Våg å være annerledes: Kreative tips for bilder til sosiale medier

TikTok-fotografene Rosie Lugg og Eletrico deler favoritteknikkene sine for hvordan man tar iøynefallende bilder.
Dråper med væskesprut i en bue fra et glassbeger som holdes i en hevet hånd, i silhuett mot en oransje himmel.

Nøkkelen til å ta enestående bilder til fullpakkede sosiale medier er å tenke annerledes og vise verden slik du ser den. TikTok-skaperne Rosie Lugg (@rambosphotos) og Peter Jay (@Eletrico) gjør nettopp dette. De har begge et lidenskapelig forhold til å produsere unikt innhold og å dele metodene og ideene sine med et publikum.

Her deler Rosie og Eletrico de beste tipsene og triksene sine for å ta unike bilder ved hjelp av fem forskjellige fotograferingsteknikker som vil imponere følgerne dine.

1. Lysspor med lang eksponering

En lang eksponering av en mann som står på fortauet foran et rødt lysspor fra en buss som kjører forbi.

«Til bilder med lysspor som krever lang eksponering, er man avhengig av et stativ for å unngå kamerabevegelser», forklarer Rosie. «Hvis du vil at noen skal være statiske i bildet, må de også stå helt stille under hele eksponeringen». Tatt med Canon EOS 200D (nå etterfulgt av Canon EOS 250D) med et Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv ved 2 sek, f/5.6 og ISO 100. © Rosie Lugg

En lang eksponering av en silhuettfigur ved siden av en gyllen sirkel med lys. Lysspor stråler ut fra kanten av ringen.

Til lange eksponeringer synes Eletrico at en lav følsomhetsinnstilling, ISO 100, bidrar til å gi lavere lukkerhastighet samtidig som det fjerner spor av bildestøy. Tatt med et Canon EOS M50 Mark II-kamera med et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv ved 18 mm, 13 sek, f/10 og ISO 100. © Peter Jay

Teknikker som tiltrekker oppmerksomhet er et must for fotografer som ønsker å lykkes i sosiale medier, og både Rosie og Eletrico foreslår å ta flotte bilder med lysspor.

Rosie eksperimenterte nylig med lysspor laget av røde busser på Tower Bridge i London. «Du må leke deg med kamerainnstillingene for å få effekten du vil ha. Jeg tar vanligvis bilder i manuell modus (M) likevel, noe som gjør det enkelt å kontrollere både lukkerhastigheten, blenderåpningen og ISO-innstillingen. Da jeg tok bilder av noen med en buss i bakgrunnen som skapte et lysspor, trengte jeg en lukkerhastighet på rundt to sekunder, en blenderåpning på f/5.6 og ISO 100 for å få den riktige totale eksponeringen. Jeg liker alltid å holde ISO-innstillingen så lav som mulig, for å få best mulig kvalitet og minst mulig bildestøy.»

Eletrico tok et like iøynefallende bilde ved å bruke vanlige husholdningsartikler. «Jeg la litt glødende bomull inni en kjøkkenvisp av metall», forklarer han. «Det kom gnister da jeg snurret vispen rundt på en snor, og en lang eksponering på 13 sekunder var helt perfekt for å lage en effekt av lysmaling». (Forsiktig: Dette kan medføre brannfare. Sørg for at du har et brannslukningsapparat i nærheten, eller at du tar andre forholdsregler). «Ved å sette kameraet på et stativ med en 10-sekunders selvutløser, fikk jeg satt opp alt og kommet meg på plass før lukkeren åpnet.»

Du kan lage lignende lyseffekter med lommelykter, LED-lys eller til og med stjerneskudd.

2. Frys bevegelsene med rask lukkerhastighet

Actionfylte bilder tatt med raske lukkerhastigheter skiller seg virkelig ut på sosiale medier. Bevegelsene fryses et øyeblikk, og avslører detaljer som ikke kan ses med det blotte øye.

Til bildet av vann som virvler ut av et glass (øverst på siden), med solnedgangen som bakgrunn, brukte Eletrico manuelt fokus. «Med en selvutløser er det ikke sikkert at autofokus ville ha låst seg til riktig del av motivet, så jeg merket av et punkt på bakken og fokuserte på forhånd. Den vribare berøringsskjermen på Canon EOS M50 Mark II var svært nyttig og gjorde at jeg kunne komponere bildet mens jeg stod foran kameraet.»

Rosie sier: «Jeg elsker å ta bilder av modeller som snurrer rundt i kjoler, og med mindre du bruker en veldig rask lukkerhastighet, forsvinner alle detaljene på grunn av uskarpheten. Jeg foretrekker også å ta bilder uten stativ, slik at jeg kan flytte på meg underveis og være mye mer spontan.»

