De fleste EOS-kameraer leveres med et objektiv for generell bruk som fungerer for de fleste typer fotografering. Hvis du skal løfte fotograferingen din til et nytt nivå, er det imidlertid verdt å investere i et utvalg objektiver som er egnet for sjangeren din, for eksempel portrettfotografering. Objektivet du velger, kan utgjøre en stor forskjell for bildene dine når det gjelder alt fra brennvidde og maksimal blenderåpning til vekt og størrelse.
Forskjellen et portrettobjektiv kan utgjøre
Hva er et godt portrettobjektiv?
Det som først og fremst er spesielt for et portrettobjektiv, er brennvidden og den maksimale blenderåpningen. Det er imidlertid flere ting du må tenke på når du skal finne portrettobjektivet fra Canon som passer best for deg.
Objektivkompatibilitet
For det første bør du tenke på hvilket kamera du har, og hvilke objektiver som er kompatible med kameraet. Hvis du bruker et Canon EOS R-systemkamera, har du mange muligheter når du skal velge objektiver. Takket være RF-objektivfatningsadapterne kan du fotografere med både RF- og EF-objektiver.
RF-fatningen fra Canon er et fantastisk utgangspunkt når du skal finne et portrettobjektiv. RF-objektiver som du finner på speilløse systemkameraer fra Canon, for eksempel Canon EOS R6 og EOS RP, har en 12-pinners tilkobling mellom objektivet og kameraet som gir utrolig rask og pålitelig autofokus. De kreative mulighetene som speilløs teknologi har å by på, gjør RF-fatningen til en god investering med tanke på fremtidig maskinvare.
Bildestabilisering
For det andre må du huske på at du kanskje ikke alltid vil, eller kan, bruke et stativ når du skal ta vakre portrettbilder. Det er her bildestabilisering kommer inn i bildet. Objektiver som Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM og RF 24-105mm F4-7.1 IS STM har bildestabilisering som sikrer superskarpe bilder når du fotograferer på frihånd. Økt stabilisering gjør det mulig å redusere lukkerhastigheten for å presse mest mulig lys inn i bildene dine, slik at du får den fleksibiliteten du trenger til å fotografere i alle slags lysforhold. Effekten multipliseres når du kombinerer et stabilisert objektiv med et kamera som har innebygd kamerastabilisering (IBIS), for eksempel Canon EOS R6, med opptil åtte stabiliseringstrinn.
Størrelse og vekt
Du må også tenkte på størrelse, vekt og allsidighet. Et lite, lett objektiv er et godt valg for portrettfotografer som ønsker å være fleksible, eller som ønsker å bruke objektivene sine innenfor flere sjangre. Canon RF 50mm F1.8 STM og RF 35mm F1.8 MACRO IS STM er begge svært kompakte objektiver som er perfekte og rimelige tillegg i utstyrsvesken til gateportrettfotografer. Den lille størrelsen går ikke ut over objektivenes klassiske portrettpotensial, takket være en bred maksimal blenderåpning på f/1.8 for vakre uskarpe bakgrunner og fleksibel dybdeskarphet. Allsidighet av ypperste klasse får du imidlertid med Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Dette objektivet har en enorm brennvidde og er den perfekte allrounderen i hverdagen. Det er ideelt for neste alle sjangre innen fotografering, fra svært brede 24 mm arkitekturbilder til 85 mm studioportretter og 105 mm headshot-bilder med teleobjektiv.
maksimal blenderåpning
En annen viktig ting å tenke på når du velger et portrettobjektiv, er den maksimale blenderåpningen. Blenderåpningen er størrelsen på åpningen til objektivet som slipper lys inn i kamerasensoren.
Alle objektiver har et blenderåpningstall, for eksempel f/2.8 eller f/4. Noen zoomobjektiver har et blenderåpningstall som avhenger av hvilken brennvidde som er valgt. Disse objektivene viser et blenderåpningstall som for eksempel f/4–7.1. Andre zoomobjektiver, inkludert Canon RF 24-105mm F4L IS USM og RF 24-70mm F2.8L IS USM, har i stedet en fast maksimal blenderåpning som gir konvekvent eksponering i hele zoomområdet. Disse objektivene med konstant maksimal blenderåpning og værbestandigheten som kjennetegner L-serien, er perfekte for fotografer som ønsker en oppgradering fra RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, eller som bare trenger et profesjonelt objektiv.
Et lavt blenderåpningstall betyr en stor maksimal blenderåpning. Bruk av et objektiv med en større blenderåpning ved portrettfotografering har sine fordeler.
