SPORTSFOTOGRAFERING
Fotografere motiver i bevegelse: tips fra en profesjonell
Finn ut mer om fotografering av motiver i bevegelse fra denne mentorøkten med en terrengsykkelmester.
SPORTSFOTOGRAFERING
Liker du sport, men ikke er sikker på hvordan du foreviger det på en unik og morsom måte? Med litt trening kan du lære å ta kreative bilder som vil hjelpe deg med å gjenoppleve de største øyeblikkene i kampen.
Her deler fem profesjonelle sportsfotografer kreative teknikker og tips som de har lært i løpet av årene som fotografer på kamper og turneringer over hele verden. Enten du fotograferer med Canon EOS 90D eller Canon EOS-1D X Mark II, er prinsippene de samme. Lær hvordan du kan fryse et knockout-slag perfekt, hvordan du drukner ut publikum for å formidle rå følelser, og hvordan du bruker zoom og innramming til å fange noe helt annet, i denne nybegynnerveiledningen til god sportsfotografering.
Getty Images-fotografen Mark Kolbe, som tok dette bildet av en bordtennisball som ser ut til å sveve over hodet til en spiller, forklarer historien bak bildet: "Jeg tok dette bildet for Getty Images første gang jeg fotograferte bordtennis. Jeg visste at tette bilder av deltakere som server, alltid er populære, så jeg så etter deltakere med en uvanlig eller annerledes servestil.
"Jeg så meg ut den røde veggen, og så fanget Rhikesh Taucoory fra Mauritius oppmerksomheten min – ikke bare på grunn av servestilen hans, men også måten den sterke takbelysningen traff toppen av hodet hans på. Kampen var godt i gang, så jeg hadde ikke mye tid til å forevige bildet jeg hadde sett for meg. Jeg brukte et 400 mm objektiv med fast brennvidde fordi jeg visste at hvis jeg kunne få alt riktig, ville zoomen gjøre meg i stand til å forevige ballkastet og den intense konsentrasjonen. Jeg siktet på ballen rett over hodet hans, med begge øynene rettet mot den, for å gi et inntrykk av at den svevde. En annen grunn til at jeg tok bildet tett på med 400 mm-objektivet, var at jeg ville isolere hodet og ballen mot den røde bakgrunnen. Feilmarginen er ikke stor når jeg fotograferer så tett på, men jeg holdt fast på det, og under den åttende og siste serven plasserte ballen og øynene hans seg slik at jeg kunne forevige bildet."
Marks råd for å etterligne den unike innrammingen er: "Når du zoomer inn for å fokusere på handlingen, bør du prøve å planlegge fremover for å forutse hvor det beste bildet kommer til å være, og gå for det når alt stemmer. Med zoomobjektiver kan man ofte falle for fristelsen til å zoome inn og zoome ut, og så zoome inn igjen ... noe som kan føre til at man mister fokus. Du har større sjanse til å forevige øyeblikket hvis du er tålmodig: fokuser på en brennvidde du er fornøyd med, og vent på bildet du er ute etter."
Hvis er ute etter lignende resultater med Canon EOS 90D, bør du vurdere å parkoble det med et Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM-objektiv. Når du bruker full zoom, kan du også sitte på sidelinjen og likevel få utrolige detaljer. APS-C-sensoren med 32,5 megapiksler på Canon EOS 90D lar deg komme enda nærmere handlingen ved å øke den effektive telefotorekkevidden.
Fotojournalisten Elizabeth Kreutz, som tok bildet over av bokserne i kampens hete, sier at det å fryse handlingen i akkurat det rette øyeblikket er en nyttig ferdighet å lære seg. "Til dette bildet av Manny Pacquiao og Timothy Bradley Jr. brukte jeg Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objektivet for å komme tett på og forevige dramatikken og kraften i et hardt slag. Jeg elsker timingen i dette bildet: kombinasjonen av slagkraften, grimasen i Mannys ansikt, muskelsammentrekningene og svetten som flyr fra begge slåsskjempene, og lyskasteren som skinner mellom dem."
For å fryse bevegelser som dette, sier Elizabeth at det er viktig å "være klar hele tiden". Hun forklarer at det å forberede kameraet til å ta en kontinuerlig serie med bilder også vil hjelpe: "Velg innstilling for lukkerhastighet og velg en lukkerhastighet som er raskere enn 1/1000 sekund. Du må også stille inn kameraet til serieopptaksinnstilling for maksimalt antall bilder per sekund." Canon EOS 90D kan ta bilder med 10 bilder per sekund (b/s), noe som betyr at det er en god mulighet for at du får bildet du ønsker.
Når det gjelder fokusering, foretrekker Elizabeth å ha full kontroll: "Jeg bruker autofokus med ett punkt og endrer det manuelt under kampen for å skape fokus og komposisjon. Dette krever litt trening, spesielt med raskere boksere", sier hun. Hvis du ikke ønsker å være avhengig av autofokus med ett punkt, sørger følgefokus (AF) – tilgjengelig på mange Canon-kameraer, inkludert Canon EOS 90D – for at du kan fokusere på og følge et motiv uansett hvor det beveger seg i bildefeltet. Dette er svært nyttig under sportsfotografering.
