Slik får du naturlige hudtoner i portrettbildene dine

Naturlige hudtoner er noe av det mest utfordrende ved portrettfotografering. Jade Keshia Gordon har fem tips som kan hjelpe deg med å lykkes.
Et portrett av en kvinne med lange fletter, iført en rosa, kort cardigan og grå jeans, gående langs en bygate.

Det å forevige naturlige, realistiske hudtoner er noe av det mest utfordrende ved portrettfotografering. Uvanlig lys og merkelige fargestikk kan gjøre at portrettmodellen vises med en hudtone som ser sykelig ut, og som kan kreve mye etterarbeid. Men selv om ikke alle har råd til å ha en sminkør i bakhånd, finnes det en rekke måter å få friske, rene hudtoner rett fra EOS-kameraet på, og du kan redusere mengden retusjering som må utføres.

Her kommer den prisbelønte mote- og skjønnhetsfotografen Jade Keshia Gordon med fem enkle tips for å forevige perfekte hudtoner. Hun forklarer hvordan hun jobber med mørkebrun, lys og lysebrun hud på forskjellige måter, og hvordan hun stiller inn EOS-kameraet for å oppnå konsistente resultater.

Følg Jades råd, så får du perfekte hudtoner på null komma niks.

1. Unngå skarpt, direkte lys

En kvinne med lange fletter, iført en rosa cardigan, som poserer med hendene på hver side av hodet.

Fotografering i naturlig lys er en flott måte å lyse opp motivene på, og sikrer at hudtonen er naturtro. Tatt med et Canon EOS R6-kamera og et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/640 sek, f/1.4 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

En kvinne med lange fletter iført en blå batikk-t-skjorte.

Skarpt, direkte lys kan gi uflatterende skygger – en overskyet dag og lett belysning fra siden sørger for at skyggene er mykere og jobber for deg, noe som bidrar til å definere ansiktsformen og -trekkene. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/1000 sek., f/1,2 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Mykere lys er generelt mer flatterende. Hvis du tar bilder utendørs på en lys, men overskyet dag, får du en diffus belysning som passer alle typer hudtoner. På solrike dager der lyset er ufiltrert og skarpt, er det ofte bedre å finne litt skygge slik at du kan unngå skygger og lyse områder på ansiktet.

«Når det gjelder hudtone, må du først og fremst tenke på belysningen,» sier Jade. «Hvis lyset treffer modellen i ansiktet og vedkommende har lys hud, kan det føre til at modellen fremstår utvasket. Så du må være forberedt på å redusere eksponeringen, eller alternativt flytte på modellen slik at lyset kommer bakfra.

«Når jeg jobber i studio, liker jeg å ha et oppsett med to lys – ett bak modellen for å lyse opp bakgrunnen, og en «beauty dish» foran og litt på skrå for modellen for å lyse opp ansiktet.»

2. Eksponer forskjellige hudtoner på riktig måte

Et moteportrett av en kvinne med lyseblå kjole. Håret hennes er bølget og fullt av spenner.

Ikke bruk samme innstilling for forskjellige hudtoner i portretter. Velg den beste belysningen, eksponeringen og hvitbalansen for forskjellige hudtoner. Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera og et Canon EF 100mm F2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/125 sek, f/4.5 og ISO 50. © Jade Keshia Gordon

Et portrett av en kvinne som er iført en stor pelskåpe og holder et par hvite solbriller med de lange neglene sine.

Jade sier at det viktigste du må tenke på, er eksponeringsinnstillingen – sørg for at lysere hudtoner ikke overeksponeres. © Jade Keshia Gordon

Jade fotograferer ofte modeller med forskjellige hudtoner, og hun bruker forskjellige metoder for hver enkelt.

«Det er viktig å unngå å overeksponere lys hud når du tar portretter,» forklarer hun. «Sørg for at du kan se teksturene og eventuelle fregner eller sminke. Hvis de lyse områdene er for lyse, kan det være vanskelig eller umulig å få dem tilbake.»

«Med en mørk hudtone trenger du mye lys,» fortsetter Jade. «Mørke farger absorberer lys, og du må sørge for at du har nok lys til å fremheve trekkene. Det er imidlertid en balansegang, siden for mye lys vil overeksponere huden og fjerne trekkene.

«Jeg synes motlys fungerer bra for lysebrune hudtoner, enten det er studiolys eller sollys. Det gir et fint lys rundt sidene av ansiktet, og du kan bruke en reflektor til å sende noe av lyset tilbake mot ansiktet.»

3. Bruk bildestilen Portrett

Et portrett av en kvinne med lange fletter, iført en rosa cardigan og grå jeans i en bygate.

Dette bildet er tatt med bildestilen Portrett, noe som gjør fargene litt varmere. Tatt med et Canon EOS R6-kamera og et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/640 sek, f/1.4 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Et litt kulere portrett av en kvinne med lange fletter, iført en rosa cardigan og grå jeans i en bygate.

