Canon Ambassador Fernando Guerra vet mye om bygninger. Han utdannet seg til arkitekt i hjemlandet Portugal, og jobbet deretter flere år for et arkitektfirma i Macau. Til tross for at han likte jobben sin, klarte han aldri å gi slipp på kjærligheten til fotografering som han utviklet i barndommen.
Fernandos lidenskap for å fotografere bygninger vokste, og han begynte å fotografere arkitektur for store magasiner og privatkunder sammen med broren sin, Sergio. Han så seg aldri tilbake og har i dag mottatt en rekke priser.
Her deler Fernando litt innsikt og noen tips og triks han har lært seg gjennom årene.
FOTOGRAFERING AV ARKITEKTUR
Kom opp på et nytt nivå slik kan du ta bedre arkitekturbilder
I felten: finne den perfekte bygningen
Arkitekturfotografering handler ikke bare om imponerende kontorbygninger eller utsmykkede kirker. Disse vil riktignok se fantastiske ut på bilder, men Fernando mener at alle bygninger kan se vakre ut – hvis du bare ser nøye nok … eller kanskje ikke.
«Ikke tenk på å finne riktig sted», sier han. Du kan finne utrolige bygninger på forferdelige steder. Tenk på individuelle bygninger og hva som gjør dem interessante. Det kan være alt fra en falleferdig låve eller et fattigslig hus til fantastiske museer eller katedraler. Jeg mener at alle bygninger kan være gode motiver. Det handler bare om å vente på riktig lys og riktig øyeblikk. »
Når du har funnet og forelsket deg i en bygning, anbefaler Fernando at du legger til flere lag i bildet. Dette er en teknikk han har hentet fra et av sine største forbilder, Magnum-fotografen Alex Webb, og vil – som Fernando forklarer nedenfor – gi bildene dine en ekstra dimensjon.
«Jeg ble fascinert av hvordan han la flere lag oppå hverandre for å få flere elementer i et bilde», sier Fernando om Webb. «Du kan for eksempel ha mennesker her, en hund her, en fyr som går forbi med en paraply der borte. Bildene hans har flere lag, og du får en følelse av liv og kontekst.
«Som arkitekt prøver jeg å finne de perfekte proporsjonene, det perfekte materialet og de perfekte fargene og overflatene. Som fotograf prøver jeg fortsatt å formidle akkurat dette – for å få ting til å se vakre ut», fortsetter Fernando. «Jeg ser ikke etter geometri som «fungerer». Jeg prøver bare å få bygningen til å se fantastisk ut. Det er budskapet jeg prøver å formidle.»
Frihåndsfotografering: glemme «reglene»
Du tror kanskje at en av de første reglene for arkitekturfotografering er å bruke et stativ. Dette er ikke Fernando enig i.
«Jeg liker å ha bevegelsesfrihet, så jeg foretrekker ikke å bruke stativ, noe mange tror er et helt nødvendig verktøy for arkitekturfotografering», utdyper han. «Jeg vil heller bevege meg rundt og utforske en bygning fra forskjellige vinkler, så jeg fotograferer på frihånd. Fra det øyeblikket jeg kommer til stedet, er jeg i konstant bevegelse frem til jeg drar.
«En annen fordel med ikke å bruke stativ er at hvis du befinner deg på et sted med mange folk, kan du fotografere uten å tiltrekke deg oppmerksomhet. Ellers kan personene i motivet begynne å se på deg og det du holder på med, i stedet for å opptre naturlig. De vribare skjermene på mange Canon-kameraer er perfekte for dette. Du kan fotografere fra ulike vinkler uten at det ser ut som om du tar bilder i det hele tatt.»
Ifølge Fernando er det bare én regel du bør følge i arkitekturfotografering.
«Vertikale linjer må være rette, så du må aldri peke kameraet oppover eller nedover med mindre du bruker et tilt-og-shift-objektiv som kan korrigere perspektivet», forklarer han. «Du kan korrigere perspektivet ved hjelp av programvare når du redigerer bildene, men jeg synes ikke det ser riktig ut. Det finnes mange andre regler som ofte blir drøftet, men jeg mener at du må bryte regler for å ta særegne bilder som skiller seg ut. Så lenge de vertikale linjene er rette, er det bare å slippe seg løs.»
Inn i lyset: velge tidspunktet for fotograferingen
En annen misoppfatning, ifølge Fernando, er at det beste lyset for arkitekturfotografering er lyset tidlig om morgenen eller sent på ettermiddagen, ofte kalt «den gylne timen.»
«Hvis jeg skal fotografere en bygning, liker jeg å dra dit tidlig om morgenen og bli der til stjernene titter frem om kvelden. Det er på sett og vis den samme tilnærmingen som en fotojournalist gjerne bruker. Jeg følger lyset rundt bygningen, og ulike aspekter vil se bedre ut på ulike tidspunkter gjennom dagen. Du får også se hvordan folk bruker bygningen, noe som igjen tilfører et element av liv. Det blir som å fotografere «en dag i et bygningens liv.» Jeg vil fange inn mer enn selve bygningen.
