PORTRETTFOTOGRAFERING

Praktisk magi: Utforsk mytisk belysning og overjordisk fotografering

Rosie Hardy, som er ekspert på fantasiportretter, deler sine beste tips for å få fantastiske eventyrbilder.
En kvinne med langt blondt hår i en rød kjole sitter i et slottsvindu på en tåkete dag. Tatt av Rosie Hardy.

Draperte ballkjoler, morsomme bueganger og bugnende blomster er kjennetegnene til Rosie Hardys «overjordiske» bilder. Men bak hvert bilde finner du også en historie – enten en fin sammenvevd fortelling som trer frem gjennom elementene i bildet, eller et nøye utvalgt sitat som stiller verket i et nytt lys.

«Historier om mennesker har alltid truffet meg dypt», sier Rosie. Den kreative portrettfotografen begynte reisen sin på internett og dokumenterte opplevelsen med håravfall som tenåring, idet hun prøvde å finne identiteten sin uten å fokusere på utseendet. «Jeg ble veldig interessert i hva andre mennesker følte, og i menneskelig psykologi og atferd. Jeg blir alltid trukket til det følelsesmessige aspektet i mitt eget og i andre menneskers arbeid. Det er derfor jeg er så fascinert av portretter.»

Fra kreative selvportretter til bryllupsfotografering og kommersielle prosjekter – Rosies portretter har en slående, utenomjordisk estetikk. «Arbeidet jeg gjør, er helt klart i utvikling, men jeg prøver fortsatt å oppnå den samme stilen – preget av fantasi, surrealisme og eventyr, som jeg alltid har gjort», sier hun.

Her deler hun sine 10 beste tips til entusiaster som ønsker å utforske dette magiske området.

1. Få tiltalende bokeh

En kvinne med langt blondt hår i en forseggjort hvit brokadekjole som lener seg mot en steinsøyle i en skog, mens hun hviler hodet mot den ene armen. Tatt av Rosie Hardy.

De kjølige tonene og de dempede fargene her får frem en overjordisk tone for modellen som poserer i skogen. Rosie fotograferer ofte med et 85 mm objektiv, som er perfekt til en «magisk, kremet bokeh», som skiller motivet fra bakgrunnen og gir myke hudtoner. Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objektiv ved 1/640 sek, f/2,2 og ISO 250. © Rosie Hardy

Et portrett av en kvinne som sitter, og som har på seg en stroppeløs grå kjole og en krone av oransje blomster i det lange røde håret. Bak henne er det en plante som er dekket av de samme oransje blomstene. Tatt av Rosie Hardy.

«Det er fantastisk å utforske menneskeheten gjennom enhver kunstform», sier den kreative portrettfotografen Rosie Hardy, som har sett bildene sine oppnå en følgerskare på mer enn 180 000 på sosiale medier. Tatt med et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/1600 sek, f/1,2 og ISO 100. © Rosie Hardy

Ved å eksperimentere med bokeh kan man få frem en magisk atmosfære, spesielt når det brukes en stor blenderåpning og et lite f-tall for å skape en grunn dybdeskarphet, noe som gjør bakgrunnen mykere.

«Bokeh er veldig drømmeaktig», sier Rosie. «Hvis jeg skulle fotografere et sted der jeg virkelig ville vise frem stedet, ville jeg fotografert med en smalere blenderåpning for å vise frem omgivelsene. Men hvis jeg ville fokusere på en kjole, hadde jeg vært mer opptatt av å ta vekk bakgrunnen og fokusere på modellen.»

2. Ta bakgrunnsbelyste bilder for å få en drømmeaktig estetikk

«Å fotografere i skyggen med lysfiltrering gjennom trær og bakgrunnsbelysning er en bra måte å få en myk, flatterende og mystisk belysning på, hvis du ikke har noe lysutstyr», sier Rosie. Når lyskilden plasseres bak motivet, kan du få glorie- eller kanteffekter og myke bilder som føles intime. «For meg gir det mindre kaos i bildet og får det til å virke mye mer som et eventyr.»

Ved å kombinere Canon EOS R5 eller Canon EOS 5D Mark IV med naturlig lys legger hun grunnlaget for leken fotografering. «Jeg elsker naturlig lys, og jeg mener at hvis du som nybegynner mestrer det, kan du bli en dyktig fotograf», legger hun til.

3. Utforsk rekvisitter og kostymer

En kvinne i en flagrende rosa kjole sitter på en overdådig sofa og lener seg mot armstøtten, med blomster rundt siden. Av Rosie Hardy.

Rosie kombinerer hjemmelagde rekvisitter med utsmykkede kjoler for å få en leken stil. «Å leie ting er et annet bra alternativ for nybegynnere, spesielt hvis du er på et universitet og har tilgang til en slags kunst- eller teateravdeling», sier hun. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv. © Rosie Hardy

En kvinne som har på seg en blå kjole, ser ut til å krype gjennom den ødelagte skjermen til en gigantisk smarttelefon som står av seg selv ute på en åker. Tatt av Rosie Hardy.

