Tips til bedre fotografering av kyst og sjø

Skal du til stranden i sommer, eller planlegger du en tur til sjøen utenfor sesong? Tipsene våre til fotografering av kystlandskap hjelper deg med å ta flotte bilder når som helst på året og under alle forhold.
Et HDR-bilde tatt av Erik Colombo av solen i horisonten av et urolig hav som bryter mot noen steiner i forgrunnen, med varme kveldsfarger på himmelen.

Det er en grunn til at kystfotografering er en så populær form for landskapsfotografering. Takket være den slående kontrasten mellom havet og kystlinjen, formene som lyset skaper når det reflekteres i vannet, og de ofte dramatiske endringene i været, blir havfotografering ekstra spennende.

Den italienske fotografen og fotografilæreren Erik Colombo elsker å ta bilder av sjømotiver. Han beskriver seg selv som en «360°-fotograf» som har jobbet i alle fotosjangere – fra bryllup til mote og kommersiell video, men den store lidenskapen hans er fotografering av landskap og dyreliv. Han har reist mye for å fotografere «det villeste og mest ikoniske landskapet på den vakre planeten vår, fra fjell til hav, fra isbreer til vulkaner». Han bruker også mye av tiden sin på å dele ferdighetene sine og innsikten sin gjennom kurs, workshoper ute i felten og fototurer.

Her snakker vi med Erik for å få tips til å lykkes med kystfotografering, og vi deler informasjon om noen av de beste Canon-kameraene og -objektivene for strandfotografering og fotografering av kystlandskap.

Et bilde tatt av Erik Colombo av en kurvet, stupbratt klippe med enkelte skjell liggende på steiner i forgrunnen, og stripete skyer på kveldshimmelen i bakgrunnen.

Uansett om stedet er eksotisk eller kjent, anbefaler Erik å se etter uvanlige perspektiver. Men han anbefaler også å bruke alle de godt etablerte teknikkene for komposisjon – ta med ledelinjer og pass på at det er noe som trekker blikket mot forgrunnen, mellomgrunnen og bakgrunnen. Sammensetning av fem bilder tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objektiv. © Erik Colombo

Et bilde tatt av Erik Colombo av klipper med en naturlig bue gjennom seg, bølger som virvler over steiner i forgrunnen som er utydelige på grunn av lang eksponering.

Selv i ganske bra vær kan utstyret bli utsatt for sjøsprøyt. Kameraer og objektiver har ulike nivåer av forsegling – men Erik bruker uansett regntrekk regelmessig og sier også at «en av de viktigste tingene du kan kjøpe, er en god ryggsekk, slik at du kan holde objektivene tørre». Det er også lurt å investere i solblendere for å holde dråper unna objektivene. Sammensetning av tre bilder tatt med et Canon EOS R5-kamera med et Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objektiv. © Erik Colombo

1. Hvordan ta dramatiske bilder av sjømotiver

«Komposisjonen er det viktigste innen fotografering, men spesielt for sjømotiver», sier Erik. Han anbefaler at du bruker litt tid på et nytt sted før du begynner å fotografere. «Det er til stor hjelp å utforske uten kameraet», sier han. «Det er ikke før jeg har vært et sted i 20–30 minutter, at jeg tar kameraet ut av ryggsekken.»

Det åpne havet kan være fascinerende i virkeligheten, men et stillbilde fanger ikke opp dynamikken. Se etter trekk ved kysten som kan skape komposisjoner med klassiske elementer, for eksempel interessepunkter fra ulike avstander, asymmetrisk innramming og ledelinjer. «Steiner er perfekte motiver for å skape en dynamisk komposisjon,» sier Erik, «og blomster kan skape en flott kontrast med de varme fargene mot de kalde fargene i havet.»

I sjømotiver kan en vannrett horisont skape eller ødelegge bildet. Mange kameraer har et elektronisk vater, som kan legges over bildet i søkeren eller på bakskjermen for å hjelpe deg med å unngå skrå horisonter. EOS R7 introduserte en funksjon for automatisk vater, som bruker kameraets innebygde bildestabilisering (IBIS) for å jevne ut en litt skrå horisont, slik at bildene blir perfekte.

