Image of a person from above taken using a drone

Fergus Kennedy inntar luften med Canon Log

Etter å ha brukt Canon EOS 5D Mark IV i et kommersielt TV-prosjekt, ville filmskaperen Fergus Kennedy se hvor langt han kunne flytte grensene for kameraet. Fergus er utdannet marinbiolog og lager fremdeles naturfilmer. Men han jobber også i stadig større grad med stillbilder og videoer for kunder innen TV og reklame, og han har fokusert spesielt på å bruke droner for å ta dramatiske bilder fra luften.

Fergus' nye prosjekt ble et personlig prosjekt som ga ham friheten til å utvikle sine egne ideer. Sammen med broren og kameraoperatøren Nick ønsket han å flytte grensene for å se hva som var mulig å oppnå. Fergus forstod at Canon Log-oppgraderingen for EOS 5D Mark IV ville være til stor hjelp under utfordrende forhold i forbindelse med dronefotografering. Canon Log gjør det enklere å få mer ut av sensorens dynamiske rekkevidde. Dette er nyttig ved gradering i etterbehandlingen for å oppnå et bestemt utseende og sette sammen opptak fra forskjellige kameraer. Det er en kraftig teknologi som har blitt standard for profesjonelle filmfotografer. Når denne funksjonen nå er tilgjengelig på EOS 5D Mark IV, betyr det at kameraet kan brukes til å lage svært avanserte digitale filmer. 

"Tidligere brukte jeg Canon XC10 til dronefotografering i 4K", forteller Fergus. "Det var et godt og lett kamera. Men med EOS 5D Mark IV kan jeg også ta stillbilder med høy oppløsning og benytte meg av det utmerkede og omfattende utvalget av EF-objektiver, så bruksområdet er mye større. Vi ønsket å lage en video av actionfylt sport med klipp som gled sømløst over i hverandre, og da trengte vi best mulig kvalitet og graderingsfleksibilitet i etterbehandlingen. Ved hjelp av Canon Log kunne vi oppnå dette med EOS 5D Mark IV."

"EOS 5D Mark IV er et avansert videokamera med 4K og mulighet for Canon Log ved hjelp av en fastvareoppgradering"

"EOS 5D Mark IV er et avansert videokamera med 4K og mulighet for Canon Log ved hjelp av en fastvareoppgradering", sier Fergus. "Vi kunne ha brukt C300 Mark II, som hadde passet på dronene våre. EOS 5D Mark IV er imidlertid lettere, og derfor kunne vi ha det lenger i lufta om gangen."


Svever over hindringer

Fergus har støtt på en rekke utfordringer i forbindelse med dette prosjektet. For det første er det vanskelig å sette sammen filmer av ulike aktiviteter på flere forskjellige steder. Det er vanskelig nok i seg selv med fartsfylte aktiviteter, og det blir ikke enklere når man må fly dronen gjennom en tett skog.

En av de største utfordringene oppstod under filming av kitesurfing. "Vi var i gang med vår femte flytur", forteller Fergus. "Dronen holdt omtrent fem meters høyde og var rundt 200 meter fra land da vi mistet styringen. Den reagerte ikke da vi trykket inn gassen, men dalte bare sakte ned i vannet og forsvant." Fergus går ut fra at det var en av cellene i hovedbatteriet som sviktet. Heldigvis var forsikringen i orden, og det gikk ikke lenge før de kunne fortsette. "Den nye dronen har seks batterier i stedet for ett", sier Fergus. "Så hvis ett av batteriene skulle stoppe, kan dronen likevel fortsette å fly."

Kitesurfer

"Denne fotoseansen krevde nøye planlegging av aktivitetene til tre personer: dronepiloten, kameraføreren og utøveren vi fotograferte", fortsetter Fergus. "Utfordringen var å få alle tre til å samkjøre bevegelsene sine, og vi endte opp med å gjøre hvert opptak rundt 20 ganger for å oppnå et perfekt resultat." Pålitelighet og fleksibiliteten til EOS 5D Mark IV viste seg å være uvurderlig, og det ga Fergus og teamet hans vissheten om at kameraet ville sørge for det beste mulige opptaket.

"Lysforholdene skapte mange potensielle problemer", forteller Fergus. "Skogen hadde felter med både mørk skygge og svært skarpt lys. Når himmelen er klar, kan bakken være dekket av skygger, og du må få med detaljene i skyggene uten å miste detaljene i sollyset. På havet er det vanlig at lys reflekteres på mange punkter. Dette er en utfordring med tanke på kameraets dynamiske omfang, eksponeringstoleranse og kodek, fordi en gitt eksponering kan fungere bra for lyse områder, men ikke for skygger, og omvendt. Når du tar stillbilder, kan du løse dette ved å fotografere i RAW-format. Men når du tar opp video, trenger du så høy eksponeringstoleranse som mulig for å få best mulig dynamisk rekkevidde. Det er her Canon Log-oppgraderingen på EOS 5D Mark IV har vært så viktig, siden den gir deg nettopp denne eksponeringstoleransen."