Tom Jenkins er sportsfotograf for de nasjonale britiske avisene The Guardian og The Observer og er en tidligere Canon Ambassador. Han anbefaler å eksperimentere med bevegelsesuskarphet for å formidle en følelse av fart og spenning, som i bildet ovenfor. "Jeg tok dette bildet for The Guardian av herrenes 1500 m heat", sier han. "Dette løpet hadde ikke spesielt høy profil, så jeg bestemte meg for å eksperimentere med lave lukkerhastigheter og kombinere flere eksponeringer. Jeg prøvde å illustrere bevegelsene til løperne og å være kreativ med fargene på skjortene, shortsene og skoene i tillegg til poengtavlen. Jeg fikk bildet jeg ønsket etter noen forsøk med plassering og lukkerhastighet, i tillegg til at jeg panorerte med løperne etter hvert som de passerte. Dette bildet er faktisk to bilder kombinert i kameraet, der jeg zoomer raskt ut mellom eksponeringene.
"Når jeg får sjansen til å eksperimentere som dette, tar jeg alltid med meg det jeg har lært: hva fungerte, hva fungerte ikke. Jeg prøver å lagre den kunnskapen, i håp om at det en dag er en annen sport der jeg kan bruke den samme teknikken."
Toms råd til deg er: "Eksperimenter med lukkerhastighet, zooming og panorering med ditt eget kamera. Jeg har et Canon PowerShot G7 X Mark II, og det er perfekt for å panorere ved lave lukkerhastigheter. Etter min mening fungerer panoreringsbilder som oftest best hvis du er parallell med handlingen, så tenk på hvor du befinner deg, og om det kan være et bedre sted å ta bildet."
Pressefotografen Marc Aspland er en av hovedsportsfotografene i en av de største dagsavisene i Storbritannia: The Times. Han er også en Canon-ambassadør som liker å plassere Canon-kameraet sitt på strategiske steder for å få unike bilder, for eksempel dette bildet fra et hesteveddeløp. "Jeg tok dette bildet fra ca. 18 meter med et fjernkontrollert kamera. Jeg plasserte kameraet under gjerdet, med en sender festet på det, slik at jeg hadde målstolpen i bildefeltet. Da jeg visste at hesten passerte målstreken, tok jeg en serie på 12 bilder per sekund (b/s) for å gi fjernkameraet den beste muligheten til å fange øyeblikket. Heldigvis for meg kom vinnerhesten opp på innsiden, så den er større i bildefeltet, mens andrehesten, som kom opp i midten, virker mye mindre.
"Det som også gjør dette bildet spesielt, er at hesten er midt i bevegelsen. Lyset er godt, slik at du kan se alle detaljene i formen, hestens muskler og jockeyens ansikt. I tillegg er vinnerjockeyen iført blendende oransje – hvis han hadde vært kledd i svart, er det ikke sikkert at det hadde vært like iøynefallende. Og selvfølgelig ser vi målstolpen."
For å etterligne Marcs tilnærming kan du plassere kameraet og kontrollere det eksternt ved hjelp av Canon Camera Connect-appen på smarttelefonen (hvis kameraet har Wi-Fi) eller ved hjelp av en trådløs fjernkontroll. Du kan også bruke kameraets vippeskjerm (hvis det har en) til å ta bilder fra uvanlige steder eller vinkler. "Gå bort fra det åpenbare", sier Marc. "Gå bort fra de vanlige ‘massebildene’, ikke stå der du tror alle fotografer bør stå.
"Hvis du fotograferer barn som spiller fotball, stiller du deg du bak den gjørmete målstreken der barnet står i en søledam og venter på spissen som er på vei – det handler om å se på en situasjon og finne det uvanlige i den."
Canon-ambassadør og sportsfotograf Andrey Golovanov sier at omgivelsene rundt noen sportsarrangementer kan føre til ekstra dimensjoner i bildene dine. "Jeg bestemte meg for å fotografere Moskva Marathon for meg selv i 2014, etter å ha vært hyret til å ta portretter av løpere som fullførte løpet to år tidligere", sier han. "Derfor visste jeg om alle spissfindighetene og de beste stedene å fotografere fra langs ruten: Moskva sentrum og Kreml. Det første stedet jeg valgte, var Moskva sentrum med skyskrapere som bakgrunn. Der fant jeg den perfekte sølepytten på asfalten som gjenspeiler et av tårnene i Kreml, samtidig som jeg fikk med meg løpernes føtter. Jeg synes dette bildet er spektakulært, og det fikk førsteplassen i kategorien for uvanlige bilder på Sportfolio-festivalen i Frankrike.
"Mitt råd til nybegynnere er å finpusse ferdighetene ved å ta interessante komposisjoner på lokale arrangementer som er enkle å reise til, i stedet for å reise til verdensmesterskap. Maratonløp er en flott sport å ta bilder av fordi de vanligvis er åpne for alle. De fleste steder tilbyr et slags langdistanseløp i løpet av året, og det er mye tid og muligheter til å leke med og perfeksjonere teknikken din.
"Se på omgivelsene du fotograferer i, og tenk deg en kreativ måte å fortelle historien visuelt på. Hvis skjermen din for eksempel kan flyttes, kan du prøve å ta bilder fra uvanlige synsvinkler, for eksempel over publikum, gjennom publikum eller liggende på fortauet. Bruk av refleksjoner, som denne sølepytten, er et annet smart triks. Se etter stille vann eller blanke vinduer, enten fra biler eller bygninger – selv solbriller kan fungere bra. Da handler det bare om at jo mer du øver, desto bedre blir bildene."
La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.
Tilbake til alle tips og teknikkerSPORTSFOTOGRAFERING
Finn ut mer om fotografering av motiver i bevegelse fra denne mentorøkten med en terrengsykkelmester.
SPORTSFOTOGRAFERING
Den svært gode sportsfotografen Dave Rogers deler sine ti beste tips og teknikker for å ta bedre sportsbilder.
SPORTSFOTOGRAFERING
Fem proffe sportsfotografer gir råd om hvordan du kan ta sportsbilder som skiller seg ut.