GATEFOTOGRAFERING

Utfordringen med å velge riktig objektiv til gatefotografering

Finn ut hvordan fotografen Andres McNeill, som holder til i Glasgow, gjorde det da han tok med seg bare ett kamera, Canon EOS R8, og ett objektiv - Canon RF 28mm F2.8 STM, rundt i byen.
Lysspor fra en bil tidlig på kvelden i en bygate full av høye bygninger, tatt av Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Ved gatefotografering kan alt skje. Utrolige fotoøyeblikk kan dukke opp nesten ut av det blå og være borte igjen like raskt. Det er den ultimate utfordringen for en fotograf. Du må være klar for hva som helst og ha utstyr som kan levere resultater.

Andres McNeill, som holder til i Glasgow i Storbritannia, har bygget opp en imponerende følgerskare på sosiale medier på grunn av unik gatefotografering der han tar utgangspunkt i den vakre historiske arkitekturen i byen. «Jeg har alltid likt å sitte å se på folk», sier han, så da han ble virkelig interessert i fotografering i 2020, trakk han naturlig mot gata.

Andres går ofte nedover fortauet til han finner et godt motiv, og så venter han på at den rette personen skal dukke opp – et siste, men viktig element som gjør komposisjonen komplett.

I likhet med mange moderne gatefotografer er ikke Andres bundet til den klassiske brennvidden på 35 mm, som de fleste foretrakk i sjangerens barndom. I stedet eksperimenterer han med det som fungerer for motivet. Vanligvis drar han ut med Canon EOS R5 eller EOS R6 og en Canon-fatningsadapter EF-EOS R for EF-objektivene.

For å finne ut om det var mulig å gjenskape signaturstilen sin med et minimalt oppsett, har han satt sammen Canons fullformats speilløse EOS R8 med bare ett fastobjektiv med vidvinkel – det superkompakte Canon RF 28mm F2.8 STM. Her finner vi ut om utstyret taklet utfordringen.

I ett med omgivelsene

En hånd som holder et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv over en kameraveske.

Det lette Canon RF 28mm F2.8 STM-primærobjektivet har en allsidig brennvidde og en rask maksimal blenderåpning, og Andres oppdaget at det bød på flere kreative muligheter å kombinere et slikt kompakt objektiv med EOS R8.

Fotografen Andres McNeill bøyer seg ned for å ta et bilde med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv på en mosedekt brosteinsgate.

Andres fikk tatt bilder som han ellers kunne ha gått glipp av fordi personene kunne ha sett hva han drev med, og derfor oppført seg annerledes.

De beste objektivene for gatefotografering er de som gjør at du kan være smidig, slik at du raskt kan justere for å følge raske bevegelser. Og en viktig egenskap med Canon RF 28mm F2.8 STM er den slanke pannekakeutformingen.

Med den lave vekten på 120 g er RF 28mm F2.8 STM lett sammenlignet med zoomobjektiver eller raskere fastobjektiver, noe som er perfekt når du knipser deg rundt i en by som Glasgow til fots. «Den er utrolig liten», sier Andres. «Størrelsen er imponerende liten sammen med Canon EOS R8. Det føltes som om man var nesten usynlig.»

For Andres, som er over 180 cm, er det en stor fordel å kunne gli inn i omgivelsene. «Du kan være der det skjer, og likevel fange inn uformelle øyeblikk – og jeg var mindre synlig enn jeg ville vært hvis jeg gikk rundt med det vanlige oppsettet.»

Et bredere perspektiv

En travel gate som er full av kontorarbeidere og turister på en solskinnsdag. Tatt av Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Fordi Andres fotograferte med Canon RF 28mm F2.8 STM, kunne han komme tett på motivene sine og likevel få frem det bredere miljøet. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/1250 sek., f/2,8 og ISO 100. © Andres McNeill

En person som fanges i sollyset mellom to høye bygninger, kaster en lang skygge på fortauet. Tatt av Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Det kan være skummelt å stikke ut på gaten med et kamera, men med et minimalt oppsett blir det enklere å gå i ett med omgivelsene. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/800 sek, f/2.8 og ISO 100. © Andres McNeill

Andres bodde i Glasgow sentrum under fotograferingen, «fordi det er der det skjer,» sier han. «Du har en så ‘eklektisk’ blanding av mennesker, så det er det beste stedet å ta bilder.»

Brennvidden på 28 mm med vidvinkel var en ny opplevelse for Andres, som benyttet seg av muligheten til å få med mer av arkitekturen i bildet. «Jeg kunne komme veldig nærme folk fordi kameraet og objektivet er så lite, men jeg kunne også å få med bredden på bygningene», forklarer han.

Andres tok mange bilder av folk som gikk mellom de arkitektoniske perlene, i lyslommer som kaster lange skygger. «Jeg har også brukt noen lengre eksponeringer med biler som passerer og lager striper,» legger han til.

Stor blenderåpning for fotografering i lite lys

En person som går foran et teaterlokale i mørket, blir opplyst av lysene fra bygningen. Tatt av Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Det beste rådet Andres har fått, er å slutte å se etter bilder og heller begynne å se etter historier. «Komponer som om du filmer», foreslår han. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/100 sek., f/2,8 og ISO 400. © Andres McNeill

Skottland er ikke mest kjent for solskinn, så det å ha et objektiv som kan håndtere mørkere, overskyede værforhold, er viktig for Andres.

