UTD i Larvik tenker utradisjonelt

Det er ikke uvanlig at svetten renner i nybygget til UTD Reklameprodusenten i Larvik. Som regel skyldes det ei treningsøkt i bedriftens velutstyrte trimrom, men jammen svis det av noen kalorier i produksjonshallen også.

Tenker utradisjonelt


– Vi tenker nok annerledes enn mange andre i grafisk bransje, det har antagelig sammenheng med at ingen av oss to har bransjebakgrunn, åpner Jørgen Lysnes og Truls Bonnegolt når vi besøker UTD i Larvik. Der er de henholdsvis styreleder og daglig leder, og vi møter dem i nybygget som er tegnet og innredet i detalj for denne bedriften. På interiørområdet har de allerede tatt i bruk mange av de materialene de selv skal tilby markedet i fremtiden.


– Vi følger spesielt med på interiørtrendene i land som Frankrike, Italia og USA, for de samme trendene kommer gjerne hit et par år senere. Da er vi posisjonert og i forkant av utviklingen, den samme tankegangen har vi for nye næringsbygg, hvor vi ønsker en tett og god dialog med utbyggere og interiørselskaper på et mye tidligere stadium enn bransjen tradisjonelt har hatt, forteller de to.


Åpne priser og digital handlekurv


Den offensive tankegangen har gitt vekst og gode resultater for Vestfold-bedriften de siste årene. Besøker du nettsidene til UTD, får du antagelig assosiasjoner til varehandelens nettbutikker, med åpne priser og digital handlekurv. Det er allerede mange år siden Larvik-bedriften gjorde en digital priskalkulator åpent tilgjengelig på nett, utvilsomt i utakt med en bransje som gjerne har kalkulert priser individuelt for hver eneste kunde. UTD-ledelsen angrer ikke et øyeblikk på det.


– Tvert i mot, her er ingen hemmelige priser, og vi gjennomfører gjerne større prosjekter med åpne regnskap og avtalt påslag. Erfaringen er at åpenhet bygger tillit og skaper relasjonssalg, forteller Jørgen Lysnes, som for egen del kjøpte seg inn i bedriften allerede som 21-åring.


I 2012 kjøpte han ut de andre eierne, og selskaper som Løkka Grafisk, Nordekor og ViBryrOss Kommunikasjon er overtatt gjennom årene. Nå er bussreklameavtalen fornyet og produksjonskapasiteten styrket, så det er ingen tvil om at fjorårets omsetning på 25 millioner kroner kan økes ytterligere i årene fremover.


– Alt ligger til rette for videre vekst, bekrefter UTD-styrelederen.


Canon-samarbeid utenom det vanlige


På spørsmål om de viktigste suksessfaktorene for bedriften som fire år på rad oppnådde utmerkelsen «Gaselle-bedrift», dreies samtalen umiddelbart til et leverandørsamarbeid helt utenom det vanlige. Canons kontor i Tønsberg, med Lars Dybwad i spissen, har nemlig vært med på både opp- og nedturer under UTD-reisen det siste tiåret.


– Det er en reise fra 2 millioner i omsetning i 2012 til dagens 25 millioner, og den er på ingen måte over. Samarbeidet med Canon inkluderer ikke bare produksjonsløsninger, men også finansiering, rådgivning, support og teknisk service, og felles målsettinger om hvor vi skal. Det er utrolig mye verdt å ha ett kontaktpunkt uansett hva som skjer, og i Canon har vi en samarbeidspartner som virkelig kjenner alle våre sider. Det er et samarbeid på samme måte som det vi selv ønsker å ha med våre kunder, med åpne kort og tillit hele veien, oppsummerer Jørgen og Truls.


Og tilbake til der vi startet, det blir kanskje en tur i treningsrommet før dagen avsluttes? Ja, men det er lenge til arbeidsdagen er over her. Det er bare hardt arbeid som gir gevinst, og så brenner vi de siste kaloriene i treningsrommet før dagen er over, avslutter en fornøyd lederduo hos UTD Reklameprodusenten.