Når du tar bilder uten stativ, kan du bruke objektiver med innebygd bildestabilisering for å ta skarpe bilder. Canon EOS R5 og EOS R6 har innebygd bildestabilisering, som fungerer sammen med objektiver både med og uten bildestabilisering.

3. Detaljerte nærbilder

En rød og rund form med tre eiker som stikker frem fra et sentralt punkt og reflekteres i vanndråper over den.

«Jeg er overrasket over at EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektivet gir så gode nærbilder», sier Eletrico. «Jeg kunne ikke engang se lysmønstrene med det blotte øye i vanndråpene da jeg tok dette bildet». Tatt med et Canon EOS M50 Mark II-kamera med et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv ved 52 mm, 1/40 sek, f/5.6 og ISO 400. © Peter Jay

Et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv.

Eletrico brukte et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv til nærbilder av fargede vanndråper (venstre side). Det ideelle alt-i-ett-objektivet gir glimrende resultater for motiver både på kort og lang avstand og kan fokusere så nærme som 25 cm (med brennvidder på 18–50 mm).

Makrobilder gir et utrolig høyt detaljnivå som sikrer at brukere i sosiale medier stopper opp og legger merke til dem. «Jeg trodde alltid at du trengte et stort, spesialisert makroobjektiv til ekstreme nærbilder, men jeg ble overrasket over hvor nærme jeg kom med Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektivet», sier Eletrico. Med brennvidder på 18–50 mm kan objektivet fokusere så nærme som 25 cm unna.

«Jeg strakk litt gjennomsiktig tape over en rull og plasserte den over et bilde på telefonskjermen for å gi den lys. Deretter sprutet jeg på noen vanndråper som lyset skulle skinne gjennom.

«Jeg trengte ikke å bruke noen spesielle kamerainnstillinger, og objektivet fanget selv de minste detaljene i dråpene. Kameraristing kan være et stort problem under makrofotografering, men bildestabiliseringen i objektivet viste seg å være utrolig effektiv da jeg tok bilder uten stativ.

4. Refleksjoner i vann

Et speilbilde av en persons ben reflektert i en vanndam, fotografert fra kneet og ned, med gult skjørt og hvite støvler.

Ideen om vannrefleksjoner fikk Rosie til å tenke på gjørmedammer og gummistøvler. «Jeg måtte vente i over en uke før det regnet, utrolig nok med været her i Storbritannia», sier hun. Tatt med et Canon PowerShot G7 X Mark II-kamera (nå etterfulgt av Canon PowerShot G7 X Mark III) ved 1/320 sek, f/2.8 og ISO 320. © Rosie Lugg

Et speilbilde som reflekteres i et basseng, av et barn som sitter på en flytemadrass foran konturene av en by.

Eletrico ville bruke noe uvanlig for temaet vannrefleksjon. Han lagde derfor en vanndam på gulvet og tok et bilde som vistes på telefonen, i tillegg til refleksjonen fra det, i et mørkt rom. Resultatet ble en utrolig optisk illusjon. Tatt med et Canon EOS M50 Mark II-kamera med et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv ved 18 mm, 1,6 sek, f/14 og ISO 100. © Peter Jay

Å se dobbelt er nok til å fange de fleste sin oppmerksomhet, noe Rosie viste i TikTok-videoen sin. Rosie elsker å lage speilbilder med refleksjoner og å bruke symmetri som en spesialeffekt i innholdet sitt. «Jeg ventet til en regnfull dag, slik at det var massevis av vanndammer å leke med», forklarer hun. «Jeg endte opp med å bruke meg selv som modell, og oppdaget at Canon Camera Connect-appen var utrolig nyttig. Det var fantastisk å kunne sette kameraet på et stativ og styre alle innstillingene fra telefonen.

«Du må vanligvis ganske langt ned for å få mest mulig ut av vannrefleksjonene – kameravinkelen var avgjørende, så å kunne forhåndsvise bildet på telefonen og justere opptaksinnstillingene gjorde det utrolig enkelt», legger Rosie til.

«Hvis du ikke bruker Camera Connect-appen til å fjernstyre kameraet, holder du sannsynligvis kameraet for å ta bildet fra en lavere vinkel». «I slike tilfeller», fortsetter Rosie, «gjør en vippbar eller vribar skjerm det enklere for deg, siden du ikke trenger å gå ned på kne eller legge deg ned der det er vått.»

Eletrico liker også å legge til en kreativ stil i bildene med vannrefleksjoner. «Jeg helte litt vann på gulvet og slo av alle lysene, så det var nesten helt mørkt. Vannet reflekterte bildet på telefonskjermen, og effekten ser skikkelig kul ut. Jeg brukte en liten blenderåpning på f/14 for å få større dybdeskarphet, slik at alt er skarpt både foran og bak motivet».

5. Uskarpe bakgrunner

En kvinne med hånden på kinnet som ser opp og til høyre, med uskarpe, stjerneformede lys i bakgrunnen.

