LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Fange inn bevegelse med lange eksponeringer: tips fra vinneren av Redline Challenge

Piotr Skrzypiec, vinneren av «Lys i mørket» Redline Challenge i 2021, forklarer hvordan du kan gjøre landskaper mer dynamiske ved å fotografere vakre lysspor.
Billysspor i kveldslys over en svingete bro. Tykk, skylignende tåke skjuler bropilarene og bakken under.

Piotr Skrzypiec er turistguide om dagen og lyssporfotograf om kvelden og bruker kunnskapen sin om vakre steder og teknikker for lang eksponering til å skape slående landskapsbilder i Slovenia og andre steder. Derfor er det ingen overraskelse at han ble kåret til vinneren av Canons første Redline Challenge.

Fotokonkurransen tok sikte på å utfordre amatørfotografer med oppgaven «Lys i mørket». Tre av bildene til Piotr kom med på dommernes liste over vinnerkandidater, og det stemningsfulle bildet hans av en viadukt innhyllet av tåke ble kåret til vinneren.

Piotr brukte lang eksponering til å forvandle de skarpe frontlysene på biler i fart til svingende fargestriper. Lang eksponering betyr å ta bilder med lav lukkerhastighet. Dette kan være alt fra få sekunder til flere timer og resulterer i at motiver i bevegelse blir uskarpe. Teknikken krever ikke et avansert kamera eller objektiv, og resultatene kan bli svært slående. I tillegg til at det gjør bevegelser uskarpe, er lang eksponering nyttig når du vil redusere ISO-innstillingen ved å maksimere lyset som kommer inn i kameraet, noe som forbedrer bildekvaliteten.

Her besøker Piotr stedene hvor han tok de andre bildene, og forteller hvordan du kan ta lignende lyssporbilder.

1. Ikke ta bilder om natten

Lysspor om kvelden på en vei som svinger seg oppover en snø- og skogkledd åsside mot noen hvite bygninger med grå tak.

Piotr sier at det er relativt enkelt å ta lyssporbilder. «Du trenger bare standard kamerautstyr, et stativ og et bra sted», sier han. «Det er ikke vanskelig å ta denne typen bilder, og resultatet som vises på LCD-skjermen, er alltid fantastisk. Noen ganger trenger du ikke engang å redigere disse bildene, de er flotte som de er.» Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ved 18 mm, 25 sek., f/11 og ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Skumringen er et mye bedre tidspunkt å ta lyssporbilder enn midt på natten. Himmelen vil være mørk, men likevel ha nok farge til å gjøre bildet interessant. Hvis himmelen er helt svart, kan bildet føles tungt nederst. Derfor bør du begynne å ta bilder når det er nok omgivelseslys til å fotografere bygninger, høyder og andre deler av landskapet. «De siste 20 minuttene av «den blå timen» er de beste», sier Piotr. «Etter dette blir skyggene for mørke og lysene for skarpe til at du kan ta et balansert bilde.»

2. Undersøk på forhånd

Lysspor på en hjerteformet vei med gule og røde lys fra både frontlys og baklys

Trafikk er en viktig ingrediens – men vær forberedt på å skaffe den selv. «Når du er på motorveien, vil det selvfølgelig være biler som passerer med jevne mellomrom. Det er imidlertid ikke tilfelle med denne hjerteformede veien. Da jeg fotograferte denne veien i 2014, ventet jeg i to timer mens jeg ba om at det skulle komme en bil. Denne gangen ba jeg konen min om å kjøre bilen vår langs veien!» Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ved 50 mm, 30 sek., f/8 og ISO 800. © Piotr Skrzypiec

Det høres kanskje innlysende ut, men sjekk at veien du har valgt, er synlig på den tiden av året du vil fotografere den. Et motiv kan se lovende ut om vinteren, men om sommeren kan utsikten være blokkert av trær.

«Det er alltid lurt å finne et høyt sted å fotografere fra, slik at du ser veien tydelig», sier Piotr. «For noen år siden dro jeg tilbake til dette stedet midt på sommeren. Selv om lyssporene gjorde det mulig å se den hjerteformede veien om natten, var den vanskelig å se på grunn av vingården. Siden den gang har de gjort mange forbedringer. Det finnes en ny plattform for fotografer som har plass til minst ti stativer. De har også skåret ned vingården i forgrunnen, slik at den vakre formen på veien er mer synlig.»