Rosie bruker ofte rekvisitter i portrettene sine, og mange av dem lager hun selv og forbedrer ytterligere i etterbehandlingen – for eksempel denne gigantiske smarttelefonen, som faktisk er et ødelagt speil der rammen til telefonen ble lagt til digitalt. Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv ved 1/640 sek, f/4,5 og ISO 100. © Rosie Hardy

Rosie bruker ofte muntre rekvisitter og de berømte ballkjolene sine i fotograferingen, noe som gir liv til utenomjordiske scener gjennom håndlagde elementer som hun tilpasser videre i etterproduksjonen. «Kulisser, rekvisitter og kostymer er verdt å utforske», sier hun. «Det er der jeg skiller meg ut.»

For å holde kostnadene nede anbefaler hun å følge med på internettauksjoner og lokale bruktbutikker for å gjøre kupp, eller å leie fra forretninger som tilbyr utleie av rekvisitter eller kostymer, eller til og med å lage egne rekvisitter – som hun gjorde til et av favorittbildene sine, der hun kryper gjennom en gigantisk telefon. «Jeg tok bare et speil ut av en ramme, krøp gjennom den og redigerte så inn et bilde av telefonen min i denne rammen», sier hun. «Jeg klippet ut biter av papp i samme form som hjerteikoner, og malte dem med neglelakk fordi jeg ikke hadde noe maling akkurat da.»

4. Eksperimenter med mykt lys

Flatterende belysning spiller en stor rolle når det gjelder å skape en behagelig estetikk. «Spredt, mykt lys som ikke har harde skygger, gjør huden mykere», sier Rosie.

Selv om hun prøver å velge steder basert på hva lyset har å by på, er det noen ganger nødvendig å manipulere det naturlige lyset, og det finnes mange enkle måter å gjøre det på. «Hvis du skal ta et portrettbilde i sola, kan du henge opp et ark for å spre lyset litt», sier hun. «Hvis jeg skulle bruke en reflektor, ville jeg sannsynligvis ha valgt en gullreflektor fremfor en kaldere sølvreflektor for å få en varmere hudtone

5. Vær kreativ i etterbehandlingen

En modell i en fjæraktig hvit kjole ser mot kamera, mens det faller falsk snø ned på henne

Redigeringsprogramvare gir deg muligheten til å skifte farger og gjøre bildene mykere for å øke den drømmeaktige stemningen. «Muligheten til å redigere bildene bidrar også til at arbeidet ser mye proffere ut enn det kanskje var», sier Rosie, som ofte justerer rekvisittene og lager design i redigeringen – fra komposisjon til design av proffe surrealistiske verdener.

«Canons programvare Digital Photo Professional (DPP) er et ideelt startverktøy», sier hun. «DPP har fungert veldig bra for meg fordi det er en måte å både behandle RAW-filene mine på, slik at de oppnår den absolutt beste kvaliteten, og til å gå gjennom bildene og se dem i et veldig nyttig format.» Programvaren kan også brukes til å justere elementer som hvitbalanse, metning og grunnleggende kurver. «Hvis jeg vil gjøre et bilde varmere eller kjøligere før det eksporteres, er dette den beste programvaren å gjøre det med, for det opprettholder integriteten til filen», legger hun til.

6. Bygg opp en fargepalett

Overjordiske bilder faller ofte inn i en myk, dempet fargepalett fylt med pastellfarger og kjølige toner. «Fargene har stor innvirkning på bildet generelt», sier Rosie. «Som seer blir jeg ofte satt ut av bilder som har for mange forskjellige farger – med mindre dette fremhever et bestemt tema. Jeg trekkes mot bilder som har en gjennomgående fargetone i seg.»

Rosie foretrekker enkelhet og balanse når det gjelder farger. «Hvis du går gjennom de sosiale kanalene mine og nettstedet mitt, ser du at alle bildene har en eller to gjennomgående fargetoner», fortsetter hun. «Når jeg fotograferer, prøver jeg enten å finne ut hvilke to farger jeg skal bruke, eller hvordan jeg kan redigere bildet senere for at det skal få en skikkelig helhet.»

7. Utforsk ulike steder

Fotografen Rosie Hardy står foran en innsjø og bruker et kamera til å ta et bilde av et lite elektrisk lys som hun holder i den andre hånden.

Hvis du drar ut på landsbygda, kan du få mange fantastiske bakgrunner til portrettene dine, for eksempel denne drømmeaktige innsjøen i skumringen.

Et portrett av en kvinne med en flagrende rosa kjole og vinger som en fe. Hun sitter på en halvmåne i en skog, og det flyter røyk rundt henne. Tatt av Rosie Hardy.

