Tips og triks til å ta bedre matbilder

Vi har snakket med den profesjonelle matfotografen Yasmin Albatoul, og hun viste oss hvilke metoder hun bruker for å heve matfotograferingen til elitestandard.
En komposisjon av en serie med bilder som viser vafler som er toppet med blåbær og karamell, servert med en kopp te, plassert ut over en overflate i sterk sennepsgul farge.

Matfotografering er utrolig populært på sosiale medier. En kjapp titt på Instagram bekrefter det: Vi elsker å dele bilder av mat. Å dele et bilde av maten er ikke langt unna å dele selve maten med andre. Det gir en slags fellesskapsfølelse, nesten som å spise sammen.

Det å legge ut bilder av mat på internett ble en trend omtrent samtidig som Instagram – den bildebaserte sosiale medieplattformen – ble populært.

Fotografer som er interessert i å ta bilder av smakfulle retter, har en utfordring: Med så mange matbilder er det vanskelig å skille seg ut fra mengden. Yasmin Albatoul, som er profesjonell fotograf og matfotoinfluenser basert i Algerie, kjenner godt til denne utfordringen. Hun har også merket andre utfordringer.

«Som kvinne der jeg bor, kan jeg ikke reise alene eller dra rundt i byen for å drive med gatefotografering», sier hun. «Og da jeg gikk på universitetet, sa vennene mine alltid til meg: 'Du kan ikke leve av fotografering, det er bare en hobby.' Men jeg sa: 'Jo, det kan jeg. Jeg tar bildene hjemme.'»

Det viste seg at Yasmin hadde rett. Nå er hun profesjonell fotograf. De dynamiske, fargerike og ofte surrealistiske bildene fanger raskt oppmerksomheten din – og kan gi deg vann i munnen. Den unike stilen og de fengslende bildene hennes har gitt henne mange oppdrag innenfor kommersiell fotografering, og Instagram-kontoen hennes har et publikum på 105 000 følgere (et tall som stadig blir høyere).

Noe av det som gjør at bildene til Yasmin skiller seg ut på Instagram, er den profesjonelle glansen. Hun sier at det er stor forskjell på å ta et bilde av maten på en restaurant før du spiser den, og å style maten for kommersiell fotografering med et ordentlig kamera.

«De fleste tar bilder av maten sin på en restaurant med en telefon uten å planlegge på forhånd eller bruke noe annet utstyr,» sier hun. «Dette er spontane bilder som de deler gjennom historiene sine på sosiale medier. Men når vi snakker om profesjonell eller kommersiell matfotografering, er det noe helt annet.»

Bilde ovenfra av vafler toppet med blåbær og karamell servert ved siden av kaffe, mugge og kniv og gaffel, plassert ut over en grå skiferoverflate.

Når Yasmin foreviger komposisjonene sine, utforsker hun et variert utvalg av bilder, slik at hun kan vise frem forskjellige elementer av teksturer og mønstre. © Yasmin Albatoul

En kanne som heller tykk karamell over en tallerken med vafler, toppet med blåbær, plassert på en grå skiferoverflate.

Tatt med Canon EOS R5 med et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/250 sek, f/8 og ISO 125. © Yasmin Albatoul

Hvis du er interessert i å heve matfotograferingen din til et profesjonelt nivå, er det viktigste, ifølge Yasmin, å gå inn for oppgaven med kreativitet. Yasmin har stort fokus på å komponere bildene sine ved å legge til farger og bevegelser, og hun gjør dette med en kombinasjon av overraskende rekvisitter – som hyssing og olje.

«Jeg klarer meg ikke lenger uten en flaske olje og en pensel, for jeg vil at maten skal være blank og skinnende.»

Les videre for å få en oversikt over tipsene hennes for ta matfotograferingen til et helt nytt nivå.

1. Tenk på fargen på hver matvare når du styler bildet.

Mennesker har bedre fargesyn enn de fleste dyr. Forskere er stort sett enige: Én av grunnene til at vi har fargesyn, er at det var nyttig for forfedrene våre å oppdage frukt og se hvor moden den var.

«Jeg velger farger ut fra den generelle atmosfæren i restauranten eller på maten og miljøet den kommer fra. Jeg foretrekker for eksempel blå som bakgrunn for sjømat, for det antyder opprinnelsen på en diskré måte.»

Farge bør være en viktig faktor innen matfotografering. Farger fanger oppmerksomheten vår. Og når du velger de riktige fargene du vil kombinere, kan du få hele komposisjonen til å skille seg ut og se lys og livlig ut.

«Blått ser for eksempel fantastisk ut mot den oransje fargen på reker. Valget av elementer i hvert bilde, inkludert bakgrunnsfargen, er bygget rundt hovedmotivet.»

En hvit tallerken med pyntekant med en liten sitronmarengspai på ved siden av et glass med ettermiddagste, plassert mot en grønn bakgrunn dekorert med kaffebønner og med et fargekart øverst i høyre hjørne.

