Emmanuel foretrekker å bruke primærobjektiver til motefotografering. «Jeg har hovedsakelig brukt de nye RF-primærobjektivene og kan anbefale dem», sier han. «Jeg bruker Canon RF 50mm F1.2L USM, men EF 50mm f/1.8 STM er også et godt og rimelig alternativ.» Tatt med et Canon EOS R5-kamera med Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/400 sek, f/5 og ISO 400. © Emmanuel Oyeleke
Hvis du skal ta profesjonelle bilder, må du ha det riktige utstyret. Men med det enorme utvalget av kameraer og objektiver som nå er tilgjengelig, takket være fremskrittene innen kamerateknologi, hvordan vet du hvilket utstyr du bør velge?
Enten du er nyutdannet i bransjen, en ivrig hobbyfotograf som ønsker å utvikle ferdighetene dine, eller en fersk profesjonell som ønsker å klatre oppover på karrierestigen, er det svært viktig å tenke på hvilken type fotografering du vil jobbe med. En dokumentarfotograf som gjerne må jobbe stille og diskré i en rekke ulike omgivelser, har andre utstyrsbehov enn for eksempel en motefotograf som jobber med nøye konstruerte kulisser og profesjonelle modeller.
Kameraets videoopptakskapasitet er en annen viktig faktor. «Det blir et stadig viktigere verktøy», sier Mike Burnhill, produktspesialist for Canon Europe. «Video er for eksempel en viktig del av sosiale medier, og ferdigheter innenfor både stillbilder og videoopptak byr på mange nye jobbmuligheter i fotobransjen.»
Her er tre unge proffer som alle har spesialisert seg innenfor ulike felt, og som har hver sin unike historie om hvordan de fikk fotfeste i bransjen. De snakker om hvilke Canon-kameraer og -objektiver de bruker, og hvorfor disse er ideelle for stilen de har valgt. De tre består av den nigerianske mote- og portrettfotografen Emmanuel Oyeleke, den tysk-russiske dokumentarfotografen Nanna Heitmann og den Østerrike-baserte fotografen Ingo Leitner som er en del av bryllupsfotografduoen Carmen og Ingo. I tillegg til deres personlige innsikt, deler Mike Burnhill ytterligere ekspertråd.