Produktservice og -reparasjon

Finn ut alt du trenger å vite om å sende inn produktet til service eller reparasjon. Dette inkluderer å finne et reparasjonssenter, trinnene du må gå gjennom for å ordne med service eller reparasjon, og et utvalg av vanlige spørsmål som kan gi svar på ting du lurer på.

Canon Camera

Informasjon om behandlingstid

Vi har mange forespørsler, så for øyeblikket har vi noen forsinkelser på reparasjon og service, og det er ingen fast behandlingstid (med unntak av CPS-kundene våre).


Forespørsler tar i gjennomsnitt 3 uker eller mer, avhengig av tilgjengelighet for deler eller tekniker. 


Hvis serviceforespørselen ikke haster (dvs. ingen feil), anbefaler vi derfor at du vurderer å utsette innsendingen av produktet. 


Vi ønsker å forsikre deg om at Canon Professional-service / Factory-servicesentere benytter alle tilgjengelige ressurser og iverksetter nødvendige tiltak for å løse eventuelle forstyrrelser så raskt som mulig. 


Vi er forpliktet til å sikre at service- og reparasjonsforespørsler blir fullført så snart som mulig, og vi vil gjerne takke deg for tålmodigheten du viser mens vi jobber oss gjennom denne forstyrrelsen. 


Kom tilbake til denne siden for å få mer informasjon. Hvis du trenger umiddelbar støtte eller er bekymret for saken din, er støtteteamet vårt alltid tilgjengelig. Ta kontakt med oss.

Service- og reparasjonsprosess

Hvis du har problemer med produktet, kan du først gå til Canons nettsted for kundestøtte for å få tilgang til brukerveiledninger, nedlastinger, vanlige spørsmål og annen nyttig feilsøkingsinformasjon.

Når man har en konto, opplever man en enklere prosess for å opprette forespørsler og få tilleggsfordeler.

Hvis du representerer en bedrift, må du klikke på [BEDRIFT] under for å registrere/logge deg på kontoen din og behandle forespørselen.

Hvis du er forbruker, kan du opprette en Canon-konto eller starte forespørselen ved å klikke på [FORBRUKER] nedenfor.



2 personen die geconcentreerd elkaars werk bekijken

Du blir bedt om å fylle ut et skjema. Oppgi så mange opplysninger som mulig for at produktet/produktene skal få utført reparasjon/service og bli raskt returnert til deg.

I dette trinnet blir du veiledet og informert om det aktuelle servicestedet – enten et Canon Professional-senter, et Canon Factory-senter eller en Canon-autorisert servicepartner for produktet/produktene.



Bestillingsoversikten inneholder alle opplysninger om forespørselen din og skal følge med utstyret. Skriv den ut og send den sammen med produktet/produktene, slik at vi kan bekrefte mottak og ha all informasjonen vi trenger for å behandle forespørselen din.

Hvis du ikke kan skrive ut bestillingsoppsummeringen, kan du kontakte oss for å få mer hjelp.



Send (eller lever) produktet/produktene til det aktuelle servicestedet, og pass på at det er trygt og sikkert pakket inn.

Se vanlige spørsmål under for å lære hvordan du pakker produktet/produktene på en sikker måte, for hvis dette ikke gjøres, kan det føre til skader under transport.



Teamet vårt kontakter deg hvis vi trenger godkjenning fra deg for å fortsette. Du mottar en e-post med instruksjoner om hvordan du sporer statusen til forespørselen, eller du kan gå inn på kontoen din for oppdateringer.

Hvis du ba om service via en servicepartner, kan håndteringen deres avvike.



Critical document Gov hero

Vi tar sikte på å ta kontakt i løpet av kort tid. Basert på forespørselen din blir de enten sendt eller klargjort for henting hos oss.

Hvis du trenger produktet/produktene umiddelbart, kan du vurdere å abonnere på CPS (som bedrift) eller legge til ekspresstjenester på forespørselen din (med forbehold om tilgjengelighet).

