BRYLLUPSBILDER

Fang opp motivet: profesjonelle tips for å fotografere utendørsbryllup

Den Island-baserte bryllupsfotografen Steph Zakas forklarer hvordan du håndterer utfordringene med å fotografere et bryllup for første gang.
Silhuetten av et nygift par som omfavner hverandre på en strand mens solen går ned.

Det er aldri enkelt å organisere et bryllup, og det siste året har bydd på enda flere utfordringer for par som ønsker å gifte seg. Da er det vel ingen overraskelse at mange bruder og brudgommer velger bort store, tradisjonelle bryllup til fordel for langt mindre feiringer? Små, intime seremonier blir mer og mer populært, spesielt utendørs med bakgrunner som tar seg godt ut på Instagram. Når antallet bryllupsgjester er svært begrenset, er det mer sannsynlig at brudeparet ber venner eller familiemedlemmer om å ta bildene i stedet for å invitere en profesjonell bryllupsfotograf.

Derfor har vi bedt bryllupsfotograf og -planlegger Steph Zakas om råd for hvordan fotografspirer kan forevige skjønnheten og intimiteten på den store dagen. Steph, som har spesialisert seg på å hjelpe par som planlegger å stikke av for å gifte seg, begynte å fotografere små bryllup i New York, USA, før hun flyttet virksomheten sin 4500 km til Island.

Selv om landskapet på den lille europeiske øya gir vakre bilder, kan det være utfordrende å fotografere utendørsbryllup i noen av verdens mest ekstreme omgivelser. «Flere ganger har jeg måttet gjemme meg i en grotte til en ellevill haglstorm har lagt seg», ler hun. «Det er en helt vanvittig opplevelse!»

Her deler Steph sine beste råd for hvordan du kan fotografere den viktigste hendelsen i livet til vennene dine. Selv om du ikke har lang erfaring som fotograf, vil rådene til Steph gjøre bildene dine bedre, enten solen skinner eller du står midt i en snøstorm.

Velg det riktige utstyret

En brudgom bærer en blomsterbukett opp en ulendt åsside. Bruden hans står på toppen med kjolen flagrende i vinden.

Et flott bilde krever ikke bare en vakker bakgrunn, men også utstyr du kan stole på. Steph bruker et profesjonelt kamera fra Canon EOS 5D-serien, men du kan oppnå et lignende resultat med rimeligere modeller, for eksempel Canon EOS 250D eller Canon EOS M6 Mark II. Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV ved 85 mm, 1/4000 sek., f/1.2 og ISO 100. © Zakas Photography

Først og fremst understreker Steph at du ikke kan stole på en smarttelefon når du fotograferer bryllupet til en venn. «Et profesjonelt kamera gjør det mulig å kontrollere alle aspekter ved bildet. Selv det kunstneriske – jeg redigerer ikke i etterproduksjonen, jeg gjør alt på kameraet», sier hun.

Steph beskriver kameraene hun bruker oftest – Canon EOS 5D Mark IV og forgjengeren Canon EOS 5D Mark III – som «fantastiske», fordi den robuste konstruksjonen gjør at de tåler selv de mest dristige bryllupsbilder. Hvis du er på utkikk etter en rimeligere modell, har Canon EOS 250D en sensor på 24,1 megapiksler for skarpere, fargerike bilder. Det er også utrolig lett – perfekt for fotografering av utendørsbryllup – og har en flyttbar skjerm som gjør at du kan bruke kreative vinkler.

Alternativt kan det bærbare og allsidige Canon EOS M6 Mark II-kameraet ta detaljerte og stemningsfulle bilder på 32,5 megapiksler, uansett vær og vind. Du kan også prøve å finjustere bildene med kameraets Creative Assist-modus som gjør det mulig å gjøre små bildejusteringer og lage flere versjoner av det samme bildet, med ulikt utseende og preg.

