GATEFOTOGRAFERING

De beste tipsene for å ta unike gatebilder

Gatefotografering har utviklet seg de siste tiårene – i dag er det mer eksperimentelt og inspirert av andre sjangere, sier Andres McNeill.
En person, fotografert bakfra, går over en lang hengebro mot en rad med høye bygninger. Tatt av gatefotografen Andres McNeill.

Gatefotografering har eksistert så lenge det har funnes kameraer som er lette å bære med seg. Sjangeren omfatter mange ulike stiler, men kan løst defineres som ikke iscenesatte bilder tatt på offentlige steder. De fleste forbinder den typiske gatefotograferingen med New York-stilen fra 1960- til 1980-tallet – bilder tatt i full fart, noen ganger rett oppi ansiktet til folk. Men i likhet med alle andre former for fotografering har dette utviklet seg.

Nå som alle har en smarttelefon i lommen, skiller seriøse gatefotografer seg ut fra mengden med kreative kamerabilder av høy kvalitet. De holder seg kanskje til stilen ovenfor, men tar gatebilder på sin egen måte.

For eksempel Andres McNeill. Han holder til i Glasgow i Storbritannia og har skaffet seg mange følgere på sosiale medier med sine dramatiske bilder av bygningene i den skotske byen. For Andres kommer bygningene først, deretter menneskene.

Her deler han tipsene sine for gatefotografering.

1. Observer verden rundt deg

To personer med paraplyer foran en stor, imponerende bygning. Tatt av gatefotografen Andres McNeill.

Andres lar seg inspirere av arkitektur, men han liker også å ha med mennesker i bybildene sine for å skape bevegelse og et personlig preg som gjør bildene levende. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objektiv ved 200 mm, 1/800 sek., f/4 og ISO 400. © Andres McNeill

En eldre mann går langs fortauet med en stokk og blir svært liten ved siden av de røde mursteinsveggene på et høyhus. Tatt av gatefotografen Andres McNeill.

Veiskiltene og metallarbeidet på utsiden av bygningen trekker seerens øyne mot den eldre mannen som går med stokken sin langs de imponerende røde mursteinsveggene. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/800 sek., f/2.8 og ISO 100. © Andres McNeill

Når Andres drar ut for å fotografere, unngår han bevisst å tenke for mye på hvor han skal, og lar seg heller styre av det han ser. Når det er sagt, har han en idé om hva han leter etter. «Jeg vil si at jeg er litt annerledes enn mange gatefotografer fordi jeg legger vekt på byarkitekturen», forklarer han. «Jeg er interessert i å vise størrelsesforhold. Jeg liker å fotografere en enorm bygning med mennesker i forgrunnen for å skape kontrast.»

Andres vandrer rundt til han finner et sted der han kan skape en virkningsfull komposisjon, og deretter gjør han kameraet klart og venter. «Jeg finner en fin bygning som danner bakgrunnen for bildet, og der personen som går forbi i forgrunnen, nesten blir uvesentlig», sier han. Det perfekte motivet er ofte basert på visuell repetisjon eller tilfeldigheter – «en person iført grønn topp står ved siden av en plakattavle med et bilde av en person iført grønn topp – ting som det».

Når du fotograferer mennesker i en scene, er det viktig å fokusere på et element – enten det er øynene til hovedpersonen, ansiktet til en person midt i en folkemengde eller noen som skynder seg nedover gaten.

2. Finn en stil som inspirerer deg

To utsmykkede bygninger i skyggen rammer inn en tredje bygning badet i sollys i dette gatebildet som er tatt nedenfra.

En av fordelene ved å bruke høye bygninger som en ramme i bildet, er at du kan fotografere når som helst. «Det spiller ingen rolle om du tar bilder midt på dagen, noe som vanligvis er et mareritt for fotografer, siden sollyset ofte er på sitt skarpeste, for du kan fortsatt finne en fin kontrast mellom lys og skygge», sier Andres. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/250 sek., f/2.8 og ISO 200. © Andres McNeill

En person venter på en plattform og ser på toget som kjører forbi. Personen er i skarp fokus, mens togvognen er diffus.

Grunnen til at Andres liker å ta bilder som ser ut som stillbilder fra en film, er at det gir bildene et «nostalgisk utseende, nesten som Glasgow fra barndommen min», sier han. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 1/6 sek., f/4.5 og ISO 100. © Andres McNeill

Kino er viktig for Andres, som komponerer bildene sine «nesten som et oversiktsbilde i en film».

