Ved gatefotografering kan alt skje. Utrolige fotoøyeblikk kan dukke opp nesten ut av det blå og være borte igjen like raskt. Det er den ultimate utfordringen for en fotograf. Du må være klar for hva som helst og ha utstyr som kan levere resultater.
Andres McNeill, som holder til i Glasgow i Storbritannia, har bygget opp en imponerende følgerskare på sosiale medier på grunn av unik gatefotografering der han tar utgangspunkt i den vakre historiske arkitekturen i byen. «Jeg har alltid likt å sitte å se på folk», sier han, så da han ble virkelig interessert i fotografering i 2020, trakk han naturlig mot gata.
Andres går ofte nedover fortauet til han finner et godt motiv, og så venter han på at den rette personen skal dukke opp – et siste, men viktig element som gjør komposisjonen komplett.
I likhet med mange moderne gatefotografer er ikke Andres bundet til den klassiske brennvidden på 35 mm, som de fleste foretrakk i sjangerens barndom. I stedet eksperimenterer han med det som fungerer for motivet. Vanligvis drar han ut med Canon EOS R5 eller EOS R6 og en Canon-fatningsadapter EF-EOS R for EF-objektivene.
For å finne ut om det var mulig å gjenskape signaturstilen sin med et minimalt oppsett, har han satt sammen Canons fullformats speilløse EOS R8 med bare ett fastobjektiv med vidvinkel – det superkompakte Canon RF 28mm F2.8 STM. Her finner vi ut om utstyret taklet utfordringen.
GATEFOTOGRAFERING
Utfordringen med å velge riktig objektiv til gatefotografering
I ett med omgivelsene
De beste objektivene for gatefotografering er de som gjør at du kan være smidig, slik at du raskt kan justere for å følge raske bevegelser. Og en viktig egenskap med Canon RF 28mm F2.8 STM er den slanke pannekakeutformingen.
Med den lave vekten på 120 g er RF 28mm F2.8 STM lett sammenlignet med zoomobjektiver eller raskere fastobjektiver, noe som er perfekt når du knipser deg rundt i en by som Glasgow til fots. «Den er utrolig liten», sier Andres. «Størrelsen er imponerende liten sammen med Canon EOS R8. Det føltes som om man var nesten usynlig.»
For Andres, som er over 180 cm, er det en stor fordel å kunne gli inn i omgivelsene. «Du kan være der det skjer, og likevel fange inn uformelle øyeblikk – og jeg var mindre synlig enn jeg ville vært hvis jeg gikk rundt med det vanlige oppsettet.»
Et bredere perspektiv
Andres bodde i Glasgow sentrum under fotograferingen, «fordi det er der det skjer,» sier han. «Du har en så ‘eklektisk’ blanding av mennesker, så det er det beste stedet å ta bilder.»
Brennvidden på 28 mm med vidvinkel var en ny opplevelse for Andres, som benyttet seg av muligheten til å få med mer av arkitekturen i bildet. «Jeg kunne komme veldig nærme folk fordi kameraet og objektivet er så lite, men jeg kunne også å få med bredden på bygningene», forklarer han.
Andres tok mange bilder av folk som gikk mellom de arkitektoniske perlene, i lyslommer som kaster lange skygger. «Jeg har også brukt noen lengre eksponeringer med biler som passerer og lager striper,» legger han til.
Stor blenderåpning for fotografering i lite lys
Skottland er ikke mest kjent for solskinn, så det å ha et objektiv som kan håndtere mørkere, overskyede værforhold, er viktig for Andres.
«Favorittiden min er den ‘blå timen’ rett etter solnedgang, men sent nok til at det ser ut som natt», sier han. «Det var perfekt å ha blenderåpningen på f/2.8 under slike forhold. Jeg trengte ikke å øke ISO-en altfor mye for å få et godt eksponert bilde. Du kan bruke litt lavere lukkerhastigheter ved f/2.8 for å få et superskarpt bilde.»
For å få det visuelle uttrykket han prøver på, henter Andres inspirasjon fra kinofilmer og henviser til de karakteristiske blå-lilla-turkise tonene i filmkunsten i filmen Moonlight fra 2016 som et eksempel på den typen farger han elsker i egne bilder.
Ved nattbilder bruker Andres tilgjengelig lys fra kontorvinduer og gaterestaurantskilt for å forbedre bildene. Etter mørkets frembrudd ble han spesielt imponert over bokeh-en som ble produsert av Canon RF 28mm F2.8 STM.
Jo flere blader i blenderåpningen, jo jevnere bokeh får man, og jo mer perfekt og sirkulært det ser ut,» sier han. «Dette var viktig fordi jeg hadde gatelys og billys i bakgrunnen. En slik bokeh, som er så behagelig å se på, tilførte virkelig bildene noe ekstra.»
I tillegg til å ta stillbilder er Andres også videograf. RF 28mm F2.8 STM er et ideelt objektiv for innholdskapere som jobber med bevegelse, og til å lage film, ettersom fokuskorrigeringen gir konsekvent innramming når man bytter mellom fokuspunkter.
Et perfekt alternativ til gatefotografering
Dette var første gang Andres brukte Canon EOS R8, og han syntes det var et veldig bra kamera til gatefotografering. Han satte spesielt pris på den intelligente autofokusen, som gjorde at han kunne holde motivet i skarpt fokus. «Det føltes nesten som å jukse litt noen ganger. Det føltes nesten som om jeg brukte telepati for å fortelle den hva den skulle gjøre, og så skjedde det bare.»
Et vellykket gatebilde forteller en historie med et bilde. Andres husker et helt spesielt eksempel på dette – en mann som satt badet i lys og tok en pause (over til høyre). Takket være det diskré oppsettet kunne Andres ta bildet mens mannen nøt øyeblikket, helt uforstyrret. For personen i motivet var det sannsynligvis bare en vanlig dag, men gjennom Andres' objektiv ble det til noe magisk.
«Det eneste rådet jeg har til gatefotografer, er å gå ut og gjøre mer av det», oppfordrer Andres. «Jeg kan ramse opp teknikker, men det handler egentlig om å trene opp øyet til å se den type øyeblikk du er ute etter. Og det er det som gjør deg til en bedre gatefotograf.»
Relaterte produkter
-
Speilløse kameraer
EOS R8
Ta steget opp til fotografering og videoopptak i fullformat, og gi liv til de kreative ambisjonene dine. -
Speilløse kameraer
EOS R10
Ta neste steg innen fotografering og video med et speilløst EOS R-systemkamera som er bygd rundt en sensor i APS-C-størrelse. -
CANON-OBJEKTIVER
RF 28mm F2.8 STM
Et slankt og lett pannekakeobjektiv for reise- og gatefotografering med en allsidig brennvidde på 28 mm og rask maksimal blenderåpning på f/2.8.