Drone flying over a vintage car

Imponerende råmateriale

EOS 5D Mark IV-kameraet som Fergus og Nick monterte på dronen, ble utstyrt med ett enkelt objektiv og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM som dekket alle behov. "Videoene ble filmet i 4K med 30 bilder i sekundet og en lukkerhastighet på 1/50 sekund", legger Fergus til. "Vi brukte en rekke ulike blenderåpninger, avhengig av det totale lysnivået, men vi la også til et ND-filter på objektivet når det var ekstra lyst."

"Vi filmet med ISO 400 mesteparten av tiden, men gikk opp til 3200 ISO når det ble mørkere", forklarer Fergus. "Du får optimal eksponeringstoleranse med Canon Log ved ISO 400, med så mye som 12 trinn. En funksjon som gjør Canon Log enda enklere å bruke, er at du også kan aktivere forhåndsvisning med View Assist for å få en idé om hvordan bildene kan se ut etter gradering. Vi kunne også ta materialet ut via kameraets HDMI-utgang til stabilisatorbøylen og overføre dette trådløst med 1080p til skjermene på bakken. Når du bruker den innebygde Canon Log, er det vanskelig å se om skyggene blir for mørke eller lysfeltene for lyse. View Assist er nyttig for å unngå dette, selv om den endelige graderingen kan være litt annerledes."

"... EOS 5D Mark IV kan enkelt fungere som et B-kamera sammen med Canon Cinema EOS-kameraer."

For Fergus var det den høye videooppløsningen på EOS 5D Mark IV som var hovedgrunnen til at han kjøpte kameraet. Men nå har han i tillegg fått nyte fordelen av Canon Log. "Kundene ber stadig oftere om 4K," forteller han. "I tillegg får du ekstra spillerom til beskjæring. Canon Log utvider fleksibiliteten ved beskjæring ytterligere. Du kan bruke samme LUT-er (Look-Up-Tables, søketabeller) som til C100 og C300. Disse LUT-ene bruker en forhåndsdefinert gradering til opptak der du trenger å kombinere bilder fra flere kameraer. Vi har faktisk prøvd å bruke samme LUT som en C300, og opptakene passer veldig godt sammen. EOS 5D Mark IV kan enkelt fungere som et B-kamera sammen med Canon Cinema EOS-kameraer."

For denne jobben konverterte Fergus det opprinnelige M-JPEG-opptaket fra EOS 5D Mark IV i 4K-oppløsning til ProRes-format før han importerte det til Adobe Premiere Pro for å oppnå en jevnere avspilling. Den opprinnelige 4K-filen er tatt opp med en høy datahastighet på 500 Mbit/sek. ProRes reduserer dette til en størrelse som er noe mer håndterlig for maskinvaren og programvaren som brukes til redigeringen. "Du mister egentlig ikke noe hvis du konverterer filmen til en høykvalitetsversjon av ProRes, fordi den opprinnelige filmen er så bra", sier Fergus entusiastisk.

"Vi brukte Lumetri-graderingsverktøyene i Premiere Pro. På grunn av svært varierte lysforhold graderte vi et bilde om gangen, men med en LUT med et stort dynamisk område som utgangspunkt. Deretter justerte vi kurver, skygger, skarpt lys, hvite områder og metning. Det var ikke spesielt vanskelig eller krevende å jobbe med filmopptaket. Vi hadde ikke følelsen av at vi prøvde å gjenopprette noe som hadde gått tapt, og vi ønsket heller ikke et retusjert utseende. Vi prøvde tvert imot å fokusere på det beste i hvert opptak."

Langt og godt samarbeid

Fergus har planer om omfattende bruk av EOS 5D Mark IVs avanserte funksjonalitet i fremtidige prosjekter. "Dette er arbeidshesten min. Jeg bruker kameraet hver eneste dag til å ta stillbilder, eller på en drone for å ta både stillbilder og videoopptak. Jeg har hatt EOS 5D-kameraer helt siden det første i serien, og de har vært pålitelige på alle turene mine verden rundt. Denne uken skal jeg kjøpe et undervannshus, slik at jeg kan ta Mark IV-kameraet med meg på dykketurer i Indonesia senere i år. Alle kontrastene i lys og skygge som du får under vann, gjør Canon Log-modusen uvurderlig også der."

Fergus Kennedy Video

FLOW av Fergus Kennedy

Se video

Beslektet innhold