7. august 2020 offentliggjorde vi resultatene i den nyeste rapporten vår om tap av bildedata på nettskyplattformen image.canon. Vi beklager eventuelle ulemper dette har medført.
I denne meldingen rapporterer vi om resultatet av undersøkelsen vår av denne hendelsen så langt.
Canon tilbyr tjenester til brukere over hele verden på nettstedet image.canon, som består av (a) kortsiktig lagring der brukere laster opp og lagrer bilder i opptil 30 dager og (b) langsiktig lagring der brukere lagrer bilder på opptil 10 GB/bruker uten noen spesifikk utløpsdato.
Da Canon byttet til en ny versjon av programvaren for å kontrollere disse tjenestene den 30. juli, ble koden for å kontrollere den kortsiktige lagringen brukt på både de kortsiktige og langsiktige lagringsfunksjonene, noe som førte til tap av enkelte bilder lagret i mer enn 30 dager.
Den 4. august fant vi koden som førte til hendelsen og rettet den. Vi fant ingen uautorisert tilgang til image.canon. Hendelsen førte ikke til at noen bilder ble lekket.
Det finnes ingen tekniske måter å gjenopprette tapte videobilder på. Stillbilder kan gjenopprettes, men ikke med originaloppløsningene. Vi kommer til å kontakte påvirkede brukere og beklage på det sterkeste.