Photographer Tom Bing on a beach taking a picture of a surfer holding her board.

FOTOGRAFERING UTENDØRS

Fra bølger til hjul – slik fanger du actionfylte hobbyer på en kreativ måte

Tom Bing er ivrig surfer og motorsyklist som er like engasjert i disse fartsfylte hobbyene som de han tar bilder av. Han møtte kona, Sally, på kunststudiet. Hun var også en ivrig surfer, og paret tok motorsyklene sine ut på en ett års lang surfetur fra Santiago til San Fransisco. Nå har de flyttet til Tynemouth nordøst i England, et sentrum for surfing kjent for gylne strender og kald sjø.

Tom sier hans avdøde bestefar, som elsket å seile og fiske i sjøen, også vekket interessen hans for fotografering. «Bestefar var virkelig opptatt av fotografering og hadde et mørkerom hjemme for å fremkalle bilder. Jeg har fremdeles et par av de gamle kameraene hans», sier Tom. «Han inspirerte meg til å dokumentere og forevige øyeblikk, både for meg selv og andre.»

Tom er nå en profesjonell fotograf og spesialiserer seg på surfing og terrengsykling. Dette får ham til å dra til den lokale stranden og reise over hele verden. Han har utviklet en lidenskap for å dokumentere samfunnene, friheten og moroa som står sentralt i disse hobbyene.

Her deler han tilnærmingen sin, teknikker og tips for å ta bilder av utendørshobbyer med en kreativ touch.

Få med deg både bevegelsene og atmosfæren – Tom Bings tips

1. Tilpass utstyret slik at det passer til aktiviteten

Lett, bærbar og kapabel: Canon EOS M6 Mark II var det perfekte verktøyet å ta bilder av denne løperen med. Det gjorde at Tom kunne holde følge med handlingen.

Tom har brukt Canon EOS 90D med et Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS II USM-objektiv, et oppsett som er ideelt for å ta bilder av dyreliv og sport i rask bevegelse, med funksjoner som spenner fra kontinuerlig fotografering ved 10 bilder/sek til 45 autofokuspunkter av krysstypen.

Når han sykler eller går turer til steder som er vanskelige å nå, bruker han også det lettere, mindre og speilløse Canon EOS M6 Mark II-systemkameraet med objektivene Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM og Canon EF-M 32mm f/1.4 STM. «Speilløse kameraer gir plass til mer», sier Tom, og sier også at det er perfekt når du må reise med lett oppakning.

Når du er ute på oppdrag, anbefaler han å tenke realistisk på hva du trenger å bære med deg. «Du trenger kanskje ikke å ha med ti objektiver, men bare to som gjør akkurat det du trenger», sier han.

Når det går fort, kan den optiske søkeren i et speilreflekskamera hjelpe deg med å holde følge uten den lille forsinkelsen man får med den elektroniske søkeren i et speilløst kamera, men når det gjelder bildekvalitet, legger han til: «Jeg tror at de speilløse kameraene er like gode.»

2. Bli omsluttet av handlingen

Ved å forstå aktiviteten du tar bilder av, kan du forutse det som skjer, og være klar til å fange det inn. Selv noe så enkelt som å vite hvilken linje en motorsyklist foretrekker gjennom en gjørmete løype, som din egen erfaring kommer til å lære deg, kan utgjøre forskjellen mellom å få tatt bildet og gå glipp av det.

«Jeg ble alltid inspirert av [fotojournalistene] James Nachtwey og Don McCullin og dokumentarstilen innen fotografering. Jeg likte at de ville fordype seg i historiene de fanget inn», sier Tom, som har som mål å formidle følelsene og spenningen man får når man er en del av aktivitetene, og ikke bare hvordan de ser ut for de som ser på utenfra.

«Før du har tar frem kameraet, må du forstå kulturen bak hva du tar bilder av», sier han. «Hvis du vet hvordan det føles å ta seg gjennom et vakkert reservat på terrengsykkel, vet du hva du prøver å ta bilder av, og i hvilket millisekund du skal trykke på utløseren», sier han.

