Gode svart-hvitt-bilder har en tidløs kvalitet som rett og slett ikke kan overføres til fargebilder, samtidig som svart-hvitt tilfører dramatikk, følelser og lidenskap. Derfor er svart-hvitt alltid populært i portrettbilder og bryllupsbilder. Men monokrom (bilder som bare består av én farge) kan også fremheve form, tekstur, tone og detaljer, noe som gjør svart-hvitt like godt egnet til landskaps- og arkitekturfotografering, action- og sportsfotografering og mye annet.
Noen ganger kan det føles som en utfordring å ta slående svart-hvitt-bilder, siden vi er så vant til å se verden i farger. Nedenfor finner du en rekke eksperttips som kan hjelpe deg med å mestre denne fotograferingsstilen.
SVART-HVITT-FOTOGRAFERING
Aktuelt og tidløst: slipp kreativiteten løs med svart-hvitt-fotografering
Hva er svart-hvitt-fotografering?
Det finnes to måter å lage svart-hvitt-bilder på. Du kan ta bilder i farger og konvertere dem til svart-hvitt i etterproduksjonen, eller du kan velge Monokrom-alternativet på Bildestil-menyen på kameraet, slik at du kan se hvordan bildet vil se ut på kameraets LCD-skjerm eller elektroniske søker.
Husk at et motiv som er flott i farger, ikke alltid vil fungere i svart-hvitt – og omvendt. For eksempel lager røde blomster mot en grønn bakgrunn flott kontrast i farger. Men tar du bilde av samme motiv i svart/hvitt, vises rødt og grønt som nesten like toner av grått.
Med øvelse vil du lære å «se» i monokrom med tiden, men du kan lære det raskere. Som en generell regel krever bilder i svart-hvitt større kontrast enn det samme motivet ville gjøre i farger. Ta bilde av det samme motivet to ganger, én gang i farger og én gang i svart-hvitt, og sammenlign bildene.
Opptak i RAW anbefales for svart-hvitt-fotografering fordi det gir muligheter for mer justering av bildet når du bruker Canons Digital Photo Professional-programvare (DPP) enn det som er mulig med JPEG-filer. Hvis du stiller inn at kameraet skal lagre RAW-filer, kan du også beholde all fargeinformasjon i bildet, selv om du tar bilder i monokrom.
5 tips til svart-hvitt-fotografering
- Bruk en liten blenderåpning og så lav ISO som mulig
- Kontroller kameraets histogrammer
- Eksperimenter med filtre
- Ta bilder i RAW, og se på kameraalternativene
- Fremhev kontrasten i svart-hvitt-bildene
Bilder i svart-hvitt kan fremheve følelser og dramatikk, og foretrekkes derfor ofte til bryllupsfotografering. Monokrom kan også snevre fokuset inn mot ansiktsuttrykk, i tillegg til å fremheve detaljene og formene til viktige elementer fra små gjenstander som gifteringer og sko, til brudens kjole og lokalene.
Portretter gjør seg generelt sett svært godt i svart-hvitt. Dette kan skyldes at mange ikoniske portretter fra de siste hundre årene er i monokrom, og at vi er vant til denne stilen. Sidelys er spesielt effektivt, siden det gir større kontrast mellom høylys og skygger.
Fotografering av natur og dyreliv i svart-hvitt
Mange landskapsbilder lener seg på den levende blåfargen på himmelen eller de varme rødtonene fra en solnedgang. På samme måte lener mange naturbilder seg på de rike og naturlige fargene til dyr og dyreliv. Landskap i svart-hvitt formidler en annerledes følelse, ofte forbundet med stemning og dramatikk, mens naturbilder i monokrom også kan brukes til å fremheve de vakre detaljene vi ser i dyr, insekter og planter.
Å lære seg hvilke bilder som kan konverteres til svart-hvitt, er en ferdighet i seg selv. I hovedsak ønsker du å «legge til» noe ved å fjerne fargene, så spør deg selv hvordan bildet kan bli bedre ved å presentere det i monokrom.
Vær på utkikk etter fotografier som ikke er avhengige av farger for å skape interesse, eller der fargen distraherer fra motivet. Landskapsmotiver med en bestemt stemning eller intensitet som skapes av lys og skygge, er perfekte, siden dette fremheves av den dramatiske kontrasten i monokrom. Naturfotografer bør se etter mønstre og detaljer som kan fremheves ved å fjerne farger, for eksempel gammel trebark eller den vakre teksturen i fuglefjær.