«Hvis lyset er sterkt, kan du leke deg med skyggene. Jeg tok nylig noen flotte bilder av et hus midt på dagen mens solen sto høyt på himmelen. Lyset strømmet inn gjennom takvinduene og lyste opp hele interiøret i bygningen, og det så fantastisk ut. Når solen står lavere på himmelen, kan en bygning se stygg ut fra den ene siden, men flott ut fra den andre. Du må bare bevege deg rundt og se. Selv om været er grått og tåkete, kan du ta noen interessante bilder med et mykt preg. En annen misoppfatning er at når du har fotografert en bygning fra ett sted, er du ferdig med det perspektivet. Kom tilbake senere på dagen for å se hvordan den ser ut i et annet lys.»
I vesken: velge riktige objektiver
Hvis du er nybegynner, anbefaler Fernando objektiver som balanserer et relativt bredt synsfelt og lav bildeforvrengning. «Jeg elsker Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM og Canon RF 50mm F1.8 STM», sier han begeistret. «De er små og diskré, slik at du kan ta bilder uten å bli lagt merke til. Kvaliteten er god, og de er relativt rimelige. Jeg bruker også Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM fordi det er så allsidig. Jeg kan ikke akseptere forvrengning i arkitekturbildene mine, men EOS R-kameraenes innebygde korrigering gjør det til et forvrengningsfritt objektiv.»
Et annet objektiv som er spesielt velegnet for arkitekturfotografering, er Canon RF 16mm F2.8 STM. Dette svært rimelige fastobjektivet med 16 mm brennvidde er også et ultravidvinkelobjektiv, slik at du kan få mer inn i bildet, for eksempel en hel bro. Arkitekturentusiaster vil også elske de interessante effektene for linjer og vinkler som objektivet byr på.
Når du har valgt et kamera og et objektiv som passer for deg, og har lært deg det grunnleggende, anbefaler Fernando å eksperimentere videre med arkitekturfotografering og alt fra vinkelen på bildet til objektivfiltre.
«Et nøytralt tetthetsfilter gjør det mulig å bruke lang eksponering, selv i sterkt lys», forklarer Fernando. «Når du fotograferer arkitektur på et travelt sted, vil lang eksponering gjøre at menneskene og trafikken som beveger seg rundt, forsvinner ut av bildet. Et sirkulært polariseringsfilter er nyttig hvis du vil fjerne gjenskinn fra glassvinduer. Det fungere like godt på bygninger med skinnende overflate. Jeg måtte fotografere en rødmalt betongbygning som var svært blank. Jeg trengte bare å vri den sirkulær polariseringen litt, og all glansen forsvant slik at fargen kom ordentlig frem.»
Arkitekturfotografering er ikke bare en jobb for Fernando, det er et kall. Han er like inspirert av dunkende hjerter som av bygninger.
«Arkitekturfotografering er levebrødet mitt, men jeg mener likevel at det mest interessante elementet er menneskene som befinner seg på innsiden eller som bruker bygningene», konkluderer han. «For meg handler arkitekturfotografering om å fange inn liv.»
Er du klar til å komme i gang?
Skrevet av Matthew Richards
Relaterte produkter
-
Primærobjektiv med vidvinkel
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Et kompakt og lett primærobjektiv på 24 mm som er perfekt til landskapsfotografering, vlogging og interiør, i tillegg til flotte makrobilder. -
Speilløse kameraer
EOS R
Et fullformats speilløst kamera som åpner opp for nye kreative muligheter for fotografer og filmskapere. -
Zoomobjektiv med ultravidvinkel
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Et kompakt og lett RF 15-30mm-zoomobjektiv som er perfekt til reisefotografering, inkludert byer, landskap, arkitektur og vlogging på farten. -
Speilløse kameraer
EOS R5
Du tror du vet alt om speilløse systemkameraer? Tro om igjen. EOS R5s kompromissløse ytelse er en revolusjon for fotograferingen og filmskapingen din. -
TS-E 17mm f/4L
Et profesjonelt, ultrabredt f/4-objektiv i L-serien som er godt egnet til fotografering av arkitektur og interiør. -
TS-E 24mm f/3.5L II
For realistiske brede bilder med stor dybde -
Objektiver for EOS R
RF 24-105mm F4L IS USM
Lett og allsidig 24-105mm f/4-zoomobjektiv i L-serien med rask og stille autofokus og 5-trinns bildestabilisering. -
RF-objektiver
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med stor blenderåpning for vidvinkelperspektiv, nær fokusering og Hybrid IS. -
Standard objektiv
RF 50mm F1.8 STM
Et kompakt, stillegående og lett 50mm RF-fastobjektiv med en stor blenderåpning på f/1.8, som er midt i blinken for de kreative ideene dine.