A wooden chopping board with balls of colourful clay spread along it.

VIDEOTEKNIKKER

Hvordan lage deres første stop-motion-animasjon

Det å lage en stop-motion-video er en morsom kameraaktivitet som hele familien kan ha det gøy med å lage. Ved å ta en rekke stillbilder av et objekt og flytte objektet litt og litt mellom hver tagning, kan dere lage en sekvens av bilder som kan spilles av som en film slik at dere skaper en illusjon om at objektet beveger seg.

Det er enkelt å sette opp EOS-kameraet for å få best mulig resultater, men det å puste liv i et animasjonsprosjekt og tilføre et personlig preg krever mye mer.

Her gir den profesjonelle animatøren Ed Jackson sine tips når det gjelder det å lage sin første stop-motion-animasjon. Etter endt utdannelse innenfor stop-motion-animasjon har Ed arbeidet for utallige kunder i bransjen, inkludert Aardman Animations, der han har jobbet med TV-serien Sauen Shaun, Nick Parks film Early Man og filmversjonen av Sauen Shaun, kalt Farmageddon.

Ed viser hvor enkelt det er å komme i gang med stop-motion-animasjon ved å bruke et enkelt oppsett: et kamera av typen Canon EOS 250D, et par lys og litt modellkitt.

Velg et tema

Det finnes mange ulike objekter i og rundt huset der du bor, som kan spille en rolle i prosjektet deres. Dere kan for eksempel vise mursteiner som bygger seg selv oppå hverandre til en mur, en pose godteri som åpner seg selv, eller lekebiler som kappkjører på et kjøkkenbord. Ed foreslår å starte enkelt slik han har gjort her med å lage en sprettballvideo.

«Plastelina eller modellkitt er det jeg helst bruker, ettersom jeg kan lage hva som helst med det. I kortfilmen jeg har laget, har jeg rett og slett filmet ballen ovenfra og flyttet den langs et bord, og jeg har endret formen på den for å skape en illusjon om at den spretter.»

«Mitt råd er å ikke gape over for mye i starten og gjøre ting for avansert. Hold bakgrunnen ren og fokuser kun på animasjonen. Hvis dere har laget en fortelling, bør den være kort og enkel, og prøv dere frem med et lite prosjekt først, slik at dere kan teste alt før dere går i gang med noe som vil ta lang tid.»

Stille inn kameraet

The back of an EOS camera showing the settings used for filming stop-motion.
Montering av kameraet på et stativ er den beste metoden for å sikre at det ikke beveger seg mellom tagninger samt at bildesekvensieringen blir konsekvent.

Standard størrelsesforhold for filmer er 16:9, men kameraet er stilt inn til å ta stillbilder med et størrelsesforhold på 3:2 som standard. Hvis dere vil være sikre på at stop-motion-filmen deres blir vist i bredformat, endrer dere størrelsesforholdet på hovedmenyen før dere begynner å spille inn filmen. EOS-kameraet må kanskje være stilt inn på modusen Live View for å kunne vise dette alternativet.

Ed anbefaler å stille inn fokus, eksponering og hvitbalanse manuelt. Ved å gjøre det på denne måten vil innstillingene forbli låst, og hvert bilde av filmen vil dermed få et konsekvent utseende. Kunstig lys vil også kunne gi dere mer konsekvens.

«Dere kan spille inn utendørs eller i nærheten av et vindu, men lysforholdene utendørs vil selvsagt endres hele tiden. Det å arbeide i et mørkt rom med et par lamper gir dere mer kontroll, men selv da vil dere kanskje oppleve litt flimring når dere spiller av opptaket, som dere kan se i eksemplet mitt her. Det bidrar til totaleffekten.»

Bruk et stativ

An EOS camera on a tripod pointing down at a small ball of green clay on a tabletop.
Du sørger for at kameraet ikke beveger seg ved å ta hvert bilde ved hjelp av en ekstern lukkerutløser, eller ved hjelp av appen Canon Camera Connect på en smarttelefon.

Hvis kameraet festes på et stativ, vil det føre til at innspillingen ikke endres fra bilde til bilde, og alle bilder som blir tatt, vil bli veldig skarpe. Et EOS-kamera med en Vari-angle-skjerm gjør det enkelt å ta bildene, selv når dere tar bilder fra en unaturlig vinkel. «Sørg for at alt står der det skal, for dere ønsker ikke å flytte kameraet i det hele tatt,» understreker Ed.

Bruk av et stativ gir også mer frihet ved innstilling av eksponering. Bruk lav følsomhet for ISO, for eksempel ISO 200, slik at bildet ikke blir kornete. Ta en del testbilder med ulike blenderåpninger for å se hvilken åpning dere foretrekker, og juster deretter lukkerhastigheten for å sørge for at bildet blir skarpt nok.

Profesjonelle animatører bruker avansert programvare, for eksempel Dragonframe, til å kontrollere kameraet, ta bilder og gå gjennom sekvenser, programmere lyseffekter og mer. Men dere kan gjøre ting enkelt fra starten av og rett og slett ta hvert bilde for hånd.