Hvis du ba om service via en servicepartner, kan håndteringen deres avvike.


Start reparasjon

Jeg trenger ikke reparasjon, jeg trenger …

Start service

Service- og reparasjonsprosess

Siden det kan være lokale forskjeller i ulike land, må du sjekke støttesidene for landet du bor i via landvelgeren.

  • I første omgang anbefaler vi at du går til produktstøtten vår hvor du finner informasjon som kan hjelpe deg med å løse problemet. Når du har valgt produktet, vil du ha tilgang til vanlige spørsmål, brukerhåndbøker, drivere, programvare og fastvarenedlastinger

    Alternativt kan du avtale en reparasjon som definert nedenfor.

  • Siden det kan være lokale forskjeller i ulike land, må du sjekke støttesidene for landet du bor i via landvelgeren.

    1 – Be om service eller reparasjon

    Hvis du representerer en bedrift:
    • For å kunne sende inn en service- eller reparasjonsforespørsel til Canon må du ha en aktiv bedriftskonto.
    • Du kan registrere deg for å få en bedriftskonto eller eventuelt logge på hvis du allerede har en bedriftskonto.
    • Når du har logget på bedriftskontoen din, kan du starte service- eller reparasjonsforespørselen.

    Hvis du er forbruker:

    Du blir veiledet gjennom trinnene for å oppgi all relevant informasjon (f.eks. forespørselstype, feilinformasjon, kjøpsbevis osv.) og kan legge til flere produkter i forespørselen din (hvis det er aktuelt).

    Du vil få informasjon om det aktuelle servicestedet – enten et Canon Professional-servicesenter eller en Canon-autorisert servicepartner for produktet ditt. Vær oppmerksom på at Canon-autoriserte servicepartnere er uavhengige organisasjoner som opererer med egne vilkår. Derfor bør du kontakte dem for å få mer informasjon før du sender produkter til service eller reparasjon.

    Avhengig av produktet ditt kan vi henvise deg til støtteteamet vårt, slik at de kan hjelpe deg videre.


    2 – Når du har sendt service- og/eller reparasjonsforespørselen, må du skrive ut bestillingssammendraget som skal returneres med produktet

    Når du har sendt forespørselen, kan du skrive ut bestillingssammendraget. Du vil også motta en kopi på e-post (i tilfelle du må skrive det ut på et senere tidspunkt). Bestillingssammendraget vil inneholde all informasjon om forespørselen og må legges ved produktet når du sender det til servicestedet (enten et Canon Professional-servicesenter eller en Canon-autorisert servicepartner). Dette gjør at servicestedet kan bekrefte mottak av produktet/produktene og gir dem all informasjonen de trenger for å behandle forespørselen din.


    3 – Sikre at produktet er forsvarlig pakket for transport

    Når du sender et produkt til et Canon Professional-servicesenter eller en Canon-autorisert servicepartner, inngår du ikke en avtale med Canon, og Canon påtar seg ikke ansvar for eventuelle tap eller skader som oppstår under transporten.

    Vi anbefaler å sørge for at produktet er forsvarlig pakket. Se vanlige spørsmål om service og reparasjon nedenfor for å finne forsendelsesinstruksjoner og unngå ytterligere skade under transport. Avhengig av verdien av produktet kan du også vurdere å forsikre forsendelsen. Du kan også levere produktet/produktene personlig til et Canon Professional-servicesenter eller en Canon-autorisert servicepartner.


    4 – Hva skjer etter at jeg har sendt produktet til service eller reparasjon?

    Når et produkt er sendt til et Canon Professional-servicesenter:

    Når produktet/produktene er mottatt, blir det/de registrert i systemet vårt, og du vil motta en mottaksbekreftelse.

