Intervallopptak er en kreativ teknikk som åpner opp en skjult verden mens du er på farten, og du kan få noen overraskende og givende resultater. Fra stormskyer som brer seg ut over landskapet, til sakte stjernebevegelse over nattehimmelen – intervallopptak tilfører mye til det store lerretet, men er like effektiv å bruke med mindre motiver uten å måtte dra langt av sted.
For å demonstrere at man ikke trenger å reise langt for å være kreativ, utfordret vi to fotografer til å bruke intervallopptak til å filme noe vakkert rundt hjemmene deres.
INTERVALLOPPTAK
Intervallbildeprosjekter for nybegynnere
Øv hjemme
Alex Nail er en prisbelønt landskapsfotograf og skaper av intervallopptak som holder til i Storbritannia. Han er lidenskapelig opptatt av å gi liv til landskapet og bygge en imponerende portefølje av personlige intervallopptaksprosjekter. Han har brukt teknikken kommersielt for en rekke organisasjoner, deriblant British Tourist Authority.
Vanligvis finner man Alex og linsene hans i Europas fjellkjeder, men han forteller at å holde seg nærmere hjemtraktene, er en fin måte å bli kjent med intervallopptak på. Han brukte intervallopptak og filmet fra dag til natt gjennom vinduet hjemme hos seg selv for å vise hvor enkelt det kan gjøres.
«Hjemmet er et perfekt sted å lære seg intervallopptak. Det er praktisk og under kontrollerte forhold», forklarer Alex. «Utendørs er intervallopptak litt mer utfordrende på grunn av vind, regn eller plutselige endringer i lysforholdene. Men man kan enkelt utvikle ferdighetene sine innen intervallopptak innenfor hjemmets fire vegger. Selv nå, etter åtte år med intervallopptak, tester jeg fremdeles ut forskjellige ting innendørs.»
«Det er selvfølgelig også utfordringer knyttet til å filme innendørs. Hjemmet er et relativt statisk sted, så utfordringen er å tenke ut hvordan man skal introdusere endringer eller bevegelse. Du har kanskje ikke et hjem som tatt ut av en katalog (jeg har det i hvert fall ikke), men det hindrer deg ikke i å fange bevegelser du opplever i hverdagen eller å fokusere på små detaljer. Hvis man filmer en solnedgang eller soloppgang, kan man følge med på hvordan kunstig lys innendørs endres eller ikke sammenlignet med de store endringene man opplever utendørs.»
Alex foreslår å bruke ting som står i ro, som en kontrast til bevegelsene man er ute etter å fange på film. «Man kan for eksempel bruke en vinduskarm og pyntegjenstander som en kontrast til de vilkårlige bevegelsene til trærne utenfor eller skyer som farer over horisonten. Statiske ting er med på å fokusere oppmerksomheten til de som ser på, mot bevegelsene.»
Fange bevegelsen til dyr
Etter å ha blitt uteksaminert fra Central Saint Martins College of Art and Design i London forlot skotske Camilla Rutherford bylivet for å bruke tiden på å ta bilder og lage filmer av eventyrlystne idrettsutøvere som jakter vinteropplevelser verden over. Etter dette dro hun til Wanaka i New Zealand der hun nå bor på en gård med merinosauer i høylandet med familien sin.
Camillas intervallopptak er av en saueflokk på gården. Forskjellen på de kjappe bevegelsene til dyr som spiser, og de sakte bevegelsene til skyene på himmelen tilfører en visuell kontrast, og lyskvaliteten og den dramatiske bakgrunnen gir samtidig en filmaktig vri på en hverdagslig setting.
Man har kanskje ikke tilgang til en slik barsk og vakker natur utenfor stuevinduene, men teknikken fungerer like godt på et kjæledyr som beveger seg i rommet, eller fugler som besøker fuglebrettet. Sett opp kameraet på et stativ, angi et intervallopptak med langt intervall og fang de daglige bevegelsene til dyr som man normalt ikke ser.
Lage egne intervallopptak
Intervallopptak i mindre skala kan være svært effektivt. Man trenger verken et avansert kamera eller spesialistobjektiv. Hvis man har tid og tålmodighet, kan man rett og slett ta en serie bilder med faste intervaller og deretter bruke en programvare for filmredigering for å lage en intervallfilm.
Noe som gjør ting enklere, er at flere Canon EOS-kameraer har innebygd intervalltidtaker som automatiserer hele prosessen. Med denne kan man spesifisere antall bilder man ønsker å ta, og hvor langt intervallet skal være mellom bildene, enten i sekunder, minutter eller timer. Kameraet tar deretter en serie med bilder med intervallet man har angitt, inntil det antall bilder man har spesifisert, er tatt. Bildene kan deretter brukes til å lage en intervallfilm med en passende programvare, eller så kan man bruke bildene på andre kreative måter.
