De beste tipsene for landskapsfotografering

Viktige kameraferdigheter, fotograferingsteknikker og råd som hjelper deg med å ta landskapsbildene dine til nye høyder.
Et landskapsbilde av et tre ved siden av en skråning, foran en lilla himmel.

Du kan snuble over alle slags interessante steder og vakre motiver når du er ute på tur. Det krever imidlertid litt innsats å finne steder som er verdt å fotografere. Når du så finner et flott sted, må du yte det rettferdighet. I denne artikkelen skal vi se på noen av de vanligste feilene i landskapsfotografering, og hvordan du retter dem opp.

1. Landskapskomposisjon: få detaljer i forgrunnen

Et landskapsbilde av et stort tre i en skråning.

Selv om dette er et godt landskapsbilde, kan det blir enda bedre med en lavere kameravinkel. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 24 mm, 1/100 sek., f/16 og ISO 160.

Et landskapsbilde av et stort tre i en skråning med rimet gress i forgrunnen.

En litt lavere kameraposisjon fremhever de rimete stilkene i forgrunnen av bildet, og skaper mer interesse og dybde i denne delen av motivet. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 24 mm, 1/100 sek., f/16 og ISO 160.

Tenk på hvordan du kan komplettere fjerne landskaper med nærdetaljer. Disse nærdetaljene blir ofte kalt interessepunkter i forgrunnen og kan gjøre underverker for komposisjonen ved å styre øyet gjennom bildet. Til sammenligning vil en kjedelig forgrunn kaste bort en stor del av bildet.

Hvis du vil ha en interessant forgrunn, kan du prøve å bruke Live View og eksperimentere med kameraposisjoner for å finne den beste balansen mellom forgrunn og bakgrunn. Et kamera med vribar skjerm, for eksempel Canon EOS RP, er praktisk når du vil komme tett på bakken, noe som ofte er nødvendig når du skal fotografere steiner eller planter. Du kan skape en balansert komposisjon ved å ta med objekter som dette i forgrunnen. Husk imidlertid på at ikke alle landskapsbilder trenger en interessant forgrunn. Det er bare et nyttig komposisjonsverktøy som du kan ta i bruk ved behov.

2. Landskapsobjektiver: ikke bruk et vidvinkelobjektiv hele tiden

Et landskap med bølgende grønne enger atskilt av rekker med trær.

En smal synsvinkel fremhever de sterke fargene i bakgrunnen sent på ettermiddagen. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 105mm, 1/8 sek., f/16 og ISO 100.

Et bredt landskap med bølgende grønne enger atskilt av rekker med trær, og dekket av skyer.

Det samme landskapet fotografert med bredere perspektiv viser færre detaljer. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 24 mm, 1/8 sek., f/16 og ISO 100.

Vidvinkelobjektiver gjør det mulig å fotografere et vakkert motiv i full bredde, men det er ikke alle bilder som trenger et bredt synsfelt. Noen ganger kan du få mer interessante landskapsbilder ved å zoome inn på fjerne detaljer. Et standard zoomobjektiv, for eksempel Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM som brukes her, har et nyttig brennviddeområde for nybegynnere innen landskapsfotografering. De to uthevede bildene ble tatt i hver sin ytterkant av området på 24–105 mm, så hvis du akkurat har begynt med landskapsfotografering, er dette objektivet ideelt. Når du er klar for en oppgradering, vil objektivene i L-serien, for eksempel Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, gi bedre værbeskyttelse og større maksimal blenderåpning. Hvis du er nybegynner, kan du imidlertid ta slående detaljerte bilder med en standard zoom.

3. Landskapsbelysning: Velg riktig tidspunkt på dagen

Et stort tre i en skråning strekker seg høyt over lave skyer.

Fotografering i direkte sollys kan ofte føre til rotete skygger og for store kontraster. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/80 sek., f/16 og ISO 125.

Et stort tre i en skråning strekker seg høyt over lave skyer mot en rosa og lilla solnedgang.

Hvis du venter på det myke lyset om morgenen eller kvelden, kan du få mer stemningsfulle resultater. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 0,4 sek., f/16 og ISO 100.

Lyset du fotograferer i, er et kreativt valg som skaper atmosfære, og dette kan ta landskapsbilder til nye høyder. En klassisk feil er å fotografere i skarpt sollys. Selv om det kan være nyttig for å fremheve sterke farger, resulterer det vanligvis i bilder med for mye kontrast. Se forskjellen på disse to bildene. Det første ble tatt i direkte sollys. Det fanger opp motivet, men mangler atmosfære. Detaljene i treet er distraherende, det er en stygg skyggestripe nederst, og bildet har til og med fotografens skygge. Hvis du fotograferer det samme motivet senere på dagen når treet står i skyggen, vil bildet bli mindre detaljert, men mer stemningsfullt. Nå er det farge på himmelen, treet har en dristig silhuett og det tåkete landskapet i bakgrunnen ser mer dramatisk ut.

4. Sørg for at alt er i vater: rett opp horisonten

Et bilde av et tre mot en overskyet himmel i Canon Digital Photo Professional.

Det er best å rette opp skjeve horisonter i kameraet ved hjelp av rutenettlinjene eller nivåvisningen, men det er også ganske enkelt å rette opp i etterkant ved å beskjære bildet.