En større blenderåpning slipper inn mer lys gjennom objektivet og inn i kameraet. Objektiver med stor blenderåpning, som Canon RF 50mm F1.8 STM og RF 85mm F2 MACRO IS STM, er derfor svært godt egnet for fotografering i svakt lys (f.eks. innendørsportretter) og når du trenger fleksibilitet til å leke deg med lyset, for eksempel hvis du skal ta bilder i svart/hvitt eller abstrakte portrettbilder. En annen fordel er at fotografering med maksimal blenderåpning, ofte kalt vidåpen blenderåpning, gir en mer uskarp bakgrunn, noe som er svært populært blant portrettfotografer.
La oss se på noen eksempler på portrettfotografering med ulike blenderåpninger.
Dette betyr imidlertid ikke at et objektiv med litt smalere maksimal blenderåpning, for eksempel f/4 på Canon RF 24-105mm F4L IS USM, ikke kan gi vakker uskarphet, spesielt ved telefotobrennvidder. Dette skyldes bildekomprimering – større ved lengre brennvidder – der objektivet komprimerer avstand og effektivt trekker ufokuserte bakgrunner nærmere subjektet, slik at bakgrunnen rett bak subjektet er uskarp.
De beste Canon-objektivene for headshot-bilder og tradisjonelle portretter
Brennvidde er avstanden mellom objektivet og kamerasensoren når motivet er i fokus, og er angitt i mm. Zoomobjektiver har et brennviddeområde som er oppgitt som minimum og maksimal, for eksempel 24–105mm. Et portrettobjektiv er vanligvis et objektiv med en brennvidde på over 85 mm, for eksempel Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM som har en lett konstruksjon og femtrinns bildestabilisering, og som gir deg perfekte portrettbilder når du fotograferer på frihånd.
I denne klassiske komposisjonen med hode og skuldre gir et 85 mm portrettobjektiv en større brennvidde, noe som gir et naturlig utseende og skiller modellen fra bakgrunnen. På et kamera med APS-C-sensor vil et 50 mm objektiv gi omtrent samme synsfelt som et 85 mm objektiv på et fullformatkamera.
Til sammenligning ville bruk av en kortere brennvidde, for eksempel 24 mm, forvrengt motivets ansikt ved å tilsynelatende endre proporsjonene. Bakgrunnen er vanligvis også mer synlig ved bruk av kortere brennvidder.
Objektiver med middels brennvidde, for eksempel Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM og RF 50mm F1.8 STM, kan også være gode portrettobjektiver. Disse brennviddene forvrenger bildene mindre enn vidvinkelobjektiver og gir naturlige bilder, noe som gjør dem til gode portrettobjektiver for helfigurbilder, og spesielt godt egnet for motefotografer.
De beste Canon-objektivene for gruppeportretter og gateportretter
Et allsidig zoomobjektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, gir deg det beste fra både brede brennvidder og telefotobrennvidder, og alt i mellom. På sitt bredeste på 24 mm har dette objektivet et synsfelt som får plass til store gruppeportretter og en mengde kontekst i situasjonsbestemte gateportretter, mens den øvre rekkevidden er ideell for klassiske portretter og headshot-nærbilder.
Vidvinkel kan være svært nyttig i situasjonsbestemte portretter der omgivelsene til subjektet har stor betydning for historien som skal fortelles, og i gruppeportretter der flere subjekter må få plass i bildet.
Hvis du skal ta gruppeportretter, er Canon RF 16mm F2.8 STM-objektivet ideelt. Hvis du skal fotografere en gruppe på et relativt lite område, kan du ta flotte bilder med denne ultravidvinkelen.
De beste Canon-objektivene for skjønnhetsbilder
Selv om du gjerne forbinder makroobjektiver med nærbilder av fascinerende insekter eller fristende matretter, gir de et utrolig detaljnivå som også er perfekt for portrettbilder. Makroobjektiver brukes ofte i mote- og skjønnhetsportretter for å fremheve individuelle ansiktstrekk og sette fokus på bestemte skjønnhetsprodukter.
Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM har en minste fokuseringsavstand på 35 cm, mens RF 35mm F1.8 MACRO IS STM kan fokusere så nærme som 17 cm. Ved å bruke et makroobjektiv og komme tett på subjektene kan du få frem utsøkte detaljer og fremheve subjektenes individuelle skjønnhet.
Skrevet av Peter Wolinski