3. Planlegg komposisjonen

Lysspor på en svingete fjellvei i kveldslyset, godt synlig på lang avstand.

Sikkerhet er viktig når du skal fotografere en vei i mørket. «Ta på deg refleksvest og bruk lommelykt for å være sikker på at du er synlig», sier Piotr. Ingen bilder er verdt å skade seg for, så pass på at du plasserer stativet på et trygt sted, spesielt hvis du fotograferer fra en bro eller et annet opphøyd sted.» Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv ved 24 mm, 562 sek., f/9 og ISO 200.

Selv om du skal ta bilder når mørket faller på, bør du rigge deg til i dagslys slik at du har tid til å ramme inn bildet. «Hvis du skal ta et godt bilde, må du tenke på bakgrunnen og forgrunnen, og hvordan du skal fylle disse områdene», sier Piotr.

«Det er også lurt å tenke at trafikksporet er en ledesnor som leder øyet fra forgrunnen til bakgrunnen. Den beste muligheten til å oppnå dette, er hvis du er så heldig å finne en S-formet vei som slynger seg gjennom motivet til en kirke, et fjell eller et annet tydelig blikkfang.»

4. Hold bildene skarpe

En ung gutt bruker et Canon-kamera på et stativ til å fotografere en vingård fra et opphøyd utsiktspunkt.

Piotr tok med seg sønnen Jurek til gården Dreisiebner, hvor han forklarte hvor viktig det er å bruke et stødig stativ. Hvis du ikke er vant med frihåndsfotografering, kan et kamera med lav lukkerhastighet gi et uskarpt bilde. Hvis du bruker tidtakeren på to sekunder, noe Piotr gjør, unngår du at kameraet rister når du trykker på lukkeren. Du kan også bruke en ekstern utløser, for eksempel en trådløs Canon RC-6-fjernkontroll, en ekstern Canon RS-60E3-bryter eller en trådløs Canon BR-E1-fjernkontroll, eller du kan bruke Canon Camera Connect-appen.

Hvis du skal sikre at de stillestående delene av motivet forblir skarpe i det endelige bildet, må du låse kameraet i posisjon på et stativ og unngå å ta på det under eksponeringen. «Jeg bruker ganske enkelt kameraets selvutløser på to sekunder», avslører Piotr. «Jeg sjekker komposisjonen og trykker på knappen, og to sekunder senere starter eksponeringen.»

Canons utvalg av speilløse systemkameraer og speilreflekskameraer har en selvutløserfunksjon. Piotr bruker også speillåsing når han fotograferer med speilreflekskameraer som har denne funksjonen. Når den er aktivert, låses speilet slik at det ikke står i veien, og starten på eksponeringen utsettes. Dette reduserer risikoen for at vibrasjoner inni kameraet gjør bildet uskarpt. «Dette problemet har du imidlertid ikke med et speilløst systemkamera», sier Piotr, «siden du ikke har et speil.»

5. Fotografer over enda lengre tid

Et nærbilde av lysspor på en hjerteformet vei, med en rød teglsteinsbygning og den omkringliggende vingården godt synlig.

«På akkurat denne hjerteformede veien trenger du en eksponering på minst 30 sekunder», sier Piotr. «Grunnen til det er at det tar 30 sekunder å kjøre hele veien, med mindre du er formel 1-sjåfør! Når du skal ta dine egne lyssporbilder, kan du sjekke hvor lang tid det tar et kjøretøy å kjøre den veistrekningen du skal fotografere, og angi dette som lukkerhastighet. Deretter justerer du blenderåpningen og ISO til du får riktig lysstyrkenivå. Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv ved 88 mm, 30 sek., f/9 og ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Muligheten til å kontrollere lengden på eksponeringen er svært viktig. Alle EOS-kameraer – fra Canon EOS 4000D til Canon EOS 5D Mark IV – gjør det mulig å spille inn en eksponering på opptil 30 sekunder. Modus for lukkerprioritet (Tv) gjør det mulig å angi nøyaktig eksponeringstid (lukkerhastighet), mens kameraet justerer blenderåpningen automatisk. Deretter kan du stille inn ISO-en i henhold til motivet.

