LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Få frem hver årstids unike skjønnhet

Reisefotograf Benjamin Hegyi forklarer hvordan du kan ta og redigere bilder for å vise frem vinteren, våren, sommeren og høsten i all sin prakt.
Utsikt over Donau mot Gellérthegy i Budapest i Ungarn med et varmt rødoransje skjær, tatt fra et høytliggende sted.

Hver årstid byr på vakre motiver med unike farger og stemninger. Benjamin Hegyi, en 18 år gammel ungarsk fotograf, har blitt en ekspert på å lage årtidsbasert innhold for sosiale medier, og deler de profesjonelt redigerte og sammensatte reise-, bylandskaps- og landskapsbildene sine med 40 000 ivrige følgere på Instagram.

Her er de beste tipsene hans for å fremheve stemningen i hver årstid.

1. Ha det endelige resultatet i tankene

Lago di Braies i Sør-Tyrol i Italia, med Dolomittene i bakgrunnen. Trappetrinn i tre og en rekke småbåter kan ses i forgrunnen.

Når Benjamin tar bilder om sommeren, foretrekker han landskap badet i sollys midt på dagen fremfor den populære «gylne timen» rett etter soloppgang eller rett før solnedgang. Den høye solen i dette bildet fra Lago di Braies i Sør-Tyrol i Italia gir rike og levende farger gjennom hele motivet, fra båtene i forgrunnen til Dolomittene i bakgrunnen. Tatt med et Canon EOS 700D-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS 850D) med et Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-objektiv ved 10 mm, 1/80 sek, f/4,5 og ISO 100. © Benjamin Hegyi

Småbåter på Lago di Braies i Sør-Tyrol i Italia. Bildet er redigert for å øke fargeintensiteten.

Når Benjamin redigerte dette bildet for å legge det ut i sosiale medier, gjorde han minimalt med endringer fordi han følte at komposisjonen var perfekt, med trappene i forgrunnen som fører øyet til båtene, rammet inn av fjellene i bakgrunnen. Han sier imidlertid: «Jeg ville bare fremheve de ulike elementene – båtene, vannet, trappetrinnene, fjellene – så jeg forsterket fargene og økte kontrasten i lyset.» © Benjamin Hegyi

«Når jeg tar årstidsbaserte bilder», sier Benjamin, «tenker jeg alltid på hvordan jeg skal redigere dem etterpå – ikke bare på hvordan jeg skal ta bildet. Når jeg skal skape et bestemt utseende og preg, er redigeringen like viktig for meg som selve fotograferingen. De to trinnene utfyller hverandre.»

Benjamin planlegger bildene sine for at de skal gjenspeile den følelsen han har når han tar dem. «Du skal ikke føle at du må fotografere virkeligheten, men heller komponere motivet slik du vil at det skal se ut», sier han. «Bildet blir en blanding av et fotografi og et maleri. Det er imidlertid viktig å ikke overdrive, ellers vil resultatet se falskt og lite naturtro ut.

«Jeg anbefaler at du alltid tar bilder i RAW, siden det gir deg størst frihet til å manipulere bildene etterpå», legger han til. «RAW-fotografering gjør det mulig å justere egenskaper som hvitbalanse, områder med sterkt og svakt lys og fargegjengivelse. Alt dette er viktig når du skal fremheve stemningen i årstiden.»

Benjamin bruker kameraet han fikk i gave på 13-årsdagen sin, et Canon EOS 700D (nå etterfulgt av Canon EOS 850D) med to zoomobjektiver: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, et ultravidvinkelobjektiv som er perfekt for vidstrakte utsiktsbilder, og Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, et objektiv med stort zoomområde som gjør det svært allsidig. Han mener at dette utstyret er ideelt siden størrelse og vekt er viktig for en reisefotograf.

Lignende kompakt og kostnadseffektivt utstyr er tilgjengelig i Canons nye, speilløse EOS R-fullformatssystem, inkludert Canon EOS RP, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet og Canon RF 50mm F1.8 STM-objektivet. Du kan også bruke serien av EF-S-objektiver på EOS R-systemkameraer ved å bruke en EF-EOS R-fatningsadapter.

