GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

Gled deg over naturen: 5 teknikker for fotografering av vann

Oppdag disse fem tipsene på hvordan du kan fotografere vann, fra uklare fossefall til fallende dråper.
Et lite fossefall som strømmer over steiner og inn i en elv som skjærer gjennom en frodig, grønn skog.

Hvis du er ute etter en avslappende ferie fra hverdagslivet, er vann sannsynligvis ikke langt unna – fra en familiedag ute ved stranden til en tur langs en buktende elv, mange liker de beroligende effektene av vann i naturen. Så uansett om det er en krasjende bølge, den uskarpe tåken til en foss eller refleksjoner i en stillestående innsjø, er det sannsynlig at vannet kommer til å bli med i bildene dine i sommer. Men hvordan tar du vakre bilder av et så variert og bevegelsesfylt motiv? Det finnes mange kreative valg du kan gjøre for å forbedre sommerbildene dine.

Disse fem vannfotograferingsteknikkene vil hjelpe deg med å ta bildene dine til neste nivå, enten du utforsker om sommeren eller finner motiver nærmere hjemmet i kaldere måneder.

1. Slik tar du bilder av refleksjoner i vann

En mann som holder kameraet over hodet sitt for å ta et bilde av en utkikkspost på en strand.

Eksperimenter med kameraets høyde når du komponerer en refleksjon. En høy vinkel kan vise den klarere, mens en lav vinkel kan ta deg nærmere overflaten for å få en mer dynamisk vinkel.

Et bilde av et strandlandskap med et utkikkspunkt reflektert i vannet på sanden.

Det mest fotogene aspektet ved vannet er kanskje den reflekterende kvaliteten. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM-objektiv ved 31 mm, 1 sek., f/16 og ISO 100.

Et stort vann er ideelt for å ta bilde av klare refleksjoner, noe som er en flott måte å gjøre et ellers vanlig landskap mer interessant på. Vær på utkikk etter vann når du er på farten – rennende bekker vil gi deg mer abstrakte refleksjonseffekter, mens overflaten på en dam kan skape en roligere, mer speilaktig refleksjon. Hvis dette er det du er ute etter, kan du finne et skjermet sted eller vente til brisen roer seg før du tar bildet.

Ved å stille inn kameraet til program for blenderprioritet (Av), kan du velge blenderåpning, mens kameraet automatisk justerer lukkerhastigheten for riktig eksponering. Hvis du vil sikre at både forgrunnen og de reflekterte detaljene på avstand forblir skarpe, velger du en liten blenderåpning og bruker dybdeskarphets- (DOF) og hyperfokal avstandskalkulatoren i Photo Companion-appen. Hyperfokal avstandsfokusering hjelper deg med å gjøre mer av bildet skarpt ved å finne det nærmeste punktet du kan fokusere på, og holde bakgrunnen tilstrekkelig skarp.

Som et alternativ til en liten blenderåpning kan du prøve å bruke en veldig stor blenderåpning for å gi forgrunnen eller refleksjonen enn abstrakt effekt.

2. Slik fotograferer du fossefall

En overeksponert, rennende foss med uskarpe bevegelser.

Du trenger lang eksponering for å fange vann som faller, med imponerende bevegelsesuskarphet. Tatt med et Canon EOS 850D-kamera med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM-objektiv ved 64 mm, 15 sek., f/20 og ISO 100.

En fotograf som står foran en elv med en foss og kameraet på et stativ.

ND-filtre (Neutral Density) passer utmerket til å blokkere lys, men de kan også gjøre det vanskelig å se gjennom søkeren. Hvis du vil unngå dette, kan du bruke Live View til å komponere og fokusere og deretter angi en tosekunders tidtaker for å forhindre kameraristing.

Neste gang du er ute og går tur, og du ser en foss som roper ut for å bli tatt med i et bilde, må du sørge for at du får mest mulig ut av det ved å legge til et ND-filter (Neutral Density) i kameraoppsettet. ND-filtre forhindrer at lys kommer inn i kameraet i målte mengder (trinn), noe som gir deg mer kontroll når du velger lukkerhastighet. Et sekstrinns ND-filter er ideelt for fosser – og det er uten tvil det beste filteret for å gjøre vannet uskarpt. Før du begynner å ta bilder, bør du studere fossen og merke deg hvor det skummer ved bunnen, siden dette er området som vil gi vakre, uskarpe striper.

For å få et enkelt oppsett kan du justere kameraet til manuell modus (M) med en liten nok blenderåpning for å sikre dyp dybdeskarphet og ISO 100, og deretter justere lukkerhastigheten til målingen ser riktig ut. Fest deretter ND-filteret og juster lukkerhastigheten i henhold til dette. Hvert lystrinn som blokkeres av ND-filteret, gjør at du kan doble eksponeringstiden. Metoden for å telle klikk kan være nyttig når du vil beregne på nytt, siden det er enten to eller tre klikk på lukkerbryteren per trinn (avhengig av trinnintervaller som er angitt i kameramenyen).