Noen EOS-kameraer har et alternativ for intervallfilmopptak som gjør det enda enklere. Kameraet gjør det vanskelige arbeidet for deg, siden det kombinerer bildene og lagrer den ferdige intervallfilmen på minnekortet, slik at du kan se og dele den med en gang.
Du finner en av funksjonene – og noen ganger begge – i en rekke kameraer i EOS-serien. EOS 250D og EOS RP er to kameraer som passer perfekt for nybegynnere, og som legger til rette for å utforske kreative intervallopptak hjemme. Det finnes et ubegrenset antall motiver som man kan lage intervallfilm av. Det kan være alt fra blomster som blomstrer og visner, til iskrem som smelter, og sollyset som flytter seg i rommet.
Tips til bruk av intervallopptak
Når man har valgt et passende motiv til intervallopptaket, er tiden inne for å sette opp kameraet. Det er anbefalt å bruke et stativ, slik at statiske deler i scenen forblir skarpe.
Batterikapasiteten kan være en grunn til bekymring når man filmer lange intervallopptak, så sørg for å starte med et fulladet batteri. For å begrense batteribruken mest mulig kan bakskjermen slås av som standard på enkelte kameraer, eller den kan deaktiveres i innstillingene for intervallfilm. For svært lange intervallopptak kan det være lurt å feste et batterigrep og ekstra batteri til kameraet eller bruke en strømadapter, slik at man sørger for å ha nok strøm.
Når det gjelder lysforhold under intervallopptak innendørs, er det ofte bedre å bruk kunstig lys i stedet for naturlig lys, for å oppnå et mer stabilt resultat. Dagslys kan endre seg i intensitet og fargetemperatur i løpet av intervallopptaket. Selv om denne endringen er vanskelig å se når du tar bildene, kan det føre til flimring i den ferdige filmen. En skrivebordslampe passer utmerket for små motiver, spesielt når man gjør lyset mykere ved å plassere et tynt stoff foran lampen.
Intervalltidtaker eller intervallfilm kan aktiveres i den røde opptaksmenyen på EOS-kameraer som har en av disse funksjonene. Enkelte kameraer har begge funksjonene, men man må bruke videomodus for å få tilgang til intervallfilm – som man ser her med EOS 250D.
Enkelte EOS-kameraer har en rekke forhåndsinnstillinger i intervallfilmmenyen. Disse er optimalisert for ulike typer motiver, som personer som går eller skyer i sakte bevegelse. For full kontroll over innstillingene for intervallopptak må man velge Custom (Tilpass). Her kan man velge intervallet mellom hvert bilde og antall bilder som til slutt skal utgjøre intervallopptaket. Disse alternativene avgjør hvor lang tid opptaket tar, og hvor langt det ferdige opptaket blir. Du ser endringene på skjermen når du justerer innstillingene.
Velg et intervall som samsvarer til bevegelseshastigheten du forsøker å fange. Hvis hele bevegelsen tar kort tid å gjennomføre, som for eksempel familien som spiller et spill eller lager mat sammen, bør du angi et kort intervall på noen få sekunder for at sekvensen skal bli jevn. Hvis bevegelseshastigheten er sakte, som oppgang eller nedgang av sol eller måne, velger du et lenger intervall. Når du endrer intervallet, vil opptakstiden enten øke eller reduseres.
Antall bilder som blir tatt, avgjør hvor langt intervallopptaket blir, i henhold til bildefrekvensen i videoen. Hvis du for eksempel gjør intervallopptak i 4K med 25 bilder/sek, vil hvert sekund av videoen kreve 25 enkeltbilder. Det betyr at du må ta 500 bilder for å lage en 20 sekunder lang intervallfilm. Hvis man endrer antall bilder, vil det ha innvirkning på både opptakstiden og varigheten på filmen – og bestemme hvor mye ledig plass du trenger på minnekortet.
Intervallfilmmodusen gir deg flere kontrollalternativer, for eksempel en liten lyd etter hvert bilde som tas. Det kan være nyttig hvis kameraet står i et annet rom, slik at du kan følge med på når sekvensen er ferdig.
Det er en god idé å stille inn så mange som mulig av innstillingene for bildetakingen manuelt, slik at intervallfilmen får et jevnt uttrykk fra start til slutt. Hvis du for eksempel lar bildestil og hvitbalanse stå på automatisk, kan kameraet endre på innstillingene for enkelte bilder.
Du kan ha mye moro med intervallopptak uansett hvor du befinner seg. Som med alle fotoprosjekter lønner det seg å bli kjent med det grunnleggende før du går videre med mer utfordrende motiver. Hvorfor ikke ta kameraet og starte å filme bevegelser utenfor vinduet nå med en gang? Eller du kan bruke et stativ på kjøkkenet og filme neste gang du skal lage et måltid. Det beste med intervallopptak er at det er enkelt å lære og givende å mestre. Før du vet ordet av det, ser du på hverdagslige ting med nye, kreative øyne.
Skrevet av Marcus Hawkins