Uansett hvilket kamera du bruker, anbefaler Erik også at du slår på rutenettfunksjonen for å ta rette bilder, for å få hjelp med klassiske komposisjonsteknikker som tredjedelsregelen eller for å innrette diagonale bildeelementer.

I et sammensatt HDR-bilde tatt av Erik Colombo, skyller bølgene over steiner, som er uklare på grunn av en lang eksponering. Mørkegrå skyer skjuler sola på himmelen.

En vertikal komposisjon kan fremheve kontrasten mellom havet og himmelen. Hvis du setter kameraet til HDR-modus, kan du fange opp begge to, men ikke bekymre deg hvis kameraet ikke har dette. Med kameraet på et stativ tar Erik ofte flere bilder med forskjellige innstillinger for å fange opp ulike deler av motivet på sitt beste, og så bruker han komposisjonsteknikker til å sette sammen flere bilder til ett enkelt bilde. Dette bildet består av tre bilder som er tatt med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv på 16 mm, 1/15 sek for forgrunnen og 1/125 sek for skyene, f/13 og ISO 100. © Erik Colombo

I et bilde tatt av Erik Colombo glitrer nordlyset i himmelen, og fargene reflekteres i det isete havet. Land er en mørk linje i horisonten.

Det som skjer på himmelen, kan være like imponerende som havet, enten det er nordlys eller bare uværsskyer. Tatt med et Canon EOS R5-kamera og et Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objektiv ved 15 mm, 15 sek, f/11 og ISO 100. © Erik Colombo

2. Ta vertikale sjøbilder

I dag er det like viktig å ta bilder vertikalt som å ta bilder horisontalt, til og med for landskapsbilder. Bilder som fungerer godt for ulike sosiale medieplattformer, er en viktig del av arbeidsflyten til mange fotografer, men det er også en mulighet til å velge ut interessante detaljer som kanskje ikke er så opplagte i horisontale bilder.

«Jeg elsker vertikale komposisjoner», sier Erik. «De er mer interessante og mindre kaotiske enn horisontale komposisjoner. For slike bilder er det veldig viktig å finne en god nær forgrunn, slik at det blir interessant og unikt.»

3. Når er det beste tidspunktet for fotografering av sjømotiver?

Den samme scenen kan se veldig forskjellig ut fordi lysets intensitet, retning og farge varierer gjennom hele dagen. Det finnes ikke nødvendigvis et «riktig tidspunkt», men tidlig om morgenen eller sent om kvelden i den gylne timen, eller på hver side av disse i den blå timen, gir mer interessante farger enn den skarpe middagssola.

Hvis du tar bilder tidlig om morgenen eller sent på dagen, kan du kanskje fange opp noen imponerende sjømotiver med mennesker, trær og andre detaljer i landskapet eller kunstige strukturer i silhuetten. Men hvis du vil ha det beste utvalget av detaljer og mer kreativ fleksibilitet, kan du bruke samme fremgangsmåte som for annen fotografering i lite lys. Bruk en stor blenderåpning (lavt f-nummer) for å slippe inn så mye lys som mulig, øk ISO-innstillingen, og velg et kamera som er designet for enestående ytelse i svakt lys, for eksempel Canons EOS R-systemserie.

Men som regel er ikke utfordringen for lite lys, men veldig lyse forhold, for eksempel ved blending fra sola midt på dagen. Til dette har EOS R50 og andre Canon-kameraer funksjoner som Scene Intelligent-modus og HDR (High Dynamic Range)-scenemoduser, som er perfekte for fotografering i forhold med høy kontrast og de sterke refleksjonene du ofte får på stranda.

Et sammensatt HDR-bilde tatt av Erik Colombo, der solen som går ned, ses gjennom en naturlig bue. I forgrunnen slår havet mot en forrevet kystlinje.

