metoden å skrive ut bildene, ha dem fremme og «bo med dem».
La estetikken inspirere valgene dine
Farger er viktig for Steffi, som alltid prøver å holde seg innenfor én «fargefamilie» i bildene sine. «Harmoniske farger er svært viktig for meg», forklarer hun. «Jeg velger antrekk basert på omgivelsene. Jeg spør meg selv: «Hvilke farger skal jeg ha der?» I en grønn eng liker jeg å kle meg i en matchende farge eller komplementærfarge. Jeg fotograferte magnoliaer i en lys lilla kjole, og det fungerte veldig bra.»
Det er ikke bare motivet som gir bildene dine en særegen estetikk, men også hvordan du tar bildene. Steffi liker å kombinere Canon EOS R-kameraet med et Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-objektiv ved hjelp av Canon-fatningsadapteren EF-EOS R. «Bildene ser utrolige ut, og jeg elsker den uskarpe bakgrunnen», sier hun. «Når jeg ser etter vakre steder, prøver jeg å finne balanse. Jeg har ofte det gylne snitt i tankene. Når jeg forbereder meg, tenker jeg på hvor jeg skal og hvordan forholdene er der. På trange steder trenger jeg et vidvinkelobjektiv, for eksempel et 50 mm objektiv. Hvis jeg har mye plass, bruker jeg 85 mm.»
Inspirasjon kan komme når som helst, så Steffi anbefaler at du tar med deg tilbehør eller rekvisitter til fotostedet, slik at du kan leke deg og finne ut hva som fungerer best for bildet ditt.
Vær konsekvent for å få flere følgere i sosiale medier
Selv om bildene til Steffi varierer med årstidene og omgivelsene, er det enkelte ting som alltid går igjen. «Bakgrunnen er veldig viktig, og det samme er fargene og lyset», sier hun. «Tilbehør er flott. En hatt, en bok, et skjerf eller en blomsterbukett kan gjøre bildet mer interessant. Jeg liker også best å ta bilder uten fremmede.»
Dette bidrar til å skape en atmosfære som er konsekvent gjennom hele feeden hennes. Det er slik hun tiltrekker seg og holder på følgere. «Følgerne mine elsker også dette romantiske og rolige livet», sier hun. «Mange lengter etter litt mer ro og en perfekt verden. Du kan drømme deg bort i bildene mine.»
Sosiale medier appellerer til følgere fordi de starter samtaler. Steffi kringkaster ikke bare innhold. Selv om hun sjonglerer familielivet og jobben, legger hun vekt på å kommunisere med følgerne og svare på kommentarene deres. «Jeg er vennlig og prøver å være aktiv hele tiden», sier hun. «Jeg publiserer innhold regelmessig og prøver å vise noe personlig.»
Vær tro mot deg selv
«Jeg tror at du ubevisst utvikler deg hele tiden og ikke kan unngå å endre på enkelte ting», sier Steffi. «Personlig synes jeg det er spennende å se hvordan stilen min endrer seg over tid.»
Når det er sagt, bør utviklingen skje gradvis. Når du har valgt en estetikk, kommer følgerne dine for å se mer av den, så pass på å velge en som passer til personligheten din. «Jeg elsker at bilder eller situasjoner utstråler harmoni, spesielt når fargene, proporsjonene og lyset er i balanse», sier Steffi.
Estetikken din bør prege alle bildene du deler. De fotografiske beslutningene du tar, stedene du tar bilder på, komposisjonen med mer bør være i tråd med estetikken din. Det er filosofien som former innholdet ditt, så uansett hvilken du velger, må du omfavne den fullstendig.
Skrevet av Rachel Segal Hamilton
*Adobe, Photoshop og Lightroom er enten registrerte varemerker eller varemerker for Adobe i USA og/eller andre land.
Relaterte produkter
-
EOS R
Et fullformats speilløst kamera som åpner opp for nye kreative muligheter for fotografer og filmskapere. -
RF 50mm F1.8 STM
Et kompakt, stillegående og lett 50mm RF-fastobjektiv med en stor blenderåpning på f/1.8, som er midt i blinken for de kreative ideene dine. -
RF 85mm F2 MACRO IS STM
RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektivet er allsidig for nærbilder takket være diskret telefotokomprimering og 5-trinns bildestabilisering i et kompakt og lett kamerahus.