I stedet for å trykke på lukkerutløserknappen for å ta hvert bilde, bruker dere en ekstern utløser. På denne måten slipper dere å flytte kameraet i løpet av sekvensen. Hvis kameraet er utstyrt med Wi-Fi, kan dere også bruke appen Canon Camera Connect til å ta hvert bilde og spille av bildene uten å berøre kameraet.

Velg en lengde

Beslektede artikler
Filmmaker Matthew Vandeputte uses his camera from an elevated position among city buildings. © Pete Jobson

INTERVALLOPPTAK

Filme bevegelse med intervallopptak

Idiotsikre teknikker for å gjøre intervallopptak, opptak i fortfilm og opptak i sakte film.

A before-and-after shot of a field of long grass, dark and unedited on the left, with a lighter version on the right after editing in DPP.

INTERVALLOPPTAK

Spille inn intervallopptak hjemme

Utforsk verdenen med EOS-intervallfilmer i trygge omgivelser i ditt eget hjem.

Create and print a time-lapse time stack

INTERVALL

Skap og skriv ut et tidsforløp

Gjør et intervallopptak til et enkeltbilde med denne veiledningen på hvordan du lager et tidsforløp av en rekke med bilder.

Ed Jackson rolling a ball of green clay in his hand below an EOS camera on a tripod.
Du begynner med å ta to bilder hver gang før du flytter objektet. Dermed halveres arbeidet du må gjøre, og filmen får et behagelig, tegnefilmaktig preg.

Lengden på stop-motion-prosjektet avhenger av hvor mange stillbilder dere tar samt bildefrekvensen til filmen. Hvis sekvensen for eksempel skal spilles av med 25 fps (frames per second), betyr det at dere må ta 25 stillbilder for hvert sekund med video. Dere kan også bruke 24 fps for å få et litt mer kinoaktig utseende.

Flytt objektet

Ed Jackson, by his camera on a tripod and a desk lamp, adjusting a ball of pink clay.
Eksperimenter for å finne ut hvor mye du må flytte objektet mellom hver tagning. Små endringer skaper et inntrykk av mykere bevegelser, men kan også bety at du trenger lengre tid på å fortelle historien.

Hvor mye dere flytter objektet for hvert bilde, avhenger av bildefrekvensen. «Hvis dere tar bilder med 25 fps, må intervallene for eksempel være relativt små for å skape mer avansert animasjon, ellers vil alt bevege seg for raskt,» forklarer Ed. «Med 12 bilder per sekund kan imidlertid alle intervallene være større og dere kan være ganske fleksible når dere flytter objektet. Til syvende og sist avhenger alt av hva som skjer på selve bildet, og hvilke bevegelser dere forsøker å vise.»

Rediger filmen

A Canon EOS camera on a tripod, pointing down at a chopping board covered with balls of brightly coloured clay.
Det er enklere enn du tror å sette sammen bilder til en sekvens ved hjelp av mange løsninger i et stort utvalg av enkle redigeringsapper for mobilenheter og stasjonære enheter.

Hvis dere har tatt enkeltstående stillbilder for filmen uten å bruke tilleggsapper eller -programvare, må dere kompilere dem sammen til en video. Ed er en erfaren bruker av Adobe Premiere Pro, men dere kan også bruke andre typer grunnleggende videoredigeringsprogramvare. Importer bildene til tidslinjen, legg til et lydspor hvis dere ønsker det, og eksporter deretter filmen i formatet MP4, MOV eller lignende videofiltype som kan deles.

Det finnes en rekke enkle apper for mobilenheter og datamaskiner som kan automatisere prosessen og gi dere muligheten til å redigere animasjonen underveis i prosessen, og i tillegg publisere en ferdig filmsnutt. Ed foreslår en app som heter Stop Motion Studio.

Stop-motion-animasjon er teknisk sett en av de enkleste videotypene dere kan lage. Dere trenger ikke spesielt mye utstyr eller plass, men dere vil trenge massevis av tålmodighet! Dere kan bruke alle typer EOS-kameraer, stille dem inn til manuell bruk og begynne i dag.

Når dere har gjort dere kjent med det grunnleggende, kan dere begynne å teste nye teknikker og skape deres egen stil. «For en TV-serie som Sauen Shaun flytter vi vanligvis dukkene 12 ganger for hvert sekund med film,» sier Ed. «Vi tar to bilder i hver posisjon for å få det riktige antallet bilder som kreves for avspilling. Hvis vi tar to bilder mellom hver bevegelse, sparer vi tid, og det gjør at animasjonen beveger seg litt saktere når den spilles av, og da vil den virke mer tegnefilmaktig. Når vi derimot spiller inn en film, pleier vi å flytte dukkene i hvert av de 24 eller 25 bildene vi tar, ettersom dette gir et mer levende utseende.»

Alt handler om å prøve seg fram, sier Ed oppmuntrende. «Vær kreativ, lær av deres feil, og ha det gøy.»

Skrevet av Marcus Hawkins

Relaterte produkter

Relaterte artikler

La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle tips og teknikker