Han understreker at det ikke er «én størrelse som passer for alle» når det gjelder gatefotografering i dag. Det som fanger oppmerksomheten til Andres mest, er formene og mønstrene på bygninger – enten det er viktorianske byggverk fra 1800-tallet eller de brutalistiske strukturene man noen ganger ser i Glasgows gater. Han sier: «Jeg liker å bruke ledelinjer, slik at linjene i en bygning leder blikket ditt mot et objekt. Noen ganger tar jeg bilder med en bygning på hver side av bilderammen, og i midten er det en person eller kanskje en drosje som kommer mot meg.

«Det finnes så mange tilnærmingsmåter», legger Andres til. «Den gamle metoden var å bruke 35 mm brennvidde og noen ganger fotografere fra hoften og opp, men i dag bruker vi mange ulike brennvidder. Hvis du er innadvendt, kan du bruke brennvidder på 85 mm eller 200 mm og fotografere fra andre siden av gaten, og fange inn øyeblikk som du kanskje går glipp av ved 35 mm.»

3. Velg kreative perspektiver

Tatt av gatefotografen Andres McNeill fra undersiden av en bro. En bygning og trær reflekteres i en stor sølepytt på veien.

Andres har gjort en ellers uinteressant scene spennende ved å bruke bakken og undersiden av broen som naturlige bilderammer, og sørget for at bygningen og trærne reflekteres i den store sølepytten på veien. Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/1000 sek., f/3.5 og ISO 100. © Andres McNeill

En brosteinsbelagt og svingete gate i Glasgow fotografert ovenfra. Fargerike flaggdekorasjoner henger mellom bygningene på hver side. Tatt av gatefotografen Andres McNeill.

Ta mer varierte bybilder ved å fotografere et gatemotiv ovenfra eller fra bakken og oppover. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16 mm, 1/160 sek., f/5 og ISO 100. © Andres McNeill

For å skape unike bilder kan du prøve å fotografere fra en uvanlig vinkel eller et utradisjonelt perspektiv. En av tingene Andres liker med Glasgow, er de ulike perspektivene og lagene han får frem i bildet siden byen er så kupert. Høydene er også ypperlige for fotografering av solnedgangen.

En annen nyttig teknikk er å se etter refleksjoner i vinduer eller andre skinnende overflater. I tillegg til vinduer kan du også eksperimentere med sølepytter og elver for å skape interessante komposisjoner.

Når du tar gatebilder, kan du tenke på hva som er unikt med byen du bor i, og bruke det til å gjøre bildene mer interessante og personlige.

4. Bruk været til din fordel

En person iført en stilig, svart dess holder en svart paraply og går med ryggen mot kameraet langs en regnfull bygate. Tatt av Andres McNeill.

Canons værforsegling har aldri sviktet Andres, men noen ganger tar han med seg et ekstra regntrekk til kameraet i tilfelle det går fra duskregn til styrtregn. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objektiv ved 165 mm, 1/160 sek., f/4 og ISO 100. © Andres McNeill

En smal brosteinsbelagt gate i skumringen. Lyspærene som er hengt opp mellom bygningene, reflekteres i sølepyttene på veien. Tatt av Andres McNeill.

Du må ofte vente litt på det perfekte bildet. Andres kan bli værende på samme sted i en halvtime uten å få det bildet han ønsker, for eksempel en person som går inn i bildet. Men når du har funnet et interessant sted, kan du alltids dra tilbake dit en annen dag. Tatt med et Canon EOS R6-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/4L USM-objektiv ved 1/250 sek., f/4.5 og ISO 3200. © Andres McNeill

Omgivelsene i Glasgow er kanskje vakre, men dette er også en av Storbritannias våteste byer. Det bryr ikke Andres seg om. Faktisk sjekker han værmeldingen og håper på regn. «Det gjør at vennene og familien min hater meg», ler han.

«Når jeg jobber med EOS R-systemkameraer, er oppløsningen så høy at jeg kan se hver eneste regndråpe», legger han til. «Regnet gjør bildene helt annerledes enn dem du tar på en sommerdag. De får et mer dystert utseende.» I tillegg er paraplyer flotte rekvisitter.

5. Vis respekt

I et gatebilde tatt av Andres McNeill sykler en person nedover en brosteinsbelagt gate foran en praktfull steinbygning.

Da han startet, prøve Andres å etterligne fortidens gatefotografer som gikk så nært innpå objektene som mulig. «Jeg liker ikke å invadere intimsonene til folk», har han siden konkludert. «Det er ikke min stil.» Tatt med et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/500 sek., f/4.5 og ISO 100. © Andres McNeill

Det er alltid lurt å sjekke om du har lov til å ta gatebilder der du planlegger å fotografere, men i de fleste land er det tillatt å fotografere på offentlige steder med mindre det står et forbudsskilt der. Dermed kan man som oftest fotografere fotgjengere på gaten og mennesker på offentlige steder, for eksempel i parker.

