Ovenfra-og-ned-fotografering er en kreativ måte å vise frem alle slags motiver og produkter på – fra sminke og smykker til mat og babykunngjøringer. Bloggere og innholdsskapere på sosiale medier byr på en stor inspirasjonskilde for slike bilder, men hvor skal du begynne når du komponerer dine egne ovenfra-og-ned-bilder, og hvordan kan du sørge for at bildene dine skiller seg ut?
Den kommersielle produkt- og livsstilfotografen Chris Priestley anbefaler å gjøre det enkelt. Ovenfra-og-ned-bilder er en del av levebrødet hans, og han har også 54 000 følgere på Instagram og over 1 million følgere på TikTok. «Det enkle er det beste når det gjelder rekvisitter i et ovenfra-og-ned-bilde, og en distraherende bakgrunn kan ødelegge bildet.»
Den gode nyheten er at alle kan ta ovenfra-og-ned-bilder. Du trenger ikke spesialutstyr. Et standard sett med objektiver, eller bare et kompaktkamera, er alt du trenger for å prøve deg på denne fascinerende teknikken. Det hele begynner faktisk med papir og blyant, som Chris forklarer i det første av seks tips nedenfor.
KREATIV FOTOGRAFERING
Sett ovenfra: seks tips for å ta flotte ovenfra-og-ned-bilder
1. Planlegg komposisjonen
Chris begynner med å tegne oppsett på et ark når han skal finne komposisjonen. Han mener at det kan være litt skremmende å starte fra bunnen av når du har kameraet på plass.
«Når jeg tegner en ovenfra-og-ned-komposisjon, fokuserer jeg på å plassere hovedmotivet slik at det fremheves», forklarer han. «Bakgrunnen og eventuelle rekvisitter må passe til hovedmotivet, enten gjennom estetikk, funksjonalitet eller livsstilen til målgruppen.»
Du må prøve og feile for å finne ut når et ovenfra-og-ned-bilde blir for rotete og distraherende, legger Chris til. Han foreslår bygge opp alt rundt hovedmotivet og bakgrunnen du har valgt. «Jeg liker å bruke tredjedelsregelen og dele bildet inn i ni felt. Deretter passer jeg på at hver rekvisitt eller hvert designelement har sitt eget felt.»
2. Skap en rekvisittsamling
Chris råder deg til å aldri kaste rekvisittene du kjøper til ovenfra-og-ned-bilder. «Du vet aldri når du får bruk for dem», sier han. «Jeg har nå en stor eske med rekvisitter jeg kan bruke. Det er godt å ha ting tilgjengelig for å fylle rommene som ikke fungerer.»
I stedet for å oppbevare en rekke upraktiske bakgrunner, anbefaler Chris å bruke lette og kommersielt tilgjengelige fotobakgrunner. «Du kan kjøpe brett i A1-størrelse som finnes i mange ulike stiler, inkludert brett som ligner på treverk, marmor og skifer». Det er dette han brukte som marmorbakgrunn i dette ovenfra-og-ned-bilde av en klokke.
Rekvisittene i et ovenfra-og-ned-bilde bidrar til å formidle historien og konteksten til hovedmotivet, og viser hvem produktet er ment for.
Uansett hvilke rekvisitter du velger, anbefaler Chris å alltid sørge for at de er helt rene. «Én ting jeg har lært etter å ha jobbet for store kunder, er at skitt, støv og lignende ødelegger bildet. Uansett hvor bra bildet er, dras øynene til seeren naturlig mot skavankene.
«Hvis det er riper og merker i motivet, kan du prøve å skjule dem med andre rekvisitter og sørge for at alt er plettfritt før du tar bildene», fortsetter Chris. «Unngå å måtte gå gjennom og fikse alle bildene i etterbehandlingen, det er et mareritt.»
3. Kameraoppsett og -innstillinger for ovenfra-og-ned-bilder
Du trenger ikke spesialutstyr for å ta flotte ovenfra-og-ned-bilder, men et stativ holder kameraet på plass mens du arrangerer rekvisittene.
