VANLIGE SPØRSMÅL OM CSDP

  • Spørsmål. Hvem kan søke?

    A. For å søke må du

    • være 18 år eller eldre per 7. mars 2024
    • bo i EMEA
    • enten ha startet eller fullført et utdanningskurs eller en praksisplass hos et byrå eller magasin i skoleåret 2023/2024, eller være nominert/godkjent av en fagperson fra fotobransjen

     Se vilkårene for å få mer informasjon.

  • Spørsmål. Kan jeg søke hvis jeg ikke bor og/eller studerer i Europa, Midtøsten eller Afrika (EMEA)?

    A. Nei, det er ikke mulig å søke hvis du ikke både bor og studerer i EMEA. Hvis du søker i kategorien for praksisplass eller godkjent, må du også oppholde deg i EMEA. Se vilkårene for å få en fullstendig liste over kvalifiserte land.

  • Spørsmål. Kan jeg søke hvis jeg har søkt eller deltatt før?

    A. Ja, du kan søke på nytt hvis du har søkt og/eller deltatt tidligere. Men søkere som nådde den andre modulen i programmet i løpet av 2022- eller 2023-utgavene, og som deltok på det fire dager lange seminaret i Girona og Perpignan, er ikke kvalifisert til å delta.

  • Spørsmål. Er det mulig å søke som et team eller en gruppe fotografer?

    A. Nei, innsending må skje individuelt.

  • Spørsmål. Kan jeg søke hvis jeg ikke snakker engelsk?

    A. Det offisielle språket til programmet er engelsk. Oversettelsestjenester tilbys ikke, og det er derfor nødvendig med tilstrekkelige språkkunnskaper for å dra nytte av programmet.

  • Spørsmål. Hvilken dokumentasjon må jeg oppgi for å bekrefte at jeg er kvalifisert?

    A. Hvis du blir valgt, blir du bedt om å sende inn følgende dokumentasjon:

    • et bilde av passet og/eller ID-kortet ditt for å bekrefte alderen din
    • et bilde av studentbeviset ditt og/eller en bekreftelse fra skolen/universitetet/byrået/magasinet osv. som viser at du er registrert for studieåret 2023/2024.

  • Spørsmål. Hva slags materiell må jeg levere hvis jeg deltar i godkjent-kategorien?

    A. I tillegg til porteføljen din trenger du også et brev fra bransjepersonen som har godkjent søknaden din, med informasjon om navn og yrke og deres godkjenning/anbefaling.

  • Spørsmål. Når får jeg vite om jeg har blitt valgt?

    A. Søkere som blir valgt ut, varsles via e-post innen 29. mars 2024.

  • Spørsmål. Hvem kan jeg kontakte hvis jeg har spørsmål?

    A. Kontakt oss på students@canon-europe.com

  • Spørsmål. Hvordan velges deltakerne ut?

    A. Deltakerne velges ut av et panel med Canon-representanter og eksterne fagpersoner fra ledende mediebyråer, inkludert AFP, EPA, Getty Images og Reuters.

    Bidragene blir evaluert basert på fortelleregenskaper, autentisitet, presentasjonsbrev, biografi og generell kvalitet på porteføljen og prosjektforslaget.

  • Spørsmål. Foregår noe av opplevelsen på nett / virtuelt?

    A. I den første modulen i programmet, «Portfolio Preparation Mentoring», vil søkere som tas opp, bli knyttet sammen med en profesjonell mentor og ta del i tre nettbaserte økter for å jobbe med porteføljen sin og det nye prosjektforslaget.

  • Spørsmål. Kan jeg delta virtuelt hvis jeg ikke kan reise?

    A. Nei, med unntak av de nettbaserte mentorøktene som er en del av den første modulen Mentorhjelp med forberedelse av portefølje, vil påfølgende aktiviteter kreve fysisk tilstedeværelse for å få mest mulig ut av opplevelsen.

  • Spørsmål. Hvis jeg blir valgt ut til seminaret i Girona og Perpignan, kan jeg da forlenge oppholdet mitt eller endre reiseplanene mine? Vil Canon betale de relevante utgiftene?

    A. Ja, det er mulig å forlenge oppholdet. Kostnader som påløper i forbindelse med forflytninger, overnatting og mat for de ekstra dagene av oppholdet, dekkes imidlertid ikke av Canon, og må håndteres og organiseres av deg selv.

  • Spørsmål. Er det mulig å sende inn to separate søknader?

    A. Nei, det kan bare sendes inn én søknad per person.

  • Spørsmål. Kan jeg sende inn video i porteføljen min?

    A. Nei, for øyeblikket godtar vi bare digitale stillbilder.

  • Spørsmål. Hvor mange bilder kan jeg inkludere i porteføljen min?

    A. Porteføljen din kan inneholde maksimalt to prosjekter, med opptil 20 bilder i hvert. Bildefiler bør være i JPEG-format, maks. 1500 DPI, 2000 piksler

  • Spørsmål. Må jeg inkludere bildetekst?

    A. Ja. Alle bilder må ha tilhørende tekst.

  • Spørsmål. Kan jeg sende inn flere formater eller filer som en del av porteføljen min?

    A. Ja. I tillegg til porteføljen din bør du også inkludere en personlig biografi og en beskrivelse av prosjektet/prosjektene dine og bildetekster.

    Understøttende materiell kan også sendes inn, for eksempel følgende:

    • en forklaring på hvorfor du ønsker å delta i programmet
    • et brev med en anbefaling fra skole/universitet/magasin eller fra fagperson i bransjen

    Alle bildefiler bør være i JPEG-format, maks. 1500 DPI, 2000 piksler Skriftlig materiell skal være i PDF-format på engelsk.

  • Spørsmål. Kan jeg redigere / gjøre endringer i søknaden når den er sendt inn?

    A. Ja. Etter at du har sendt inn porteføljen din, vil du motta en e-post med informasjon om hvor du kan logge deg på for å se gjennom søknaden din og foreta eventuelle justeringer før påmeldingsfristen 7. mars 2024.

  • Spørsmål. Finnes det noen sjangerbegrensninger?

    A. Dette programmet har først og fremst fokus på å støtte de som ønsker en karrieren innen visuell historiefortelling. Initiativet er sterkt knyttet til det langvarige samarbeidet vårt med fotojournalistikkfestivalen Visa pour l'Image, og derfor er de fleste av deltakerne våre kommende dokumentarfotografer/fotojournalister.

  • Spørsmål. Hva skjer med de innsendte bildene mine?

    A. Bildene vil bli brukt som en del av utvelgelsesprosessen for 2024-utgaven av Canon Student Development Program.

  • Spørsmål. Er det noe viktig jeg må være oppmerksom på før jeg sender inn arbeidet mitt?

    A. Du må være den eneste forfatteren av bildene dine og inneha alle eiendomsrettigheter til bildene dine.