Et bilde av et Canon EOS RP-kamera på et stativ med rutenettlinjer og elektronisk nivå på den vippbare skjermen.

I tillegg til å bruke tredjedelsrutenettet for å få horisonten i vater kan du bruke nivåvisningen som er tilgjengelig i mange kameraer, blant annet Canon EOS RP.

Når du fotograferer, finnes det flere metoder for å sikre at horisonten er i vater. Aktiver Live View, og bruk tredjedelsrutenettet for å få en rett horisont. Hvis du bruker stativ, kan det også være et nyttig vater øverst på stativet. Selv med disse hjelpemidlene kan det av og til hende at du må korrigere et bilde som ikke er rett. Dette er enkelt i Canon Digital Photo Professional. Korriger vinkelen ved hjelp av vinkelglidebryteren i innstillingene for Crop-verktøyet.

5. Hold fokus: Sørg for at forgrunnen og bakgrunnen er skarp

Mosegrodde trær i en skog omgitt av tåke.

Det første bildet ble tatt med en blenderåpning på f/4, og bakgrunnen er merkbart uskarp. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/160 sek., f/4 og ISO 100.

Et skarpt bilde av mosegrodde trær i en skog omgitt av tåke.

Hvis du bruker en liten blenderåpning på f/16, blir både forgrunnen og bakgrunnen skarp. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/80 sek., f/16 og ISO 800.

Når du fotograferer landskap, er målet ofte å holde motivet helt skarpt fra forgrunnen til bakgrunnen for å få med flest mulig detaljer. Dette kalles maksimal dybdeskarphet. For å oppnå dette må du angi en liten blenderåpning (høyt f-nummer). Eksemplene ovenfor viser forskjellen på landskapsbilder som er tatt med henholdsvis stor og liten blenderåpning.

I det første bildet ble det brukt en blenderåpning på f/4. Treet i forgrunnen er skarpt, men motivet bak er uskarpt. I det andre bildet sørger en mindre blenderåpning på f/16 for at både forgrunnen og bakgrunnen blir tydeligere. Hvis målet er å fremheve en spesiell del av landskapet, kan en stor blenderåpning være svært nyttig, men som regel er en liten blenderåpning og maksimal dybdeskarphet å foretrekke. En enkel metode for å velge blenderåpning når du skal ta landskapsbilder, er å bruke AV-programmet og angi en liten blenderåpning som for eksempel f/16. Følg med på lukkerhastigheten – hvis den blir for lav, må du kanskje bruke stativ eller øke ISO-verdien for å unngå uskarpe bilder.

For å få skarpest mulig landskapsbilder bør du også fotografere med den optimale innstillingen til objektivet. En generell tommelfingerregel er at objektivet er skarpest to f-stopp fra den største blenderåpningen. Hvis du bruker et objektiv der den største innstillingen er f/2.8, vil den optimale innstillingen være ca. f/5.6.

Et vanlig problem for landskapsfotografer er at du kan fokusere på noe i forgrunnen, men risikere at alt bak blir uskarpt. Og hvis du fokuserer på elementer i bakgrunnen, blir forgrunnen uklar. Hyperfokal avstandsfokusering hjelper deg med å gjøre mer av bildet skarpt ved å finne det nærmeste punktet du kan fokusere på, og holde bakgrunnen tilstrekkelig skarp. Denne teknikken er ikke så komplisert som den høres ut, og kalkulatoren for dybdeskarphet (DOF) og hyperfokal avstand i Photo Companion-appen gjør alt det vanskelige arbeidet for deg.

6. Landskapsvinkler: Ikke ta alle bildene i øyehøyde

En fotograf står sammenkrøpet på en strand for å fotografere et viktoriansk fyrtårn fra en lav vinkel.

En lavere vinkel forsterker refleksjonen og gjør den kjedelige strandstripen smalere i bildet.

Et viktoriansk fyrtårn er reflektert i vannet på sanden.

Med en vribar skjerm kan du enkelt komponere bilder fra uvanlige høyder. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 1/100 sek., f/11 og ISO 4000.

Det er vanlig å ta bilder i øyehøyde, men dette gir ikke alltid det mest interessante bildet. Hvis du holder kameraet langt oppe eller langt nede og eksperimenterer med ulike høyder, vil du kanskje finne flere interessante vinkler. Refleksjoner vil for eksempel ofte se bedre ut hvis du holder kameraet nærme vannet. Dette er nyttig hvis du bruker et kamera med vribar skjerm, for eksempel Canon EOS RP, siden du kan komponere bildet fra en komfortabel høyde mens du holder kameraet nærme bakken eller høyt over hodet.


Skrevet av James Paterson

Relaterte produkter

Relaterte artikler

Slik tar du landskapsbilder uten stativ

Finn ut hvordan du kan ta vakre landskapsbilder uten stativ.

Fokusstabling for nybegynnere

Fotografen Matt Doogue forklarer hvordan Canons verktøy for fokusstabling kan hjelpe deg med å ta makrobilder og landskapsbilder med skarp forgrunn og bakgrunn.

Slik redigerer du landskapsbilder for utskrift

Redigeringsteknikker som vil forvandle vakre bilder til kunstverk.

Tips til fotografering av kyst og sjø

Lær hvordan du kan ta imponerende sjøbilder med profftipsene våre for bedre fotografering av kyst og sjø.