Chris bruker et Canon EOS R5-kamera og forteller at vekten av kameraet var en fordel da han tok bildene i denne artikkelen. «Den gjorde det enkelt å vippe kameraet over bordet. Med et tyngre kamera hadde jeg måttet legge mer vekt på stativet for å hindre det i å velte. Den vribare skjermen gjorde det mulig å plassere kameraet slik at jeg også kunne se bildet.»
Når du skal velge objektiv for ovenfra-og-ned-bilder, anbefaler Chris et standard 50 mm objektiv, for eksempel Canon RF 50mm F1.2L USM. «Grunnen til at jeg ville foretrekker 50 mm fremfor et bredere objektiv, er at det ikke skaper forvrengninger ved avstandene du fotograferer fra. Hvis du for eksempel tar et ovenfra-og-ned-bilde med et 16 mm objektiv, får du perspektivforvrengning rundt kantene, og det ser ikke bra ut på produktbilder.»
Et kamera som Canon EOS RP, er også ypperlig for denne typen bilder. Hvis du kombinerer det med et objektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, dekker det avstanden på 50 mm og blenderåpningene som Chris anbefaler her. Du kan også bruke et kompaktkamera som Canon PowerShot G7 X Mark III, spesielt hvis du har et litt stramt budsjett. Det veier bare 304 g (inkludert batteri og minnekort), men fanger opp rikelig med detaljer med den utrolige sensoren på 20,1 megapiksler.
Selv om en større del av ovenfra-og-ned-bildet blir skarpt med små blenderåpninger som f/16 og f/22, bruker Chris vanligvis f-stoppinnstillinger mellom f/5.6 og f/8. «Jeg liker ikke å bruke høyere innstillinger, for da blir for mye av bildet detaljert», sier han. «Jeg liker å skape litt mer dybde, slik at selv om du tydelig kan se hva bakgrunnen består av, er den litt ute av fokus, og øye trekkes naturlig mot hovedmotivet.»
4. Lyssett bildet fra 45° vinkel
Når det gjelder belysning, anbefaler Chris å holde det relativt enkelt. «I en stor del av arbeidet mitt bruker jeg én enkelt lyskilde som er plassert i 45° vinkel, både horisontalt og vertikalt, fra hovedmotivet. Dette gir vanligvis et veldig fint lys i bildet.»
«Du kan bruke en rekke ulike lyskilder», fortsetter han. «Siden jeg jobber med kommersiell fotografering, bruker jeg vanligvis studiolamper som gjør det enkelt å forme og mykne lyset. Kontinuerlig belysning er også et flott alternativ. Da kan du se hvor skyggene faller, slik at det blir mye enklere å arrangere rekvisittene i bildet.»
En Canon Speedlite-blits, for eksempel Canon Speedlite EL-1, kan utløses eksternt ved hjelp av Canon Speedlite-sender ST-E3-RT V2. Da får du også kreativ kontroll over belysningen av ovenfra-og-ned-bildet, spesielt hvis du bruker en paraply eller softboks til å spre lyset.
Du kan også bruke naturlig lys, sier Chris. Det er ofte bedre å fotografere på en overskyet dag enn i skarpt sollys, siden skyene sprer lyset på en naturlig måte og gjør det mykere. «Hvis du komponerer et ovenfra-og-ned-bilde i 45° vinkel fra et vindu», sier Chris, «oppnår du samme resultat som om du bruker kunstig lys.»
5. Tilpass oppsettene for ulike sosiale medier
«En av tingene jeg liker med Canon EOS R5-kameraet, er det høye antallet megapiksler. Det gjør det mulig å beskjære bildet uten at det går ut over bildekvaliteten», sier Chris. Han påpeker imidlertid også at forskjellige sosiale medier har ulike krav til bildestørrelser og -spesifikasjoner. I stedet for å bare ta ett ovenfra-og-ned-bilde og beskjære det på ulike måter ved hjelp av redigeringsprogramvare, anbefaler Chris at du tar deg tid til å forme bildet for hvert bruksområde.