Praktisk talt, hvis du for eksempel vet fra egen erfaring hvordan du leser surfeforholdene, kan du forutse hvor handlingen kommer til å skje og være i rett posisjon, klar til å fotografere. «Når det skjer, så skjer det», sier Tom, «og det er en flott følelse å vite hvor du skal være, og når du skal være der.»

3. Frys handlingen

Forstå hvordan du mestrer lukkerhastigheten og hva dette har å si for ISO og blenderåpning, og fang inn handlingen og stemningen på en perfekt måte.

«Jeg tar bilder i høyhastighetsmodus nesten hele tiden», sier Tom. «Når det gjelder bilder av motiver i bevegelse, er modusen uvurderlig fordi ansiktsuttrykkene endres veldig raskt, og du kan ikke forvente å fange det med ett bilde hvis noen beveger seg gjennom rammen. Du trenger rundt 10.»

Canon EOS M6 Mark II hjelper til med å ta 14 bilder/sek, med sylskarp sporing med kontinuerlig autofokus som en ekstra fordel. Når hastighet er avgjørende, kan den til og med ta bilder i RAW-format med hele 30 bilder/sek med kontinuerlig fokus i 18 MP beskåret RAW-høyhastighetsmodus.

Samtidig har Canon EOS 90D større lukkerhastighet – opptil 1/8000 sekunder, eller opptil 1/16 000 sekunder med elektronisk lukker, sammenlignet med maksimalt 1/4000 sekund på EOS M6 Mark II, noe som gir deg den beste muligheten til å fryse raske bevegelser, gjør den optiske søkeren det mulig å holde følge med det som skjer uten den minste forsinkelsen man får med selv de beste elektroniske søkerne.

4. Vær kreativ

Vær kreativ og utforsk uvanlige komposisjoner, som denne, for å ta enda mer interessante bilder.

Uvanlige varianter av perspektiver, panorering, silhuetter og lek med dybdeskarphet er kreative teknikker Tom bruker til å vise hva motivet føler på banen eller i sjøen.

«Kontekst kan bety alt, og hvis jeg ikke kan zoome inn på handlingen, men kan gå lenger unna og fange inn en bredere scene, kan det noen ganger gi en større effekt», sier han. «Jeg tar også bilder i motlys fordi jeg elsker å leke med feilene som følger med det. Det er kanskje mer som det rytteren eller surferen føler.»

Funksjoner som bidrar til å gi ham kreative muligheter på Canon EOS M6 Mark II, er blant annet den avtakbare elektroniske søkeren og den vippbare berøringsskjermen, som begge er uvurderlige for de kreative komposisjonene og vanskelige øyeblikkene fra lavt perspektiv.

5. Det handler ikke bare om bevegelsene

Prøv forskjellige typer bilder, og ta deg tid til å utforske alle sidene ved en aktivitet, i tillegg til å fange inn handlingen.

Som mange andre i surfemiljøet er Tom ikke bare lidenskapelig opptatt av hobbyen sin, men også området han bor i, og han elsker å være utendørs og ved havet. Så han anbefaler å ikke bare vente på øyeblikkene med bevegelser, men å fange inn hele scenen. Ta bilder hele dagen, så vil du oppdage at du får minneverdige bilder av menneskene og stedet, i tillegg til flotte actionbilder.

«Jeg prøver å dokumentere ting slik jeg ser dem», sier Tom. «Jeg elsker å fange inn steder og opplevelser, og kraften og variasjonen i havet. Og som surfer elsker jeg å se surfere reagere på den utfordringen med stil.»

Skrevet Av Lorna Dockerill

Relaterte artikler
A dirt bike heads towards the camera spraying muddy water in its wake.

LUKKERHASTIGHET

Lær deg lukkerhastigheten

Disse fem grunnleggende tipsene hjelper deg med å mestre lukkerhastigheten for å ta bilder av motiver i bevegelse og forbedre actionfotograferingen din.

An action-packed photoshoot with a pro

SPORTSFOTOGRAFERING

Fotografere motiver i bevegelse: tips fra en profesjonell

Finn ut mer om fotografering av motiver i bevegelse fra denne mentorøkten med en terrengsykkelmester.

Relaterte produkter

Relaterte artikler

La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle tips og teknikker