2. Tenk på komposisjon og belysning

Lago di Carezza i Sør-Tyrol i Italia på en lys sommerdag, med speilbildet av Dolomittene i den rolige innsjøen.

Dette motivet ble fotografert på en lys sommerdag ved Lago di Carezza i Sør-Tyrol i Italia. Komposisjonen er perfekt, men himmelen og de bleke fjellene i bakgrunnen var mye lysere enn den mørke refleksjonen av dem i innsjøen. I slike situasjoner balanserer Benjamin ofte eksponeringen ved å bruke kamerafunksjonen for HDR-fotografering eller bracketing – som går ut på å ta separate bilder der ulike deler av motivet er godt eksponert. Deretter fletter han sammen bildene. Tatt med et Canon EOS 700D-kamera med et Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-objektiv ved 10 mm, 1/200 sek, f/5.6 og ISO 100. © Benjamin Hegyi

En lavendeleng under en blå himmel med små skyer ser ut til å krumme seg mot solen som stiger opp bak trærne på toppen av en bakke.

Et vårmotiv fra den ungarske landsbygda. Ifølge Benjamin var det ren flaks at mønsteret av skyer dannet en kurve som trekker øyet mot soloppgangen, men igjen er komposisjonen helt perfekt. Lavendelengen lå i skyggen og var ganske mørk, men bildet hadde tilstrekkelig dynamisk rekkevidde til at Benjamin kunne gjøre forgrunnen lysere og forsterke fargene for å fremheve det klare vårlyset. Tatt med et Canon EOS 700D-kamera med et Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-objektiv ved 10 mm, 1/200 sek., f/4,5 og ISO 100. © Benjamin Hegyi

Redigering er en viktig del av prosessen til Benjamin, men han føler at det er viktig å komponere motiver som gjenspeiler årstiden. «Et tre som er dekket av snø eller frost, fremhever vinterstemningen», sier han. «Om våren titter fargerike blomster frem. Om høsten kan du fokusere på den dype gylne gløden fra bladene som skifter farge. Nøye komposisjon kan fremheve den naturlige stemningen i hver årstid.

«Det beste tidspunktet på dagen å fotografere på, varierer med årstidene», legger Benjamin til, og understreker at lyskvaliteten endrer seg mye fra årstid til årstid. «Om vinteren er det lurt å ta bilder rett før soloppgang eller rett etter solnedgang. Du får en kjølig, dyster blåtone i skumringen, ofte kalt den blå timen. Hvis motivet imidlertid er dekket av snø, bør du ta bilder i dagslys for å få skarpe og klare bilder.

«Om sommeren foretrekker mange fotografer å ta bilder på starten eller slutten av dagen, men jeg foretrekker at solen står høyere på himmelen», fortsetter han. «Det fremhever de levende fargene i grønne enger og sommervarmen i landskapet.

«Våren er en flott tid for nytt liv, og her gjelder det samme for meg. Du kan ta flotte bilder av blomster og trær rett etter soloppgang, men sterkt sollys gjennom dagen fungerer vel så godt – og noen ganger enda bedre.

«Om høsten er det best å ta bilder i den gylne timen rett etter soloppgang eller rett før solnedgang», sier Benjamin. «Solen henger lavt på himmelen og gir vakre, varme høstfarger.»

3. Fang inn så mange detaljer som mulig

Utsikt over Donau mot Gellérthegy i Budapest i Ungarn, tatt fra et høytliggende sted.

Benjamin fotograferte denne utsikten over Donau i Budapest i Ungarn ved solnedgang sent på våren. Lang eksponering gjorde det mulig å fange inn en masse detaljer, fra trærne i forgrunnen til bygningene i mellomgrunnen, som forsterkes av HDR. Han forsterket også de oransje fargene for å fremheve den høstlige stemningen i det ferdige bildet øverst på siden. Tatt med et Canon EOS 700D-kamera med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 18 mm, 2 sek, f/9 og ISO 100. © Benjamin Hegyi

En hvit svane svømmer på en blå innsjø om vinteren. Ved bredden av innsjøen og oppover i fjellene ligger en pittoresk landsby dekket av snø.