Dette bildet er tatt med bildestilen Standard, slik at fargene er litt flatere, men mer realistiske. Tatt med et Canon EOS R6-kamera og et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/640 sek, f/1.4 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Hvis du velger et av de forhåndsinnstilte alternativene for bildestil, tar kameraet seg av en rekke innstillinger. Hver bildestil har sin egen sammensetning av skarphet, kontrast, metning og fargetone, og de kan ha betydelig ulik effekt på hudtonen i et portrett. Som forventet er bildestilen Portrett optimalisert for bilder av mennesker, med moderat redusert skarphet og noe økt lysstyrke for å gi huden et mykere utseende.

«Her foretrekker jeg Portrett-innstillingen, ettersom bildet jeg tok med bildestilen Standard, føltes litt flatt,» sier Jade. «Portrett forbedrer røde undertoner i bildet på en skånsom måte. Så den fremhevet modellens rosa overdel, og fordi hun er mørk, bidro økningen av rødfargen til å løfte hudtonen uten å gjøre henne for oransjerød.»

Hvis du synes at bildestilen Portrett produserer hudtoner som er litt for rødlige eller gulaktige under lysforholdene, bruker du glidebryteren for Fargetone på Bildestil-menyen til å korrigere dette.

4. Angi hvitbalansen manuelt

Et portrett av en kvinne med lange fletter iført en rosa cardigan.

Dette bildet er tatt med hvitbalanseinnstillingen Dagslys, som gir naturtro farger. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/640 sek., f/1,2 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Et portrett av en kvinne med lange fletter, iført en kort, rosa cardigan, med en varmere hvitbalanse.

Dette bildet er tatt med hvitbalanseinnstillingen Skygge, som gjør alle fargene i portrettet varmere (mer oransje). Tatt med et Canon EOS R6-kamera og et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/640 sek, f/1.4 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Hvis du vil ha konsistente hudfarger, kan du velge en forhåndsinnstilling for hvitbalanse som passer til lysforholdene, eller du kan lage din egen ved hjelp av alternativet Egendefinert hvitbalanse på kameraets hovedmeny. Så lenge belysningen ikke endrer seg, får du de samme resultatene fra bilde til bilde.

Hvis du lar hvitbalansen være satt til Auto, justerer kameraet fargetemperaturen for å fjerne fargestikk. Dette kan gi hudtoner som er for «varme» (oransje) eller for «kalde» (blå). Hvis du tar RAW-bilder, kan du endre hvitbalansen senere når du redigerer, men hvis du angir riktig hvitbalanse i kameraet, får du en mer nøyaktig forhåndsvisning.

«I disse eksemplene kan du se effekten bruk av en annen hvitbalanse har på modellens hudtone,» forklarer Jade. «Jeg foretrekker resultatene som fås ved bruk av Dagslys-innstillingen her, siden den ikke vasker ut hudtonen og ikke gjør henne altfor oransjefarget. Den bare løfter fargene litt og er nærmere det jeg så med egne øyne da jeg tok bildet.»

5. Ta RAW-bilder

En person som holder et Canon EOS R6-kamera og stiller det inn på RAW-fotografering.

RAW-fotografering betyr at kameraet lagrer alle tone- og fargedetaljer som er fanget inn av sensoren, slik at du får større frihet når du behandler bildet. © Jade Keshia Gordon

Hvis du tar bilder i JPEG- eller HEIF-format, må du ha de rette innstillingene i kameraet før du tar bildet. Dette inkluderer fargerommet, som bestemmer fargeområdet som kan vises i et bilde. Du kan angi dette på kameraets hovedmeny.

Jade fotograferer alltid i RAW-format, og anbefaler at du gjør det selv om du ikke har tatt portrettbilder før, siden dette gjør det enklere å finjustere hudtonen senere. RAW-filer inneholder mer bildeinformasjon enn JPEG- eller HEIF-filer, og du kan fritt justere bildeparametere som hvitbalanse, fargeegenskaper og skarphet ved hjelp av programvare for RAW-behandling og -redigering, for eksempel Canon Digital Photo Professional, uten at det påvirker de opprinnelige bildedataene.


Skrevet av Marcus Hawkins

Relaterte produkter

Relaterte artikler

Fotografering i tilgjengelig lys

Lær hvordan du kan finne og få frem det beste lyset for å forbedre bildene dine.

Slik tar du bilder av vennene dine som motemodeller

Den London-baserte motefotografen Jade Keshia Gordon kommer med seks enkle tips for å ta bedre bilder til sosiale medier.

Tips for gateportretter

De beste rådene for fremragende gateportretter, fra den profesjonelle fotografen Julian Love.

Tips til portrettfotografering

Forbedre portrettfotograferingsevnene din med disse tipsene og teknikkene.