Det å ta bilder i «den gylne timen» (timen rett etter soloppgang eller rett før solnedgang) kan være lurt når man skal ta bilde av kysten, ettersom de varme fargene og den lave sola skaper klassisk vakre lysforhold. Et sammensatt HDR-bilde som består av fem bilder tatt med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv ved 16 mm, fra 0,3 sek for forgrunnen til 1/160 sek for solstrålene, f/11 og ISO 100. © Erik Colombo

4. Kamerainnstillinger for bedre fotografering av kyst og sjø

Hvis du ikke kan unngå å ta bilder i sterkt lys midt på dagen, anbefaler Erik å bruke et ND-filter (nøytral tetthet) som reduserer mengden lys som kommer inn i kameraet. Han liker selv å bruke et sterkt ND1000 10-trinnsfilter. «Dette filtrerer mengden lys slik at du kan benytte fotografering med lang eksponering for å skape bevegelsesuskarphet i havet», sier han.

Erik liker denne teknikken fordi det å skape en følelse av bevegelse i et bilde av havet, kan gi en ellers normal scene et interessant preg. To hovedområder å fokusere på er havet og himmelen, som begge beveger seg ganske tregt. For å få et inntrykk av bevegelsene (istedenfor at de fryses), må du ha lav lukkerhastighet og støtte kameraet, vanligvis med et stativ.

Ved å bruke en lav ISO-innstilling og en liten blenderåpning (høyt f-nummer) får du høyere lukkerhastigheter. Du kan styre kameraet eksternt ved hjelp av Canon Camera Connect-appen for å unngå at kameraet rister når du trykker på lukkerknappen. Prøv å ta bilder med lang eksponering på 10 sekunder eller mer for å se hvordan skyer og vann i bevegelse blir til silkemyke farger. Du kan også øke lukkerhastigheten til superrask for å fange inn de enkelte dråpene i brytende bølger.

5. Dybdeskarphet i sjøbilder

Erik ønsker ofte at en bestemt del av motivet skal være i skarpt fokus, og at resten skal være mer uklar (grunn dybdeskarphet). I slike situasjoner bruker han manuell fokus og en nyttig funksjon for de speilløse Canon-kameraene han bruker, nemlig manuell fokuspeaking (MF-peaking). Dette er spesielt nyttig når lysnivået er lavere eller forholdene er tåkete, da det er vanskeligere å fokusere.

«Selv om autofokus er veldig nyttig», sier han, «er fokuspeaking en livredder når værforholdene gjør det vanskelig.» Med MF-peaking slått på kan du fokusere manuelt med høy selvtillit, ettersom kameraets skjerm eller søker fremhever nøyaktig hva som er i fokus, ved å legge over en sterk farge på de fokuserte delene av motivet, og du kan se at de uthevede områdene endres mens som du justerer fokus.

På den annen side vil du ved landskapsfotografering ønske at så mye som mulig av motivet skal være i skarpt fokus, fra forgrunn til bakgrunn. En flott teknikk for dette kalles hyperfokal avstandsfokusering. Den hyperfokale avstanden varierer med objektivet, blenderåpningen og brennvidden du bruker, så den enkleste måten å finne ut hvor du må fokusere, er å bruke kalkulatoren for dybdeskarphet og hyperfokal avstand i Canons gratis Photo Companion-app. Hvis du ikke har tid til å gjøre beregninger, er det en generell tommelfingerregel å fokusere omtrent en tredjedel av veien inn i et motiv.

Et bilde tatt av Erik Colombo av bølger som slår, i fryst bevegelse med uklare steinformasjoner i bakgrunnen, opplyst av varme farger fra solnedgangen.

