Piotr Skrzypiec er turistguide om dagen og lyssporfotograf om kvelden og bruker kunnskapen sin om vakre steder og teknikker for lang eksponering til å skape slående landskapsbilder i Slovenia og andre steder. Derfor er det ingen overraskelse at han ble kåret til vinneren av Canons første Redline Challenge.
Fotokonkurransen tok sikte på å utfordre amatørfotografer med oppgaven «Lys i mørket». Tre av bildene til Piotr kom med på dommernes liste over vinnerkandidater, og det stemningsfulle bildet hans av en viadukt innhyllet av tåke ble kåret til vinneren.
Piotr brukte lang eksponering til å forvandle de skarpe frontlysene på biler i fart til svingende fargestriper. Lang eksponering betyr å ta bilder med lav lukkerhastighet. Dette kan være alt fra få sekunder til flere timer og resulterer i at motiver i bevegelse blir uskarpe. Teknikken krever ikke et avansert kamera eller objektiv, og resultatene kan bli svært slående. I tillegg til at det gjør bevegelser uskarpe, er lang eksponering nyttig når du vil redusere ISO-innstillingen ved å maksimere lyset som kommer inn i kameraet, noe som forbedrer bildekvaliteten.
Her besøker Piotr stedene hvor han tok de andre bildene, og forteller hvordan du kan ta lignende lyssporbilder.
LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Fange inn bevegelse med lange eksponeringer: tips fra vinneren av Redline Challenge
1. Ikke ta bilder om natten
Skumringen er et mye bedre tidspunkt å ta lyssporbilder enn midt på natten. Himmelen vil være mørk, men likevel ha nok farge til å gjøre bildet interessant. Hvis himmelen er helt svart, kan bildet føles tungt nederst. Derfor bør du begynne å ta bilder når det er nok omgivelseslys til å fotografere bygninger, høyder og andre deler av landskapet. «De siste 20 minuttene av «den blå timen» er de beste», sier Piotr. «Etter dette blir skyggene for mørke og lysene for skarpe til at du kan ta et balansert bilde.»
2. Undersøk på forhånd
Det høres kanskje innlysende ut, men sjekk at veien du har valgt, er synlig på den tiden av året du vil fotografere den. Et motiv kan se lovende ut om vinteren, men om sommeren kan utsikten være blokkert av trær.
«Det er alltid lurt å finne et høyt sted å fotografere fra, slik at du ser veien tydelig», sier Piotr. «For noen år siden dro jeg tilbake til dette stedet midt på sommeren. Selv om lyssporene gjorde det mulig å se den hjerteformede veien om natten, var den vanskelig å se på grunn av vingården. Siden den gang har de gjort mange forbedringer. Det finnes en ny plattform for fotografer som har plass til minst ti stativer. De har også skåret ned vingården i forgrunnen, slik at den vakre formen på veien er mer synlig.»
3. Planlegg komposisjonen
Selv om du skal ta bilder når mørket faller på, bør du rigge deg til i dagslys slik at du har tid til å ramme inn bildet. «Hvis du skal ta et godt bilde, må du tenke på bakgrunnen og forgrunnen, og hvordan du skal fylle disse områdene», sier Piotr.
«Det er også lurt å tenke at trafikksporet er en ledesnor som leder øyet fra forgrunnen til bakgrunnen. Den beste muligheten til å oppnå dette, er hvis du er så heldig å finne en S-formet vei som slynger seg gjennom motivet til en kirke, et fjell eller et annet tydelig blikkfang.»
4. Hold bildene skarpe
Hvis du skal sikre at de stillestående delene av motivet forblir skarpe i det endelige bildet, må du låse kameraet i posisjon på et stativ og unngå å ta på det under eksponeringen. «Jeg bruker ganske enkelt kameraets selvutløser på to sekunder», avslører Piotr. «Jeg sjekker komposisjonen og trykker på knappen, og to sekunder senere starter eksponeringen.»
Canons utvalg av speilløse systemkameraer og speilreflekskameraer har en selvutløserfunksjon. Piotr bruker også speillåsing når han fotograferer med speilreflekskameraer som har denne funksjonen. Når den er aktivert, låses speilet slik at det ikke står i veien, og starten på eksponeringen utsettes. Dette reduserer risikoen for at vibrasjoner inni kameraet gjør bildet uskarpt. «Dette problemet har du imidlertid ikke med et speilløst systemkamera», sier Piotr, «siden du ikke har et speil.»
5. Fotografer over enda lengre tid
Muligheten til å kontrollere lengden på eksponeringen er svært viktig. Alle EOS-kameraer – fra Canon EOS 4000D til Canon EOS 5D Mark IV – gjør det mulig å spille inn en eksponering på opptil 30 sekunder. Modus for lukkerprioritet (Tv) gjør det mulig å angi nøyaktig eksponeringstid (lukkerhastighet), mens kameraet justerer blenderåpningen automatisk. Deretter kan du stille inn ISO-en i henhold til motivet.
