Gatefotografering har eksistert så lenge det har funnes kameraer som er lette å bære med seg. Sjangeren omfatter mange ulike stiler, men kan løst defineres som ikke iscenesatte bilder tatt på offentlige steder. De fleste forbinder den typiske gatefotograferingen med New York-stilen fra 1960- til 1980-tallet – bilder tatt i full fart, noen ganger rett oppi ansiktet til folk. Men i likhet med alle andre former for fotografering har dette utviklet seg.
Nå som alle har en smarttelefon i lommen, skiller seriøse gatefotografer seg ut fra mengden med kreative kamerabilder av høy kvalitet. De holder seg kanskje til stilen ovenfor, men tar gatebilder på sin egen måte.
For eksempel Andres McNeill. Han holder til i Glasgow i Storbritannia og har skaffet seg mange følgere på sosiale medier med sine dramatiske bilder av bygningene i den skotske byen. For Andres kommer bygningene først, deretter menneskene.
Her deler han tipsene sine for gatefotografering.
GATEFOTOGRAFERING
De beste tipsene for å ta unike gatebilder
1. Observer verden rundt deg
Når Andres drar ut for å fotografere, unngår han bevisst å tenke for mye på hvor han skal, og lar seg heller styre av det han ser. Når det er sagt, har han en idé om hva han leter etter. «Jeg vil si at jeg er litt annerledes enn mange gatefotografer fordi jeg legger vekt på byarkitekturen», forklarer han. «Jeg er interessert i å vise størrelsesforhold. Jeg liker å fotografere en enorm bygning med mennesker i forgrunnen for å skape kontrast.»
Andres vandrer rundt til han finner et sted der han kan skape en virkningsfull komposisjon, og deretter gjør han kameraet klart og venter. «Jeg finner en fin bygning som danner bakgrunnen for bildet, og der personen som går forbi i forgrunnen, nesten blir uvesentlig», sier han. Det perfekte motivet er ofte basert på visuell repetisjon eller tilfeldigheter – «en person iført grønn topp står ved siden av en plakattavle med et bilde av en person iført grønn topp – ting som det».
Når du fotograferer mennesker i en scene, er det viktig å fokusere på et element – enten det er øynene til hovedpersonen, ansiktet til en person midt i en folkemengde eller noen som skynder seg nedover gaten.
2. Finn en stil som inspirerer deg
Kino er viktig for Andres, som komponerer bildene sine «nesten som et oversiktsbilde i en film».
Han understreker at det ikke er «én størrelse som passer for alle» når det gjelder gatefotografering i dag. Det som fanger oppmerksomheten til Andres mest, er formene og mønstrene på bygninger – enten det er viktorianske byggverk fra 1800-tallet eller de brutalistiske strukturene man noen ganger ser i Glasgows gater. Han sier: «Jeg liker å bruke ledelinjer, slik at linjene i en bygning leder blikket ditt mot et objekt. Noen ganger tar jeg bilder med en bygning på hver side av bilderammen, og i midten er det en person eller kanskje en drosje som kommer mot meg.
«Det finnes så mange tilnærmingsmåter», legger Andres til. «Den gamle metoden var å bruke 35 mm brennvidde og noen ganger fotografere fra hoften og opp, men i dag bruker vi mange ulike brennvidder. Hvis du er innadvendt, kan du bruke brennvidder på 85 mm eller 200 mm og fotografere fra andre siden av gaten, og fange inn øyeblikk som du kanskje går glipp av ved 35 mm.»
3. Velg kreative perspektiver
For å skape unike bilder kan du prøve å fotografere fra en uvanlig vinkel eller et utradisjonelt perspektiv. En av tingene Andres liker med Glasgow, er de ulike perspektivene og lagene han får frem i bildet siden byen er så kupert. Høydene er også ypperlige for fotografering av solnedgangen.
En annen nyttig teknikk er å se etter refleksjoner i vinduer eller andre skinnende overflater. I tillegg til vinduer kan du også eksperimentere med sølepytter og elver for å skape interessante komposisjoner.
Når du tar gatebilder, kan du tenke på hva som er unikt med byen du bor i, og bruke det til å gjøre bildene mer interessante og personlige.
4. Bruk været til din fordel
Omgivelsene i Glasgow er kanskje vakre, men dette er også en av Storbritannias våteste byer. Det bryr ikke Andres seg om. Faktisk sjekker han værmeldingen og håper på regn. «Det gjør at vennene og familien min hater meg», ler han.
«Når jeg jobber med EOS R-systemkameraer, er oppløsningen så høy at jeg kan se hver eneste regndråpe», legger han til. «Regnet gjør bildene helt annerledes enn dem du tar på en sommerdag. De får et mer dystert utseende.» I tillegg er paraplyer flotte rekvisitter.