Landskaps- og arkitekturfotografering i svart-hvitt
Landskapsbilder egner seg godt til svart-hvitt-fotografering, spesielt når det er svært lite farge i motivet – ingen klare grønnfarger og få røde eller gule blomster. Du kan fokusere på formene til bare trær, steingjerder og bygninger. Komposisjon og kontrast blir nøkkelelementer i bildet.
Tredjedelsregelen – som kan vises gjennom den elektroniske søkeren (EVF) på Canons speilløse kameraer, som Canon EOS RP og Canon EOS R6, og som kan brukes på bakskjermen på EOS-speilreflekskameraer i Live View – er spesielt nyttig til svart-hvitt-fotografering, siden det er få farger som kan distrahere blikket. Hvis hovedmotivet plasseres på et punkt der en av de horisontale og vertikale linjene krysser hverandre, styrkes komposisjonen.
Arkitekturbilder tas ofte i monokrom for å understreke bygningenes form. Den høyere kontrasten som er mulig i svart/hvitt, egner seg bra til disse motivene. Disse bildene blir ofte tatt tidlig om morgenen, delvis for å unngå forstyrrende trafikk og mennesker, men også for å utnytte det at solen står lavt. Dette lyset kaster lange skygger og kan gi et flott uttrykk når det faller over grov stein eller betong. I likhet med stemninger kan teksturer ofte fremheves mye ved hjelp av enkeltheten som svart-hvitt gir.
Det er verdt å prøve nattfotografering både i svart/hvitt og farger. Den gule glansen fra gatelys eller gløden fra en fullmåne puster ofte liv i stedet. Teksturer og mønstre i et motiv kan også gjøre seg best i svart/hvitt. Når du tar sikte på å formidle en følelse av sterke former, skygger og lys, kan du bruke svart-hvitt for å unngå problemer som skyldes at flere lyskilder har ulike fargetemperaturer.
Fotografering av sport og action i svart-hvitt
Sport- og actionscener er som oftest stappfulle av farger – så mye at hovedpersonen eller motivet du prøver å fange inn, blir borte i mengden. Hvis du konverterer til svart-hvitt, kan du fjerne distraksjoner og fremheve ansiktsuttrykk.
Motiver med høy kontrast fungerer godt i svart-hvitt. For eksempel gir bilder som er tatt i sterkt sollys, dype skygger og områder med høylys. I svart-hvitt-bilder får disse god effekt, og du kan gjenskape det i etterproduksjonen for å skape dramatiske bilder.
Bruke filtre for svart-hvitt-fotografering
Når man fotograferer i svart-hvitt på filmbaserte kameraer, bruker man ofte objektivfiltre for å endre tonene i bildet. For eksempel vil gule og røde filtre absorbere blått lys, slik at himmelen ser mørkere ut.
Dette gjør ikke bare motivet mer dramatisk, det øker også kontrasten mellom himmelen og eventuelle hvite skyer. På Canon EOS-digitalkameraer finnes det ofte en filtereffekt i innstillingene for bildestil. Du kan velge rød, oransje eller grønn hvis du vil endre svart/hvitt-tonen for å simulere effekten av filtre, og for å fremheve bestemte farger ved å gjøre dem lysere eller mørkere.
Foreslått utstyr til svart-hvitt-fotografering
Dramatiske svart-hvitt-bilder har ofte høy kontrast. Derfor er det viktig at kameraet har et stort dynamisk område, slik at det kan bevare detaljene i både skygger og høylys. Uansett antall megapiksler har fullformatkameraer vanligvis bedre dynamisk område enn APS-C-modeller, slik at kameraer som Canon EOS RP, EOS R6 og EOS 6D Mark II fungerer spesielt godt. I tillegg kan kameraer med crop-sensor, som Canon EOS M50 Mark II og PowerShot G7 X Mark III, gi flotte bilder i svart-hvitt, til tross for fysisk mindre bildesensorer.