Fotografering i manuell modus (M) gir deg kontroll over blenderåpningen slik at du også kan oppnå det perfekte nivået av skarphet. Hvis du vil tilpasse innstillingene ytterligere, har Canons utvalg av fullformats speilløse systemkameraer, for eksempel Canon EOS RP, også modus for fleksibel verdi (Fv). Dette er i hovedsak en helautomatisk modus som gjør det mulig å ta kontroll over lukkerhastigheten, blenderåpningen og/eller ISO-en når som helst.
Du må bruke Bulb-modus for eksponeringer som er lengre enn 30 sekunder. Noen EOS-kameraer har et B-alternativ på modusbryteren, men på andre kameraer må du velge manuell modus og bla forbi lukkerhastighetsinnstillingen på 30 sekunder.
6. Angi eksponeringen
Du trenger åpenbart relativt lang eksponering for å gjengi billysene som lange lysspor som slynger seg gjennom bildet, men den nøyaktige lengden varierer. «Alt avhenger av veitypen og hvor tett trafikken er», forklarer Piotr. På en motorvei trenger du vanligvis ikke en eksponering på 30 sekunder siden det er mange biler og mange lysspor. På roligere steder må du bruke svært lang eksponering.
«Jeg prøver alltid å bruke en blenderåpning på f/8 eller f/11. Du bør som regel ikke velge en videre blenderåpning enn f/8, siden deler av bildet kan bli uskarpe. Hvis du må øke ISO-en til for eksempel ISO 800, går det helt fint. Hvis bildet er litt støyete, kan du rette opp dette når du redigerer bildet. På de nyeste kameraene, for eksempel Canon EOS R5-kameraet jeg fikk i premie, er ISO 800 ingenting, og jeg ser ingen støy i bildet med denne innstillingen». EOS R5-kameraets ISO-område strekker seg fra ISO 100 til 51 200, så ISO 800 er en relativt lav følsomhet som gir utmerket bildekvalitet i lite lys.
7. Velg riktig utstyr
Du trenger ikke å bruke et profesjonelt objektiv i L-serien for å ta profesjonelle lyssporbilder. Et kompakt og lett objektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM eller RF 35mm F1.8 Macro IS STM, er enkelt å bære med seg, men gir deg likevel skarpe og detaljerte bilder.
«Du bruker vanligvis en ganske liten blenderåpning for å få et skarpt bilde, så du trenger ikke nødvendigvis et objektiv med en rask maksimal blenderåpning, for eksempel f/1,8 eller f/2m8», sier Piotr. «Jeg bruker alltid zoomobjektiver siden de gir flere alternativer for å ramme inn et motiv, men valg av objektiv er ikke like viktig som andre aspekter, for eksempel bruk av stativ og mengden trafikk. Det trenger bare å være skarpt, det er alt!»
Det var det. Fotografering av lysspor er nyttig når du skal lære deg hvordan du kontrollerer eksponeringen, og hvordan fotografering kan fange inn noe som ikke er synlig med det blotte øye. Det er også lite krevende når det gjelder kamerautstyr, men kan også være enormt givende, bare spør Piotr!
Besøk Redline Challenge-huben vår for å se vinnerbidragene og få råd og tips fra proffene.
Skrevet av Marcus Hawkins
Relaterte produkter
-
Speilløse kameraer
EOS R6
Uansett hva du filmer eller tar bilder av, og hvordan du gjør det, lar EOS R6 deg være kreativ på måter du simpelthen ikke trodde var mulig. -
RF-objektiver
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Det ideelle objektivet til hverdagsbruk for brukere av fullformats speilløse systemkameraer. Med det brukervennlige RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet, som er lett og kompakt, kan du ta fotograferingen din til nye høyder. -
RF-objektiver
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med stor blenderåpning for vidvinkelperspektiv, nær fokusering og Hybrid IS. -
Speilreflekskameraer
EOS 5D Mark IV
Uansett hva du fotograferer eller filmer, kan du være sikker på at du får førsteklasses bildekvalitet og en gjennomført profesjonell ytelse. -
Objektiver for speilreflekskameraer
EF 24-105mm f/4L IS II USM
Dette objektivet gir utmerket bildekvalitet med avansert bildestabilisering og foretrekkes av dem som bare ønsker å ta med seg ett objektiv ut i felten. -
Primærobjektiv med vidvinkel
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Et kompakt og lett primærobjektiv på 24 mm som er perfekt til landskapsfotografering, vlogging og interiør, i tillegg til flotte makrobilder.