3. Slik jevner du ut havet

En mann bøyer seg ved siden av et kamera og et stativ på en steindekket strand.

Når du parkobler kameraet med Canon Camera Connect-appen, kan du starte og stoppe eksponeringer for Bulbinnstilling (B) med telefonen, noe som betyr at du kan bruke lukkeren så lenge du vil.

Et bilde som er tatt med lang eksponering av havet, uklart mot steinene til kystlinjen ved solnedgang.

Når eksponeringen varer i opptil ett minutt, kan du fange inn en slående melkeaktig uskarphet i havet og rolige bevegelser i skyene. Tatt med et Canon EOS 850D-kamera med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM-objektiv ved 24 mm, 2,5 sek., f/16 og ISO 100.

En rolig strandtur er en av sommerens største gleder, og noe du vil elske å ta bilder av til albumet ditt. Men selv om havet kan være et av de mest spektakulære naturlige synene, kan vannoverflaten noen ganger se rotete ut når den er frosset i et bilde. Ved å bruke en svært lang eksponering for å gjøre havets bevegelser uskarpe kan du forvandle det skummende vannet til et silkemykt, detaljfritt underlag. Hvis du fotograferer i dagslys, trenger du et kraftig ND-filter som blokkerer ca. 10–16 lystrinn. I skumringen trenger du kanskje en svakere ND eller ingen i det hele tatt – prøv å gå tidlig om morgenen hvis du vil sjekke ut dette, og nyt roen ved å ha stranden nesten for deg selv når du setter opp bildet.

4. Slik fotograferer du bølger som krasjer

En fotograf som huker seg ned på steinene ved siden av bølgene som spruter, med stativ og kamera.

Det kan være vanskelig å bedømme timingen når du fotograferer bølger, så sett kameraets opptaksinnstilling til kontinuerlig fotografering med høy hastighet, og ta en serie med raske bilder når vannet krasjer inn.

Små bølger krasjer mot steiner på stranden.

Ingenting får frem den majestetiske kraften i vannet som en bølge som krasjer mot land – eksperimenter med forskjellige lukkerhastigheter for å variere det endelige bildet ditt. Tatt med et Canon EOS 850D-kamera med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM-objektiv ved 27 mm, 1/20 sek., f/25 og ISO 640.

Hvis du vil fryse den dramatiske bevegelsen i havet, trenger du en rask lukkerhastighet på ca. 1/500 sek. Alternativt kan en lavere lukkerhastighet bidra til å formidle følelsen av bevegelse ved å gjøre vannspruten og -dråpene om til eksplosive striper av uskarphet. Prøv å stille inn kameraet til Lukkerprioritet (Tv)-program, og senk lukkerhastigheten til ca. 1/20 sek med ISO 100. Med denne lukkerhastigheten er det best å bruke et stativ, men du kan ta håndholdte bilder så lenge du holder deg i ro.

Hvis du har et objektiv med IS, eller et EOS R5 eller R6 med innebygd bildestabilisering, og du bruker et vidvinkelobjektiv, kan du bruke tommelfingerregelen om 1/20 sekunder eksponering til å ta bilder håndholdt med et 20 mm-objektiv.

5. Slik fryser du vanndråper

En mann holder kameraet over en kopp med vann mot et blått ark mens han tar et bilde av en dråpe som spruter ovenfra.

Når du plasserer blitsen bak et ark av blått acetat, får du fargerike refleksjoner på vannet.

En vanndråpe spruter og lager krusninger.

Et makroobjektiv, for eksempel RF 35mm F1.8 Macro IS STM, som James brukte til å ta dette bildet, gjør at du kan ta nærbilder av vanndråper i detalj. Fokuser manuelt på forhånd på stedet der dråpen faller. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv ved 2 sek, f/16 og ISO 100.

Dessverre er ikke været alltid på vår side. Hvis det er tilfellet, kan du alltid øve på å ta bilder av vann nærmere hjemmet, og vanndråper kan se utrolige ut når du ser dem på nært hold. Hvis du vil fange en fallende vanndråpe i aksjon, må du bruke en ekstern blits, for eksempel Canon Speedlite EL-100, og ta bilder på et mørkt sted. På denne måten kan du bruke blitsvarigheten (lengden på lysglimtet) til å fryse bevegelsen når dråpen treffer overflaten på vannet under.

Øv på teknikken ved å sette opp en dråpeteller eller sprøyte over et glass vann og plassere en blits for å belyse dråpen bakfra. Still inn kameraet på manuell (M) program ved f/8, ISO 100 og med en lukkerhastighet på ca. to sekunder. Start eksponeringen, slipp vannet, og utløs enten blitsen manuelt når dråpene treffer overflaten, eller bruk en fjernutløser for å utløse blitsen automatisk. Det er en utfordring for kameraferdighetene og lysteknikken, men resultatene kan bli spektakulære.

Skrevet av James Paterson

Relaterte produkter

Relaterte artikler