GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

Nybegynnerveiledning for fokusstabling

Oppdag funksjonene i EOS R-systemkameraer som gjør fokusstabling enkelt, med tips fra makrofotografen Matt Doogue.
En ferdigbehandlet stabel på 100 bilder som viser en påfuglfjær på nært hold, tatt av Matt Doogue ved hjelp av Canon EOS R10-kameraets innebygde funksjon for dybdekomposisjon med fokusbracketing.

Fokusstabling er en fotograferingsmetode der du tar flere bilder med litt forskjellige fokusavstander («bracketing»), og så blandes eller «stables» de til ett enkelt bilde, slik at mer av et motiv eller en scene kommer i fokus. Du kan kombinere bildene dine ved hjelp av redigeringsprogramvare eller ved å bruke de innebygde verktøyene for fokusstabling i Canon-kameraer.

Når du tar nærbilder av et motiv, bruker du vanligvis en stor blenderåpning (lavt f-nummer) for å slippe inn så mye lys som mulig. Men dette gir deg en veldig smal dybdeskarphet, noe som gjør at mye av motivet eller scenen havner ut av fokus. Med fokusstabling kan du åpne opp en verden av skjult skjønnhet og unike detaljer i makrofotografering, men det er også ideelt til landskapsbilder når du vil at et motiv skal være skarpt hele veien forfra til bak.

Med over ti års erfaring med fotografering til naturpublikasjoner er den profesjonelle makrofotografen Matt Doogue ekspert på manuell fokusstabling. Men de banebrytende funksjonene i Canons speilløse EOS R-systemkameraer kan hjelpe deg med å oppnå det samme resultatet uten noe som helst redigering. Med de innebygde funksjonene for fokusbracketing og fokusstabling i Canon EOS R7 og EOS R10 er det mulig å ta fengslende bilder med minimale anstrengelser.

Til fokusstabling er det viktig å velge det beste makrosettet for nybegynnere, men du trenger også praktiske måter å bruke det på. I denne veiledningen kan du se hvordan Matt bruker fokusstabling for å ta fantastiske naturbilder – både manuelt og i kameraet. Med noen tips om hvordan man tar makrobilder, og den nyeste serien med Canon EOS R-systemer, kan du snart ta sylskarpe bilder som gjør inntrykk.

Alternative fokuseringer

Et skjermbilde som viser menyen for fokusbracketing på et Canon-kamera med fokusbracketing aktivert.

Aktiver fokusbracketing fra kameramenyen, og angi hvor mange bilder som skal tas. Trinnverdien for fokus kan økes når motivet er lengre fra kameraet, eller når du holder på med mindre blenderåpninger. For makromotiver og bredere blenderåpninger kan du velge en mindre fokustrinnverdi.

Fotografen Matt Doogue bøyer seg ned bak et stativ for å fotografere en bro ved hjelp av fokusbracketing-funksjonen på Canon EOS R7.

«For at bildeserien skal bli perfekt justert, er det viktig å bruke et solid stativ for å forhindre kamerabevegelser mellom bildene», sier Matt. Han foreslår at du tar færre bilder i landskapsbilder enn i små makromotiver.

Uansett hvilken metode du bruker til å stable bildene, er det første trinnet i prosessen å ta en serie av bilder med ulike fokusinnstillinger for å fange opp hele dybdeskarpheten til motivet du fotograferer. Dette kalles fokusbracketing, og nesten alle Canon EOS R-systemkameraer har en funksjon som automatiserer prosessen ved at det tar en serie med bilder der fokusavstanden økes fra bilde til bilde, som du så kan slå sammen.

«Bracketing-funksjonen fungerer fra det nærmeste fokuspunktet på motivet», forklarer Matt. «Den endrer automatisk brennvidden til objektivet og tar et bilde i hvert trinn du har valgt i menyen, slik at scenen i praksis krymper.»

Et bilde av en bro der bare den første delen er i fokus, tatt av Matt Doogue ved hjelp av funksjonen for fokusbracketing på et Canon EOS R7.

Et bilde fra Matts fokusbracketingserie der bare ankeret foran er i fokus. Bruk blenderprioritet (Av) eller manuell eksponering for at blenderverdien skal holde seg konstant for hvert bilde i serien. Tatt med et Canon EOS R7-kamera med Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/400 sek, f/5.6 og ISO 100. © Matt Doogue

Et «stablet» bilde bestående av en serie bilder som er tatt med ulike fokusinnstillinger, slik at hele motivet blir i fokus, tatt av Matt Doogue på et Canon EOS R7.