I dette dramatiske bildet fryses vanndråpene som kastes opp av bølgene som slår mot land, av den raske lukkerhastigheten. Småsteinene i skarpt fokus i forgrunnen er en kontrast til de imponerende steinformasjonene i bakgrunnen, som er litt uklare på grunn av sjøsprøyt og dis. En HDR-komposisjon av tre bilder som er tatt med et Canon EOS R5 med et Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv ved 105 mm, 1/250 sek for forgrunnen og bølgene og 1/160 for himmelen, f/11 og ISO 100. © Erik Colombo

6. Hva er det beste været for fotografering av sjømotiver?

Været kan skape interessante bilder av havet, med gylne skyer eller mørke skyer som varsler om uvær. Det er en nyttig ferdighet å lære seg å se interessante værmønstre, og å vite hvordan man kan få frem dette i et bilde. «Jeg sier alltid til elevene mine at det ikke finnes dårlige værforhold, bare dårlige fotografer», sier Erik. «Skjønnheten i landskapsfotografering ligger i naturens uforutsigbarhet.

«På reisene jeg har hatt rundt om i verden, fant jeg alltid de beste værforholdene etter regnvær.»

Begynner det plutselig å regne når du tar bilder? Se på det som en mulighet, ikke et problem. Erik foreslår dette: «I en havstorm kan du bruk et zoomobjektiv til å ta bilder av bølger med en rask lukkerhastighet på rundt 1/1000 sekund for å fange opp dråpene i bølgen, eller alternativt en lav lukkerhastighet på kanskje 10 sekunder for å lage noe abstrakt.»

7. De beste kameraene og objektivene for fotografering av sjømotiver

For å redusere vekten han må bære rundt, tar Erik ofte bare seg ett kamera – et fullformats EOS R-systemkamera med et RF-zoomobjektiv med vidvinkel.

For ultravidvinkelfotografering, som er et bra valg for sjømotiver, er et fullformatskamera som EOS R8, sammen med RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objektivet, en vinnerkombinasjon for vidvinkelbilder i en liten, reisevennlig pakke. EOS R8 kan også ta raske serieopptak med opptil 40 bilder/sek, noe som er ideelt for å fange øyeblikket der en bølge bryter over steinene.

Et rimeligere alternativ er 24,2 MP EOS R50-kameraet sammen med RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM-objektivet eller RF-S 55-210 mm F5-7.1 IS STM-objektivet, som gir et enda lettere og mer bærbart, men også veldig fleksibelt sett som er ideelt for en dag ved sjøen.

Disse objektivene gir deg et bredt og veldig allsidig brennviddeområde. Hvis du ønsker et alternativ for supertelefoto, er RF 100-400 mm F5.6-8 IS USM et godt valg i kombinasjon med et fullformatskamera, og du får enda større rekkevidde med et APS-C-kamera.

Hvis du allerede har EF-objektiver og vil bruke dem sammen med EOS R-systemkameraer, gir Drop-in Filter Mount Adapter EF-EOS R en ekstra bonus: Ikke bare blir det mulig å bruke EF- og EF-S-objektiver uten tap av kvalitet eller funksjonalitet, men det gir også mulighet til å bruke drop-in-filtre. Den er tilgjengelig med enten et V-ND-filter eller et sirkulært polariseringsfilter, som begge er verdifulle ved skarpt gjenskinn fra havet.

Havet er ikke bare et sted for moro med venner og familie, det er fullt av muligheter for flotte landskapsfotografier, uansett vær.


Skrevet av Astrid Pitman og Sarah Bakkland

Relaterte produkter

Relaterte artikler

Slik tar du landskapsbilder uten stativ

Finn ut hvordan du kan ta vakre landskapsbilder uten stativ.

Slik fotograferer du vann

Enten det er flytende, fallende, sprutende eller stille, oppdag hvordan du fotograferer vann med disse 5 eksperttipsene.

De beste objektivene til landskapsfotografering

All informasjonen du trenger for å hjelpe deg med å velge rimelige primær- og zoomobjektiver.

Tips til fotografering i ekstreme værforhold

Her er de beste tipsene og triksene for å mestre fotografering i ekstremvær – både for å beskytte utstyret og ta vare på deg selv.