Eksperimenter med innstillingene på forhånd

Et nygift par står i et vilt, uberørt landskap, mens den lave solen kaster lange skygger på bakken.

Steph anbefaler at du leker deg med innstillingene og tar noen testbilder for å bli kjent med kameraet og de ulike effektene. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III (nå etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon EF 17-40mm f/4L USM-objektiv ved 17 mm, 1/800 sek., f/4.5 og ISO 100. © Zakas Photography

Steph anbefaler at nybegynnere bruker litt tid på å bli kjent med utstyret før den store dagen. Kameraet er et verktøy, sier hun, så du må lære deg hvordan du bruker det. Canon Photo Companion-appen inneholder øvelser, veiledninger og tips som er tilpasset kameramodellen, ferdighetsnivået ditt og interessene dine. «Det er mange ulike variabler og fremgangsmåter for å oppnå effektene du ønsker, så du bør leke deg litt med kameraet på forhånd. Lær deg reglene, og bryt deretter reglene for å finne ut hva du liker», sier Steph.

Først kan det være lurt å eksperimentere med F-tallet eller blenderåpningen, og merke seg hvordan mengden lys som slippes inn, endrer skygger og bildets utseende og preg. «Mange fotografer liker å fotografere med lavest mulig F-tall», sier Steph. «Men hvis du fotograferer med et høyere F-tall, får du med flere detaljer. Flere detaljer betyr at du får se hvordan skyggene endrer seg i bildet, og fremhever landskapet og omgivelsene.»

Bytt ut instruksjoner med «forsiktig regi»

To kvinnelige nygifte kysser på en steinete strandlinje. Slepet på kjolen til den ene kvinnen flagrer i vinden.

I stedet for positurer som kan virke ubekvemme, anbefaler Steph å bruke «forsiktig regi» for å oppnå mer naturlige bilder. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III med et Canon EF 17-40mm f/4L USM-objektiv ved 40 mm, 1/320 sek., f/4.5 og ISO 100. © Zakas Photography

Mange par foretrekker naturlige, uformelle bilder av bryllupsdagen sin fremfor mer tradisjonelle bilder. Dette er gode nyheter for fotografspirer som kanskje ikke er trygge på å regissere en fotoseanse, men selv nybegynnere kan ta bedre bilder med litt veiledning. «Jeg ber ikke paret om å posere – jeg bruker noe jeg kaller «forsiktig regi», forklarer Steph. «Jeg veileder dem forsiktig gjennom bevegelser, og deretter tar jeg bildene.»

Folk kan bli selvbevisste når fotografer tar et nærbilde av et intimt øyeblikk, så Steph prøver å være så lite kontrollerende som mulig, ved å bruke språk som ikke gir for mye regi. Hun kan be parene om å «smyge seg litt nærmere hverandre» eller om å «holde hverandre litt varmere fordi det er litt kaldt», i stedet for å be dem om å innta en bestemt positur.

Canon EOS M6 Mark II er det ideelle verktøyet for å fotografere uformelle øyeblikk. Det er kompakt og lett, og vil ikke hindre deg eller distrahere dem du fotograferer. Det kan faktisk hende at de ikke engang merker at du holder et kamera, noe som kan bidra til å holde bevegelser og uttrykk naturlige. I tillegg kan Canon EOS M6 Mark II ta bilder på 32,5 megapiksler med en hastighet på opptil 14 bps (bilder per sekund) – med kontinuerlig autofokus – noe som betyr at du kan fotografere fulle bevegelser, samtidig som motivet er sylskarpt.

Hold avstand

Tre par står flere meter fra hverandre i et robust landskap.