Et «stablet» bilde bestående av en serie bilder som er tatt av Matt med ulike fokusinnstillinger, slik at hele motivet blir i fokus. Tatt med et Canon EOS R7-kamera med Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/400 sek, f/5.6 og ISO 100. © Matt Doogue

Du må sørge for at objektivet er satt til autofokusinnstilling (AF) – for objektiver uten AF/MF-bryter angir du AF-innstilling i kameramenyen. Du kan bruke et vidvinkelobjektiv til å beskjære det endelige bildet, for å sikre at hele motivet holder seg innenfor bilderammen.

Matt syntes at menyen for fokusbracketing var veldig enkel å konfigurere og bruke. «Når du har prøvd stabling noen ganger, forstår du hva hvert alternativ gjør», sier han.

Når du er klar, trykker du ganske enkelt på utløserknappen for å begynne å ta bilder. En teller øverst på LCD-skjermen viser hvor mange bilder som gjenstår.

Fokusstabling i kameraet

Et skjermbilde som viser menyen for fokusbracketing på et Canon-kamera med fokusbracketing aktivert.

Kameraer som Canon EOS R7 og EOS R10 har en funksjon for dybdekomposisjon i fokus bracketing-menyen, noe som gjør at du kan kombinere bildene du tar, til én JPEG-fil, samtidig som de individuelle kildebildene blir lagret.

Et skjermbilde som viser menyen for fokusbracketing på et Canon-kamera, med dybdekomposisjon aktivert.

Når dybdekomposisjon er aktivert, kan du bruke funksjonen for beskjæring av dybde til å beskjære bildet automatisk.

Canon EOS R7 og EOS R10 forenkler prosessen ved også å stable bildesekvensen automatisk i kameraet, slik at du ikke trenger gjøre etterbehandling på en datamaskin. «Muligheten til å lage et sammensatt bilde i kameraet er virkelig revolusjonerende», sier Matt. «Enkeltbildene lagres sammen med et dybdekomponert bilde, og resultatet vises umiddelbart. Men fordi kameraet beholder enkeltbildene i stabelen, kan du også behandle dem selv eller bruke dem hver for seg.»

Stabling i kameraet er tilgjengelig for alle eksponeringsinnstillinger på EOS R7. «Jeg foreslår at du bruker manuell (M), siden dette gir deg full kontroll over kameraet og til syvende og sist hvordan det endelige bildet vil se ut», sier Matt. «Du trenger en raskere lukkerhastighet for å unngå kameraristing når du tar bilder uten stativ, og det kan du oppnå ved å angi en høyere ISO og større blenderåpning.»

Det er lurt å ta et prøvebilde for å sikre at du er fornøyd med innstillingene, og så er det viktig å holde kameraet stabilt. «Jeg bruker nesten alltid et stativ sammen med innebygd stabling, ettersom jeg vil minimere innvirkningen jeg har på bevegelsene innenfor rammene», forklarer Matt. Men dette er ikke ideelt ved levende motiver. «I slike scenarioer bidrar en raskere lukkerhastighet og høyere ISO til å kompensere for utilsiktede bevegelser som skyldes fotografen», sier han videre. EOS R7s innebygde bildestabilisering gir Matt ekstra handlingsrom til å ta håndholdte bilder.

Et nærbilde av en støvbæreren på en blomst, komponert av 100 enkeltbilder, stablet ved hjelp av Canon EOS R10-kameraets innebygde funksjon for dybdekomposisjon med fokusbracketing. Tatt av Matt Doogue.

Matt fotograferte denne støvbæreren på en blomst med Canon EOS R10s innebygde funksjon for stabling. Han anbefaler at du tar flere bilder ved makroarbeid enn landskapsbilder. Dette bildet består av 100 enkeltbilder. Tatt med et Canon EOS R10-kamera med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/80 sek, f/4 og ISO 200. © Matt Doogue

En ferdigbehandlet stabel med 150 bilder som viser et lite saltkorn – tatt med et Canon EOS R7 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv av Matt Doogue.

Dette sammensatte bildet av et saltkorn består av 150 bilder som ble behandlet internt i EOS R7. «Det sparer så mye tid at du ikke trenger å kombinere bildet i programvare for etterbehandling», sier Matt. «Jeg kan ikke forestille meg hvor lang tid det ville tatt å behandle en stabel på 150 bilder på datamaskinen.» Tatt med et Canon EOS R7 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/30 sek, f/7,1 og ISO 320. © Matt Doogue

Hvor mange bilder du må ta, avhenger av motivet, men med innebygd stabling har Matt klart å sette sammen hundrevis av bilder for motiver som er så små som et saltkorn. «Til landskapsstabling bruker du vanligvis en smalere blenderåpning eller bredere dybdeskarphet, slik at du ikke trenger å ta så mange bilder – spesielt fordi du fanger opp større fokusområder samtidig», forklarer han. Han legger også til at med makroarbeid kan det å bruke for smal dybdeskarphet ved stabling føre til diffraksjon – en optisk effekt som begrenser kvaliteten på bildene – og til tap av lys.