Rosie bruker ofte rekvisitter for å gjøre bildene mer interessante. Hun henger opp lysslynger eller blåser til og med bobler for å lage interessante bokeh-effekter. Hun lager også utklippsfigurer som hun plasserer over objektivet, noe som gir et kreativt utseende for ufokuserte lyspunkter og lyse områder. «Jeg bruker ofte en grunn dybdeskarphet for å gjøre bakgrunnen ufokusert», legger hun til. Tatt med et Canon EOS 200D-kamera med et Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv ved 1/125 sek, f/1.4 og ISO 200. © Rosie Lugg

En hvit marmorstruktur med over et dusin kupler og fire minareter som synes gjennom en ring i gyllent lys.

«Jeg hadde først tenkt til å bare bruke hånden min i forgrunnen, men så fikk jeg en idé om å holde opp et nøytralt tetthetsfilter for å gjøre det enda mer kreativt», sier Eletrico. Tatt med et Canon EOS M50 Mark II-kamera med et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv ved 18 mm, 1/100 sek, f/3.5 og ISO 100. © Peter Jay

Å gjøre bakgrunnen uskarp ved å isolere hovedpersonen eller objektet i et motiv, er en av Rosies favoritteknikker. «De fleste portrettene i sosiale medier ser ganske like ut, spesielt de som er tatt med en mobiltelefon. Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektivet gir meg et fortrinn, siden den største blenderåpningen gir liten dybdeskarphet. Dette objektivet retter all oppmerksomheten mot personen som fotograferes». Hvis du bruker et EF-objektiv på et kamera med en APS-C-sensor, er motivet større i sensoren enn i en fullformatsensor, noe som i praksis øker objektivets brennvidde 1,6 ganger. «Den effektive brennvidden til 35 mm-objektivet utgjør 56 mm på Canon EOS 200D-kameraet mitt, noe jeg synes er perfekt for portretter og motebilder. Bildene får et eksklusivt og inspirerende utseende som fanger oppmerksomheten og får brukere i sosiale medier til å stoppe opp».

For å få en grunn dybdeskarphet tok Eletrico et arkitekturbilde av en bygning på lang avstand. Den nye tilnærmingen hans var å holde et nøytralt tetthetsfilter i hånden på nært hold for å inkludere det i bildet. «Når du fokuserer på moskeen i det fjerne, skaper filteret en drømmeaktig og myk, ufokusert aura rundt bygningen som en spesialeffekt». Ofte kan det å tenke utenfor boksen gi vakre resultater.

Vær kreativ med utstyrsvesken

For å få mest mulig engasjerende innhold trenger du utstyr som holder tritt med kreativiteten din. Rosie og Eletrico reiser med lett oppakning og tar bilder med utstyr som ikke veier stort, men som er intuitivt og responsivt nok til å ta utrolige bilder når de inspireres.

Rosie bruker lommekameraet Canon PowerShot G7 X Mark II (nå etterfulgt av Canon PowerShot G7 X Mark III), et kraftig, bærbart kamera som gir henne ideer mens hun er på farten. Hun bruker også Canon EOS 200D (nå etterfulgt av Canon EOS 250D), et utrolig kompakt og lett speilreflekskamera som er perfekt både til hjemmestudioet og når hun er på farten. «Det kan være en utfordring å holde tritt med raske bevegelser», sier Rosie. «EOS 200D er imidlertid utrolig responsivt, spesielt til sporing med autofokus».

Rosie bruker Canon EF 35mm f/1.4L II USM, et objektiv med utrolig liten dybdeskarphet, og Canon EF 24-70mm f/2.8L USM (nå etterfulgt i EF-serien av Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM), et allsidig zoomobjektiv som likevel beholder bildekvaliteten.

Eletrico foretrekker det kompakte, men kraftige Canon EOS M50 Mark II-kameraet og det allsidige objektivet Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM. Denne kombinasjonen har overgått de høye forventningene hans til nesten alle fotograferingsscenarier.

Inspirert av disse kreative teknikkene? Se Eletricos tips for å ta bedre bilder på TikTok, og prøv å legge til noen morsomme effekter på dine egne bilder. Del resultatene med emneknaggen #FreeYourStory, og tagg @canonemea.


Skrevet av Matthew Richards

Relaterte produkter

Relaterte artikler

Ta estetisk vakre bilder

Steffi Marla er en influenser i sosiale medier og forteller hvordan hun sikrer at bildene hennes skiller seg ut på nettet.

Fotografering av årstidene

Fremhev den unike stemningen i hver årstid med disse tipsene fra Benjamin Hegyi.

Lag innhold med EOS R50

Hev kvaliteten på bildene dine på sosiale medier med Canon EOS R50.

Oppgrader selfien din

TikTokeren Nina Collins forklarer hvordan du kan ta kreative selvportretter hjemme.