Regler for sosial distansering har gjort at mange par har måttet begrense antallet bryllupsgjester til et minimum – og gitt fotografer noen utfordringer. Selv under normale forhold foretrekker Steph å gi parene hun fotograferer, litt rom. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III ved 40 mm, 1/1250 sek., f/4.5 og ISO 100. © Zakas Photography

En avslappet og uformell atmosfære der parene ikke føler seg ubekvemme eller anspente når de fotograferes, hjelper Steph med å forevige det hun kaller bruden og brudgommens «samme kjemi». «Mange fotografer kommer tett på med et 35 mm objektiv og fotograferer ovenfra mens de ber bruden og brudgommen om å klemme ansiktene sine sammen», sier Steph. «Jeg vet av erfaring at de fleste par ikke liker dette.»

Steph prøver å gi personene hun fotograferer så mye rom som mulig gjennom dagen. Favorittobjektivet hennes for portrettfotografering er Canon EF 85mm f/1.2L II USM, ettersom det har utmerket rekkevidde for å ta nærbilder, og ikke forvrenger ansikter. «Det gjør at jeg kan stå langt bak slik at jeg ikke hører om paret sier søte ting til hverandre», sier hun. «Dermed er jeg ikke pågående, og de føler ikke at jeg står i deres sone. Jeg ønsker ikke å trenge meg på, for dette er deres øyeblikk.» Det rimeligere Canon EF 85mm f/1.8 USM-objektivet kombinerer en kort telefotobrennvidde med en stor maksimal blenderåpning og rask autofokus, noe som gir flatterende, skarpe og klare portretter.

Selv om Steph har med seg minimalt med utstyr når hun fotograferer bryllup, tar hun alltid med seg et lengre teleobjektiv for å fremheve det spektakulære landskapet. Hun bruker et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objektiv for å skape en tydelig kontrast mellom paret og store landemerker. Dette komprimerer perspektivet slik at Islands store fjell og isbreer i bakgrunnen virker nærmere motivet i forgrunnen, og, som Steph forklarer, gjør bildet mer imponerende.

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM er et lett og kompakt teleobjektiv som er den perfekte følgesvennen til kameraer med beskjæringssensor, for eksempel Canon EOS 250D. Den kraftige telefotoytelsen gjør at du kommer nærmere motiver som er langt unna, mens bildestabiliseringsteknologien bidrar til å redusere uskarphet som skyldes kameraristing.

Bruk lyset for alt det er verdt

Et nygift par omfavner hverandre mens de står på en liten steinblokk. De er fotografert fra avstand og rammet inn av en åpning i en steinete fjellknatt.

Ta slående bilder ved å eksperimentere med ulik belysning, og prøv å fotografere i skarpt dagslys eller i skumringen. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III ved 17mm, 1/160 sek., f/4.5 og ISO 100. © Zakas Photography

Steph liker å eksperimentere med det uvanlige naturlige lyset på Island i bildene sine. Fra midten av mai til midten av august går solen bare ned i tre timer, og om vinteren er det bare fem timer med dagslys. «Hvis solen henger lavt – spesielt i månedene etter sommeren – kan du fotografere noen kjempekule bluss med et vidvinkelobjektiv, så jeg liker å leke meg med det», sier Steph.

Det lille Canon EF-M 22mm f/2 STM-objektivet for Canon-kameraer med EF-M-fatning, inkludert Canon EOS M6 Mark II, er perfekt for bryllupsportretter. Vidvinkelen gjør at du får plass til mer vakkert landskap i bildet, mens den vide maksimale blenderåpningen gjør at du kan fotografere med høyere lukkerhastighet, slik at det blir enklere å ta skarpe bilder når du fotograferer uten stativ.

Hvis du tar bilder i sterkt sollys midt på dagen, kan det hende at du må kompensere for skyggene i konturene av ansiktet til dem du fotograferer. Kameraets innebygde blits kan hjelpe deg med dette, eller du kan vurdere å ta med en reflektor. Hvis du holder en reflektor i midjehøyde og retter den mot dem du fotograferer, vil du reflektere lys til ansiktene deres som fyller ut skyggene.