Hvis du ikke har et kamera med innebygd stablefunksjon, kan du sette sammen bildene ved hjelp av programvare som Canons gratisprogramvare Digital Photo Professional (DPP), som har et dedikert verktøy for dybdekomposisjon. «DPP justerer og mikser de skarpeste delene av hvert bilde for å lage et endelig bilde med større dybdeskarphet», sier Matt.

Digital Photo Professional

Fokusstabling i DPP

Canons DPP kan lastes ned gratis av eiere av EOS R systemkameraer. Slik bruker du den til å lage et dybdekomponert bilde.

Manuell fokusstabling

Til tross for at Matt benytter seg av den tidsbesparende teknologien i Canon EOS R7 og EOS R10, mener han at manuell fokusstabling fortsatt er nyttig. «Den tradisjonelle metoden for fokusstabling er den vanskeligste, men den gir mer rom for kreativitet, og den er tilgjengelig for alle», sier han. «Du får også større frihet når det gjelder valg av lys, ettersom noen av de innebygde funksjonene ikke fungerer sammen med en blits.»

Hvis Canon-kameraet ikke har innebygd fokusbracketing eller fokusstabling, er det enkelt å prøve manuell fokusstabling. «Prinsippene er de samme, bortsett fra at brukeren må ta hvert bilde og deretter behandle dem til et sammensatt stablet bilde», forklarer Matt. Manuell eksponering og fokus er nøkkelen. «Slå av autofokus (AF) og fokuser manuelt på det nærmeste punktet på motivet», sier han. «Bruk kameraets Live View-modus til å zoome inn på motivet og sikre nøyaktig fokus hvis det går.»

Lysalternativer

Et nærbilde av en stein som viser ulike livsformer, for eksempel sopp og mose, fotografert på et Canon EOS R10 av Matt Doogue.

Matt bestemte seg for å fotografere en stein for å demonstrere EOS R10s egenskaper for fotografering i svakt lys og innebygde stabling. «Steiner gir ofte grobunn for mange former for liv, deriblant sopp, mose og lav», sier han. Dette bildet er bare ett av bildene i prosessen. Tatt med et Canon EOS R10-kamera med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/100 sek, f/5 og ISO 500. © Matt Doogue

En ferdigbehandlet stabel med flere bilder av en stein som viser sopp og mose – tatt av Matt Doogue på et Canon EOS R10 og behandlet i kameraet.

Matt brukte naturlig lys til dette levende makrobildet. «Dette er resultatet av en full stabel som ble behandlet internt av EOS R10», sier han. Tatt med et Canon EOS R10-kamera med Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/100 sek, f/5 og ISO 500. © Matt Doogue

Belysningen er viktig uansett hvilken metode du velger for fokusstabling. Hvis det ikke er nok lys, kan lukkerhastigheten bli for treg til å fryse bevegelsen, men hvis du tilfører for mye lys, kan resultatet bli for hardt. Matt sier at «naturlig lys er bra for å bevare fargespillet og fargene på et motiv, som noen ganger gjøres flatt av eksterne lyskilder.»

Matt tilfører ekstern belysning hvis dagslyset ikke er tilstrekkelig. «Konstant lys (LED) er tilgjengelig, veier lite og kan plasseres hvor som helst rundt motivet, noe som gir mer dynamiske vinkler», sier han.

Matts innstillinger for stabling endrer seg ikke mye, men han justerer blenderåpningen avhengig av motivstørrelsen, hvor mange stabler som kreves, og forstørrelsen. «ISO-en min er vanligvis på rundt 320 når jeg bruker blits, og lukkerhastigheten er på cirka 1/160 sek», sier han.

Canons meny for fokusbracketing fjerner usikkerheten rundt det å ta flere bilder, mens den avanserte innebygde funksjonen for dybdekomposisjon i Canon EOS R10 og EOS R7 forenkler prosessen, slik at du sparer tid ved å slippe å gjøre etterbehandling og dermed kan fokusere på mer kreative beslutninger som komposisjon og eksponering. Manuell fokusering er fortsatt en god metode når du trenger å ha mest kontroll.

Matt mener at uansett hvilken metode du bruker til fokusstabling, kan noe litt kjedelig forvandles til å se fantastisk ut. «Fokusstabling gjør det ordinære ekstraordinært», sier han. Med Canons brukervennlige verktøy for fokusstabling kan du ta imponerende bilder som er sylskarpe både i forgrunnen og bakgrunnen – fra makro til landskap.


Skrevet av Lauren Scott og Andrea Ball

Relaterte produkter

Relaterte artikler