«Jeg fotograferer i 3 : 2-format siden ovenfra-og-ned-bilder vanligvis brukes på blogger og nettsteder», forklarer han. «Du bør imidlertid tenke på at hvis du skal tilpasse bildet til ulike sosiale medier, for eksempel 4 : 5 til Instagram eller også 9 : 16, må du endre plasseringen av rekvisittene. Jeg anbefaler også å fjerne enkelte rekvisitter siden arbeidsområdet er mye mindre.»
6. Eksperimenter med bevegelige elementer
Hvis du virkelig vil flytte grensene for ovenfra-og-ned-bilder, kan du prøve å eksperimentere med bevegelse slik Chris har gjort på bildet ovenfor. Hvis du skal prøve å oppnå denne flotte effekten, anbefaler han å fotografere elementene hver for seg i stedet for å fotografere alt i ett bilde. Du kan se mer av arbeidet hans på TikTok.
«En av fordelene med å lage et sammensatt bilde i Photoshop, var at jeg kunne plassere kronbladene i tre forskjellige lag», fortsetter Chris. «Disse lagene satte jeg inn i Adobe After Effects, hvor jeg også la til et virtuelt kamera. Deretter flyttet jeg kameraet gjennom lagene mot klokken for å få 3D-effekten du ser her.»
Hvis du foretrekker å gjøre ting enkelt, kan du prøve å fange inn elementer i bevegelse på riktig sted i ett enkelt bilde. Dette vil innebære litt prøving og feiling, så sett kameraet i modus for kontinuerlig drift, og ta bildeserier mens du legger til bevegelser. Hvis du virkelig vil gjøre bildene levende, kan du sette dem sammen til en animert GIF i Adobe Photoshop eller ditt foretrukne bilderedigeringsprogram.
Føler du deg inspirert? Prøv å ta et ovenfra-og-ned-bilde selv, og del resultatet med emneknaggen #FreeYourStory. Husk å tagge @canonemea.
*Adobe, After Effects, Lightroom og Photoshop er enten registrerte varemerker eller varemerker for Adobe i USA og/eller andre land.
Skrevet av Marcus Hawkins
Relaterte produkter
-
Speilløse kameraer
EOS R5
Du tror du vet alt om speilløse systemkameraer? Tro om igjen. EOS R5s kompromissløse ytelse er en revolusjon for fotograferingen og filmskapingen din. -
Objektiver for EOS R
RF 50mm F1.2L USM
50mm f/1.2-primærobjektiv for suveren skarphet i tillegg til imponerende ytelse i lite lys. -
Kompakt digitalkamera
PowerShot G7 X Mark III
Et kamera med trådløs tilkobling som tar opp enestående video og bilder som følgerne dine vil elske. -
Profesjonell blits
Speedlite EL-1
En avansert og pålitelig Speedlite-blits med ytelse med høy hastighet i en robust og værbestandig kropp. -
Trådløs sender
Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2)
Løs ut kompatible, høyfrekvente Speedlite-blitser på opptil 30 meters avstand. Ekstra fjernkontrollfunksjoner for EL-1.
Relaterte artikler
-
KREATIV FOTOGRAFERING
Eksperimenter med sju forskjellige stiler
Ta fotograferingen i nye retninger, og skap enestående bilder ved å prøve en ny stil hver dag.
-
HJEMMEPROSJEKTER
3 hjemmelagde fototilbehør
Lag din egen softboks, et lyskasterrør for fokusert lys og en ertepose som holder kameraet stødig.
-
PRODUKTFOTOGRAFERING
Slik forbedrer du produktfotograferingen din
Finn ut hvordan den prisbelønte småbedriftseieren Sophie Sellu har brukt produktfotografering til sin fordel.
-
HJEMMEPROSJEKTER
Sett opp ditt eget hjemmestudio
Oppdag hvordan du kan bli kreativ med blits, og ta fantastiske portretter på en rimelig måte.