    Når bestillingen din er behandlet og produktet/produktene er undersøkt, vil vi enten gå videre med forespørselen din umiddelbart (underlagt service- og reparasjonsvilkårene våre), eller kontakte deg for å be om ditt samtykke til at vi går videre (dvs. i tilfeller med tids- og kostnadstilbud).

    Forespørselsgodkjenning og fullførelse av kjøpsavtalen for service og reparasjon finner sted når vi går i gang med ønsket service og reparasjon, med mindre vi har varslet deg om at vi ikke godkjenner forespørselen din. Vi vil lagre kontraktsvilkårene, og du vil motta en kopi i bestillingsbekreftelsen.

    Du kan sjekke status for forespørselen og om nødvendig kommunisere med Canon Professional-servicesenteret på følgende måte:

    Når et produkt er sendt til en Canon-autorisert servicepartner:

    Vær oppmerksom på at Canon-autoriserte servicepartnere er uavhengige organisasjoner som opererer med egne vilkår og prosesser. Derfor bør du kontakte dem for å få mer informasjon før du sender produkter til service eller reparasjon.

    Merk: Informasjonen ovenfor er bare ment som kundeveiledning, og utgjør ingen form for avtale mellom Canon og kunden. De spesifikke vilkårene til Canon Professional-servicesenteret eller den Canon-autoriserte servicepartneren har forrang fremfor all informasjon på denne siden.

Vanlige spørsmål om service og reparasjon

  • Hvis du ønsker service for et Canon-produkt, kan Canon Professional-servicesentre tilby deg ulike fastpristjenester, avhengig av produktet/produktene:

    Hvis du representerer en bedrift:

    • For å kunne sende inn en serviceforespørsel til Canon må du ha en aktiv bedriftskonto.
    • Du kan registrere deg for å få en bedriftskonto eller eventuelt logge på hvis du allerede har en bedriftskonto.
    • Når du har logget på bedriftskontoen, kan du gå til Support-delen, der du blir veiledet gjennom prosessen med å sende inn serviceforespørselen.

    Hvis du er forbruker:

    Våre Canon-autoriserte servicepartnere kan tilby lignende eller tilsvarende tjenester.

  • Hvis det oppstår en feil med Canon-produktet ditt, tilbyr vi et nettverk av servicesteder (bestående av Canon Professional-servicesentre og Canon-autoriserte servicepartnere) som gjerne reparerer produktet ditt i henhold til de opprinnelige Canon-spesifikasjonene.

    Hvis du representerer en bedrift:

    • For å kunne sende inn en serviceforespørsel til Canon må du ha en aktiv bedriftskonto.
    • Du kan registrere deg for å få en bedriftskonto eller eventuelt logge på hvis du allerede har en bedriftskonto.
    • Når du har logget på bedriftskontoen, kan du gå til Support-delen, der du blir veiledet gjennom prosessen med å sende inn serviceforespørselen.

    Hvis du er forbruker:

    Alle servicesteder i nettverket kan motta produkter som leveres via post/bud eller personlig.

    Hvis produktet ditt er dekket av kommersiell Canon-garanti, blir eventuelle reparasjoner utført uten at du må betale noe (underlagt gjeldende vilkår som du finner via garantihuben vår). Hvis produktet ikke er dekket av en kommersiell Canon-garanti, må du betale for eventuelle reparasjoner.

    Som forbruker kan du utøve lovbestemte rettigheter som gjelder for salg av varer, og du kan kontakte forhandleren du kjøpte produktet av for å drøfte eventuelle støttealternativer de kan tilby.