5. Vis respekt
Det er alltid lurt å sjekke om du har lov til å ta gatebilder der du planlegger å fotografere, men i de fleste land er det tillatt å fotografere på offentlige steder med mindre det står et forbudsskilt der. Dermed kan man som oftest fotografere fotgjengere på gaten og mennesker på offentlige steder, for eksempel i parker.
Det kan være skummelt å fotografere fremmede. «Bare vær ærlig om hva du driver med, og la lidenskapen din skinne gjennom», sier Andres. Han tar vanligvis bildet først, og deretter, hvis det er mulig, går han og snakker med objektene og viser dem bildet på baksiden av kameraet. Du kan også tilby deg å dele bildene eller oppgi brukernavnet ditt på sosiale medier, slik at de kan gå og se bildene på nettet.
De fleste er forståelsesfulle, men Andres sletter gjerne bildet hvis de ber om det.
6. Samle det perfekte utstyret for gatefotografering
Canons speilløse EOS R-systemkameraer, fra fullformatskameraene EOS R8 og EOS R6 Mark II til APS-C-kameraene EOS R10 og EOS R50, er kompakte og fungerer godt i svakt lys, noe som gjør dem ypperlige for gatefotografering.
Andres tar vanligvis bildeserier med høy lukkerhastighet. «Jeg ønsker å fryse handlingen og ikke gå glipp av bildet», forklarer han.
Tradisjonelt har gatefotografer brukt 35 mm eller 50 mm objektiver. siden disse ligger nærmest måten menneskeøyet ser verden på, og derfor gir et naturlig perspektiv. Både Canon RF 50mm F1.8 STM og RF 35mm F1.8 MACRO IS STM gir vakker, jevn bokeh, og de store blenderåpningene bidrar også til å skape en filmlignende effekt ved å isolere motivet, samtidig som bakgrunnen holdes uskarp.
Hvis bakgrunnen er like viktig som motivet, kan det være lurt å velge et vidvinkelobjektiv i stedet. Det svært kompakte Canon RF 28mm F2.8 STM-objektivet har både en allsidig brennvidde og rask blenderåpning for når du vil eksperimentere med uskarp bakgrunn, noe som gjør det perfekt for gatefotografering. Det allsidige Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet har optisk bildestabilisering som minimerer kameraristing, og gir deg fleksibiliteten til å fange inn både bymotiver med vidvinkel og mer intime gateportretter. «Noen ganger liker jeg å kunne zoome inn og skape forskjellige perspektiver», sier Andres.
Hvis du bruker et teleobjektiv, kan du holde en viss avstand mellom deg selv og objektet, slik at du slipper å invadere vedkommendes intimsone. Canon RF 24–240 mm F4-6.3 IS USM er et svært allsidig objektiv med 10 x zoom, noe som er perfekt hvis du ønsker ett objektiv med en brennvidde som passer til enhver situasjon
Gatefotografering er den mest tilgjengelige typen fotografering. Du trenger ikke avansert og dyrt utstyr for å komme i gang. Du trenger ikke å reise til utlandet, dra på fjellvandring eller sitte flere uker på et gjemmested mens du venter på at en sjelden skapning skal dukke opp. Alt du trenger å gjøre, er å ta med deg utstyret ditt, gå ut på gaten i nærheten av der du bor, og knipse i vei. Dette er også en ferdighet som blir bedre med litt øvelse. «Før du har trent opp øynene dine, aner du ikke at det oppstår utrolige øyeblikk hele tiden», sier Andres. «Det handler om å være tålmodig.»
Du finner fascinerende motiver rett utenfor døren. Så kom deg ut, gjør deg klar og trykk på utløserknappen.
Skrevet av Rachel Segal Hamilton
Relaterte produkter
-
Speilløse kameraer
EOS R8
Ta steget opp til fotografering og videoopptak i fullformat, og gi liv til de kreative ambisjonene dine. -
Speilløse kameraer
EOS R10
Ta neste steg innen fotografering og video med et speilløst EOS R-systemkamera som er bygd rundt en sensor i APS-C-størrelse. -
CANON-OBJEKTIVER
RF 28mm F2.8 STM
Et slankt og lett pannekakeobjektiv for reise- og gatefotografering med en allsidig brennvidde på 28 mm og rask maksimal blenderåpning på f/2.8. -
Standard objektiv
RF 50mm F1.8 STM
Et kompakt, stillegående og lett 50mm RF-fastobjektiv med en stor blenderåpning på f/1.8, som er midt i blinken for de kreative ideene dine. -
RF-objektiver
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Det ideelle objektivet til hverdagsbruk for brukere av fullformats speilløse systemkameraer. Med det brukervennlige RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet, som er lett og kompakt, kan du ta fotograferingen din til nye høyder. -
RF-objektiver
RF 24-240mm F4-6.3 IS USM
Et allsidig 10x-zoomobjektiv til EOS R-systemet med god fleksibilitet for et enkelt bærbart objektiv.