En vintermotiv i Hallstatt i Østerrike. Til tross for det svake lyset og tåken klarte Benjamin å fange inn en masse detaljer i bygningene i åssiden, som han deretter fremhevet ved å øke kontrasten. Han forsterket også blåfargen i bildet for å fremheve vinterstemningen. Tatt med et Canon EOS 700D-kamera med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 18 mm, 1/200 sek, f/5,6 og ISO 100. © Benjamin Hegyi

Mange Canon-kameraer har et program for landskapsmotiver, men Benjamin foretrekker å ha full kontroll over kamerainnstillingene. «Jeg bruker alltid programmet for manuelt opptak, slik at jeg enkelt kan justere både blenderåpningen og lukkerhastigheten for å få nøyaktig den eksponeringen jeg ønsker.» Hvis du bruker et EOS R-systemkamera, kan du se hvordan endringer i eksponeringsinnstillingene vil påvirke bildet, både i søkeren og på den bakre skjermen, takket være eksponeringssimulering. Hvis du bruker et speilreflekskamera, fungerer dette alternativet når du bruker den bakre skjermen i innstilling for sanntidsvisning.

Mange Canon-kameraer har innstillinger for HDR-opptak (stor dynamisk rekkevidde) som er ypperlige når du vil bevare detaljene i de lyseste områdene, og forsterke skyggene. Dette gir deg mye mer balansert eksponering for motiver med høy kontrast.

«Kameraet mitt har en innstilling for HDR-motlyskontroll», sier Benjamin. «For hvert bilde du tar, tar kameraet tre separate bilder med alternative eksponeringer og fletter dem sammen til et HDR-bilde.» Hvis kameraet ditt ikke har HDR-modus, kan du likevel ta en rekke bilder med litt forskjellige eksponeringer som du fletter sammen i redigeringsarbeidet. Canons kostnadsfrie Digital Photo Professional-programvare (DPP) har et innebygd HDR-verktøy som gjør dette enkelt. Bruk et stativ for å sikre at kameraet ikke beveger seg mellom eksponeringene.

Når du tar bilder om kvelden eller i svakt lys, anbefaler Benjamin at du bruker lange eksponeringer for å fange inn så mange detaljer som mulig, selv de som ikke er synlige for det blotte øye. Med Bulb-innstillingen på kameraet kan du angi eksponeringer på mer enn 30 sekunder, men du må eksperimentere for å finne eksponeringen som gir det resultatet du ønsker. Se gjennom resultatene på den bakre LCD-skjermen, og ta bildet på nytt om nødvendig. Bruk et stativ for å unngå uskarpe bilder.

4. Rediger bildet for å fremheve stemningen i årstiden

Åser ved Bledsjøen i Slovenia innhyllet i tåke ved soloppgang. Store blader henger ned i forgrunnen av motivet.

Dette høstbildet har en nærmest overjordisk atmosfære med brune blader mot tåke som stiger opp fra Bledsjøen i Slovenia, badet i de første strålene fra soloppgangen. Benjamin sier at bladene i forgrunnen som rammer inn motivet, gir bildet mer dybde og et preg av årstiden. Tatt med et Canon EOS 700D-kamera med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 27 mm, 1/125 sek, f/9 og ISO 100. © Benjamin Hegyi

Åser ved Bledsjøen i Slovenia innhyllet i tåke ved soloppgang. Bladene i forgrunnen og de fjerne åsene er mer gule, og vannet i innsjøen er mer blått.

Benjamin fant ut at åsene, og spesielt bladene i forgrunnen, så for grønne ut, så han fikk grønntonene til å se mer guloransje ut for å forsterke høststemningen. «Jeg gjorde også vannet blåere og tilførte litt lys i tåken for å fremheve den», sier han. © Benjamin Hegyi

Selv når han ikke har tatt bilder i HDR, liker Benjamin å legge til levende farger og økt kontrast som passer til den aktuelle stilen. For de årstidsbaserte bildene hans er det imidlertid like viktig å justere hvitbalansen og eksponeringen for hvert bilde for å fremheve den særegne lyskvaliteten i hver årstid.

