I den norske kunstverdenen skjer det nå noe spesielt. Bilde- og fotokunstneren Eivind Lentz, kjent for sitt eksperimentelle arbeid hvor det analoge kombineres med det digitale, har inngått et samarbeid med Canon og Colormaster. Resultatet? En serie candy-inspirerte kunstverk som utfordrer grensene mellom det fysiske og det digitale.
Drømmeaktig kunst hvor det analoge forenes med det digitale
Bildetekst: David Hesland, daglig leder i Colormaster, billedkunstner og fotograf Eivind Lentz og grafisk konsulent i Colormaster Jens Sjøstrand er fornøyd med produksjonen av kunstverkene.
Det som gjør Lentz sitt arbeid unikt, er måten han bruker forlatte, masseproduserte objekter som plastleker, små figurer og glitter. Objektene, som har sine egne historier og symboler, får nytt liv som autonome elementer i hans kunst. Samtidig speiler de vår moderne populærkultur og forbrukersamfunn. Lentz bygger opp scenene på en skanner, skanner dem, og bearbeider resultatet digitalt.
– Skannografiteknikken minner om stilleben og diorama, og lar meg leke med både fysiske og digitale elementer. Jeg ønsker å utforske hvordan fotografiets teknologi påvirker motivet, sier Lentz.
Relasjoner som startet samarbeidet
Samarbeidet mellom Lentz og Colormaster oppstod gjennom en felles kontakt hos firmaet Impleo. Det var under et besøk hos Canon IMAGEfactory at Lentz ble inspirert av mulighetene i Canons teknologi.
– Jeg så hvordan Canon-teknologi kunne gi meg presisjonen jeg trengte for å realisere mine ideer. Møtet ble på mange måter et vendepunkt, sier kunstneren som ønsker å utforske samspillet mellom kunst og teknologi.
Kunst møter teknologi
Canon Norge har en klar visjon om å være ledende innen teknologiske løsninger for kunstnere. Berte Kristensen, Account Manager i Canon, forklarer hvordan selskapet ønsker å hjelpe kunstnere som Lentz med å realisere sine visjoner ved å tilby de riktige verktøyene.
– Samarbeidet med Lentz viser hvordan teknologi kan bidra til å realisere kunstneriske visjoner. Det vi nå gjør sammen med Lentz og Colormaster er et konkret eksempel på fremtidens kunstproduksjon, der eksperimentering og teknologisk innovasjon går hånd i hånd, sier Kristensen.
Skyhøye kvalitetskrav
For å sikre at Lentz’ kunstverk oppnår den visuelle effekten han ønsker, har Canon og Colormaster levert både teknologi og rådgivning. Noe som blant annet inkluderer valg av riktig papir, blekk, og presisjonen som kreves for å få frem den nødvendige kvaliteten i verkene.
– Samarbeidet handler ikke bare om teknologi, men også om å forstå kunstnerens behov, sier David Hesland, daglig leder i Colormaster. Han understreker viktigheten av å sikre at resultatet blir både estetisk og teknisk perfekt, noe som er avgjørende for at kunstverkene skal få den drømmeaktige kvaliteten Lentz er kjent for.
Imponerende detaljrikdom og fargegjengivelse
I tillegg til teknologien, har Canon levert papir som sikrer korrekt tekstur og fargegjengivelse. Ved bruk av Canons IPF 6000 storformatprinter, som har et 12-fargers pigmentblekksystem, får Lentz den detaljrikdommen og fargepresisjonen som kreves i hans verker.
– Printeren kan produsere bilder opp til 152 cm i bredden, noe som gir Lentz stor frihet i valg av format og materialer. Dette har vært avgjørende for å møte de skyhøye kvalitetskravene Lentz stiller til sine kunstverk, sier Hesland.
Resultatet taler for seg selv
Produksjonen av kunstverk med den detaljerte kompleksiteten som Lentz´krever, hadde ikke vært mulig uten avansert moderne teknologi og fagkunnskapen som Colormaster besitter. Berte Kristensen sier Colormaster sin kompetanse og kreativitet har vært avgjørende for sluttresultatet.
– Dette er godt eksempel på hvordan sluttresultatet har blitt til via et tett samarbeid mellom kunstneren og Colormaster, og ikke minst ved bruk av teknologi fra Canon. Samarbeidet viser de enorme mulighetene som ligger i moderne trykketeknologi. Det å produsere kunst på dette nivået er utfordrende, spennende og krevende. Resultatet taler for seg selv, sier hun.