Når du fotograferer i skarpt eller direkte sollys, vil du ha svært lyse områder i motivet som kan gjøre det vanskelig å oppnå riktig eksponering. I slike forhold er det best å bruke kameraets spotmålingsmetode som måler fra ett enkelt punkt i motivet. Når du har målt fra punktet, vil kameraet angi eksponeringsinnstillinger som er utformet for å gi området en mellomtone (alt mellom høylys og skygger). Du kan også bruke spotmåling sammen med AE-låsen (automatisk eksponering). Dette gjør at du kan plassere punktet over området du vil måle fra, og deretter «låse» eksponeringen. Deretter kan du komponere bildet på nytt.

Tilpass deg vær og vind

Et nygift par står ved de hvite dørene til en liten, svart kirke. En regnbue strekker seg over den grå himmelen bak dem.

Været kan være uforutsigbart, så Steph anbefaler å omfavne forholdene du står overfor og finne en god løsning. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III ved 40 mm, 1/320 sek., f/7.1 og ISO 100. © Zakas Photography

Selv om paret kanskje ikke gifter seg på et sted med like ekstreme værforhold som Island, kan det likevel være vått og kaldt på den store dagen. «Vinden blåser faktisk ut bilvinduer her», sier Steph.

Når du fotograferer i vanskelige forhold, er trikset å jobbe med været i stedet for å jobbe mot det. På en vindfull dag kan det for eksempel være lurt å fremheve detaljene i et slør eller en flagrende kjole. «Hvis det er meldt snø eller kraftig regnvær, liker jeg å bruke et vidvinkelobjektiv til å fotografere noe av det», sier Steph. «Hvis du får dråper rundt kantene som lyset deretter treffer, skaper det en kjempekul effekt.» Ikke vær redd for å fotografere bare fordi været ikke er perfekt – dagen skal huskes som den er.

I kraftig regn eller snøstorm fotograferer Steph vanligvis kontinuerlig i rundt ett minutt, og deretter ber hun brudeparet om å gå inn for å varme seg. «Det handler om å bruke tiden på best mulig måte», sier hun. Hvis du er nybegynner og fotograferer i kalde omgivelser, er det enda viktigere at du øver på og eksperimenterer med innstillingene før den store dagen, slik at du får gjort jobben raskt. Det kan også være lurt å ta noen testbilder før du ber brudeparet om å komme inn i bildet.

Steph anbefaler også at du tar med deg hurtigtørkende håndklær til å tørke av objektivene med, og håndvarmere som sikrer at fingrene dine ikke blir for kalde til å betjene funksjonskontrollene. Det kan også være lurt å ta med ekstra batterier når du fotograferer i lave temperaturer, ettersom kulden kan føre til at batteriene tappes raskere.

Enten du fotograferer et mikrobryllup i spektakulære omgivelser eller en enkel avslappet sammenkomst med noen få venner og familiemedlemmer, vil disse rådene hjelpe deg med å forevige gleden og følelsene på denne magiske dagen.

Skrevet av Loren Cotter

Relaterte artikler

  • GRUNNLEGGENDE OM REDIGERING

    Slik redigerer du spesielle bilder

    Forbedre bildene dine av spesielle anledninger med disse enkle tipsene til bilderedigering.

  • BRYLLUPSBILDER

    Trykksaker til bryllupet

    Det finnes mange kreative måter å sette ditt eget preg på dagen på – fra tilpassede papirark til rustikke plakater.

  • BRYLLUPSBILDER

    Gjør ting riktig på den store dagen

    Sørg for at bildene av det lykkelige paret er uforglemmelige for alle de riktige grunnene: en guide til etikette for de som tar bryllupsbilder.

  • GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING / UTENDØRS

    Tips til fotografering i ekstreme værforhold

    Her er de beste tipsene og triksene for å mestre fotografering i ekstremvær – både for å beskytte utstyret og ta vare på deg selv.