Ved å forbedre komposisjonen med en harmonisk fargemiks kan du fremheve bildets visuelle inntrykk. Her viser Yasmin frem fargekartet og de nøye utvalgte varme tonene som fremhever den livlige gultonen uten å overskygge den. Tatt med et Canon EOS R5 med et Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv ved 1/160 sek, f/10 og ISO 160. © Yasmin Albatoul

En tallerken med små reir av spagetti toppet med sopp og grønne blader på en mørkegrønn tallerken med et fargekart nederst i høyre hjørne.

I dette bildet har Yasmin valgt kjøligere toner, noe som trekker seerens øye mot det viktigste fokuspunktet ved hjelp av livlige farger. Tatt med Canon EOS R5 med et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/250 sek, f/9 og ISO 100. © Yasmin Albatoul

2. Hele bildet, ikke bare maten, må styles.

Som matfotograf ønsker du å ta bilde av mer enn bare maten. Redskaper og bestikk er to ting som vanligvis hører til mat. Men du vil som oftest ikke at bollen som maten fotograferes i, skal være hverdagslig. Den må komplettere de andre elementene. En annen god tommelfingerregel er å finne en bolle som er litt større enn gjennomsnittet, for å vise frem en overflod av mat på en appellerende måte.

«Når vi skal spise, serverer vi som regel maten på en tallerken som er hvit og enkel. Derfor er det spesielt viktig å velge tallerkener og bestikk som ser luksuriøse ut, og som får maten til å virke flottere.»

Når du skal velge rekvisitter til å style matbildene dine, bør du tenke på mer enn fargen. Du bør også vurdere materialet og den generelle estetikken til elementet. Treskjeer ser for eksempel mer naturlige ut enn metallskjeer, og de reflekterer ikke lys, så derfor er de å foretrekke i mange fotografier.

Du kan selvfølgelig presentere maten på en tallerken, men det finnes også andre alternativer. En marmorplate kan tilføre litt tyngde, storhet og finesse. (Den er også perfekt til å ta bilder av frysevarer som iskrem, fordi den holder dem avkjølt.) Kakestativer er også en slående måte å vise frem mat med et tydelig uttrykk på.

Andre rekvisitter, for eksempel friske urter, skaper en følelse av friskhet og smak i tillegg til at det tilfører en ny dimensjon av farge og tekstur. Og krydder og strøssel kan antyde enda flere smaker. Og ikke glem duker og andre kjøkkenartikler for å gi rammen ønsket farge.

To tallerkener med et reir av Kunafa med sjokoladesaus toppet med et dryss av pistasjnøtter.

Ved å utforske mange ulike mønstre og teksturer i tillegg til selve matmotivet kan komposisjonen bli enda bedre. Yasmin er veldig opptatt av detaljer i fotografiene sine, og dermed bidrar hvert ekstra element med noe til helhetsbildet. Tatt med et Canon EOS R5 med et Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv ved 1/150 sek, f/9 og ISO 200. © Yasmin Albatoul

En oval, hvit tallerken med et utvalg av mat som bader i chili og limesaus, pyntet med grønne blader.

Yasmin viser at rammen og komposisjonen ikke trenger å være overkomplisert for å passe til maten, og en nedtonet tilnærming kan blåse liv i fargene. Tatt med et Canon EOS R50. © Yasmin Albatoul

3. Finn kreative måter å arrangere og style maten på – med noen uventede elementer.

Innenfor alle sjangere av fotografering er det visse bransjetriks som du vanligvis bare lærer gjennom erfaring. I dette tilfellet har vi spurt Yasmin, og derfor kan vi avsløre noen profesjonelle hemmeligheter om hvordan man skal arrangere og style mat.

«En av de viktigste tingene innenfor matfotografering er å bruke noen triks for å få maten til å se deilig ut og vare så lenge som mulig», sier Yasmin.

Noen av triksene for å få maten til å se deilig ut, høres ikke nødvendigvis så delikate ut – for eksempel å dynke pannekaker med motorolje.

«Vi kan bruke oppvaskmiddel for at kaffen skal skumme lengst mulig. Og vi smører kjøttet med olje for at det skal se skinnende og mer innbydende ut. Vi bytter ut kremfløte med dusjskum fordi den varer lenger og ikke påvirkes av varmen fra belysningen.»

En hånd som henger opp en burger med to trepinner over et hamburgerbrød toppet med grønne blader og hvit saus.

Yasmin bruker trepinner for å få motivene til å sveve og skape en illusjon av vektløshet, noe som gir bildet et unikt element. Tatt med et Canon EOS R50. © Yasmin Albatoul

En osteburger i lufta som viser lagene av smeltet ost, burger, løk og en tomatskive med de to brødene over og under som holder det hele sammen.