Disse innledende justeringene kan gjøres ved hjelp av Canons kostnadsfrie Digital Photo Professional-programvare (DPP), som er utformet for behandling og redigering av RAW-bilder fra Canon-kameraer. Den omfatter en rekke bildestiler som du kan bruke for å gi bildene ønsket utseende og preg, like raskt som om de var implementert i kameraet. Bildestilene inkluderer Landscape (landskap) som gjør bildene skarpere og forsterker fargetoner og fargemetning, slik at du får dype, levende blåfarger og grønnfarger på himmel og bladverk. Alle endringene som en bildestil tilfører en RAW-fil, kan deretter finjusteres, fjernes eller erstattes av en annen bildestil. Du kan laste ned flere stiler helt kostnadsfritt, inkludert Nostalgia (nostalgi), Clear (klar), Twilight (skumring), Emerald (smaragd) og Autumn Hues (høstfarger), som er ideelle når du vil tilføre ulike årstidsbaserte stemninger i bildene dine.

Med DPP-verktøyene for fargejustering er det mulig å endre nyanse, metning og lysstyrke for bestemte fargeområder, slik at du kan forsterke blåfargene i et vintermotiv eller de varme tonene i et sommerbilde. Benjamin bruker ofte justeringslag i Adobe Photoshop for å oppnå lignende effekter. «I vinterbilder fremhever jeg blåfargene ved å legge til et tomt lag i modus for overleggblanding, og maler over områder med en myk blå børste med lav opasitet», forklarer han. «I høstbilder kan du forsterke stemningen ved å male over områder med gule og oransje fargetoner.

«Jeg bruker alltid justeringslag når jeg endrer kontrast og lysstyrke», legger han til, «ettersom maskeringslagene gjør det mulig å bare endre bestemte områder i bildet.» Dette er ideelt når han stort sett er fornøyd med bildet, men ønsker å fremheve enkelte aspekter for å formidle stemningen.

5. La bildene snakke for deg i sosiale medier

Tåke fyller dalene mellom skogkledde fjell ved soloppgang.

På turen sin til Slovenia stod Benjamin opp klokken 04.00 for å få med seg høstsoloppgangen over de tåkekledde fjellene, men han følte ikke at bildet fanget inn stemningen i motivet slik han selv opplevde den. Tatt med et Canon EOS 700D-kamera med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 135 mm, 1/500 sek, f/5,6 og ISO 100. © Benjamin Hegyi

Tåke fyller dalene mellom skogkledde fjell. Høstfølelsen er forsterket med økt kontrast og en varm fargetone.

Benjamin økte kontrasten for å få frem detaljene, for eksempel husene i åsene i mellomgrunnen, noe som fremhever proporsjonene i motivet og forsterker fargene i den høstlige atmosfæren. Han sier at følgerne hans i sosiale medier liker den sterke og direkte fremstillingen av årstiden. © Benjamin Hegyi

Når du deler bildene dine på sosiale medier, konkurrerer du mot millioner av andre bilder om oppmerksomhet. Benjamin mener at det er viktig å utvikle sin egen stil, slik at du kan skille deg ut fra mengden.

«I starten prøvde jeg å etterligne stilen til andre fotografer, men jeg liker å tro at jeg har utviklet min egen unike stil», sier han. «Jeg har bygget opp Instagram-kontoen min på dette grunnlaget. Folk elsker å se bilder som gjenspeiler det de liker med hver årstid, og hvordan naturen endrer seg rundt dem. Jeg har lykkes mye mer med årstidsbestemt innhold. Folk oppsøker bildene mine og deler dem med mange andre over hele verden.

«På nåværende tidspunkt, med fotobyråene som liker å bruke landskaps- og reisebildene mine, kan jeg nå ut til 1 million mennesker. Jeg tror at trikset er å ikke promotere deg selv, men å la bildene dine promotere deg.»



Skrevet av Matthew Richards



Adobe, Lightroom og Photoshop er enten registrerte varemerker eller varemerker for Adobe i USA og/eller andre land.

Relaterte produkter

Relaterte artikler