«Favorittiden min er den ‘blå timen’ rett etter solnedgang, men sent nok til at det ser ut som natt», sier han. «Det var perfekt å ha blenderåpningen på f/2.8 under slike forhold. Jeg trengte ikke å øke ISO-en altfor mye for å få et godt eksponert bilde. Du kan bruke litt lavere lukkerhastigheter ved f/2.8 for å få et superskarpt bilde.»

For å få det visuelle uttrykket han prøver på, henter Andres inspirasjon fra kinofilmer og henviser til de karakteristiske blå-lilla-turkise tonene i filmkunsten i filmen Moonlight fra 2016 som et eksempel på den typen farger han elsker i egne bilder.

En person opplyst av belysningen i første etasje i et parkeringshus på flere etasjer. Gulv-til-tak-vinduene viser en trapp som går opp til toppen av bygningen. Tatt av Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Andres tar ofte bilder når det er mørkt, og ser etter bymotiver der han kan utnytte tilgjengelig lys for å få interessante komposisjoner. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/100 sek., f/2,8 og ISO 800. © Andres McNeill

En figur i silhuett i enden av en lang undergang full av graffiti. Tatt av Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Ifølge Andres finnes det to typer gatefotografer – jegere og fiskere. Andres tilhører den siste gruppen. «Jeg venter ofte på at forskjellige personligheter skal dukke opp», sier han. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/160 sek., f/2,8 og ISO 100. © Andres McNeill

Ved nattbilder bruker Andres tilgjengelig lys fra kontorvinduer og gaterestaurantskilt for å forbedre bildene. Etter mørkets frembrudd ble han spesielt imponert over bokeh-en som ble produsert av Canon RF 28mm F2.8 STM.

Jo flere blader i blenderåpningen, jo jevnere bokeh får man, og jo mer perfekt og sirkulært det ser ut,» sier han. «Dette var viktig fordi jeg hadde gatelys og billys i bakgrunnen. En slik bokeh, som er så behagelig å se på, tilførte virkelig bildene noe ekstra.»

I tillegg til å ta stillbilder er Andres også videograf. RF 28mm F2.8 STM er et ideelt objektiv for innholdskapere som jobber med bevegelse, og til å lage film, ettersom fokuskorrigeringen gir konsekvent innramming når man bytter mellom fokuspunkter.

Et perfekt alternativ til gatefotografering

En mann holder et Canon-kamera med et Canon-primærobjektiv opp mot øyet for å ta et bilde.

«I begynnelsen tenker man: ‘Å, jeg må endre lukkerhastigheten’», sier Andres. «Nå kommer det helt naturlig. Jeg tenker ikke engang på kamerahjulet lenger.»

Mellom to høyhus på en solfylt dag sitter en person dekket av skygger på fortauskanten og ser på telefonen. Tatt av Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Andres syntes det var morsomt å bruke den elektroniske lukkeren på 40 bilder/sek på Canon EOS R8, noe som betydde at han hadde mye å velge mellom da det var tid for redigering. «Jeg kunne ikke tro hvor mange bilder jeg kunne ta», sier han begeistret. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/400 sek, f/4 og ISO100. © Andres McNeill

Dette var første gang Andres brukte Canon EOS R8, og han syntes det var et veldig bra kamera til gatefotografering. Han satte spesielt pris på den intelligente autofokusen, som gjorde at han kunne holde motivet i skarpt fokus. «Det føltes nesten som å jukse litt noen ganger. Det føltes nesten som om jeg brukte telepati for å fortelle den hva den skulle gjøre, og så skjedde det bare.»

Et vellykket gatebilde forteller en historie med et bilde. Andres husker et helt spesielt eksempel på dette – en mann som satt badet i lys og tok en pause (over til høyre). Takket være det diskré oppsettet kunne Andres ta bildet mens mannen nøt øyeblikket, helt uforstyrret. For personen i motivet var det sannsynligvis bare en vanlig dag, men gjennom Andres' objektiv ble det til noe magisk.

«Det eneste rådet jeg har til gatefotografer, er å gå ut og gjøre mer av det», oppfordrer Andres. «Jeg kan ramse opp teknikker, men det handler egentlig om å trene opp øyet til å se den type øyeblikk du er ute etter. Og det er det som gjør deg til en bedre gatefotograf.»

Rachel Segal Hamilton

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • GATEFOTOGRAFERING

    Tips til gatefotografering

    Viktige råd om hvordan du tar forbløffende gatebilder med fokus på arkitektur.

  • Fotografering av arkitektur

    Tips til arkitekturfotografering

    Kom i gang med arkitekturfotografering ved hjelp av teknikker og innsikt fra en profesjonell.

  • GATEFOTOGRAFERING

    Tips for gateportretter

    De beste rådene for fremragende gateportretter, fra den profesjonelle fotografen Julian Love.

  • GATEFOTOGRAFERING

    Oppdag abstrakt gatefotografering

    Lag imponerende kunst av det hverdagslige med disse enkle teknikkene for surrealistiske urbane bilder.