De kjølige tonene og de dempede fargene her får frem en overjordisk tone for modellen som poserer i skogen. Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv ved 1/1000 sek, f/2,2 og ISO 125. © Rosie Hardy

I mytiske bilder er stedet ofte fremhevet. Rosie og modellene hennes poserer ofte midt i spennende arkitektur eller tette skoger, for at bildene skal få en overjordisk stemning. «Jeg blir trukket til forlatte steder, slott og alle typer bueganger», sier hun. «Hvis man begynner på steder som er offentlig tilgjengelige, for eksempel parker, skoger og store åpne vann og innsjøer, er det en veldig fin måte å bli vant til å fotografere ute i det fri på, men uten at folk ser på, eller at du får problemer fordi du ikke har tillatelse til å gå inn der.»

RF50mm F1.8 STM

Canons objektivvelger

Finn objektivet som passer for deg

8. Velg riktig objektiv

«Som portrettfotograf ønsker jeg ikke å forvrenge personene i bildene mine», sier Rosie. «Når man fotograferer med supervidvinkel, fordreies ansiktet lite grann, så jeg bruker ikke det i portrettbilder.»

Objektivene hun bruker, er Canon EF 35mm f/1.4L II USM, Canon EF 85mm f/1.2L II USM og Canon EF 50mm f/1.4 USM. Alle disse tre objektivene har stor blenderåpning for mykt fokus, samtidig som de beholder realistiske proporsjoner og detaljer. Fastobjektivene hun foretrekker, gir henne også en annen fordel. «Jeg tenker også på å samhandle med menneskene foran meg», sier Rosie. «Hvis jeg bruker et lengre objektiv, er det ikke så lett å samhandle godt med klienten, fordi jeg havner veldig langt unna.»

Andre objektivalternativer for disse bildetypene er Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, Canon RF 50mm F1.8 STM og Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

9. Bruk lengre eksponeringstider

I motsetning til den tradisjonelle metoden liker Rosie å overeksponere bildene. «Jeg vet at mange rister på hodet av tanken om å miste detaljer og få overdrevet høylys, men jeg synes det bare gir et slags filmaktig utseende når man overeksponerer litt», sier hun.

Bruk av lengre eksponeringstider kan også skape en følelse av bevegelse i bildene, spesielt når det brukes på bevegelige elementer som vann eller skyer. Rosie har i økende grad eksperimentert med kunstig intelligens (KI) til redigering, og dette er praktisk når man prøver seg frem med eksponeringen. «Hvis jeg for eksempel har en overeksponert del av en hvit kjole, kan jeg bare lage en sirkel rundt dette området og skrive ‘legg til detaljer’ i tekstboksen, og så analyseres resten av kjolen, og detaljene blir lagt til. Det er helt utrolig.»

10. Lag en fortelling

Et portrett av en ung kvinne med fregner, knallblå øyne og langt blondt hår. Hun ser rett inn i kameraet og er omgitt av rosa blomster. Tatt av Rosie Hardy.

Hvis du tilfører bildene dine fortellende elementer i tillegg til kostymer og utstyr, kan det forbedre de mytiske dimensjonene – og effekten. Tatt med et Canon EOS R-kamera med et Canon RF 85mm F1.2L USM ved 1/1000 sek, f/2 og ISO 250. © Rosie Hardy

Historier er kjernen i Rosies arbeid, og de tas langt videre enn i vanlige portretter. Så hun oppfordrer entusiaster til å tilføre bildene fortellende elementer. «Mange tror at evnen til å fortelle historier er medfødt, men jeg tror man kan lære det», sier Rosie. «Jeg syns ikke du skal være flau over å bli inspirert av andre. Du må bare vise respekt i måten du tolker denne inspirasjonen på. Jeg anbefaler å dekonstruere bilder du liker, og så prøve ut disse elementene selv på en annen måte.»

Hun foreslår også å se innover i seg selv for å få inspirasjon. Noen av de beste verkene hennes kom fra da hun bearbeidet sorgen etter at en som sto henne nær, døde.

«Til syvende og sist bør du egentlig prøve å fortelle din egen historie, bli inspirert av følelsene dine – både positive og negative. Du bør se innover og spørre: ‘Hva ønsker jeg å si? Hva vil jeg formidle om livet?’


Hvis du vil ha mer inspirasjon og råd fra fotografer, kan du ta en titt på Rosies kreative redigering av videoer og resten av spillelisten for Canon Europe Learning-serien på YouTube.


Skrevet av Lucy Fulford

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

    Ta estetisk vakre bilder

    Steffi Marla er en influenser i sosiale medier og forteller hvordan hun sikrer at bildene hennes skiller seg ut på nettet.

  • PORTRETTFOTOGRAFERING

    Tips til portrettfotografering

    Forbedre portrettfotograferingsevnene din med disse tipsene og teknikkene.

  • PORTRETTFOTOGRAFERING

    Ta abstrakte portrettbilder

    Eksperimenter med flere eksponeringer, maling med lys, skyggespill og mye mer.

  • PORTRETTFOTOGRAFERING

    "High-key"- og "low-key" -portrettbelysning

    Lag klassiske lysoppsett for stemningsfulle portretter av høy kvalitet.