Det kan være skummelt å fotografere fremmede. «Bare vær ærlig om hva du driver med, og la lidenskapen din skinne gjennom», sier Andres. Han tar vanligvis bildet først, og deretter, hvis det er mulig, går han og snakker med objektene og viser dem bildet på baksiden av kameraet. Du kan også tilby deg å dele bildene eller oppgi brukernavnet ditt på sosiale medier, slik at de kan gå og se bildene på nettet.

De fleste er forståelsesfulle, men Andres sletter gjerne bildet hvis de ber om det.

6. Samle det perfekte utstyret for gatefotografering

To hender holder et Canon EOS R8-kamera med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv montert.

En av de store gledene ved gatefotografering er å fange spontane øyeblikk og eksentriske motiver. Et kamera med en egen modus for raske bildeserier er perfekt for dette. Med EOS R8 kan du ta opptil 40 bilder/sek med den elektroniske lukkeren, og kameraet har også en RAW-seriemodus for 30 bilder/sek med forhåndsfotografering, slik at du kan begynne å lagre RAW-filer ved å trykke lukkerknappen halvveis ned.

Canons speilløse EOS R-systemkameraer, fra fullformatskameraene EOS R8 og EOS R6 Mark II til APS-C-kameraene EOS R10 og EOS R50, er kompakte og fungerer godt i svakt lys, noe som gjør dem ypperlige for gatefotografering.

Andres tar vanligvis bildeserier med høy lukkerhastighet. «Jeg ønsker å fryse handlingen og ikke gå glipp av bildet», forklarer han.

Tradisjonelt har gatefotografer brukt 35 mm eller 50 mm objektiver. siden disse ligger nærmest måten menneskeøyet ser verden på, og derfor gir et naturlig perspektiv. Både Canon RF 50mm F1.8 STM og RF 35mm F1.8 MACRO IS STM gir vakker, jevn bokeh, og de store blenderåpningene bidrar også til å skape en filmlignende effekt ved å isolere motivet, samtidig som bakgrunnen holdes uskarp.

Hvis bakgrunnen er like viktig som motivet, kan det være lurt å velge et vidvinkelobjektiv i stedet. Det svært kompakte Canon RF 28mm F2.8 STM-objektivet har både en allsidig brennvidde og rask blenderåpning for når du vil eksperimentere med uskarp bakgrunn, noe som gjør det perfekt for gatefotografering. Det allsidige Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet har optisk bildestabilisering som minimerer kameraristing, og gir deg fleksibiliteten til å fange inn både bymotiver med vidvinkel og mer intime gateportretter. «Noen ganger liker jeg å kunne zoome inn og skape forskjellige perspektiver», sier Andres.

Hvis du bruker et teleobjektiv, kan du holde en viss avstand mellom deg selv og objektet, slik at du slipper å invadere vedkommendes intimsone. Canon RF 24–240 mm F4-6.3 IS USM er et svært allsidig objektiv med 10 x zoom, noe som er perfekt hvis du ønsker ett objektiv med en brennvidde som passer til enhver situasjon

Gatefotografering er den mest tilgjengelige typen fotografering. Du trenger ikke avansert og dyrt utstyr for å komme i gang. Du trenger ikke å reise til utlandet, dra på fjellvandring eller sitte flere uker på et gjemmested mens du venter på at en sjelden skapning skal dukke opp. Alt du trenger å gjøre, er å ta med deg utstyret ditt, gå ut på gaten i nærheten av der du bor, og knipse i vei. Dette er også en ferdighet som blir bedre med litt øvelse. «Før du har trent opp øynene dine, aner du ikke at det oppstår utrolige øyeblikk hele tiden», sier Andres. «Det handler om å være tålmodig.»

Du finner fascinerende motiver rett utenfor døren. Så kom deg ut, gjør deg klar og trykk på utløserknappen.


Skrevet av Rachel Segal Hamilton

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • GATEFOTOGRAFERING

    Valg av riktig objektiv til gatefotografering

    Hvorfor Canon RF 28mm F2.8 STM er et viktig objektiv for gatefotografer.

  • Fotografering av arkitektur

    Tips til arkitekturfotografering

    Kom i gang med arkitekturfotografering ved hjelp av teknikker og innsikt fra en profesjonell.

  • GATEFOTOGRAFERING

    Oppdag abstrakt gatefotografering

    Lag imponerende kunst av det hverdagslige med disse enkle teknikkene for surrealistiske urbane bilder.

  • GATEFOTOGRAFERING

    Tips for gateportretter

    De beste rådene for fremragende gateportretter, fra den profesjonelle fotografen Julian Love.