  • Hvis den kommersielle Canon-garantien din har utløpt eller ikke dekker feilen, kan Canon Professional-servicesentre tilby en rekke betalte reparasjonsalternativer, avhengig av produktet/produktene:

    • Reparasjon til fastpris: Du vil få oppgitt en fast pris før du sender produktet/produktene til et Canon Professional-servicesenter. Denne fastprisen tilbys for feil som skyldes normal slitasje, og inkluderer kostnader knyttet til alle nødvendige reservedeler, arbeid og returfrakt. Hvis feilen skyldes andre forhold (f.eks. støt eller væskeskade), vil vi kontakte deg for å tilby et tids- og kostnadstilbud.
    • Reparasjonsgrense: Du kan angi en reparasjonsgrense (dvs. en maksimal reparasjonsavgift) før du sender produktet/produktene til et Canon Professional-servicesenter. Det er imidlertid en gjeldende minimumsverdi. Dette fungerer som ditt samtykke til at vi kan gå videre med reparasjonen, og du vil ikke motta et pristilbud. Hvis reparasjonen kan utføres til en pris som er lavere enn den angitte reparasjonsgrensen, blir du bare belastet med det laveste beløpet. En reparasjonsgrense kan føre til raskere reparasjonstid for deg, og reparasjonen vil heller ikke være underlagt et avslagsgebyr (gjelder hvis du ber om et tids- og kostnadstilbud)
    • Tids- og kostnadstilbud: Du kan be om et tids- og kostnadstilbud, noe som innebærer at det blir utført en teknisk diagnostisering når produktet ankommer et Canon Professional-servicesenter. Deretter får du et tilbud med detaljert informasjon om forventede reparasjonskostnader for produktet/produktene, og du får muligheten til å godta eller avslå tilbudet før reparasjonsarbeidet går i gang. Hvis du avslår tilbudet, kan du bli belastet med et avslagsgebyr for å dekke undersøkelseskostnadene.

    Alle våre betalte reparasjonsalternativer er underlagt service- og reparasjonsvilkårene våre.

    Hvis det aktuelle servicestedet ditt er en Canon-autorisert servicepartner, kan de også tilby deg en betalt reparasjon. De nøyaktige tilgjengelige alternativene kan imidlertid variere og er underlagt vilkårene for Canon-autoriserte servicepartnere.

  • Sørg for at produktet er trygt og forsvarlig pakket, og se i brukerhåndboken for å få modellspesifikke forsendelsesinstruksjoner.

    Hvis du ikke klargjør (og pakker) produktet for forsendelse på riktig måte, kan det føre til ytterligere skader under transporten og at Canons kommersielle garanti blir ugyldig.

    Vi anbefaler at du gjør følgende før du sender skriverproduktene:

    • IKKE ta skrivehodet, blekket eller toneren ut av skriveren. Dette kan skade skriveren og gjøre garantien ugyldig.
    • Med skrivehodet, blekket eller toneren fremdeles satt inn i skriveren, trykker du på ON-knappen for å slå av strømmen og deretter kobler du fra strømledningen.
    • Koble fra alle ledninger. Ikke send ledninger tilbake med skriveren med mindre du blir bedt om det.
      • For MEGATANK-modeller (G-, GM- og GX-seriene) kan du se i den elektroniske brukerhåndboken for skriveren (tilgjengelig her) og søke etter «Reparasjon av skriveren» for ytterligere transporttrinn som må utføres for å sikre at transportfunksjoner (som f.eks. blekkventilspaker, vognstoppere osv.) er aktivert etter behov.
    • Fjern alt av papir fra skriveren.
    • Dytt inn eller lukk papirutmatingsbrettet, kassett, bakre matedeksler, dokumentdeksler eller dokumentmaterbrett.
    • Bruk en egnet selvklebende teip til å feste alle dekslene på skriveren, og ha den deretter i en plastpose.
      • Vi anbefaler maskeringsteip eller lignende. Ikke bruk teip som etterlater rester (for eksempel brun eller gjennomsiktig pakketeip eller gaffateip).
    • Pakk skriveren i originalemballasjen hvis du fremdeles har den, og kontroller at skriveren er polstret slik at den ikke beveger seg inne i esken.
    • Hvis du ikke lenger har originalemballasjen, kan du legge skriveren i en eske med tykke vegger og legge bobleplast rundt skriveren slik at den ikke beveger seg i esken.
    • Legg bestillingssammendraget i esken sammen med produktet.
    • Lukk esken med sterk tape. Sett på et dobbelt lag med tape øverst og nederst på esken for ekstra støtte.
    • Når du har pakket den inn, må du IKKE vippe esken som inneholder skriveren, eller snu den på siden eller opp-ned. Hvis du gjør det, kan blekket lekke under transport og føre til ytterligere skade på skriveren.
    • For å hjelpe fraktbudet med riktig håndtering av skriveren under transport, anbefaler vi også at du merker esken som følger:
      • «DENNE SIDEN OPP» slik at skriveren settes med bunnen vendt ned.
      • Merk også med «FORSIKTIG» eller «HÅNDTERES MED FORSIKTIGHET».

