Blitsfotografering kan virke skremmende, men egentlig er en blits enkel bruke. Formålet er å løfte deler av bildet med et lysglimt i riktig øyeblikk. Noen ganger kan det være nødvendig på grunn av mørke forhold, men andre ganger kan du bruke blits i kombinasjon med omgivelseslys for å oppnå en bestemt effekt. Én enkelt Speedlite-blits gir deg mange kreative valgmuligheter, spesielt innen action- og sportsfotografering. Du kan fryse handlingen, få med uskarpe bevegelser eller fange begge deler i ett og samme bilde.
Her er noen tips om hvordan du kan bruke Speedlite til imponerende action- og sportsfotografering, enten du er nybegynner eller er ute etter nye måter å utvikle de kreative lysteknikkene dine på.
Ta bedre actionbilder med Speedlite-blits
1. Frys handlingen med høyhastighetssynkronisering
Mange kameraer er begrenset til en maksimal lukkerhastighet på 1/200 sek ved bruk av blits, noe som kan være for tregt til å fryse motiver i rask bevegelse. Hvis kameraet og blitsen er kompatible, som for eksempel Canon EOS RP og Canon Speedlite 600EX II-RT, som er brukt her, kan du imidlertid ta bilder med høyhastighetssynkronisering (HSS). Dette åpner for mye raskere lukkerhastigheter.
For å ta bilde av personer som går, er en lukkerhastighet på 1/250 sek rask nok, mens 1/1000 sek er bedre for å ta skarpe bilder av et motiv som beveger seg litt raskere, for eksempel en løper eller en skateboarder. Ulempen med HSS-modus er at blitsen må utløse en serie pulser som er for raske til å oppfatte, for å sammenfalle med kameraets to lukkergardiner, noe som betyr at biltsens maksimale effekt reduseres når du øker lukkerhastigheten. Ikke desto mindre kan HSS være uvurderlig når du vil belyse motivet mens du tar actionbilder.
2. Få ekstra dybde med ekstern blits
Hvis du vil bruke ekstern blits, kan du bruke en trådløs blitsutløser som Canon Speedlite-senderen ST-E3-RT eller Canon Speedlite-senderen ST-E3-RT (ver. 2). Når du har festet Speedlite-blitsen til et stativ, kan du enten sette blitsen til E-TTL-modus, der blitseffekten automatisk samsvarer med eksponeringen, eller velge manuell blitseffekt og ta testbilder for å finne den riktige blitseffekten for motivet.
3. Undereksponer bildet for omgivelseslys for å få motivet til å skille seg ut
Når du kombinerer blits med dagslys, kan du eksperimentere med forholdet mellom to lyskilder. Du kan for eksempel velge å undereksponere omgivelsene for dagslys, og bruke blitsen til å eksponere og isolere motivet. For å oppnå dette må du først la blitsen være av og komme frem til en manuell eksponering som undereksponerer bildet for omgivelseslyset, slik at det blir mørkt og stemningsfullt. Slå deretter på blitsen, og sett den til manuell effekt.
Ta et par testbilder for å finne ut hva som er riktig effekt for motivet ditt. For å overgå det sterke dagslyset på denne måten trenger vi en kraftig blits, så start med 1/1 av full effekt og skru den ned hvis den blir for sterk. I tillegg til å stille på blitsen kan vi justere effekten av lyset ved å flytte det nærmere eller lenger unna motivet. Ved å bruke Speedlite-blitsen på denne måten kan vi skape en stemningsfull lyslomme rundt motivet.
4. Still inn blitsen på bakgardinsynkronisering for å legge til spor
Når du bruker blits under lang eksponering, kan du skape en dynamisk blanding av uklarhet og skarphet. Bevegelsen i rammen skaper uklarhet, mens den korte blitsen fryser motivet i brøkdelen av et sekund under eksponeringen. Du kan velge om blitsen skal utløses på begynnelsen eller på slutten av eksponeringen. Det er vanligvis best å angi modus for bakgardinblits, slik at den utløses på slutten. På denne måten skaper uskarpheten et spor bak motivet. Hvis du vil bruke modus for bakgardinblits, trykker du på synkroniseringsknappen på Canon Speedlite til den viser ikonet med tre piler.
5. Bruk blits når du tar panoreringsbilder, for å gjøre motivet skarpt
Ved å panorere kameraet med motivet kan du oppnå en fantastisk kombinasjon av uskarphet og skarphet. Hvis du timer det riktig, blir motivet skarpt, mens alt annet blir uskarpt. Panorering kan gjøres uten blits, men med blits blir motivet skarpere og mer definert. Sett blitsen til modus for bakgardinsynkronisering, bruk deretter lukkerprioritetsmodus og sett lukkerhastigheten til rundt 1/30 sek (eller raskere for motiver i hurtig bevegelse, som biler). Når du er klar, panorerer du kameraet med bevegelsen du skal fotografere. Det kan ta et par forsøk å få motivet skarpt, men følelsen av hastighet og bevegelse du kan skape, er verdt innsatsen.
6. Pulser blitsen for å lage et blandet bilde
MULTI-modus er en kreativ Speedlite-innstilling som utløser en rask rekke pulser. Når du kombinerer dette med lang eksponering, kan du ta bilder av motivet i flere posisjoner rundt i bildet. Utfordringen her – akkurat som ved dobbel eksponering – er at de lysere områdene overlapper og blandes med hverandre. Derfor er det best å ta bilder av motivet mot en mørk bakgrunn eller om natten, og fange bevegelsen fra den ene siden til den andre.
Når du har mestret disse teknikkene, kan du få mer inspirasjon fra Canon-ambassadøren Lorenz Holder, som fotograferer adrenalinsport profesjonelt, og som gir oss de beste tipsene sine1 for bruk av blits til actionfotografering. Du kan også følge den profesjonelle actionfotografen Dave Mackison, som bruker Speedlite EL-12.
Skrevet av James Paterson
- Kun tilgjengelig på engelsk.
- Kun tilgjengelig på utvalgte språk.
Relaterte produkter
-
EOS R8
Ta steget opp til fotografering og videoopptak i fullformat, og gi liv til de kreative ambisjonene dine. -
Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2)
Løs ut kompatible, høyfrekvente Speedlite-blitser på opptil 30 meters avstand. Ekstra fjernkontrollfunksjoner for EL-1.