Dyrelivsfotografering på nattestid gir deg en fantastisk mulighet til å fotografere dyrenes hemmelige liv som du vanligvis ikke får se når solen står på himmelen, og du trenger ikke dra til Amazonasregnskogen eller Serengeti for å finne motiver. Alle med tid, utstyr og tålmodighet kan ta fantastiske bilder i nærområdet sitt.
Canon Ambassador og vinner av Young Wildlife Photographer of the Year-prisen i 2014, Marc Albiac, deler her sine beste tips for å fotografere dyreliv i lite lys fra dørstokken.
Når mørket faller på: fotografere dyreliv om natten
1. Hvis du gjør en innsats, kan du ta fantastiske bilder i nærområdet ditt
Marc mener at fotografering i nærområdet ditt byr på store muligheter. Det er ingen hemmelighet at de beste bildene i denne sjangeren ofte kommer fra profesjonelle fotograferer som tilbringer flere måneder i felten, så du bør behandle nærområdet ditt på samme måte. Hvis du tar det på alvor, vil du få resultater.
For Marc handler det om å få maksimalt utbytte av området rundt deg. «Du vil sannsynligvis ha mer tid og bedre forståelse for disse dyrene enn hvis du skulle tilbrakt en uke i Afrika for å fotografere elefanter.»
Marc sier at de som er klare for utfordringen, kan studere hvordan det lokale dyrelivet arter seg, hvor enkelte dyr oppholder seg, og hvilken rute de tar gjennom byen eller skogen. «Innsikt i dyrene du skal ta bilder av, er like viktig som fotograferingsferdighetene dine», sier han.
Marc forteller at det var fascinasjonen han hadde for pattedyr i tenårene som gjorde at han begynte med nattfotografering. «Jeg begynte å fotografere dyreliv som syvåring. Men det var først da jeg var 14 eller 15 år at jeg begynte å fotografere dyreliv om natten. Jeg var veldig interessert i pattedyr, og de må du fotografere om natten når de kommer frem fra gjemmestedet sitt.»
2. Sted og riktig belysning er viktige faktorer
Marc ser ofte på andre anerkjente fotografer for å få ideer og bygge konsepter. «Jeg henter mye inspirasjon fra konkurranser og prisutdelinger, og jeg studerer profilene til alle de involverte kunstnerne», sier han, «spesielt Wildlife Photographer of the Year i London, England.»
Neste trinn er å finne riktig sted. Bruk lokalkunnskapen din til å finne sannsynlige oppholdssteder for dyrene du vil fotografere, og besøk disse stedene ofte. «Du bør dra dit flere dager etter hverandre. Det er nemlig ikke sikkert at du ser noe til dyrene den første gangen», forklarer Marc. «Hvis du besøker stedet tre dager på rad, vil du vanligvis få øye på noe.»
Når du har funnet et passende sted, må du tenke på belysning. «Hvis du bare skal belyse dyret, fotograferer du med en lukkerhastighet på ca. 1/100», sier Marc. «Hvis du også vil ha med litt av omgivelsene, må du stille inn kameraet på lang eksponering.»
Eksperimentering med lave lukkerhastigheter er ikke bare et praktisk alternativ. Hvis du befinner deg i en by med trafikk, eller hvis du har en lommelykt tilgjengelig, er dette en flott mulighet til å eksperimentere med lysspor.
«Hvis du bruker naturlig lys eller kontinuerlig lys fra en lommelykt, må du bruke lavere lukkerhastigheter og den største blenderåpningen du kan håndtere uten at kvaliteten reduseres», sier Marc. «Hvis du bruker kunstig lys, kan du stille inn kameraet på rundt 1/100. Den må i det minste være lavere enn 1/250 for å fungere synkront med blitsen.»
Et objektiv som Canon RF 50mm F1.8 STM har en stor blenderåpning som er ideelt for denne typen fotografering.
Marc liker å bruke en diffusør, spesielt for makrobilder. «Når jeg fotograferer frosker, padder eller salamandere, kan huden deres være våt», forklarer han. «Dette kan resultere i en unaturlig refleksjon, så det er lurt å ha med seg en diffusør som mykner lyset.»
«Store diffusører er ofte de beste, men siden dette er makrofotografering og det er snakk om små dyr, trenger du ikke en spesielt stor diffusør», sier han.
Hvis du ikke har en, kan du improvisere og bruke andre gjenstander som gjør samme nytten, eller lage en selv av papir. «Jeg kjøpte en på nettet for mange år siden, men i enkelte tilfeller der jeg ikke har hatt den med meg, har jeg brukt en slik matte som du legger på frontruten i bilen om sommeren for å stenge ute sollyset. Det viktigste er å gjøre blitslyset mykere, så du trenger noe som sprer det», forklarer Marc.
3. Begynn med å fotografere små dyr
Marc sier at det er enklere å fotografere små dyr enn store pattedyr. «Jeg tror dette er en enkel innføring i dyrelivsfotografering siden alt du trenger er et makroobjektiv, et kamera og en blits», sier han.
Dette enkle oppsettet er nyttig for både nybegynnere innen dyrelivsfotografering og for dyrene selv. Til denne typen fotografering bruker Marc en enkel blits og Canon EOS R6, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og EF-EOS R-fatningsadapteren.