    Hvis du vil ha mer detaljerte instruksjoner om hvordan du klargjør blekkskriveren for forsendelse, kan du se i den elektroniske brukerhåndboken for skriveren (tilgjengelig her) og søke etter «Reparasjon av skriveren» eller «Transport av skriveren».

    Vi anbefaler følgende for foto- og videoprodukter:

    • Før du pakker inn produktet, må du lagre alle innstillinger (hvis det er aktuelt) ettersom produktet kanskje må tilbakestilles til fabrikkinnstillingene under reparasjonen.
    • Fjern tilbehør som batterier, minnekort, batteriladere, kabler (med mindre tilbehøret er forbundet med produktfeilen).
    • Pass på at du setter på eventuelle deksler på produktene, og at du alltid pakker kamerahusene og objektivene dine separat (dvs. ikke montert på kameraet) for å beskytte dem under transport. Vær også oppmerksom på at vi ikke leverer et nytt kamerahus/objektiv uten ekstra kostnader etter utført reparasjon/service.
    • Pakk produktet/produktene i originalemballasjen hvis du fremdeles har det, slik at du er sikker på at produktet er polstret og at det ikke beveger seg inne i esken.
    • Hvis du ikke lenger har originalemballasjen, kan du legge produktet i en eske med tykke vegger og legge bobleplast rundt produktet slik at det ikke beveger seg i esken.
    • Legg bestillingssammendraget i esken sammen med produktet.
    • Lukk esken med sterk tape. Sett på et dobbelt lag med tape øverst og nederst på esken for ekstra støtte.
    • For å hjelpe fraktbudet med riktig håndtering av produktet under transport, anbefaler vi også at du merker esken som følger:
      • «DENNE SIDEN OPP» slik at produktet settes med bunnen vendt ned.
      • Merk også med «FORSIKTIG» eller «HÅNDTERES MED FORSIKTIGHET».

  • Hvis du har sendt produktet til et Canon Professional-servicesenter, kan du sjekke reparasjons- eller servicestatusen på denne måten:


    Hvis du har sendt produktet til en Canon-autorisert servicepartner, kan du kontakte dem direkte for å få en statusoppdatering.

  • Hvis problemet mot all formodning vedvarer etter at reparasjonen er utført, må du kontakte Canon Professional-servicesenteret ettersom vi garanterer at reparasjonene våre er feilfrie (underlagt service- og reparasjonsvilkårene våre).

    Hvis du sendte produktet til en Canon-autorisert servicepartner, kan du kontakte dem direkte.