Alle disse kameraene kan ta bilder i RAW-kvalitet med 14-bit fargedybde. Dette gir et mye større dynamisk område enn 8-bit JPEG, noe som gir mye større eksponeringstoleranse for endring av lysstyrke og endring av kontrast når du redigerer bilder i programmer som DPP.
Monokrom-bildestilen i alle disse kameraene har flere fordeler ved at du kan bruke digitale filtre under fotograferingen, som gul, oransje, grønn eller rød, for gradvis å øke kontrasten og dramatikken i blå, skydekte himler. Du finner også toneeffekt, som sepia, som kan skape et antikt utseende. En fordel med speilløse kameraer er at du kan forhåndsvise filter- og toneeffekter direkte i søkeren mens du fotograferer. Du ser også en forhåndsvisning på baksiden av speilreflekskameraer når du tar bilder i Live View-innstilling.
En fordel med alle speilløse EOS-kameraer og systemkameraer med speilrefleks er at du kan bruke det ideelle objektivet til enhver fotograferingsutfordring. Zoomobjektiver som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM og RF 24-105mm F4L IS USM gir deg friheten til å ta bilder med en rekke brennvidder uten å bytte mellom objektiver. Raskere fastobjektiver som Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM og RF 85mm F2 MACRO IS STM har imidlertid raskere lukkerhastigheter i lite lys, slik at du kan fryse bevegelser uten at du trenger å øke ISO-innstillingen så mye, noe som er bra for svart-hvitt-fotografering siden det holder bildestøyen på et minimum. Du kan også få mindre dybdeskarphet for å isolere hovedmotivet og gjøre rotete bakgrunner mindre distraherende.
Sterke svart-hvitt-bilder inneholder ofte svært fine detaljer og rike teksturer. Noe som kan bidra til å beholde dette under håndholdt fotografering, er effektiv bildestabilisering. Alle Canons IS-objektiver som står oppført ovenfor, har optisk bildestabilisering, mens de to Macro IS-objektivene har en hybrid bildestabilisator som gir bedre effektivitet når du tar nærbilder. Canon EOS R6 har en 5-akset IBIS (innebygd bildestabilisator) som gir opptil 8-trinns stabilisering sammen med kompatible objektiver. EOS R6 har også neste generasjons autofokussystem, som bidrar til å gjøre selv de vanskeligste bildene skarpere.
Skrevet av Matthew Richards
Relaterte produkter
-
Speilløse kameraer
EOS R6
Uansett hva du filmer eller tar bilder av, og hvordan du gjør det, lar EOS R6 deg være kreativ på måter du simpelthen ikke trodde var mulig. -
Speilløse kameraer
EOS RP
Et lite, lett og intuitivt speilløst fullformatskamera laget for reise- og hverdagsfotografering. -
Kompakt digitalkamera
PowerShot G7 X Mark III
Et kamera med trådløs tilkobling som tar opp enestående video og bilder som følgerne dine vil elske. -
RF-objektiver
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Det ideelle objektivet til hverdagsbruk for brukere av fullformats speilløse systemkameraer. Med det brukervennlige RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet, som er lett og kompakt, kan du ta fotograferingen din til nye høyder. -
RF-objektiver
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med stor blenderåpning for vidvinkelperspektiv, nær fokusering og Hybrid IS. -
Standard objektiv
RF 50mm F1.8 STM
Et kompakt, stillegående og lett 50mm RF-fastobjektiv med en stor blenderåpning på f/1.8, som er midt i blinken for de kreative ideene dine.
Relaterte artikler
-
NATURFOTOGRAFERING
Naturen i sort-hvitt
Med PowerShot G7 X Mark III kan du ta imponerende naturbilder i sort-hvitt.
-
SORT-HVITT-FOTOGRAFERING
Sort-hvitt-fotografering med lang eksponering
Finn ut hvordan Stephen McNally fanger inn mystiske sort-hvitt-bilder med lang eksponering.
-
SORT-HVITT-FOTOGRAFERING
Fotografere verden i sort-hvitt
Den fargeblinde fotografen Chris Ward forklarer hvordan man kan lage bilder som fokuserer på de finere detaljene.
-
FAMILIEFOTOGRAFERING
Elleve tips til familiebilder
Utforsk tips og triks fra Canon-ambassadøren Helen Bartlett som hjelper deg med å ta fantastiske familieportretter.