Her er sluttresultatet. Etter at trepinnene ble fjernet digitalt i etterproduksjonen, gir denne strukturen en følelse av bevegelse, som om selve bildet er i ferd med å bli levende. Tatt med et Canon EOS R50. © Yasmin Albatoul

4. Tilfør bildet bevegelse med smarte rekvisitter og redigering.

Generelt sett beveger ikke maten seg. Derfor blir mat i malerier som regel fremstilt som et «stilleben». Men moderne fotografering kan blåse mer liv inn i bildene enn malere som Monet noensinne kunne ha forestilt seg.

«Bevegelsen i bildet forteller en fengslende historie. Når du ser et bilde med statisk komposisjon, kan det føles kjedelig. Det skjer ingenting. Du husker kanskje ikke bildet senere. Men hvis bildet tilføres bevegelse, blir det unikt og uforglemmelig.»

Yasmins matbilder – hvorav mange ser ut som de er tatt i bevegelse – viser hvor imponerende et dynamisk fotografi av mat kan være. I mye av arbeidet hennes ser det ut som man er midt inne i danderingen av maten, mens det siste drysset fanges midt i lufta. Andre ganger lager Yasmin bilder som ser ut til å vise at maten deles opp for å avsløre ingrediensene, som vist ovenfor.

Yasmin forteller at hun bruker tynne trepinner og lim til å støtte små matbiter i posisjoner som gir en illusjon av bevegelse i bildet. Så fjerner hun pinnene på en smart måte senere ved hjelp av redigeringsprogramvare. Du kan også bruke en snor hvis du vil henge noe i lufta.

«Elementene i bildet, for eksempel kjeks eller en hvilken som helst kake, kan festes med tynne trepinner», sier Yasmin.

Disse triksene er nyttige når du skal fotografere handlingsmettede omgivelser, for eksempel når du lager middag i en wokpanne. Og husk: Handlingen kan forekomme i mange former, fra ost som kleber seg til tallerkenen når du løfter opp et pizzastykke til damp som ryker sakte opp fra en kopp kaffe.

Det siste garnityret legges på bildet idet Yasmin Albatoul fotograferer en matkreasjon i studioet med et Canon-kamera.

Yasmin gir ofte et glimt bak kulissene og avslører prosessen bak de appetittvekkende bildene – av og til med en hjelpende hånd.

Fotografi over skulderen til matfotografen Yasmin Albatoul som tegner ordet «pasta» med en trepinne.

Selv etter at bildet er tatt, fortsetter den kreative prosessen. Yasmin finpusser ofte og forbedrer komposisjonene sine videre ved å redigere og legge til elementer på nettbrettet.

5. Fang opp prosessen bak kulissene for å dele den på sosiale medier.

En stor trend i sosiale medier for profesjonelle fotografer er komposisjonen kontra selve bildet. Slike bildekaruseller eller videoer avslører prosessen bak imponerende bilder ved å trekke tilbake sceneteppet og vise noe av arbeidet bak hver komposisjon.

Avsløringene er inspirerende for andre fotografer, ettersom de viser magien som foregår før det trykkes på lukkeren.

Husk: Deling av matbilder kan knytte oss nærmere andre. Mat er noe vi forbinder med å skape relasjoner, og det er en av grunnene til at matfotografering har blitt så populært. Når du deler bilder av maten din, kan en privat middagsopplevelse gjøres om til gjensidig verdsettelse.

En studie viste at matfotografering også kan ha en positiv innvirkning på smaken. Forskere ba en gruppe middagsgjester om å ta et bilde av maten sin før de spiste den. En annen gruppe spiste den samme maten, men uten å ta bilde. Den første gruppen, som hadde fotografert maten sin, rapporterte at den smakte bedre.

Matfotografering er noe å feire, for det bidrar til å føre oss alle sammen nærmere hverandre. Og kanskje viktigst av alt: Det gjør at maten smaker bedre.

Hvis du vil lære mer om hvordan Yasmin tar fantastiske bilder av mat, kan du ta en titt i utstyrsveska hennes for matfotografering.*


* Bare tilgjengelig på utvalgte språk.

John Marshall

Relaterte produkter

Relaterte artikler

Bli en matinfluenser

Tips til matfotografering fra Instagram-influenser og Canon Ambassador Yasmin AlBatoul.

Slik filmer du matvideoer av høy kvalitet som en proff

«Jessie Bakes Cakes» har fått over 100 000 følgere på grunn av de imponerende matvideoene. Her forklarer hun hvordan man behersker matvideoer.

De beste objektivene for matfotografering

Ta delikate matbilder med utvalget vårt av Canon-objektiver du bare må ha.

Mestre matfotografering

Fotograf Linda Lomelino deler de viktigste ingrediensene til appetittvekkende bilder av mat.

Registrer deg for vårt nyhetsbrev

Få siste nytt og nyeste produktinformasjon