  • Vi anbefaler at alle reparasjoner utføres av Canon Professional-servicesentre eller Canon-autoriserte servicepartnere, siden trygg reparasjon av produktet ditt kan kreve spesialverktøy og spesialprogramvare.
    Om nødvendig kan du imidlertid kjøpe originale Canon-reservedeler via utvalgte Canon-autoriserte servicepartnere eller reservedeldistributører på følgende måte:

    Canon Professional Service Center

    Krokslätts Fabriker 16
    43 37 Mölndal
    Sweden

    Tlf.: +47 23 50 01 43
    psc.service@canon.se

  • Vi er opptatt av å sikre at bærekraftig støtte for produktene våre er tilgjengelig så lenge som mulig. Når Canon slutter å selge et produkt, gjør vi det vi kan for å sikre at reservedeler er tilgjengelige for følgende perioder:

    SERIE MODELL ÅR
    Speilreflekskamera EOS 1D-serien, EOS 5D-serien 7
    Andre EOS-serier 5
    SPEILLØST EOS R-serien 7
    EOS M-serien 5
    OBJEKTIVER EF -–L-serien, RF – L-serien, DO-serien, TS-E-serien og CN-E-serien 7
    Alle andre objektivserier 5
    BLITS Alle Speedlite-modeller 5
    KOMPAKTKAMERA PowerShot G-serien 5
    PowerShot D30, PowerShot S120, PowerShot SX60HS, PowerShot SX70HS, PowerShot SX520HS, PowerShot SX530HS, PowerShot SX740 HS 5
    VIDEO LEGRIA-serien, X-serien (XF, XA, XL, XH, XC), ME-serien, ML-serien og Cinema EOS-serien 7
    Tilbehør: RC-V100, EVF-V70, SG-1, OU-700, SU-15, MO-4E, MO-4P, MA-400,CT-V1, SP-V1, WM-V1, WP-V1, WP-V2, WP-V3, DM-100, SM-V1 7
    PROJEKTORER XEED-serien, LV-serien og LX-serien 7
    KIKKERT Alle kikkerter 5
    SKRIVERE PIXMA- og MAXIFY-serien (unntatt modellene som står oppført nedenfor) 5
    i-SENSYS-serien 7
    SKANNERFUNKSJONER CanoScan-serien 5
    ANDRE PRODUKTER Alt fototilbehør, objektiver (bare EF50 F1.8 STM, EF-M 22MM f/2.0, EF-M 15-45MM F/3.5-6.3 IS STM), PowerShot-serien (unntatt modellene som står oppført ovenfor), IXUS-serien, videotilbehør og -objektiver (unntatt modellene som står oppført ovenfor), projektortilbehør og -objektiver, kalkulatorer, PIXMA-skrivere (MG2xxx, MG3xxx, MG5xxx, MX4xx, MX5xx, TR45xx, TS3xxx og TS5xxx), Selphy CP-serien, Zoemini-serien, IVY REC og skannere (CanonScan Lide-serien og P 2XX-serien) Ingen deler

    Hvis vi ikke kan skaffe en nødvendig reservedel i løpet av denne perioden, vil vi sikre at kundene får en alternativ løsning.

  • Regelmessig vedlikehold holder produktet i topp stand slik at det yter i henhold til forventede standarder, noe som gir deg de beste resultatene når du fotograferer og filmer, og det kan redusere sjansen for at produktet trenger reparasjon på et kritisk tidspunkt. Lær mer om vedlikehold og hvordan det kan bidra til at utstyret er klart når du er her.

    Vedlikehold av utstyret hos produsenten før salg sikrer at produktet er i topp stand, noe som gir den nye eieren ekstra trygghet. Dette garanterer optimal funksjonalitet og pålitelighet, forbedrer den totale verdien av produktet og øker tilliten til produktets ytelse.

Canon Professional Service Center

Finn ut mer om teamet og fasilitetene på ditt lokale Canon Professional Service Center.

Du kan også ha interesse av ...

  • Kontakt oss

    Kontakt oss for å få støtte via telefon eller e-post

  • Reparasjon

    Finn et verksted og annen nyttig informasjon om reparasjonsprosessen

  • Resirkulering

    Lær mer om Canons resirkuleringsprogram for kassetter

  • Canon-konto

    Registrer produktet ditt, og administrer Canon-kontoen din

Undersøkelse