Fotografering i manuell modus (M) gir deg kontroll over blenderåpningen slik at du også kan oppnå det perfekte nivået av skarphet. Hvis du vil tilpasse innstillingene ytterligere, har Canons utvalg av fullformats speilløse systemkameraer, for eksempel Canon EOS RP, også modus for fleksibel verdi (Fv). Dette er i hovedsak en helautomatisk modus som gjør det mulig å ta kontroll over lukkerhastigheten, blenderåpningen og/eller ISO-en når som helst.

Du må bruke Bulb-modus for eksponeringer som er lengre enn 30 sekunder. Noen EOS-kameraer har et B-alternativ på modusbryteren, men på andre kameraer må du velge manuell modus og bla forbi lukkerhastighetsinnstillingen på 30 sekunder.

6. Angi eksponeringen

Du trenger åpenbart relativt lang eksponering for å gjengi billysene som lange lysspor som slynger seg gjennom bildet, men den nøyaktige lengden varierer. «Alt avhenger av veitypen og hvor tett trafikken er», forklarer Piotr. På en motorvei trenger du vanligvis ikke en eksponering på 30 sekunder siden det er mange biler og mange lysspor. På roligere steder må du bruke svært lang eksponering.

«Jeg prøver alltid å bruke en blenderåpning på f/8 eller f/11. Du bør som regel ikke velge en videre blenderåpning enn f/8, siden deler av bildet kan bli uskarpe. Hvis du må øke ISO-en til for eksempel ISO 800, går det helt fint. Hvis bildet er litt støyete, kan du rette opp dette når du redigerer bildet. På de nyeste kameraene, for eksempel Canon EOS R5-kameraet jeg fikk i premie, er ISO 800 ingenting, og jeg ser ingen støy i bildet med denne innstillingen». EOS R5-kameraets ISO-område strekker seg fra ISO 100 til 51 200, så ISO 800 er en relativt lav følsomhet som gir utmerket bildekvalitet i lite lys.

7. Velg riktig utstyr

Lysspor på en vei med atskilte kjørebaner, røde i den ene retningen og gulhvite i den andre retningen, som snor seg mellom bare trær under en snødekt fjellkjede om kvelden.

Et vanlig problem er at det oppstår brudd i lyssporene fordi biler har stoppet eller ikke kjørt hele veistrekningen. «Du kan løse dette ved å bruke lengre eksponering», sier Piotr. «Hvis 30 sekunder ikke er nok, kan du bytte til Bulb-modus og bruke en ekstern utløser for å holde lukkeren åpen så lenge du vil.» Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM-objektiv ved 100 mm, 30 sek., f/10 og ISO 100. © Piotr Skrzypiec

Du trenger ikke å bruke et profesjonelt objektiv i L-serien for å ta profesjonelle lyssporbilder. Et kompakt og lett objektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM eller RF 35mm F1.8 Macro IS STM, er enkelt å bære med seg, men gir deg likevel skarpe og detaljerte bilder.

«Du bruker vanligvis en ganske liten blenderåpning for å få et skarpt bilde, så du trenger ikke nødvendigvis et objektiv med en rask maksimal blenderåpning, for eksempel f/1,8 eller f/2m8», sier Piotr. «Jeg bruker alltid zoomobjektiver siden de gir flere alternativer for å ramme inn et motiv, men valg av objektiv er ikke like viktig som andre aspekter, for eksempel bruk av stativ og mengden trafikk. Det trenger bare å være skarpt, det er alt!»

Det var det. Fotografering av lysspor er nyttig når du skal lære deg hvordan du kontrollerer eksponeringen, og hvordan fotografering kan fange inn noe som ikke er synlig med det blotte øye. Det er også lite krevende når det gjelder kamerautstyr, men kan også være enormt givende, bare spør Piotr!

Skrevet av Marcus Hawkins

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • BELYSNINGSTEKNIKKER

    Lysmalilng

    Skap dine egne vakre bilder ved hjelp av lyskilder og lang eksponering.

  • GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

    Ta bilder fjernstyrt

    Oppdag fordelene ved fjernstyrt kamerabetjening for alle typer fotografering.

  • SORT-HVITT-FOTOGRAFERING

    Sort-hvitt-fotografering med lang eksponering

    Finn ut hvordan Stephen McNally fanger inn mystiske sort-hvitt-bilder med lang eksponering.

  • BEVEGELSESBILDER

    Ta bevegelsesbilder

    Finn ut hvordan du tar bilder av bevegelse og gir bildene en følelse av bevegelse.