«Når jeg tar makrobilder, holder jeg utstyret til et minimum», sier han. «Jeg vil oppholde meg så lite som mulig på dyrenes tilholdssted – det er det beste for dem, men også den beste metoden for å få et naturlig bilde.»
For de som virkelig ønsker å utfordre kreativiteten sin, foreslår Marc å fotografere små skapninger med et vidvinkelobjektiv. Han bruker Canon EF 16-35mm F2.8 III USM på grunn av den store blenderåpningen for omgivelser med lite lys, men du kan også prøve Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Den lette konstruksjonen, den store blenderåpningen på f/1.8 og makroforstørrelse på opptil 1:2 gjør dette til det perfekte verktøyet for nærbildefotografering.
«Du må huske på alt som vises i motivet», forklarer Marc. «Det er mer utfordrende, men jeg synes det er fint å vise frem habitatet.»
Fotografering med vidvinkel krever mer lys. «Hvis du bare belyser frosken, som du ville gjort ved makrofotografering, blir resten av motivet mørkt», sier Marc. «Du må lyse opp flere områder, for eksempel et tre, eller bruke lang eksponering for å slippe inn mer naturlig lys.»
Når du er vant til å fotografere små dyr som er lette å ha med å gjøre, kan du gjerne gå videre til større nattevandrere. «Først må du finne et sted. Hvor vil dyret dukke opp? Hvordan kan du belyse motivet for å fange opp bevegelsen? Hva tror du dyret kommer til å gjøre?», foreslår Marc. Når du har en viss oversikt over hva dyret kommer til å gjøre på dette stedet, er det bare å stille forberedt med riktig utstyr og riktige innstillinger.
4. Velg riktig kamera og innstillinger
For Marc er det helt avgjørende å velge riktig kamera, og Canon EOS R6 er et perfekt og allsidig alternativ for fotografering i lite lys. EOS R6 har banebrytende autofokus (AF) for øyeregistrering som kjenner igjen og sporer motiver med helt nye nivåer av presisjon. Det betyr at selv om motivet ditt beveger seg, for eksempel en fugl som flyr, kan du fortsatt ta skarpe bilder. Den innebygde bildestabiliseringen (IBIS) fjerner i stor grad behovet for et stativ, slik at Marc får et smidig og strømlinjeformet oppsett.
«IBIS i EOS R6 gjør dette kameraet perfekt for fotografering av dyreliv om natten, ettersom det gjør det mulig å fotografere med lave lukkerhastigheter i lite lys», sier han. «Når du for eksempel legger ut på fottur for å ta bilder, kan du se hvordan pusten din påvirker måten du holder kameraet på. Hvis du ikke er stødig og fotograferer i mørke omgivelser med svært lav lukkerhastighet, er IBIS uvurderlig.»
I tillegg til stabilitet byr EOS R6 også på muligheten til å fotografere ved høy ISO og likevel få rene bilder, noe som gjør dette kameraet til et åpenbart valg for Marc. «Det er helt sprøtt, jeg bruker ikke lavere ISO enn 6400, og jeg får alltid perfekte resultater! Hvis det er nødvendig, kan jeg til og med øke den til 8000», avslutter han.
Hvilke objektiver er best egnet for dyrelivsfotografering? Objektiver som Canon RF 50mm F1.2L USM, som gir gode resultater i lite lys, egner seg godt til Canon EOS R6 når du skal ta naturbilder.
Dyrelivsfotografering i lite lys åpner opp en helt ny verden av dyreatferd og kan resultere i dristige og spennende bilder. Følg tipsene til Marc for å finne ut hva du kan fotografere i nærområdet ditt.
Skrevet av Jack Fittes
Relaterte produkter
-
EOS R6
Uansett hva du filmer eller tar bilder av, og hvordan du gjør det, lar EOS R6 deg være kreativ på måter du simpelthen ikke trodde var mulig. -
RF 70-200mm F2.8L IS USM
RF 70-200mm F2.8L IS USM er en del av en trio med profesjonelle zoomobjektiver, og det er den perfekte følgesvennen for nyhets-, sports- og reisefotografering. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med stor blenderåpning for vidvinkelperspektiv, nær fokusering og Hybrid IS. -
RF 800mm F11 IS STM
Et kompakt, lett og kraftig superteleobjektiv som hovedsakelig er rettet mot dyrelivsfotografer som er ute etter den beste rekkevidden. -
RF 100-400mm F5.6-8 IS USM
Et allsidig, kompakt og lett RF 100–400 mm zoomobjektiv med 5,5-trinns IS som tar bilder av dyreliv og bevegelser. -
EF 8-15mm f/4L Fisheye USM
Et fisheye-zoomobjektiv i L-serien som lar deg velge mellom fullformat eller sirkulært bilde og en bred visningsvinkel.
Relaterte artikler
Fra prisvinnere til proffer
To vinnere av Young Wildlife Photographer of the Year forteller om hva tidlig suksess har betydd for dem.
Fuglefotografering med RF 200-800mm F6.3-9 IS USM
En profesjonell fotograf og en hobbyfotograf samarbeidet om å teste RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ute i felten.
Tips til naturfotografering
Tips og teknikker for å ta naturfotograferingen din til nye høyder og for å få mest mulig ut av Canon-kameraet og -objektivene dine.
Oppdag insektenes skjulte verden
Se nærmere på det hemmelige livet til de bittesmå skapningene med råd fra Pierre Anquet.